טיפים לחג לסוכרתיים

(0)
לדרג

ארוחת החג כוללת שלל מאכלים עתירי סוכר. להלן המלצות כיצד ניתן לעבור את החג בשלום ולשמור על רמות סוכר תקינות

מאת: ליטל סמואל לוי

השילוב של ארוחות גדולות, מאכלים "חגיגיים" עתירי קלוריות, יין / מיץ ענבים, מזונות שאוכלים לצורך ברכות וזמן ממושך של ישיבה סביב שולחן, מהווים אתגר רציני לכל מי שמנסה לרדת במשקל או לכל הפחות לשמור עליו. גדול יותר הוא האתגר לאנשים ה"מתוקים" שבינינו, שמעבר למשקל תקין, צריכים לשמור גם על תחום תקין של רמות סוכר. להלן המלצות לחולי סוכרת כיצד לשמור על ערכי סוכר תקינים:

1. תכנון מראש: היות ופחמימות הן הגורם העיקרי האחראי לעלייה ברמת הסוכר, החליטו מראש מהי כמות הפחמימות שאתם מקציבים לעצמכם בכל ארוחה ואילו פחמימות אתם רוצים לכלול בה. בזכות הטיפול בתרופות החדשות הקיימות היום והאינסולינים האנלוגים החדשים (למשל: אינסולין אפידרה, לנטוס, נובורפיד והומלוג). ניתן לשנות ולהתאים באופן אישי את המינון לכמות שבוחרים לאכול (לפי הנחיות הרופא או הדיאטנית).

2. בקרת פחמימות: הפחמימות נמצאות כמעט בכל התוספות המוגשות, בחלה, במנות האחרונות וגם בחלק מ"הברכות", למשל בתפוח העץ, הדבש והרימון. השתדלו לאכול מהברכות כזית, ואם אפשר וותרו על המנה האחרונה או החליפו אותה בשתייה חמה ממותקת בתחליף סוכר. בחרו את התוספות המיוחדות והאהובות עליכם, וותרו על אלו שאתם נוהגים לאכול בימי חול.

3. הקדם תרופה לארוחה: לקחו את התרופה או האינסולין הקצר בהתאם לכמות המתוכננת ממש בסמוך לארוחה. האינסולינים המתקדמים מאפשרים בקלות ובנוחות להשיג את ערכי המטרה הרצויים. סוכרתיים המטופלים באינסולינים אלו יכולים להיות גמישים יותר בזמני הארוחה ולא לדאוג מנפילת סוכר כתוצאה מאי אכילה בזמן הקבוע.

4. גפילטע פיש: קציצות דגים אינן מכילות פחמימות ואין צורך "לספור" אותן, אלא אם כן נעשו ב"סגנון פולני" והוסף להם סוכר. במקרה הזה, אם זה בידכם, השתדלו להמתיק בתחליף סוכר.

5. הרבו באכילת ירקות: מבושלים, חיים או כמנת מרק עם ירקות. ירקות מעניקים צבע וגיוון לארוחה, עשירים בסיבים תזונתיים ודלים בפחמימות. אם אינכם מארחים הציעו להביא תוספת של ירקות או סלט טרי, כדי שתהיו בטוחים שיהיו לכם ירקות על השולחן .

6. יינות ומשקאות מתוקים: סוכרתיים מאוזנים, יכולים ליהנות מכוסית יין בארוחת החג. העדיפו יין יבש או חצי יבש, על פני יין מתוק ואל תספרו אותה כפחמימה. הימנעו לחלוטין משתייה של מיץ ענבים / תירוש או משקאות מתוקים, שתורמים המון פחמימות פשוטות ואינם משביעים.

7. פעילות גופנית דרך נוספת יעילה מאוד להפחתת רמות הסוכר היא פעילות גופנית. בדקו את רמת הסוכר לפני הפעילות ואם היא מעל 250 מ"ג/ד"ל דחו את הפעילות למאוחר יותר כשהיא תרד. הפעילות הזמינה והנוחה ביותר היא הליכה. נצלו את מזג האוויר הנעים יותר בערבים או בשעות הבוקר המוקדמות להליכה ואל תשכחו להצטייד בנעליים מתאימות, במים ובגלוקוז נוזלי, למקרה של ירידה לא רצויה ברמות הסוכר.

ליטל סמואל לוי, דיאטנית קלינית MSc, גפן מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום סוכרת
ובפורום סוכרת והשמנה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום