גידולים ממאירים של הלב

(3)
לדרג

מחלות לב וסרטן הן גורמי התמותה השכיחים בעולם. השילוב של השניים נדיר במיוחד ומצריך טיפול חדשני ומורכב. הצצה אל הלב הפגוע

מאת: פרופ' עוז שפירא

מחלת הסרטן מהווה את הסיבה השכיחה ביותר לתמותה בעולם המערבי ובישראל. גידולים ממאירים של הלב הינם נדירים ביותר אך עם פרוגנוזה עגומה.

קיימים סוגים שונים של גידולים ממאירים של הלב. השכיחים ביותר שייכים לקבוצת הסרקומות. היות והסימנים הראשוניים אינם טיפוסיים, רוב החולים מאובחנים בשלב מאוחר יחסית של המחלה, עם גידול מקומי או עם פיזור גרורתי לאיברים מרוחקים.

ללא טיפול, תוחלת החיים של חולים המאובחנים עם סרטן ראשוני של הלב היא חודשים ספורים בלבד. טיפול בכימותרפיה והקרנות מאריכים את החיים במעט (תוחלת חיים ממוצעת של כשנה), היות ורוב הגידולים הללו עמידים לתרופות ולקרינה. לפיכך, בשנים האחרונות התפתחה גישה חדשנית של טיפול רב-תחומי בסרטן ראשוני של הלב. מרכיב מרכזי בגישה זו כולל ניתוחים רדיקליים להסרת הגידול.

העקרון החשוב ביותר המנחה את הגישה הניתוחית הוא הסרה מלאה של הגידול עם שוליים של רקמה בריאה. מכאן עולים שני אתגרים העומדים בפני המנתח. האתגר הראשון הוא חשיפה והגעה אל הגידול. נושא זה בעייתי במיוחד בגידולים שמקורם בחלק האחורי של הלב, כגון העלייה השמאלית. האתגר השני הוא היכולת לכרות את הגידול בשלמותו מבלי לפגוע בתפקוד הלב. לצורך כך, לעתים קרובות יש לשחזר חלקים שונים של הלב וכלי הדם לאחר כריתת הגידול. מטבע הדברים, מדובר בניתוחים ממושכים ומורכבים מאוד.

בשנה האחרונה אומצה בהדסה הגישה הרב תחומית לטיפול בגידולים ממאירים של הלב, תוך שיתוף פעולה הדוק של המחלקה לניתוחי לב-חזה עם מערך הדימות, מערך הלב, המחלקה לאונקולוגיה ורדיותרפיה, מערך ההרדמה וטיפול נמרץ ומערך הסיעוד. תרומתם של כל אחד מהגורמים היתה חשובה והכרחית. שתי דוגמאות מובהקות לכך הן בדיקות הדמיה מתוחכמות כגון CT עם שחזורים תלת-ממדיים של הלב שסייעו לתכנון הגישה הניתוחית ולמעקב אחר תוצאות הניתוחים, וטיפולים כימותרפיים שניתנו לפני הניתוח וגרמו להקטנת הגידולים ונסיגת הגרורות.

פרופ' עוז שפירא הוא מנהל המחלקה לניתוחי לב וחזה, הדסה, עין כרם.

המאמר פורסם באדיבות מגזין רפואה וחברה, לרגל ועידת ישראל לרפואה 2010.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי לב וחזה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום