המדריך לבניית סוכה בטוחה

(0)
לדרג

בכל שנה, אחרי יום כיפור, מתאחדת המשפחה לאתגר האופייני לחג הסוכות: בניית הסוכה. ואכן, בניית הסוכה היא חוויה משפחתית, מהנה ומגבשת. אולם, למרות ההנאה והשמחה התהליך עלול לגרום לסכנות בקרב מבוגרים וילדים בעת בניית הסוכה, ובמקרים קשים אף למוות, כתוצאה מאירוע חבלה חמור במיוחד. לכן, במהלך בניית הסוכה, חשוב לשמור על הנחיות הבטיחות ולדעת כיצד לנהוג במקרה של פציעה. אספנו עבורכם את התאונות הנפוצות מהן אתם חייבים להישמר ואת הכללים החשובים לשמירה על ילדיכם.

מאת: מערכת zap doctors

פטיש, מסמר

משפחת אסלן מראש העין לא תשכח את חג הסוכות הקודם. "בגלל הקורונה, רצינו להשקיע יותר מתמיד", מספר מני אסלן אבי המשפחה, "התאחדנו כולם סביב פטישים, מסמרים ולוחות עץ והתחלנו לעבוד". מני אסלן עבד מהר והלם באצבעו עם הפטיש, במקום במסמר. התקלה הזו, הובילה לתאונת שרשרת. הפטיש נפל מידיו, הישר על ראשו של בנו בן השש שעמד לצידו ובשל הבהלה, בתו בת השמונה הפילה על עצמה את דופן הסוכה שעדיין הייתה רעועה. הם קיבלו את החג במיון.


בניית סוכה

בניית סוכה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

שאלנו את ד"ר עידו מתיה, רופא ילדים בכללית ורופא אנתרופוסופי בכללית רפואה משלימה מה צריך לעשות במקרים אלו.

ד"ר מתיה אומר שהטיפול בנפילת פטיש על ילד תלוי בגיל הילד, מאיזה גובה נפל הפטיש ומה עוצמת החבלה. "חפץ כבד שנופל על ילד צעיר מגובה שגורם לחבלת ראש משמעותית שיש לה סימן חיצוני, הקאות או אובדן הכרה, מחייב הערכה רפואית. לעומת זאת, אם מדובר על ילד גדול ואין סימנים לחבלה חיצונית או תסמינים נוספים, די במעקב ביתי. אולם אם הילד מבולבל או שהכאבים עזים, יש להגיע להערכה רפואית".

לגבי קריסת לוחות עץ, אומר ד"ר מתיה כי יש להרחיק ילדים מהם על מנת שלא ייפגעו אם אחת הדפנות תיפול עליהם וכמובן לוודא כי הקורות יציבות. אבל במידה של נפילה, במיוחד אם העץ כבד, מדגיש ד"ר מתיה כי יש לפנות להערכה רפואית, ודאי אם יש תסמינים מדאיגים כמו סימנים חיצוניים, הקאות, בלבול או אפילו אובדן הכרה. "בחבלת ראש הדאגה היא שמתפתח דימום. זו הסיבה לאזהרות". במקרים בהם אין תסמינים מציע ד"ר מתיה לבצע מעקב ביתי.

אם הילד נדקר ממסמר, חטאו את הפצע, ודאו שיש חיסון טטנוס בתוקף ועקבו אחרי סימני זיהום. "אם יש אודם, נפיחות או הפרשה מוגלתית, יש להגיע לבדיקה רפואית", אומר ד"ר מתיה ומוסיף, כי אם המסמר נשאר ביד או ברגל, לא כדאי לנסות להוציא אותו לבד.

סכך וקישוטים

קישוט הסוכה עלול להיות פחות תמים מכפי שהוא נדמה. על פי המצוין באתר של ארגון בטרם, ישנן לא מעט פגיעות במהלך קישוט הסוכה ויש לשים לב לסכנות הכרוכות בפעולה. עמידה על סולמות לא יציבים, מעקות, כסאות וכד', יכולה לגרום לנפילה ויש לוודא כי מבוגר נוכח במקום ומשגיח על הילדים בעת תליית הקישוטים.

גם הנחת הסכך טומנת בחובה סיכונים לא פשוטים. ארגון בטרם מזהיר כי אין לטפס על מעקה המרפסת או על סולם שאינו יציב בזמן הנחת הסכך, וכי יש לחזק את הסכך כך שלא יינתק ממקומו, יעוף ברוח ויפצע עוברי אורח.

שיראל נסימוב בן ה 16 מבת ים רצה לחסוך לאביו כסף. במקום לקנות סכך מוכן, הוא יצא מצויד בסולם רעוע אל החורשה הסמוכה לביתו, שם ניסה לטפס על עץ כדי לקטוף ענפים לסכך. הוא נפל ושבר את הרגל. לחג הסוכות הזה הוא לבטח לא יתגעגע. בהקשר זה, חשוב להזכיר כי חלק מן התאונות והסכנות יכול להימנע תודות לנוכחות אדם מבוגר בסביבה. לרוב, ילדים הבונים סוכה נותרים חשופים ללא השגחה ויש לתת את הדעת ולוודא שמבוגר אחראי נמצא בסביבה בפעולות סיוע והשגחה עליהם.

ד"ר מתיה אומר כי גם במקרה של נפילה, גילו של הילד משמעותי וצריך לראות לאן הוא נפל ומה קרה לו. "אם זו נפילה שבעקבותיה יש רק כאב קל ברגל של ילד בן 13, זה כנראה חסר משמעות וניתן לטפל בכדור נגד כאבים, קירור המקום וקיבוע מקומי. לעומת זאת, נפילות מגובה שהוא משמעותי, שגורמות לחבלת ראש, חבלה בגפיים עד כדי כך שהילד לא מצליח להזיז יד או רגל, או חבלות בבטן ובגב – דורשות הערכה רפואית מיידית. ד"ר מתיה מדגיש כי ילד ששבר יד או רגל יסבול מכאבים עזים ולא יוכל ברוב המקרים להזיז את המקום הפגוע.

ויהי אור

באתר ארגון בטרם, מזהירים מחיבור פיראטי של הסוכה לחשמל. יש לוודא שאין חוטים או כבלי חשמל חשופים, או נקודות חשמל פרוצות ולא בטיחותיות.

ד"ר מתיה מסביר כי באופן עקרוני, חשמל ביתי לא אמור לגרום לפציעה שהיא מסוכנת. "אבל באלתורים, הכל יכול לקרות". הוא מציין כי פציעות מחשמל קורות בדר"כ במקומות מסחריים או תעשייתיים אולם בכל מקרה, חשוב להוריד את החשמל מיד ולא לגעת בילד או באדם שהתחשמל כי אפשר להתחשמל גם. "כמובן שיש לדאוג לפינוי רפואי", אומר ד"ר מתיה ומוסיף כי במקרה של התחשמלות לא ניתן לבצע טיפול רפואי ביתי וצריך להתקשר למד"א מיידית. אם הנפגע במצב הדורש החייאה, ניתן לעשות זאת אם יודעים כיצד ואם לא אפשר לצלצל למד"א ולקבל הנחיות מדויקות בטלפון.

אז אם אתם בונים סוכה במרפסת או על פיגומים, שימו לב שלא יפלו חפצים כבדים מטה, עבדו עם נעליים סגורות ואפילו נקשו עשבים אם אתם עובדים בגינה כדי שלא תופתעו מעקרבים או נחשים, וודאו כי אין בלוני גז בסביבה ודרך הגישה אל הסוכה פנויה, היזהרו מעבודה לא יציבה בגובה והזיזו את ילדיכם מקורות הסוכה ומהסכך הדוקרני. דאגו ליציבותה ואל תאלתרו עם החשמל וכשאתם כבר יושבים לבטח בסוכה, זכרו שלא להשאיר תנור חימום או את נרות החג דולקים.

חשוב להישמע להמלצות מד"א לציבור ולנהוג במשנה זהירות, על פי הוראות הבטיחות שיפורסמו ומפורסמים באתר מד"א. בשעת פציעה, יש להיעזר בשירות מד"א בטלפון החירום 101.

בעת בניית הסוכה, בעמידה על המרפסת או על סולם, אנו יכולים לעשות קצת יותר כדי לשמור האחד על השני ועל מנת שהחג הזה יהיה באמת שמח.

זהירות מונעת אסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום