חוסר שינה: מסוכן לבריאות

(0)
לדרג

בעיות שינה פוגעות באיכות החיים וגורמות לעייפות במהלך היום, חוסר ריכוז, עלייה במשקל ועוד. בכתבה שלפנינו סקירה על הבעיות הנלוות לתופעה

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: אלצהיימר, סכיזופרניה פרנואידית

חוסר שינה עלול לגרום לבעיות בריאות שונות ומגוונות, חלקן בלתי הפיכות. שינה טובה היא לא פינוק או מותרות. רבים מאיתנו אינם מודעים לעובדה כי מחסור בשינה טובה, עלול לגרום לבעיות בריאות שונות, החל מבעיות מתונות, כמו עלייה במשקל ועד בעיות מסכנות חיים כמו התקף לב.

בעיות שינה (אילוסטרציה)
בעיות שינה (אילוסטרציה)

זיהום ויראלי

זה זמן רב קיימת ההשערה העממית, שעייפות ותשישות מעלות את הסבירות לחלות. מחקר שהתפרסם בשנת 2009 בכתב העת Archives of Internal Medicine דיווח על הוכחות ממשיות להשערה זו. החוקרים עקבו אחרי הרגלי השינה של 153 גברים ונשים במשך שבועיים ולאחר מכן הם זימנו את המשתתפים למקום סגור במשך חמישה ימים, וחשפו אותם לוירוסים של הצטננות. האנשים שישנו פחות משבע שעות בלילה בממוצע, נמצאו בסיכון גבוה יותר פי שלושה לחלות לעומת אלו שישנו שמונה שעות לפחות.

עליה במשקל

חוסר שינה מגביר את הסבירות לעלייה במשקל, כך על פי מחקר שפורסם בשנת 2008 בכתב העת Obesity. המחקר הקיף וסקר נתונים של 36 מחקרים שונים לגבי מספר שעות שינה ומשקל גוף. ככל הנראה קשר זה חזק במיוחד אצל ילדים. חוסר שינה מפריע להורמונים האחראים לבקרה על תחושת הרעב ועל התיאבון. בנוסף, העייפות המורגשת במהלך היום, מונעת מהם לעסוק בפעילות גופנית. עודף משקל מגביר את הסיכון לפתח מספר בעיות בריאות, שמופיעות בחלקן גם ברשימה זו.

לדברי אולגה רז, מנהלת תחום תזונה ודיאטה במיזם הבריאות beWell, המרכז הרפואי תל אביב, "חוסר שינה אכן מהווה גורם להשמנה ולהתפתחות מחלות שונות שהצפי שלהן קשור לסטרס ולשיבושים הורמונאליים. חוסר שינה בשעות הלילה, מעלה את הורמוני רמות הקורטיזון והורמוני סטרס אחרים המתנגדים לפעילות האינסולין, דבר שגורם לעמידות לאינסולין, עליה בהורמון גרלין הגורם לתחושת רעב, ולירידה בהורמון לפטין המעודד שובע. בנוסף העדר שינה בלילה מקטין את הפרשת הורמון הגדילה התורם לחיזוק השרירים".

"כל אלה מחזקים נטייה למחלות שהוזכרו ולעלייה במשקל. בנוסף, הארכת שעות הערות גורמת ליצירת זמן נוסף לאכילת לילה, מול המחשב או הטלוויזיה, זמן בו אנו נוהגים לאכול חטיפים וממתקים ולשתות משקאות ממותקים כדי להישאר ערים. יחד עם זאת, עלייה במשקל, בעיקר באזור הבטן מחזקת את תופעות דום נשימה בשינה, המהווה גורם סיכון רציני להתקפי לב ואירועים מוחיים. ירידה במשקל משפרת את המצב. אדם מבוגר זקוק ל 7-8 שעות שינה. מומלץ לאכול כשעה- שעה וחצי לפני השינה ארוחה קטנה, לדוגמה פרוסה עם ממרח או 1/2 כוס חלב, אפשר עם 1-2 כפות דגני בוקר ללא סוכר, או יוגורט עם פרי חתוך, כל אלו מעלים את רמת הסרוטונין ועשויים לשפר את איכות השינה. מה לא לאכול / לשתות לפני השינה? ארוחות גדולות ודשנות, קפה ואלכוהול, בשר, אוכל חריף".

סוכרת

על פי מחקר שנערך בשנת 2009, קיים קשר בין התפתחות סוכרת סוג 2 לבין נדודי שינה תדירים. אנשים שסבלו מהפרעת שינה במשך שנה או יותר, וישנו במהלך הלילה חמש שעות או פחות נמצאו בסיכון גבוה יותר פי שלושה לפתח סוכרת סוג 2, לעומת אנשים שלא התלוננו על איכות שנתם ושישנים שש שעות או יותר בכל לילה. המומחים בתחום מאמינים כי הסיבה הבסיסית להתפתחות הסוכרת, הינה הפרעה של הוויסות ההורמונאלי הרגיל של הגוף, כתוצאה מחוסר שינה.

יתר לחץ דם

החוקרים שהיו מעורבים במחקר על סוכרת, העריכו גם את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם בקרב אותה קבוצת נבדקים, שהייתה מורכבת מ- 1,700 גברים ונשים שנבחרו באקראי באזורים הכפריים של פנסילבניה בארה"ב. החוקרים מצאו כי הסיכון לפתח יתר לחץ דם, גדל פי שלושה וחצי אצל אנשים שסבלו מנדודי שינה, וישנו באופן קבוע פחות משש שעות בלילה, לעומת המשתתפים שישנו לפחות שש שעות ליליות.

ד"ר אורית קלוק בן בסט, מנהלת תחום יתר לחץ דם במיזם הבריאות beWell, "ידוע כי לשינה השפעה מכרעת על בריאותנו. יש להדגיש כי לא רק משך השינה חשוב, אלא גם איכותה של השינה. דום נשימה בשינה נחשב אחד הגורמים ליתר לחץ דם משני (כלומר יתר לחץ דם שהסיבה לו ידועה) והוא מהווה גורם סיכון קרדיו וסקולרי משמעותי. טיפול בדום נשימה בשינה עשוי להוריד את לחץ הדם, מעבר להשפעות הבריאותיות המיטיבות הנוספות שיש לטיפול".

מחלות לב

מספר מחקרים מצאו קשר בין חוסר שינה בטווח הקצר, לבין גורמי סיכון ידועים היטב למחלות לב, ביניהם רמות כולסטרול וטריגליצרידים מוגברות ולחץ דם גבוה יותר. אחד הדיווחים כלל 98,000 יפנים בגילים 40 עד 79, שנמצאו במעקב במשך יותר מ-14 שנים. נמצא כי לעומת הנשים שישנו שבע שעות בכל לילה, הנשים שישנו רק ארבע שעות היו בסיכון גבוה יותר פי שניים למות ממחלת לב.

סיבה אחת נפוצה לאיכות שינה ירודה הינה דום נשימה, תופעה מסכנת חיים, בה הנשימה נעצרת או נחלשת מאות פעמים במהלך לילה אחד. הפרעה זו מגבירה את הסיכון לפתח מחלת לב. על פי מחקר אחד שעקב אחרי המשתתפים במשך 18 שנים, מי שסבלו מדום נשימה בשינה, נמצאו בסבירות גבוהה יותר פי שלושה, למות ממחלת לב לעומת המשתתפים שלא סבלו מהפרעת שינה זו. דום נשימה עלול לגרום לדפיקות לב בלתי סדירות ולהגביר את הסיכון לחלות בשבץ מוחי ובאי ספיקת לב.

לדברי ד"ר אריק שטיינויל, מנהל תחום בריאות הלב במיזם הבריאות beWell, "הקשר המוכח החזק ביותר לגבי נדודי שינה ומחלות לב תואר בהקשר של דום נשימה בשינה. זוהי ההפרעה הנשימתית השכיחה ביותר הקשורה לשינה והיא מופיעה אצל 2%-4% מהאוכלוסייה בגיל הביניים. תסמונת דום נשימה בשינה, מאופיינת על ידי חסימה מחזורית של דרכי הנשימה העליונות בזמן השינה, הפסקה בזרימת האוויר בדרכי הנשימה, ובעקבות זאת יקיצה מחזורית מהשינה. חוסר השינה גורם לעייפות במהלך היום, ישנוניות, חוסר ריכוז ועלייה בשיעור תאונות הדרכים. תסמונת דום נשימה בשינה מהווה כיום גורם סיכון מוכר להופעת אירועי לב וכלי דם, ובמיוחד להתקפי לב ולשבץ מוחי. כאשר קיים חשד להתפתחות דום נשימה בשינה, רצוי לאשש אבחנה זו באמצעות מעבדת שינה ולהיעזר ברופא המשפחה באשר להנחיות הרפואיות המקובלות באשר לטיפול ומניעה".

מחלות נפשיות

על פי מחקר בו השתתפו כ-1,000 מבוגרים בגילאים 21 עד 30, אנשים הסובלים מנדודי שינה, נמצאים בסיכון גבוה יותר פי ארבעה לפתח דיכאון במהלך שלוש השנים הראשונות לאחר תחילת הפרעות השינה, לעומת אנשים שישנים רגיל. מחקרים נוספים בקרב אנשים צעירים הראו, כי נדודי שינה הופיעו לעיתים קרובות מאוד, לפני שאובחן דיכאון ולעיתים רחוקות יותר לפני אבחנה של חרדות. אצל צעירים, נדודי שינה מקדימים דיכאון ב-69% מהמקרים וחרדות ב-27% מהמקרים.

תמותה

דום נשימה חמור בשינה מגביר את סיכון התמותה בגיל מוקדם יחסית ב-46%. המסקנה היא כי שינה טובה ומספקת, מהווה גורם חשוב לא פחות מגורמים אחרים שאחראים לבריאותינו, כמו תזונה נכונה ופעילות גופנית, או טיפול מקיף בשיניים. שינה טובה אינה שייכת למותרות או פינוקים, אלא מרכיב בסיסי לאורח חיים בריא.

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום הפרעות שינה
פורום נחירות ודום נשימה בשינה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום