טיפול משלים לתופעות לוואי בהריון

(0)
לדרג

בחילות, צרבות עצירות וטחורים הם תופעות לא נעימות הנלוות להריון. לרפואה המשלימה מגוון פתרונות לבעיה: מתרופות הומיאופתיות ודיקור ועד תזונה בריאה

מאת: ד"ר מוטי לוי

הריון הוא אחד התהליכים המדהימים בעוצמתם ובמורכבותם בטבע. ההריון הוא אירוע מרגש ומשמח לאישה ההרה ולבני משפחתה. מטבע הדברים התהליך מביא איתו גם תופעות פיזיולוגיות מטרידות ולא נעימות הקשורות בלא מעט שינויים, שעוברת האישה ההרה. תופעות כמו: בחילות, עצירות וטחורים מאוד נפוצות ויש להם מענה טיפולי בשיטות מתחום הרפואה המשלימה. דרכי טיפול אלה בעלות היסטוריה של מאות ואלפי שנים בטוחות ומתאימות במיוחד למצבי הריון ואין כל חשש להשתמש בהן בתקופה זו.

רפואה משלימה
רפואה משלימה

בחילות בהריון

במהלך ההריון, בעיקר בטרימסטר הראשון, מופיעה בחילה כתוצאה מהפרשת ההורמון HCG ואסטרוגן על ידי העובר. במצבים חמורים במיוחד בהם ישנן הקאות בלתי פוסקות יתכן גם מצב של התייבשות ואפילו חמצת (שינוי רמת ה-PH של הדם לכיוון חומצי) העלולים לסכן את האם והעובר ודורשים טיפול באשפוז. "בחילות הבוקר" קורות ל-6 עד 8 נשים מתוך 10 ומתחיל בשלב מוקדם, יחסית, של ההריון, אך ברוב המקרים הן נמשכות כל היום. הבחילות יכולות להיות מלוות בהקאות מועטות, אך 2% מהנשים סובלות מהקאות לאורך כל היום, וזקוקות לאשפוז לצורך מתן נוזלים דרך הוריד למניעת התייבשות. ברוב המכריע של המקרים מדובר בתופעה מציקה ולא נעימה, אשר ניתן להתגבר עליה די בקלות בעזרת טיפולים שונים ברפואה משלימה.



השיטה הבטוחה ביותר לטיפול בתקופת ההריון הינה ההומאופתיה המתבססת על מתן צמחים וחומרים שונים במהולים גבוהים מאוד. קיימות תרופות הומאופתיות רבות הידועות כיעילות במצבי בחילה וביניהן:

ANTIMONIUM CRUDUM: לטיפול בנשים הסובלות מהפרעות בעיכול בחילות והקאות, צורך באכילת חמוצים, רתיעה ממגע או ממבטים. לשון עם חיפוי לבן חלבי.

IPECA: לטיפול לבחילות המופיעות בבוקר ואופייניות להריון, נטייה לגזים מרובים וצרבת. הבחילות לא מוקלות אחרי הקאה.

LACTICUM ACIDUM: לטיפול להקאות, בחילות שנמשכות ימים שלמים, תחושה הנמשכת שעות כאילו המזון תקוע מתחת לעצם החזה, בחילה אחרי ארוחת בוקר.

NUX VOMICA: לטיפול בבחילות אחרי האוכל, כאבי בטן כתוצאה מגזים בעיקר בבטן עליונה שיהוקים בטעם מר או חומצי.

TABACUIM: לטיפול בבחילות ותחושה לא טובה בעיקר בתנועה גורמות לירידת לחץ דם, לחיוורון ולסחרחורות. לעיתים מכסה זיעה קרה את הגוף.הטבה מסוימת במצב עם יציאה לאוויר הפתוח.הקאות מימיות והתכווצויות באיזור הבטן העליונה.

בנוסף להומאופתיה יש לעקוב אחרי מספר הנחיות תזונתיות כגון: צריכה של פופקורן, אורז מלא (חום); צריכת ירקות המשפרים את פעולת מערכת העיכול והכבד כגון: גזר, ארטישוק, לימון, ודלעת; צריכת משקאות כגון: תה ג'ינגר או תה אניס יכולים להקל לעיתים על הבחילות.

גם לרפואה הסינית יש מה לתרום להקלה על בחילות: עיסוי נקודה הנמצאת קרוב לשורש כף היד על מרידיאן הפריקרד יכולה להקל באופן מידי על הבחילות. קיימות נקודות דיקור שונות המשולבות בהתאם למצב האישה הסובלת מבחילות ויכולות לשפר באופן משמעותי את ההרגשה הרעה.

נוסחה סינית המתבססת על PINELLIA ו-HOELEN C מומלצת לנטילה לפני השינה כדי למנוע את הבחילות בבוקר. קיימות נוסחאות רבות המותאמות באופן אישי לאישה ההרה, על ידי המומחה ברפואה סינית.

טיפול משולב בעצירות

ברפואה משלימה קיימות מספר שיטות בטוחות ויעילות לטיפול בתופעת העצירות. עצירות הינו מצב המאפיין בקושי בהוצאת צואה מן הגוף ו/או יציאות שאינן תכופות. מנקודת מבט נטורופתית מצב נורמאלי הוא מצב של יציאה אחת ליום לפחות. אישה אשר לא סבלה מעצירות לפני ההריון עלולה לסבול מבעיה זו מכמה סיבות:

1. הקאות מרובות הגורמות לחוסר נוזלים בגוף במקרה כזה ישנה ספיגה מוגברת של נוזלים במעי הגס והצואה הופכת להיות קשה.

2. שינויים בהרגלי התזונה עקב בחילות, צרבות, קשיים בעיכול כתוצאה מכך תתכן תזונה לא סדירה והעדפה למזונות דלים בסיבים ומכאן הדרך לעצירות קצרה.

3. צריכה של ברזל עקב אנמיה במהלך ההריון.

4. גדילה של הרחם ושינויים הורמונאליים.

תזונה. ישנם מספר עקרונות תזונתיים והתנהגותיים שהשמירה עליהם יכולה להקל משמעותית או למנוע הופעה של עצירות בהריון:

שתייה מרובה המחולקת בצורה שווה לאורך היום.
צריכה מוגברת של פירות.
העלאת כמות הסיבים בתזונה על ידי מעבר למזון עשיר בסיבים כמו ירקות, אורז מלא, חיטה מלאה, קוואקר ודגנים אחרים.
ביצוע פעילות גופנית כמו הליכה או שחיה מתונה.

ניתן לצרוך גם פירות יבשים, כגון: משרה שזיפים במים פושרים הידוע כיעיל מאוד בטיפול בעצירות וניתן לאכילה בבוקר על בטן ריקה. ניתן להוסיף גם זרעי שומשום או פשתן ולשתות את המים שנותרו.

רפלקסולוגיה. הרפלקסולוגיה הינה שיטת טיפול שהוכיחה את עצמה בנשים הרות הסובלות מעצירות. שיטה זו מתבססת על העיקרון כי תמונת הגוף נמצאת בכפות הרגליים וישנם חיבורים עצביים בין כפות הרגליים לבין האיברים השונים בגוף.

במצבי עצירות ניתן לעסות את האזורים התואמים למעי הגס ובדרך כלל תוך מספר מועט של טיפולים מופיעה הטבה משמעותית במצב העצירות. חשוב לציין כי על עיסוי זה להתבצע על ידי רפלקסולוג מנוסה כדי לא לגרום להפרעות כתוצאה מלחיצה בנקודות לא מתאימות.

הומאופתיה. ההומאופתיה הידועה בבטיחותה בטיפול בנשים הרות מציעה לנו מספר תרופות בעלות השפעה מיטיבה:

ALUMINA: אחת התרופות המרכזיות לטיפול בעצירות בהומאופתיה.

בדרך כלל מטפלת בעצירות ממושכת, קושי ביציאות אפילו אם הן רכות. חוסר דחף ליציאה, מופיע רק לאחר הצטברות כמות גדולה של צואה ברקטום.

LYCOPODIUM: גזים מרובים בטן נפוחה קושי בעיכול מזון רעשים מרובים בבטן, דחף ליציאה ללא הצלחה מתאים במיוחד לנשים הרות.

MUX VOMICA: עצירות קשה בעיקר בנשים שאינן מבצעות פעילות גופנית, שותות הרבה קפה, מעשנות, ועם נטייה לטחורים.

בדרך כלל שילוב של רפלקסולוגיה, הומאופתיה ותזונה מהווה הרכב מנצח בטיפול בעצירות במהלך ההריון.

טיפול בטחורים

טחורים הינם מצב בו מופיעות דליות בוורידים הממוקמים באזור הרקטום. ורידים אלו נקראים HEMORRHOIDAL PLEXUS והתרחבות שלהם נגרמת במספר מצבים ביניהם הריון. בדרך כלל זוהי תופעה מציקה מלווה בכאבים ולעיתים בדימום בעת היציאות. ראשית יש כמובן להיבדק על ידי רופא ולוודא שאכן מדובר בטחורים ולא בסיבה אחרת לדימום.

קיימים מספר טיפולים לבעיה:

1. תזונה: הגדלת כמות הנוזלים אצל נשים השותות מעט, הגדלת כמות המזון העשיר בסיבים. מזונות המומלצים במצב זה: כוסמת, דגים, מנדרינה, תאנים, שזיפים, גויאבות, מלפפונים, טופו.

2. צמחי מרפא: ניתן למרוח את האזור הצורב באלוה-ורה, לסירוגין עם משחת קלנדולה.

3. הטיפול ההומאופתי בטחורים בתקופה ההריון נותן תוצאות מהירות מאוד ובטוחות מאוד מאחר ומדובר בחומרים המצויים בדילולים גבוהים מאוד. AESCULUS ו-HAMAMELIS מהווים את הטיפול היעיל ביותר בטחורים במהלך ההריון. טיפול זה מקל לעיתים קרובות גם על דליות בוורידי הרגליים.

4. דיקור סיני: מהווה פתרון טוב בעיקר בטרימסטר שני ושלישי הרופא הסיני מבצע בדרך כלל פעולה של חיזוק הטחול על ידי דיקור במספר נקודות ספציפיות. הטחול ברפואה הסינית נחשב כאיבר העיקרי השומר על טונוס דפנות הוורידים ומונע דימומים. כאשר הטחול נחלש, עקב אורח חיים לחוץ, מיעוט בשינה וצריכה גבוהה של ממתקים, יופיעו טחורים. לכן, מנקודת מבט זו, בנוסף על הדיקור יש להימנע מצריכת סוכרים, לתת לגוף שעות מנוחה מספיקות ולהימנע ממצבי לחץ. רצוי לצרוך ירקות מחזקי טחול כגון: גזר, בטטות, דלעת וירקות כתומים אחרים.

ד"ר מוטי לוי הוא הרופא הראשי של רשת מרפאות "כללית רפואה משלימה".

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה בהריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום