הפסקת הריון: דעי את זכויותייך

(0)
לדרג

מתלבטת אם לבצע הפלה? לפנייך מדריך המסביר באילו מקרים הוועדה להפסקת הריון מאשרת הפלה, מהן השיטות להפסקת הריון ומהם אמצעי המניעה המומלצים

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות מפרסם עלון הסברה לנערות המבקשות להפסיק הריון. להלן הנקודות המרכזיות בו:

האם השותף שלך להריון צריך להסכים? לא. אין צורך בהסכמה של השותף בכדי לבצע הפסקת הריון. אמנם, אולי תרצי את מעורבותו או את תמיכתו, אך את היא המחליטה היחידה על גופך ועל המשך ההריון.

האם ההורים שלך צריכים להסכים להפסקת ההריון? בישראל, על פי החוק, אין צורך בהסכמת הורים לשם ביצוע הפסקת ההריון. כלומר, את יכולה לעבור הפסקת הריון בכל גיל ללא מעורבות ההורים וללא ידיעתם.

האם את יכולה לשנות את דעתך? את יכולה לשנות את דעתך בכל שלב, עד לשלב שבו מתחיל ההליך הרפואי עצמו של הפסקת ההריון.

האם הפסקת הריון היא מסוכנת? הפסקת הריון בפיקוח רפואי הנה בטוחה, ולרוב אינה מלווה בתופעות לוואי או סיבוכים. במרבית המקרים, היא לא תפגע ביכולתך להרות כאשר תהיי בשלה ומוכנה לכך. יחד עם זאת, כמו בכל ניתוח או בכל הריון ולידה, עלולים להיות סיבוכים כלשהם, עליהם תקבלי מידע מהצוות הרפואי. על כן, חשוב לאחר הפסקת ההריון הנוכחית להימנע ככל האפשר מהריון לא רצוי נוסף.

הפסקת הריון
הפסקת הריון

ועדה להפסקת הריון

הפסקת הריון בישראל מבוצעת בישראל על פי חוק; והיא טעונה אישור של ועדה להפסקת הריון. להלן המקרים בהם ניתן להפסיק הריון:

האישה למטה מגיל הנישואין (עד גיל 17).
האישה איננה נשואה או שההריון הוא לא מנישואין.
מלאו לאישה 40 שנה ומעלה.
ההריון נובע מיחסים אסורים על פי החוק הפלילי (כגון תקיפה מינית, יחסי גילוי עריות).
הוולד עלול להיות בעל מום גופני או נפשי.
המשך ההריון עלול לסכן את חיי האישה או לגרום לה נזק גופני או נפשי.

כמה זה עולה? עד גיל 19 על קופת החולים לממן את הפסקת ההריון ואת הפנייה לוועדה. במידה ואינך מעוניינת לקבל מימון של קופת חולים תוכלי לשלם באופן פרטי. במקרה זה יש לברר עם בית החולים/המרפאה את המחיר המעודכן.

כיצד פונים לוועדה? בפנותך לוועדה עלייך להצטייד בתעודות מזהות ובמסמכים רפואיים לפי הנחיות מזכירות הועדה בבית החולים. לפני הפנייה לוועדה מומלץ לבקר קודם כל אצל רופא/ת נשים או משפחה.

הטיפול בפניות המגיעות לוועדה. עם הגעתך לבית החולים תופני על ידי המזכירה לעובדת סוציאלית לשיחה. במסגרת השיחה יוסברו לך ההליכים לאישור הבקשה. העובדת הסוציאלית תייעץ, תדריך ותנחה אותך בכל ההליך. כמובן שניתן לשתף את העובדת הסוציאלית בקשיי ההחלטה או בלבטים אחרים. אחרי השיחה, העובדת הסוציאלית תלווה אותך לוועדה. חברי הוועדה, ובתוכם רופא/ת נשים מומחה, יסבירו לך על תהליך הפסקת ההריון, על השיטות האפשריות המתאימות לך ועל הסיכונים הכרוכים בהפסקת הריון. החלטת הוועדה תימסר לך מיידית. לאחר אישור הוועדה תתבקשי לחתום על הסכמה לביצוע הפסקת ההריון ועל כך שקיבלת הסבר מפורט טרם חתימתך. לאחר מכן, ייקבע לך תור נוסף להגעה לבית החולים לביצוע. כל המידע והמסמכים המתייחסים אלייך הם סודיים. אם ההריון מתקדם במיוחד (מעל שבוע 24), תהליך אישור הפסקת ההריון מורכב יותר ודורש אישור ועדה מיוחדת.

דרכים להפסקת הריון

מהן השיטות להפסקת הריון? קיימות מספר שיטות לביצוע הפסקת הריון והן נבחרות על ידי הצוות הרפואי בהתאם לגיל ההריון (שבוע ההריון) ולמצב בריאותך.

הפסקת הריון עד שבוע 7. ניתן לגרום להפסקת הריון על ידי בליעת כדורים, הניתנים בשתי מנות במרווח של יומיים ביניהן. בכל פעם נדרשת שהייה של מספר שעות בבית החולים לשם השגחה רפואית. לאחר כשבועיים יש צורך בביקור שלישי אצל הרופא/ה, כדי לוודא שההליך הצליח ולבדוק את מצב בריאותך.

הפסקת הריון עד שבוע 12. נעשית בהרדמה מלאה. בדרך כלל, בתחילת התהליך מרחיבים את צוואר הרחם, כדי למנוע נזקים בעתיד. ישנם מרכזים רפואיים אשר מבצעים פעולה זו גם עד השבוע ה-18 להריון.

הפסקת הריון משבוע 12 ואילך: אופן ביצוע הפסקת ההריון תלוי בגיל ההריון (מספר השבועות) ובמקום הביצוע. במקרים מסוימים יוצע לך לבצע את הפסקת ההריון בדיוק באותו האופן כמו בהריונות עד שבוע 12. במקרים אחרים תתבצע הפסקת ההריון על ידי שימוש בחומרים אשר גורמים להתכווצות הרחם ולסיום ההריון. לאחר מכן, יש צורך לוודא כי חלל הרחם נקי, גם זאת באמצעות הרדמה מלאה. התערבות זו דורשת אשפוז בבית החולים שיכול להימשך כיומיים ואף יותר.

האם מותר להביא חברה/חבר? לפי החוק במדינת ישראל מותר לך להביא איתך אדם מטעמך ולבקש שיהיה נוכח בבדיקה גופנית ובשיחה עם הרופא/ה או העובדת הסוציאלית. עם זאת, לא ירשו למלווה להיכנס לתוך חדר הניתוח בזמן ביצוע הפעולה עצמה.

מה קורה אחרי הפסקת ההריון?

כיצד תרגישי אחרי הפסקת ההריון? התחושות שלך תלויות בנסיבות והסיבות להפסקת ההריון ובמידה בה את שלמה עם ההחלטה שקיבלת. את יכולה להרגיש הקלה גדולה, עצבות או תחושות מעורבות. כמו כן, לאחר הפסקת ההריון יתחילו דמום והתכווצויות של הרחם בדומה למחזור החודשי.

הדרכה מצוות בית החולים. אחרי הפסקת ההריון ולפני השחרור מבית החולים תקבלי מהצוות הסבר והדרכה לגבי המשך הטיפול: היכן מבצעים מעקב, מה עושים במקרה של סיבוכים לאחר ההריון, מתי אפשר לחזור לפעילות מינית ובאיזה אמצעי מניעה להשתמש.

המשך טיפול ומעקב: לאחר כשבועיים עלייך לבצע מעקב אצל רופא/ת נשים. לאחר הפסקת ההריון חשוב לפנות לייעוץ ולהכוונה במניעה של הריונות נוספים ובשימוש באמצעי מניעה.

מהם אמצעי המניעה הנפוצים?

קונדום - אמצעי מניעה יעיל, המספק הגנה סבירה גם מפני הריון וגם מפני מחלות המועברות במגע מיני. ניתן לרכוש ללא מרשם רופא בבית מרקחת.

גלולה למניעת הריון - אמצעי מניעה הורמונאלי יעיל יותר מקונדום למניעת הריון, אם נוטלים את הגלולה כמו שצריך, בכל יום. חשוב לדעת, כי הגלולה אינה מונעת הדבקות במחלות מין. הגלולות מחייבות התאמה אישית על ידי רופא/ת נשים וניתנות לרכישה רק עם מרשם של רופא.
כמה דברים שכדאי לדעת על גלולות למניעת הריון: גלולות לא גורמות להשמנה; גלולות לא פוגעות בסיכוי להרות בעתיד; גלולות יכולות לשפר את מצב העור ולהפחית פצעי בגרות; גלולות יעילות מאד ומונעות 99.9% מההריונות, כך שזהו אמצעי המניעה המומלץ.

יש לזכור כי גלולת "היום שאחרי" איננה גלולה למניעת הריון ואין להשתמש בה במקום אמצעי מניעה.

מיתוסים ועובדות

ניתן להיכנס להריון בכל יום במהלך החודש, גם בזמן מחזור הווסת.

את יכולה להיכנס להריון גם בפעם הראשונה בה תקיימי יחסי מין.

את יכולה להיכנס להריון ללא קשר לתנוחה במהלך קיום יחסי המין וגם אם לא הייתה חדירה.

ניתן להיכנס להריון גם כתוצאה מ"משגל נסוג" (לגמור בחוץ). גם אם נוזל הזרע נפלט מחוץ לגופך, ייתכן כי טיפה אחת חדרה כבר לנרתיק.

מקלחת אחרי קיום יחסי מין אינה יכולה למנוע הריון.

בואו לדבר על זה בפורום הפלות - לפני ואחרי הפלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום