הפחתת משקל אחרי החגים

(0)
לדרג

"אחרי החגים ישתנה הכל, יתחדשו וישובו ימי החול...".השגרה אמנם שבה, אולם גופנו אינו כתמול שלשום. להלן טיפים כיצד ניתן להשיל את הקילוגרמים, שהעלנו בחגים

מאת: עינת ששון

בתקופת החגים ישראלי ממוצע מעלה כשני קילוגרמים למשקל גופו. עלייה זו הינה קדימון לעליית משקל נוספת בעונת החורף. אמנם ניתן להסתיר את העלייה במשקל, באמצעות לבוש כבד, אך יש לזכור כי השמנה עלולה לפגוע בבריאות. להלן המלצות כיצד ניתן להשיל את המשקל המיותר, שצברנו בחג ולהכין גופנו לחורף.

1. מהר מהר - מידי פעם אפשר להיתקל בסטיקרים בצידי הדרך, במודעות בעיתונות או באינטרנט בדיאטה לחודש המבטיחה ירידה מהירה במשקל. ובכן, אין ניסים ואף אחד עדיין לא מצא את תרופת הפלא. דיאטה מהירה משמעותה שימוש ברכיב מפוקפק או בדיאטה דלה מאוד בקלוריות. תפריט הכולל פחות מ-1200 קק"ל איננו מכיל את כל אבות המזון או את כל הויטמינים והמינרלים, שהגוף זקוק באופן יום-יומי. מחסור בויטמינים ומינרלים אף עלול לגרום לנזק בטווח הקצר או הארוך כמו חולשה וכאבי ראש, נשירת שיער, שבירות הציפורניים ובגיל ההתבגרות לבעיות בהתפתחות, גדילה וכדומה.

2. יורדים בכסאח - דיאטות כסאח מורכבת לרוב מרכיב אחד בלבד כמו מרק ירקות או דיאטת כרוב. מדובר בדיאטה מפוקפקת. התפריט במקרה כזה מכיל כ-500 קלוריות בלבד, וזה מעט מאוד. הדיאטה לא מאוזנת ועלולה לגרום לכאבי ראש וסחרחורות. מכיוון שישנן תנודות חריפות בערכי הסוכר בדם והפרשה מעטה של סרטונין, צפויים גם שינויים במצב רוח ויצירת תחושת עצבנות וחוסר סבלנות. גם אם מחזיקים שבועיים בדיאטה הזו, הפיצוי העצמי והפיסיולוגי שהגוף יעשה, יגרום לעליה מהירה במשקל, ואיתה החזרת הקילוגרמים שהשלתם ואף יותר.

3. לא צריך לזוז מטר - כאשר אנחנו יודעים איך נעשית הירידה במשקל (אנרגיה נכנסת פחות אנרגיה שבוזבזה), אפשר להבין כי דיאטה ללא פעילות גופנית היא אולי דיאטה אטרקטיבית לחלקינו, אך לא נוכל לרדת ממנה במשקל. דיאטות כאלו לרוב מכילות מעט מאוד קלוריות כדי לפצות על חוסר הפעילות ועל הנזקים של דיאטה לא צריך לחזור.

4. מזרזי הרזיה ותוספים - חברות שונות מפרסמות אבקות, נוזלים או תה המסייעים להרזיה. כדאי לשים לב מה מכיל התוסף ובאיזו שיטה הוא עובד. לרוב תוסף סיבים איננו מסוכן, כדאי מאוד לשתות הרבה כדי להימנע מעצירות ולעקוב אחרי המלצת היצרן. משקאות או תה העובד על עקרון המשלשלים אין בו כל ערך מוסף ואף גרוע מכך. התוסף גורם ליציאת נוזלים מהגוף, איתם גם הויטמינים מסיסי המים כמו ויטמין C או קבוצת ה-B. בדיאטה כזו ישנו סיכון להתייבשות וכן לגרימת נזק למעי הגס עקב השימוש בחומר משלשל. ישנן דיאטות המבוססות על חומר משתן, הן פופולאריות בקרב מפרסמים המבטיחים ירידה מהירה מאוד במשקל. כאן, הירידה במשקל איננה אמיתית, אלא מבוססת על השתנה מרובה והפסד נוזלים. מלבד הפסד מינרלים, ויטמינים חשובים, סכנת ההתייבשות ויצירת עומס מיותר על הכליות, העלייה חזרה במשקל היא מהירה כמו הירידה עם החזרת הנוזלים לגוף.

5. הדרך הנכונה - כדאי לבחור בדיאטה הדרגתית, מאוזנת מבחינת אבות המזון, המפוקחת על ידי גורם מקצועי, שיוכל לעזור במידה ונעצרת הירידה במשקל. כדאי לחשב מראש את ערך ה-BMI שלכם ולראות מהו משקל היעד וכך לעבוד.

6. שמרו על כמות ויטמינים יומית מומלצת - בכל דיאטה יש ירידה בכמות אבות המזון הנכנסים לגוף ואיתם ירידה בויטמינים ובמינרלים שלהם הגוף זקוק. הויטמינים והמינרלים חשובים גם הם בתהליך הירידה במשקל כיוון, שהם משמשים כזרזים בתהליכי שריפת שומנים והפקת האנרגיה לשם הפעילות הגופנית. מומלץ להשלים את התזונה בקביעות בעזרת מולטי וויטמין.

עינת ששון, דיאטנית ראשית של "צנטרום".

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום הרזיה ללא דיאטה
פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום