חדש: מכון גנטי בגליל

(0)
לדרג

המרכז הרפואי זיו חונך מכון גנטי המציע מגוון שירותי ייעוץ גנטי מתקדמים לתושבי הגליל והגולן ומפעיל שרות אבחון אונקוגנטי לזיהוי ממאירויות. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

המרכז הרפואי זיו פותח מכון גנטי, המציע שירותים גנטיים מתקדמים לרווחתם של תושבי הגליל והגולן. התושבים ייהנו משירותים הכוללים: אבחון טרום הריוני וטרום לידתי, ייעוץ ואבחון של מחלות גנטיות בילדים ובמבוגרים, וכן שירותי מעבדה מתקדמת לגנטיקה מולקולארית המאושרת על ידי משרד הבריאות.

עד כה נאלצו רבים מתושבי הגליל העליון והגולן שנזקקו לשירותי מכון גנטי, לוותר על קבלת הטיפול בשל המרחק הרב ממקום מגוריהם. נשים מהאזור שהיו מעוניינות בקבלת ייעוץ גנטי נאלצו לעבור תהליך מסורבל הכרוך במספר רב של הפניות ושליחה של דגימות דם למעבדות גנטיות מרוחקות ולעיתים גם המשך ברור במרפאות גנטיות מרוחקות.

ד"ר יורם כהן, מרכז המכון החדש, מציין כי "מטרת בדיקות הסקר הגנטיות היא לאתר נשאות סמויה בזוגות ללא היסטוריה משפחתית של חולים במחלה גנטית. זוג כזה נמצא בסיכון יתר ללידת צאצאים עם מחלה גנטית. במסגרת בדיקות הסקר נבחנות מחלות המועברות בתורשה רצסיבית (נשאי המחלה בריאים אך להם שיבוש בעותק אחד של הגן). במחלות אלו ישנו סיכון לילד חולה רק כאשר שני ההורים "נשאים" (או שאישה נשאית במקרה של מחלה תורשתית קשורה למין). משמעות הדבר היא, כי במידה ושני ההורים נמצאים "נשאים" למחלה אשר נבדקה ישנו סיכון של 25% בכל הריון, ללידה של ילד חולה במחלה. לכן, במידה והורה אחד נבדק (בדרך כלל האם) ולא נמצא אצלה שינוי בגן, הסיכון לילד חולה נמוך מאד ואין חובה לבדוק גם את בן הזוג".

שרות אונקוגנטי

בנוסף לשירותי האבחון הטרום הריוני והטרום לידתי, יופעל גם שרות אונקוגנטי (גנטיקה של חולי סרטן) רחב ומפותח. במרפאה האונקוגנטית מבוצעת הערכה לזיהוי הסיכון הגנטי באנשים עם סיפור משפחתי או אישי של ממאירות. לאנשים אלו מותאמת תוכנית אישית למעקב ומניעה יעילה של מחלת הסרטן. עוד מוסיף ד"ר יורם כהן כי "במעבדה הגנטית החדשה מתבצעים מחקרים במטרה לאתר ולפתח בדיקות מולקולאריות לאבחון ליקויים גנטיים הגורמים למחלות קשות ולסרטן באוכלוסיית הגליל והגולן".

בואו לדבר על זה בפורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום