מדוע אלכוהול משפיע יותר על נשים?

(0)
לדרג

תמיד היה ידוע שנשים רגישות יותר להשפעותיו של המשקה החריף. מחקר חדש מגלה סיבה נוספת לתופעה.

מאת: תמיד היה ידוע שנשים רגישות יותר להשפעותיו של המשקה החריף. מחקר חדש מגלה סיבה נוספת לתופעה.

מחקר שממצאיו התפרסמו לאחרונה גילה מדוע נשים רגישות יותר מגברים להשפעותיהם של משקאות חריפים. הממצאים פורסמו בגיליון האחרון של כתב העת :
Alcoholism: Clinical and Experimental Research ועולה מהם כי הקיבה הנשית אינה מותאמת לספיגת כמויות גדולות של אלכוהול, וזאת בשל כמותו המועטה יחסית של האנזים האמור לפרק את האלכוהול.

במחקר נבדקו שישים וחמישה נשים וגברים שעברו בדיקת אנדוסקופיה בשל בעיות שונות במערכת העיכול. בבדיקה זו, מחדירים דרך הפה צינור ארוך המגיע עד לקיבה ולתרסריון ובעזרתו ניתן להביט בדפנות הפנימיים של אברים אלו (בעזרת סיב אופטי) ולהוריד חלקי רקמה על מנת לשולחם למעבדה למטרות אבחון.
בעזרת בדיקת האנדוסקופיה יכלו החוקרים לבדוק גם את רמותיהם של אנזימים שונים בקיבה.
במקביל, קיבלו הנחקרים אלכוהול, בשתייה או בהזרקה דרך הוריד, ולאחר מכן נמדדו רמות האלכוהול בדמם.

החוקרים מצאו כי שתיית משקה יחיד אצל נשים הביאה לרמת אלכוהול בדם שהייתה שווה ברמתה לזו של גברים לאחר שני משקאות. נמצא כי בקיבת הנשים ישנה רמה נמוכה יותר של האנזים c ADH , אנזים המפרק אלכוהול, וכך מגיע אצל הנשים יותר אלכוהול לזרם הדם, ומשם למוח.
יש לציין כי האנזים נכנס לפעולה רק כאשר שותים משקאות המכילים אחוז גבוה של אלכוהול כמו יין או משקאות חריפים אך לא בזמן ששותים בירה, המכילה אחוז נמוך יותר.

אצל שתיינים כרוניים, רמת פעילותו של האנזים יורדת, לעיתים עד הפסקת פעולתו לחלוטין. מכאן עולה כי נשים שהן שתייניות "כבדות" עלולות להגיע למצב שבו "המחסום האחרון" בין קיבתן למחזור הדם שלהן אינו עובד. ד"ר צ'רלס ליבר, מעורכי המחקר, אף הוסיף ואמר כי: "ההשפעה של אלכוהול אצל נשים ששותות באופן כרוני שווה להשפעתו כאילו ניתן בהזרקה דרך הוריד".

ד"ר ליבר הוסיף כי: "נשים יותר רגישות להשפעת אלכוהול על המוח אך גם להשפעתו על הכבד. כמות האלכוהול הדרושה בכדי לגרום לשחמת הכבד אצל נשים, קטנה משמעותית מכמות זו אצל גברים".

ד"ר סטיבן שנקר, פרופסור לרפואה פנימית באוניברסיטת טקסס, הגיב על ממצאי המחקר באומרו כי נשים צעירות נוטות להיות פגיעות יותר להשפעות האלכוהול. גם למשקל הנשים יש קשר לרגישות היתר לאלכוהול. שנקר הוסיף כי: "נשים הן בדרך כלל בעלות ממדי גוף קטנים משל הגברים, אך המשקאות המוגשים הם בעלי אותו גודל. איש אינו אומר: 'את שוקלת עשרים קילו פחות ממני, אז מוטב שתשתי משקה קטן יותר.'" בנוסף לכך, היחס בין כמות השומן לכמות המים בגוף הוא גבוה יותר אצל נשים לעומת גברים. אלכוהול מתפזר טוב יותר במים מאשר בשומן וכך ריכוזו אצל נשים גבוה יותר.

לדברי ד"ר שנקר, על שאלה אחת עדיין לא הצליחו המדענים לענות: האם נשים מושפעות יותר מאלכוהול לעומת גברים, גם כאשר כמות האלכוהול בדם שווה. מחקר אחד טוען שאכן כך הוא הדבר ולכן, מציע שנקר, יש לערוך מחקרים נוספים המודדים את השפעת האלכוהול על נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום