אלכוהוליזם עלול לפגוע בזיכרון

(0)
לדרג

מחקר חדש מראה כי תלות באלכוהול משפיעה באופן שלילי על הזיכרון החוויתי שלנו, על המודעות לאובדן הזיכרון ועל יכולתנו לבצע פעולות ניהוליות

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון Alcoholism: Clinical & Experimental Research, עולה כי תלות באלכוהול משפיעה באופן שלילי על זיכרון אפיזודי (זיכרון המכיל מידע על מאורעות מסוימים בחיינו - על מה שראינו, שמענו, הרגשנו, או חשבנו בזמנים ובמקומות מסוימים).

לדברי החוקרים, נטייתם של אלו התלויים באלכוהול להעריך יתר על המידה את זיכרונם הינה בעלת השלכות קליניות ברורות. החוקרים מסבירים כי אלו הנגמלים מאלכוהול עוברים פעמים רבות טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים במסגרתם הם מוכשרים להתמודד עם מצבים בהם עלולים לחזור ולשתות שוב. אם אלכוהוליסטים אינם מודעים לאובדן זיכרון ממנו הם סובלים, הם עלולים להרוויח רק באופן חלקי מטיפולים שכאלו.

בדיקות סקר נוירו פסיכולוגיות לחסרים קוגניטיביים עשויות להיות יעילות בהערכת תפקודם של אלכוהוליסטים המיועדים לטיפולי גמילה ובניבוי הצלחתם בטיפולים אלו.

במחקר הנוכחי נבדקו 28 משתתפים עם אלכוהוליזם כרוני, כאשר 75% מהם היו גברים; גילם הממוצע היה 47.9 שנים, ומשך האלכוהוליזם הממוצע שלהם עמד על 11.49 שנים. המשתתפים נבדקו בשלבים מוקדמים של גמילתם מאלכוהול (מספר הימים הממוצע ללא צריכת אלכוהול טרם תחילת המחקר - 12.79). בנוסף, נבדקו 28 משתתפי ביקורת בריאים ללא אלכוהוליזם (50% גברים, בגילאי 47.8 שנים).

כל הנבדקים עברו הערכת מידת "תחושת ידיעה" FOK - feeling-of-knowing, אשר השוותה צפי באשר לתפקוד זיכרון עתידי במהלך משימת זיכרון אפיזודי עם תפקוד זיכרון למעשה, ובנוסף מילאו שאלון MIA - Metamemory in Adulthood.

הערכות נוספות של זיכרון אפיזודי ותפקוד ניהולי בוצעו גם כן. אף אחד מהנבדקים לא נטל תרופות או הדגים הפרעות פסיכיאטריות.

מתוצאות המחקר עולה כי אלו עם תלות באלכוהול הראו תוצאות טובות פחות במשימות שבחנו זיכרון אפיזודי ומשימות ניהוליות בהשוואה לנבדקי הביקורת. באופן ספציפי לגבי זיכרון אפיזודי, זיכרון מודע באלכוהוליסטים כרוניים היה משמעותית מופחת, בעוד שבקיאות בפרטים לא נפגעה.

כמו כן, אלו שסבלו מאלכוהוליזם תפקדו בצורה פחות מדויקת במשימות הזיכרון האפיזודי, לפי הערכות FOK, והעריכו יתר על המידה את יכולות ההכרה שלהם, לפי שאלוני MIA.

החוקרים מציינים כי מחקרם חשף לראשונה כי ירידה במטה-זיכרון (metamemory) באלכוהוליסטים כרונים נראית מושפעת מן החסר המשולב בזיכרון אפיזודי ובתפקוד ניהולי, אשר אופייני לאוכלוסיות אלו.

לאור ממצאי המחקר והעניין הגובר במרכיבי המטה-זיכרון, מחקרים שיבדקו את הקשרים בין הפרעות במטה-זיכרון ובנגעים מוחיים הקשורים באלכוהוליזם עשויים לשפוך אור על ההנחות הנוכחיות.

המומחים מציינים כי המחקר הנוכחי הרחיק לכת ממחקרים קודמים בכך שהעריך את תופעת ה- FOK.

בעוד שחסרים בזיכרון למידע חדש הינם בולטים בקרב אלכוהוליסטים, ההערכות במחקר הנוכחי הדגימו כי לנבדקים לא הייתה מודעות לחסרים אלו.

אומדן היתר של יכולות הזיכרון שלהם נקשרו לתפקוד הפחות טוב של אלכוהוליסטים בפעילויות ניהוליות, אשר הוביל לעיכוב במודעות או קושי בהעלאת מידע.

בואו לדבר על זה בפורום קשב וזיכרון בקרב מבוגרים ומתבגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום