סיבים תזונתיים - סגולות בריאות

(0)
לדרג

סיבים תזונתיים נחשבים למזון בריא בעל סגולות רבות. מדוע לצרוך סיבים? היכן הם מצויים? כמה מומלץ לצרוך? כתבת doctors שאלה, התזונאית עדי מילר השיבה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

סיבים תזונתיים הם חומרים המצויים במזונות הצמחיים ומיוחסות להם סגולות רבות. סיבים אלה נחשבים למזון בריא אשר צריכתו באופן קבוע ומבוקר מועילה לגוף האדם במישורים רבים. רובם אינם מתפרקים בגוף האדם ומעטים מהם מתפרקים במעי. "סיבים תזונתיים מצויים במגוון מזונות, כגון, פירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות וזרעים. כמו כן, ישנם תוספי מזון של סיבים תזונתיים ואף מזונות רבים המועשרים בסיבים תזונתיים כגון יוגורטים ודגני בוקר", מפרטת עדי מילר, דיאטנית קלינית המתמחה בהשמנה והפרעות אכילה.

סיבים תזונתיים
סיבים תזונתיים

סיבים מסיסים וסיבים בלתי מסיסים

נהוג להבחין בין שתי קבוצות של סיבים תזונתיים השונות זו מזו בתגובתן למים ובפעולתן בגוף - סיבים מסיסים במים וסיבים בלתי מסיסים במים. הסיבים המסיסים מצויים בסובין, בפירות, בשיבולת שועל ובירקות. הסיבים הבלתי מסיסים מצויים בקליפות של פירות וירקות, בסובין חיטה ובדגנים מלאים.

מילר מציינת כי שני סוגי הסיבים נחוצים לנו: "יש להקדים ולומר כי גוף האדם צריך את שני סוגי הסיבים. הן סיבים מסיסים והן סיבים בלתי מסיסים נחשבים למזון בריא ביותר. את שני סוגי הסיבים יש לצרוך, שניהם בריאים ולשניהם סגולות מועילות".

מילר מצביעה על ההבדלים בין שני סוגי הסיבים: "ההבדל העיקרי בין השניים הינו בפעילות הסיבים בגוף האדם; הסיבים המסיסים בגוף באים במגע עם מים. בעקבות מגע זה הופכים הסיבים המסיסים לחומר דביק הקושר אליו גורמים מזיקים המצויים בגוף כגון: כולסטרול, סוכר עודף, חומרי מרה ועוד ומפנה אותם מהגוף. כך הופכים הסיבים המסיסים למעין חומר ניקוי. כמו כן, הסיבים המסיסים, להבדיל מאלה שאינם מסיסים ואינם מתפרקים כלל בגוף, מתפרקים באופן חלקי במעי הגס. תהליך פירוקם יוצר חומצות שומן קצרות שרשרת הנספגות במעי ותורמות מאד למטבוליזם של תאיו".

"לעומת זאת, הסיבים הבלתי מסיסים במים סופחים אליהם את המים, מתנפחים בקיבה ויוצרים תחושת שובע במהירות, ולאורך זמן והם גם מאיצים את זמן המעבר במעי, וכך משפרים את פעילות המעיים ומונעים עצירות. סגולה נוספת של הסיבים הבלתי מסיסים היא העובדה שאינם מתעכלים בגוף האדם. בשל כך, למעשה, הם משביעים ללא ערך קלורי".

דיאטה ומניעת מחלות

כאמור, הסיבים התזונתיים נחשבים למזון בריאות, כפי שמפרטת מילר: בראש ובראשונה, הסיבים מסייעים לפעילות מערכת העיכול ומונעים עצירות. בנוסף, תורמת צריכת סיבים תזונתיים לשיפור התנאים הקרדיו ווסקולאריים - היא מורידה רמות כולסטרול ומכילה המון נוגדי חמצון שמיטיבים עם התאים בגוף האדם. זאת ועוד, צריכתם מסייעת בהורדת רמות האינסולין, באיזון רמות הסוכר והינה מומלצת במיוחד לחולי סוכרת. בשל העובדה שהסיבים תופחים במעי, ולכן משביעים יותר - מסייעת צריכתם גם למניעת השמנה ושמירה על המשקל. בנוסף, מחקרים מצביעים על כך שצריכה של כמות מספקת של סיבים תזונתיים מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן הבטן ובסרטן המעיים.

אז כמה לצרוך?

"הכמות היומית של סיבים תזונתיים המומלצת לצריכה שונה מגברים לנשים. ההמלצה היומית לגברים היא 30-38 גרם סיבים ואילו לנשים 21-25 גרם. על מנת להגיע לכמות מומלצת זו יש לצרוך מזונות המכילים סיבים תזונתיים, מזונות המועשרים בהם, וכן ניתן ליטול תוספי מזון של סיבים תזונתיים".

בואו לדבר על זה בפורום סיבים תזונתיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום