המוח האנושי בפעולה: סקירה

(0)
לדרג

כמה תאי עצב יש במוח, מה משקל המוח, והאם מוח של גבר גדול מזה של אישה? 10 דברים שלא ידעתם על רשת התקשורת הכי מורכבת בגוף

מאת: ד"ר גרגורי טלמן

המוח הוא האיבר הראשי במערכת העצבים האחראי על פעילות החושים ורוב פעולות איברי הגוף. כדי ללמוד קצת יותר על איבר חשוב זה, הנה כמה קווים חשובים לדמותו.

1. רשת תקשורת סבוכה

במוח יש 1,000,0000,00000 תאי עצב שלכל אחד יש קשר עם עד 25,000 תאים אחרים. מוח אנושי ממוצע חושב כ?70,000 מחשבות ביום אחד.

2. מרכזיה משוכללת

כמות התקשורת בין התאים שמתנהלת במוחו של אדם ביום ממוצע מקבילה לכמות שהייתה מתנהלת, לו כל אדם על כדור הארץ היה מנהל בו זמנית 200,000 שיחות טלפון.

3. לא הכל אפור

התאים האפורים מהווים רק 5% ממוחנו. כל יתר התאים ושלוחותיהם במוח, מהווים מעין צוות עזרה שתומך בהם ומגיש להם שירותים.

4. על המשקל

המוח האנושי שוקל כ?1.4 קילוגרם בממוצע. מוחם של הגברים כבד וגדול מעט יותר ממוח הנשים. אלא שהגודל לא קובע. מוחו של אלברט אינשטיין, למשל, שקל קצת פחות ממוח אישה ממוצע ( 1.230 ק"ג). לצורך השוואה, מוחו של הפיל כבד יותר: 6 קילו ומוחו של הקוף שוקל רק 95 גרם. שימו לב: 75% מהמוח הם מים.

5. חלוקת סמכויות

האונה הימנית של המוח אחראית לתפקודים שונים מזאת של האונה השמאלית. אצל הרוב המכריע של האוכלוסייה האונה הימנית אחראית על כישרון מוזיקלי, דמיון, חלומות, פנטזיה וציור. החלק השמאלי לעומת זאת אחראי על כישרון מתמטי, פתרון בעיות לוגיות, תפקודי שפה, זכירת שמות, תאריכים ועובדות.

6. מוח של תינוק

רוב הנוירונים (תאי עצב) במוח נוצרים כבר בתחילת ההריון, אז הם מתרבים בקצב של 250,000 נוירונים לדקה. התינוק אמנם נולד עם מוח במשקל 350?400 גרם, אך למעשה, כבר יש לו את מרבית תאי המוח. מכל האיברים בגוף האדם, המוח הוא האיבר שגדל הכי פחות מהלידה ועד לבגרות.

7. מוח של מבוגר

מסת המוח מתחילה להתכווץ ברבע אחוז מדי שנה אחרי גיל שלושים. אך שימו לב: יש מבוגרים שהתכווצות זאת אינה משפיעה על תפקודם המוחי. למעשה 30% מבני ה?80 מבצעים מבחנים קוגניטיביים כמו צעירים.

8. מדליק נורה

אם אפשר היה להשתמש בכוח החשמלי שהמוח יוצר, ניתן היה להדליק בעזרתו מנורה של עשרה וואט ברציפות.

9. הרבה חמצן

המוח צורך 20% מהחמצן בגוף. בכל דקה מגיע אליו 750ml מהדם הנשאב מהלב. המוח יכול לשרוד בלי חמצן בין 4 ל?6 דקות, אחר כך תאי המוח מתחילים למות.

10. מנותח מנתח את מצבו

במוח אין קולטנים לכאב. לעתים נוירוכירורגיים מנצלים עובדה זו ובעת ניתוחי מוח משאירים את החולה בהכרה, כך שיוכלו לתקשר איתו בזמן הניתוח ולוודא שאינם פוגעים במרכזים חשובים כמו מרכז השפה או המרכז המוטורי.

ד"ר גרגורי טלמן הוא רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית בקריה הרפואית רמב"ם.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום