מדברים עם מתבגרים על מין

(6)
לדרג

ילדים מגלים עניין באיברי מינם כבר בגיל 5, אז אנו ההורים כבר מתחילים להסביר להם על ההבדלים בין גברים לנשים. לקראת גיל ההתבגרות השאלות צצות שוב - אך הפעם המשימה קשה יותר ודורשת סבלנות, פתיחות והכוונה נכונה. איך עושים את זה נכון ומתי זה הזמן להתחיל?

סקסולוג ויועץ מיני
054-2296625

אחרי שחיתלנו, האכלנו, לימדנו אותם ללכת והגנו עליהם לאורך חייהם מגיע שלב שהופך את עניין ההורות לפחות טהור. הורים רבים לילדים בגיל ההתבגרות מתחבטים בשאלה האם וכיצד לפנות לילדיהם בנושא יחסי מין? כדי לסייע בנושא, ריכזנו עבורכם כמה עצות שיקלו על השיחה עם הילד/ה המתבגר/ת.

 כדאי ליזום שיחה מתי שאתם חשים שהם מתחילים לגלות עניין בבני המין השני. צילום: שאטרסטוק

מתי כדאי לקיים את "השיחה"?

אנו מדברים עם ילדינו על יחסי מין לאורך כל השנים בצורות שונות ובעומקים שונים. כבר בגיל חמש או שש ילדים מתעניינים באיברי מינם, אז נסביר על ההבדלים בין גבר לאשה. לקראת גיל ההתבגרות השאלות מתחילות לצוץ שוב, אך לעיתים, בהתאם לרמת הפתיחות במשפחה, הן לא דווקא מופנות אל ההורים. במידה וילדיכם לא פנו אליכם כדאי להעלות את הנושא, כדאי ליזום שיחה מתי שאתם חשים שהם מתחילים לגלות עניין בבני המין השני וליצור קשרים אינטימיים, בין אם בגיל 12 או בגיל 16.

למה בכלל צריך לדבר על זה?

לרוב הילדים יודעים ומדברים ביניהם על מין מוקדם ממה שאנחנו חושבים. הם נחשפים למסרים על מין בטלוויזיה, בעיתונים ובאינטרנט. מתן לגיטימציה לשאול ולתת מענה לשאלותיהם יעזור להם להתגבר על הבושה שהם חשים מולכם, ההורים. מאידך, אם הילד לא בשל ולא מתאים לו לדבר על הנושא כדאי לוותר ולנסות שוב מאוחר יותר.

אז איך עושים את זה נכון?

ראשית, אל תשפטו ואל תכעסו. פניה עם טון שלילי תגרום להם להיאטם כלפיכם ולהמשיך במעשיהם בכל זאת. תנו לילדיכם לגיטימציה לבוא ולשתף אתכם, פנו אליהם מתוך כוונה לכוון ולעזור.

לאחר שקיבלתם החלטה לשוחח עמם, בואו ממקום חיובי וזכרו שלא להפחיד. אל תדברו על התוצאות השליליות, כמו הריון לא רצוי או מחלות מין, בניסיון להפחיד ולמנוע מהם זאת. הסבירו להם כי מין זה דבר חשוב, אך הוא צריך להיעשות בצורה שקולה ואחראית. שיחה בכיוון כזה תיצור פתיחות והקשבה מצד ילדיכם.

אם מדובר בגיל צעיר מאוד, אפשר לומר לילדים כי אתם מאמינים שזו טעות, אך במידה ובכל זאת החליטו ללכת בדרך זו להסביר כיצד לעשות זאת בצורה הנכונה.

הסבירו להם כי מין זה דבר חשוב, אך הוא צריך להיעשות בצורה שקולה ואחראית. צילום: שאטרסטוק

אילו נושאים חשוב לכלול בשיחה?

לאחר שעברתם את שלב השיחה הראשוני, עליכם לכוון את ילדיכם לקיים יחסי מין בצורה אחראית ולהשתמש באמצעי מניעה. חשוב להדגיש שני היבטים של המניעה: הריון ומחלות מין.

מומלץ להתייעץ על אמצעי המניעה עם רופא משפחה או רופא ילדים שהילד נמצא אצלו במעקב, או לחילופין גניקולוג. גניקולוג רואה את התמונה הכללית ועשוי לקבל החלטה על סמך פרמטרים נוספים מעבר למניעת הריון כמו מתן גלולות להסדרת הוסת, חיסון לסרטן צוואר הרחם וכד'. לנערות צעירות שמתחילות שימוש בגלולות, השאיפה להפחית למינימום את המינון ההורמונלי וניתן אף לתת להן מענה לנטילה מסודרת של גלולות ללא שכחה, באמצעות גלולות שניתנות למשך 28 ימים ברציפות.

ואם המתבגר/ת מביעים התנגדות לשוחח?

אצל חלק מהילדים עלולה להתעורר ביישנות מינית וחשש מיצירת קשר אינטימי עם בני המין השני. הדבר יכול להיות בעייתי כאשר אותו הילד מעוניין, אבל הוא לא יוצר קשר מתוך חשש או חרדה. במידה ואתם חשים שהמצב נמשך זמן רב מדי, כדאי להתייעץ עם בעל מקצוע מאחר, שמדובר בבעיה שתלך ותחמיר עם השנים.

 

ד"ר צחי בן-ארויה הוא סקסולוג.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום