חיסונים נגד שפעת - הכן גופך לחורף

(0)
לדרג

החורף בפתח ויחד איתו גם מחלת השפעת, אליה נלווים שלל חיסונים חדשים המתיימרים לגבור על הנגיף הערמומי - ומתאימים גם לחוששים ממחטים

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

מקור שמה של המחלה בלועזית (אינפלואנזה) הוא מהמילה "השפעה", בשל ההשפעה הרבה הנוגעת למחלה על כל אורחות החיים, בעיקר בעונת החורף. הסימפטומים של שפעת כוללים חום, נזלת, שיעול, כאבי שרירים ולעתים גם שלשולים והקאות. כאשר הסימפטומים קלים יותר קשה להבחין אם מדובר ב"צננת" רגילה או בשפעת ללא בדיקה מעבדתית. חוששים משפעת? כדאי שתתכוננו.

חיסון לשפעת
חיסון לשפעת

דע את האויב

"שפעת הינה מחלה נגיפית המאופיינת בהתפרצויות עונתיות בהיקף גדול ולה מספר מאפיינים ייחודיים", מסביר פרופ' אלי סומך, מנהל חטיבת הילדים, המרכז הרפואי "וולפסון", חולון. "ראשית, עונתיות קבועה, הנגיף גורם למחלה בעונת החורף בחצי הכדור הצפוני, בחודשי הקיץ בחצי הכדור הדרומי ובאזורים הטרופיים, בעונות הגשומות. שנית, יכולת לעבור שינויים, הנגיף משנה תכופות את מבנה החלבונים, מערים על מערכת החיסונים, שיצרה נוגדנים כלפי הגירסה הקודמת שלו, וגורם להישנות המחלה. ולבסוף, גרימת מחלה בהיקף גדול. בזמן התפרצות השפעת נפגעים מהמחלה, כשליש מהילדים וכעשרה אחוז מהמבוגרים. שכיחות זו גורמת להיעדרויות בולטות ממקומות העבודה ומבתי-הספר, ועומס כבד על בתי-החולים והמרפאות".

סיבוכים בקרב קבוצות סיכון

השפעת דוגרת עד ארבעה ימים בגוף האדם לפני שהיא פורצת החוצה. מיד אחר כך מופיעים כאבי ראש, צמרמורות, שיעול, ובהמשך גם חום גבוה, נזלת וכאבי שרירים. סימניה של מחלת השפעת והתופעות הכרוכות בה מטרידים ואינם נעימים, אך הם חולפים מאליהם לאחר מספר ימים. אולם, הבעייתיות של המחלה קשורה בעיקר בסיבוכיה, הכוללים דלקות בריאה, בסימפונות, באוזניים, וכן סיבוכים במערכת העצבים.

"קיימות קבוצות שונות באוכלוסייה להן נטייה מוגברת ללקות בסיבוכי המחלה", ממשיך פרופ' סומך. "קשישים, חולים במחלות כרוניות של מערכת הנשימה (כולל אסתמה), חולי לב, חולים במחלות כליה, חולי סוכרת, חולים עם חסר מלידה או חסר נרכש במערכת החיסון, מטופלים בסטרואידים ו/או בכימותרפיה, נשים בהריון, ואף תינוקות רכים. בקרב קבוצות אוכלוסייה אלו יש צורך למנוע או להקטין ככל האפשר את נטל המחלה בשל שיעורי הסיבוכים הגבוהים כמו גם שיעורי האישפוז והתמותה".

חיסון - למי ומתי?

"החיסון לשפעת מומלץ בראש ובראשונה לכל קבוצות הסיכון", מפרט פרופ' סומך. "בקבוצות אלה נמנים חולים במחלות כרוניות, ילדים בני שישה חודשים ויותר, מבוגרים מגיל 50 ומעלה, נשים בהריון ועובדי מערכת הבריאות. למעשה הולכת ומתגבשת המלצה לתת את החיסון לכל האוכלוסייה (פרט לתינוקות בני פחות מגיל שישה חודשים). את החיסון מומלץ לתת לפני הופעת הנגיף, כלומר בסוף ספטמבר תחילת אוקטובר. מי שיבחר שלא להתחסן מסתכן לא רק בהדבקות במחלה ובחוסר נעימות ונוחות הכרוכים בכך אלא גם בסיכון ללקות בסיבוכי המחלה".

דור חדש

"קיימים כיום שני סוגי חיסונים: החיסון ה'רגיל' הניתן בזריקה ומכיל מרכיבים של הנגיף המומת, ומורכב משלושה זנים, אשר על פי תחזית ארגון הבריאות העולמי אמורים לגרום למחלה בחורף. הסוג השני הוא חיסון חי מוחלש הניתן בתרסיס לאף".

בציבור רווחת דעה שגויה הגורסת שהחיסון הניתן בזריקה גורם לשפעת, אך אין הדבר נכון, יתרה מזאת, החיסונים לשפעת נחשבים בטוחים. החיסון החי עלול לגרום לצננת קלה וחולפת. תופעות לוואי רציניות הן נדירות מאוד ושכיחותן היא כ-1 למיליון. "עם זאת, חשוב לציין שהחיסונים לשפעת אסורים לאנשים הרגישים לביצים, אלא אם הם ניתנים בפיקוח אלרגולוג או מומחה למחלות זיהומיות", מזהיר פרופ' סומך. "משך יעילותם של החיסונים מוגבל לשנה אחת ועל כן מומלץ לחזור על החיסון כל שנה. ובמהלך השנה מוערכת יעילותו בכ- 65%-85%. צריך לזכור, אפילו במקרים בהם החיסון לא מנע את ההדבקה בהמחלה הוא מקטין את הסיכון ללקות בסיבוכי השפעת".

תרסיס לאף

פלומיסט (FluMist) הינו חיסון שפעת הניתן בצורת תרסיס לאף המכיל, כאמור, נגיף שפעת חי מוחלש. מחקרים הוכיחו שיעילותו גבוהה והוא אושר לשימוש על ידי רשות התרופות האמריקאית (FDA) ומשרד הבריאות הישראלי. החיסון מיועד לילדים, מתבגרים ומבוגרים מגיל 2 ועד 49 שנים בהמלצת הרופא המטפל. "היתרון הבולט של החיסון", מסכם פרופ' סומך, "הוא שמדובר בתרסיס ולא בזריקה ועל כן הוא הרבה יותר נוח ואינו כואב. בנוסף, נמצא כי לחיסון פלומיסט יש יתרון על פני החיסון הניתן בזריקה במניעת תחלואה בשפעת בקרב ילדים".

קופת חולים כללית מעניקה ללקוחות המושלם את החיסון בעלות נמוכה של 49 שקלים בלבד.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חיסונים לילדים
פורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום