סוכרת אינה מפסיקה פעילות מינית

(0)
לדרג

ידוע כי סוכרת פוגעת בתפקוד המיני, אולם נמצא כי חולים מבוגרים הסובלים מסוכרת פעילים מינית בתדירות של 2-3 פעמים בחודש - בדומה למבוגרים שאינם סוכרתיים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אף על פי שסוכרת משפיעה על התפקוד המיני של חולים בגיל העמידה וחולים מבוגרים, היא אינה מובילה להפסקת הפעילות המינית, כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-Diabetes Care.

המחקר מבוסס על סקר שכלל קרוב ל-2000 משתתפים, עם ובלי סוכרת, ונראה כי למרות שסוכרת פוגעת בתשוקה המינית, בתפקודי הזקפה ובאורגזמה, חולים מבוגרים עדיין פעילים מינית בתדירות דומה לזו של אלו שאינם סובלים מסוכרת: קרוב ל-70% מהגברים עם סוכרת ו-62% מהנשים עם סוכרת היו פעילים מינית בתדירות של כ-2-3 פעמים בחודש.

החוקרים מדגישים כי הקשר בין סוכרת ובין פגיעה בתפקוד המיני מוכר היטב. הם מציינים כי מאחר שחולי סוכרת עשויים להסס מפני הצגת נושאים הנוגעים לפעילות מינית, בדומה למטופלים רבים אחרים, על הרופאים לנקוט בגישה פעילה יותר בהעלאת הנושא עם חולי סוכרת וזיהוי בעיות הנוגעות לפעילות המינית.

בעיות בתפקוד מיני בקרב סוכרתיים

הסקר היה חלק מפרויקט National Health, Social Life and Aging Project וכלל 1,993 מבוגרים בגילאי 57-85 שנים. המחקר כלל ראיונות בבית החולים, הערכת רשימת התרופות ומדידת רמות HbA1c. מבין המשתתפים, 47% מהגברים סבלו מסוכרת; כמחצית היו מודעים למחלה, היתר לא היו מודעים לכך. קרוב ל-40% מהנשים שתושאלו אובחנו עם סוכרת. שוב, כמחצית היו מודעים למחלתם, היתר לא היו מודעים לכך.

בקרב גברים שאובחנו עם סוכרת תועדה שכיחות גבוהה יותר לירידה בעניין ביחסי מין, בהשוואה ליתר הגברים ודווח על יותר בעיות בתפקודי זקפה. קשיים באורגזמה היו נפוצים יותר במשתתפים עם סוכרת, ודווחו הן בנשים והן בגברים, ללא קשר לשאלה אם היו מודעים לסוכרת או לאו. החוקרים מוסיפים כי מממצאים אלו עולה כי קשיי אורגזמה נוטים לנבוע בעיקר מסיבות פיזיולוגיות, ולא פסיכיאטריות.

נשים סוכרתיות פחות פעילות

בקרב נשים עם סוכרת תועד סיכוי נמוך יותר לפעילות מינית, בהשוואה לגברים סוכרתיים ובהשוואה לנשים ללא סוכרת. ובנשים עם סוכרת ללא בני זוג תועד סיכוי נמוך במחצית לפעילות מינית בהשוואה לנשים עם בני זוג (33% לעומת 62%, בהתאמה).

בהשוואה לגברים, הסיכוי שנשים סוכרתיות, עם או בלי בני זוג, ישוחחו עם הרופא המטפל בנוגע לבעיות הקשורות לחיי המין שלהן, היה נמוך יותר (47% לעומת 19%, בהתאמה). החוקרים טוענים כי ממצאים אלו מדגישים את החשיבות בהעלאת הנושא על ידי הרופאים, בעיקר אל מול נשים סוכרתיות.

מגבלות המחקר כוללות את גודל המדגם, שהיה קטן מכדי להתייחס לכל ההשפעות האפשריות של התרופות על הפגיעה בתפקוד המיני במדגם המחקר.

החוקרים מדגישים את חשיבות המודעות של הרופאים לפעילות המינית ולאפשרות להפרעות בתפקוד המיני, כולל העלאת שאלות באופן זהיר בפני מטופלים עם סוכרת וגורמי סיכון לסוכרת. תשומת לב לבעיות הניתנות לטיפול במטופלים בגיל העמידה ובמבוגרים עם סוכרת, עשויה לשפר את איכות החיים של החולים ולשפר את הטיפול במחלה.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום