הציבור לא מממש זכויות רפואיות

(0)
לדרג

האגודה לזכויות החולה מפרסמת דו"ח לרגל כנס שנתי בנושא פניות הציבור: 43% פנו על רקע חוק זכויות החולה; 18% מתלוננים על יחס מטפלים לא הולם

מאת: מערכת zap doctors

לרגל הכינוס השנתי של האגודה לזכויות החולה אשר מתקיים היום (ה'), ביצעה האגודה ניתוח של הפניות שטופלו בשנה החולפת (האגודה לזכויות החולה מטפלת מידי שנה בכ-2,000 פניות).

מניתוח הפניות עולה כי כ-43% עסקו במימוש זכויות על פי חוק זכויות החולה. פילוח התלונות למימוש זכויות: היעדר מתן מידע לחולים (20% מהפניות), יחס לא הולם של מטפלים (18% מהפניות), סירובים ועלויות של קבלת רשומות רפואיות (8%), אפוטרופסות (2%) וכדומה. הסיבה לכמות הפניות הרבה בנושא מימוש הזכויות מקורה ככל הנראה, בכך שלציבור חשוב לא רק לקבל את השירות לו הם זכאים, אלא גם יחס ושירותים אחרים שאינם טיפול רפואי.

1/3 מהתלונות על מקום הטיפול

עוד עולה מהניתוח כי כשליש מהפניות עסקו במימוש זכויות בסל הבריאות מקופות החולים, כשמתוכן מרבית הפניות (33%) עסקו בבחירת מקום הטיפול, סירוב לטיפול/לאשפוז, בחירת בית חולים וכדומה. כרבע מהפניות בנושאי קופות החולים (22%) עסקו בתרופות בהתייחס לסירובים לספק תרופות לחולים, מידע בנוגע להתוויות וכדומה.

סוגיה נוספת שמטרידה את ציבור החולים בהתנהלות הקופות היא ההסעות - 15% מהפניות לקופות עסקו בנושא זה. חשוב לציין כי היקף הפניות הרבות יחסית בנושא ההסעות הביא להקמת וועדה משותפת של האגודה ומד"א לפתרון בעיות של מקרים חריגים.

16% מהפניות שעסקו במימוש זכויות בסל הבריאות בקופות החולים עסקו בשיקום, כאשר 5% מהפניות עסקו ברצף טיפולי ו-4% מהפניות עסקו בזכויות של חולים סיעודיים מורכבים.

5% מסך הפניות עסקו בסוגיות של ביטוח לאומי, כאשר רק 4% מהפניות עסקו בהתנהלות של משרד הבריאות.

עוד עולה מהניתוח כי, על אף שתקציב השב"ן מהווה כ-7% מתקציב הקופות, כמעט ואין תלונות בנושא. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שבתחום זה הקופות מפרטות מידע מקיף וברור על הזכויות ולכן קל למבוטח המעוניין בכך לברר את זכויותיו. אין ספק כי אם הקופות ומשרד הבריאות היו דואגים להעניק פירוט שכזה גם לגבי הזכויות בסל הבריאות, היו נמנעות חלק גדול מהפניות בתלונות על הקופות.

עדינה מרקס, יו"ר האגודה לזכויות החולה, מתייחסת לניתוח הפניות ומציינת כי, "לאחרונה אנו עדים למספר מגמות מאוד מעניינות בכל הקשור למימוש זכויות בבריאות. יותר ויותר פונים אלינו בני משפחה ולא החולים עצמם. הדבר מעיד על כך שהמעורבות של בני המשפחה במימוש הזכויות הרפואיות של יקיריהן גדלה, כאשר המעורבות גדולה יותר בקרב הנשים. בנוסף, לאחרונה אנו מטפלים בפניות רבות של חולים במחלות נפש שפונים אלינו באשר לזכויותיהם בסוגיות של שיקום בקהילה, אשפוז וקבלת תרופות פסיכיאטריות. לכן, קיים צורך להביא בפני החולים המאושפזים בבתי חולים לחולי נפש את זכויותיהם. כמו כן, האגודה לזכויות החולה מהווה כיום כתובת בכל הקשור למימוש זכויות בבריאות, ולאחרונה אנו עדים לשאלות שמגיעות גם מצד הצוותים הרפואיים".

בואו לדבר על זה בפורום מימוש זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום