השבת היציבות לפיקת הברך

(0)
לדרג

חוסר יציבות של פיקת הברך מאפיין פציעות של ספורטאים צעירים רבים. ברמב"ם מצאו פתרון כירורגי - קשירת פיקת הברך באמצעות גיד. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

ג', צעירה בת 26 מאזור הצפון, סבלה במשך תקופה ארוכה מפריקות חוזרות ונשנות של פיקת הברך שלה. בגיל צעיר, נאלצה להתמודד עם ירידה משמעותית באיכות חייה ומגבלות קשות בביצוע פעילויות יומיומיות בעבודה ובבית. לאחרונה עברה ג' ניתוח נדיר יחסית ברמב"ם, המהווה פתרון חדשני לבעיה שרבים סובלים ממנה, פיקת הברך של ג' נקשרה באמצעות גיד, לחלקה הפנימי של הברך במטרה למנוע את פריקתה שוב.

אי יציבות של פיקת הברך
אי יציבות של פיקת הברך

קשירת פיקת הברך

הניתוח שבוצע לאחרונה ברמב"ם, הוא למעשה שחזור הרצועה המחברת את הפיקה לעצם הירך בחלקה הפנימי של הברך, מצב שהיה קיים קודם הפריקה. גיד שנלקח מאזור הברך של המטופל ונותר מחובר מעט מתחת לברך, מועבר מתחת לעור לאזור הפיקה. הרופאים יוצרים תעלה צרה בפיקה, דרכה מועבר הגיד והוא מקובע לאחר מכן, בעזרת בורג, לעצם הירך. כך למעשה הפיקה "נקשרת" בעזרת הגיד לחלק הפנימי של הברך ובדרך זו נמנעת פריקה של הפיקה כלפי חוץ. טיפול זה ייחודי לרמב"ם באזור הצפון.

לדבריו של ד"ר בצלאל פסקין, מנהל יחידת הברך ברמב"ם ומומחה בפציעות ספורט, מדובר בפיתרון היעיל ביותר שקיים לבעיה, "התחלנו לבצע את הניתוחים הללו לפני כשנתיים ועד כה בוצעו שמונה ניתוחים כאלו ברמב"ם. הניתוח פשוט ולא מערב שבירת עצם או פרוצדורה גדולה. הוא נמשך שעה, השיקום ממנו מאוד סטנדרטי וכולל פיזיותרפיה, שמטרתה השבת טווח תנועות הברך לנורמה וחיזוק שרירי הירך בצד המנותח. אחרי ארבעה חודשים יכולים המטופלים לחזור ולעסוק לכל פעילות שביצעו קודם לכן. כל המנותחים שטיפלנו בהם הביעו שביעות רצון מהתוצאות, רובם חזרו לפעילות ספורטיבית ואף אחד מהם לא דיווח על פריקת פיקה נוספת. הניתוח הוא הפתרון שמתאים לאלו הסובלים מאי יציבות של הפיקה".

פציעה שכיחה בקרב צעירים

אחת הפציעות הבולטות בקרב בני נוער העוסקים בפעילות גופנית היא אי יציבות של פיקת הברך. בעיה זו עלולה לפגוע באיכות חייהם של הצעירים הנמצאים בשיא תפקודם הגופני. היא שכיחה בקרב אלו העוסקים בריקוד, ריצה, שחיה, משחק כדורגל או כל ספורט אחר.

אי יציבות של פיקת הברך עלולה להיגרם משתי סיבות: הראשונה והעיקרית היא במקרים של "גמישות יתר מולדת" של הרקמות בצעירים. במקרים הללו, עקב הגמישות היתרה, אין צורך במאמץ רב כדי לגרום לפריקת הפיקה ולכן צעירות במהלך ריקוד או צעירים במהלך תנועה סיבובית במשחק כדורגל יכולים לפרוק את פיקת הברך. הקבוצה השניה (המיעוט) הסובלת מאי יציבות של הפיקה היא אילו שסבלו מחבלה משמעותית לברך שגרמה לקרע/פגיעה במייצבי הפיקה ולפיכך קיימת אצלם נטיה לפריקת הפיקה. צעירים וצעירות אלו חוששים מפעילות גופנית בשל הפחד מפריקה חוזרת שהינה תופעה שכיחה.

עד כה, הציע הרפואה פתרונות חלקים לבעיה, למשל, חיזוק שרירי הירך, פעילות שקשה מאוד להתמיד בה לאורך זמן והיא מונעת פריקת פיקה באופן חלקי. מבחינה ניתוחית, הפתרונות התמקדו בעיקר בניסיון לשנות את מהלך גיד הפיקה והפיקה עם שיעורי הצלחה בינוניים. חלק מהניתוחים לתיקון אי היציבות היו אף כרוכים בשבירת עצם (אוסטאוטומיה).

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום פגיעות ספורט ומפרקים
ובפורום פגיעות סחוס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום