האם מדידת החום באוזן מדויקת?

(0)
לדרג

מחקר חדש שערך השוואה בין טכניקות של מדידות חום בילדים מצא כי מדידת חום באוזן קרובה לסטנדרט של מדידת חום ברקטום, ומדויקת יותר ממכשירי מדידת חום בעור

מאת: מערכת zap doctors

מדידת חום גופם של ילדים היא פעולה שמתבצעת לעתים תכופות בבית, במרפאה ובחדרי מיון. לקביעת חום גוף יש משמעות רבה בהחלטות על המשך בירור וטיפול בילד חולה, ובמקרים רבים מהווה את הסימן הראשון שיגרום להורים לפנות לעזרה רפואית. מדידת חום רקטאלית נחשבת לסטנדרט אליו יש להשוות טכניקות אחרות, אך היא כרוכה באי נעימות מבחינת הילד וההורים ועורכת זמן ממושך. מדידת חום בפה אינה אפשרית בקרב ילדים קטנים, ומדידה בבית השחי נחשבת לבעייתית ומאוד לא מדויקת.

הורים רבים משתמשים במכשירים המודדים חום גוף בעזרת קריאת אור אינפרא-אדום הנפלט מהתופית (מכשיר אוזן), ולאחרונה יצאו לשוק גם מכשירים המודדים חום גוף על ידי אור אינפרא-אדום הנפלט מהעורקים הטמפוראליים (מניחים על הרקה של הילד). מכשירים אלה צוברים פופולאריות רבה, אך חסר מידע לגבי רמת הדיוק והאמינות של מכשירים אלה.

מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה בחודש אוקטובר 2010 ב-Archives of Disease in Childhood, היתה לבדוק האם מדידת חום באוזן וברקה מניבה תוצאות דומות למדידת חום רקטאלית, והאם יש גורמים המפחיתים את דיוק המדידות.

שיטות

חוקרים מהולנד ביצעו מחקר קוהורט פרוספקטיבי. במחקר השתתפו ילדים בגילאי 0-18, שאושפזו במחלקת ילדים מכל סיבה שהיא. תחילה נאסף מידע דמוגרפי, שעלול להשפיע על המדידות (גיל, מין, צבע עור), נערכה בדיקה גופנית (נרשמו ממצאים רלוונטיים כגון שעווה בתעלות האוזניים), ובוצעו 7 מדידות חום עוקבות: מדידה רקטאלית בודדת, פעמיים מדידה במכשיר של אוזניים, וארבע פעמים על ידי מכשיר שמודד חום על גבי עור הרקות (בשני מכשירים שונים). כל המדידות בוצעו תוך פרק זמן של חמש דקות.

תוצאות

נכללו במחקר 100 ילדים, עם גיל ממוצע של 3.24 שנים.
מדידת החום הרקטאלית הייתה גבוהה באופן מובהק משאר המדידות (טמפרטורה ממוצעת 37.56 מעלות מול 37.2 באוזן ו-36.7 בעור).
במדידות חום עוריות היתה שונות גדולה בין 2 המדידות של אותו חולה.
חוסר הדיוק של כל המכשירים שנבדקו לא היה קשור לצבע עור, גיל, מין, או המצאות שעווה באוזניים.
בניתוח סטטיסטי נמצא כי מכשיר האוזניים הוא בעל רגישות של 0.8 בגילוי ילד עם חום מעל 38 מעלות צלסיוס, לעומת מכשירי העור שהינם בעלי רגישות של 0.12.

מסקנה

מכשירי מדידת חום המבוססים על טכניקת אינפרא-אדום הם בעלי דיוק ירוד בהשוואה למדידת חום רקטאלית. עם זאת, מכשירי האוזן הם בעלי הסטייה הנמוכה ביותר (כחצי מעלה בהשוואה למדידה רקטאלית).

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים הלל יפה
ובפורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום