חיסון לשעלת אינו גורם לפרכוסים

(0)
לדרג

הורים רבים חששו מחיסון לשעלת לאחר שהוכח בשנות ה-70 שהוא מעלה שכיחות לפרכוסים. מחקר חדש מפיג את חששות ההורים ומוכיח כי אין קשר בין השניים

מאת: מערכת zap doctors

בשנות ה-70 הצטברו הוכחות כי חיסון ה-DTP שהכיל רכיב של חיסון שעלת תאי מעלה שכיחות של פרכוסים בילדים. הפחד מתופעת לוואי זו גרם לירידה חדה בכמות המתחסנים. כמו כן יצאו הוראות חיסון שהגדירו קבוצות סיכון, שאין לכלול בתכנית החיסונים כגון ילדים עם מומי CNS או ילדים עם מחלה פרכוסית. ב-1997 המליץ ארגון רופאי הילדים האמריקאי לחסן את כלל האוכלוסייה בחיסון DTaP בגילאי 2,4,6,15-18 חודשים ו-6 שנים. חיסון שה מכיל רכיב אצלולארי של שעלת ולפי מחקרים ראשונים אינו מלווה תופעות לוואי מרכזיות.

מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה השבוע ב- Pediatrics הייתה לסכם את הנתונים שהצטברו עד כה ולבדוק האם אכן החיסון החדש הוא בטוח לשימוש והאם יש קשר בינו לבין הופעת פרכוסים.

שיטות:

חוקרים מארה"ב ביצעו מחקר רטרוספקטיבי נרחב שכלל מידע על כל המתחסנים ב-7 מרכזים רפואיים גדולים בין השנים 1997-2006. נכללו במחקר כל בילדים בגילאי 6 שבועות עד 23 חודש שחוסנו בתקופה זו ל-DTaP ושלא קיבלו בעבר מנה של DTP. נבדקו כמות אירועי הפרכוס באוכלוסיה זו, כאשר פרכוס שהתרחש בטווח זמן של 4 ימים ממתן החיסון הוגדר כפרכוס תלוי חיסון. הנתונים לכמות אירועי הפרכוס באותה אוכלוסייה מחוץ לזמני החיסון, ובנוסף לקוהורט של ילדים שלא היו חשופים לחיסון.

תוצאות:

הוכללו במחקר מספר עצום של 433,654 ילדים (51% בנים), שחוסנו ב-1,343,067 מנות חיסון.

בתקופת המחקר זוהו 7191 אירועים של פרכוס ב-5205 ילדים.

לא היה הבדל משמעותי בשכיחות הפרכוסים בארבעת הימים לאחר מתן החיסון לבין שאר הימים. כמו כן לא נמצא הבדל בין שכיחות אירועי הפרכוס בין ילדים שחוסנו לבין ילדים שלא חוסנו ל- DTaP.

בניתוח הנתונים הייתה מגמה של ירידה בשכיחות הפרכוסים בקרב ילדים שחוסנו, אך מגמה זו לא הייתה משמעותית סטטיסטית.

מסקנה:

אין עליה בשכיחות אירועי הפרכוס בקרב ילדים שחוסנו לשעלת החיסון ה-DTaP.

דיון:

זהו המחקר הגדול ביותר שבוצע עד היום בנושא הבטיחות של החיסון האצלולארי לשעלת. יש לו חשיבות עצומה על רקע החששות שליוו את החיסון התאי. בזמנו מחקרים הראו RR של 3.1 לפיתוח פרכוס תוך 3 ימים ממתן החיסון, והדבר גרם לירידה בהתחסנות בציבור. המחקר הנוכחי משופע במנגנוני ביקורת פנימיים שמבטיחים רמת אמינות טובה של התוצאות, וניתן להגיד במידה גדולה של סבירות שהחיסון החדש בטוח לשימוש ואינו מעלה שכיחות פרכוסים.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום