עושים לאסתמה בית ספר

(0)
לדרג

שיעור הילדים שלוקים באסתמה הולך וגדל. ואם לא די בכך, החזרה לבית הספר מעלה את שכיחות ההתקפים מסיבות שונות. מומחה מסביר כיצד להתמודד עם התופעה

מאת: ענת בלזברג

שנת הלימודים הממשמשת ובאה הינה הזדמנות טובה לשוחח על מחלת האסטמה, ששכיחה מאד בקרב ילדים בגילאי הגן ובית הספר. ואכן, הסטטיסטיקות מצביעות על עלייה תלולה בשכיחות הופעת האסטמה בקרב ילדים בשיעור של כ-50% בכל עשור.

האסטמה או בשמה העברי "גנחת" ו"קצרת" הינה דלקת כרונית אלרגית בדרכי הנשימה - הסימפונות. במהלך התקף אסתמתי מגיעים תאים דלקתיים לאזור הסמפונות ומשחררים לתוכם חומרים כימיים, שגורמים להתכווצות הסמפונות ולהפרשת ליחה שגורמת לשיעולים, חרחורים, צפצופים ואפילו לקוצר נשימה וקשיי נשימה. תסמינים אלה מחמירים בזמן שינה ובזמן מאמץ, לאחר זיהום ויראלי ומופיעים בשכיחות גבוהה יותר בעונות המעבר.

אולם הבשורה הטובה היא שכ-50% מהילדים מחלימים מהמחלה ושבים לנהל אורח חיים בריא. בשורות הבאות נרחיב על מחלת האסטמה ודרכי ההתמודדות עמה, ונשאל איזה מידע כדאי למסור לגננת ולמורה?

מגנטיקה ועד שערות חתול

"כאשר ילד סובל מתופעות נשימתיות חוזרות ונשנות מומלץ להפנותו לרופא ריאות ילדים על מנת לאבחן האם אכן מדובר במחלת האסטמה", מסביר פרופ' אשר טל, מנהל מחלקת הילדים במרכז הרפואי "סורוקה" ויו"ר איגוד רופאי ריאות ילדים. "איבחון המחלה ייעשה בבדיקה גופנית ראשונית וכן בבדיקות שונות כגון צילומי חזה, בדיקת תפקודי ריאה, בדיקות דם ולעיתים גם מבחני אלרגיה על מנת לקבוע את חומרת המחלה".

פרופ' טל מסביר מהם הגורמים למחלה: "הגורם הראשון להופעת מחלת האסטמה הינו הגורם הגנטי. הסבירות גדלה במקרים שבהם ההורים או האחים סובלים מנזלת אלרגית, אסטמה של העור וכמובן אסטמה עצמה. הגורם הנוסף הינו הגורם הסביבתי. מעצם היותה דלקת אלרגית מתפרצת בעקבות מגע עם גורמים אלרגניים מעוררים. בין אותם גורמים ניתן למצוא חשיפה לקרדית האבק, חשיפה לעישון ומזהמים סביבתיים, שינויים במזג האוויר, פריחה, מגע עם אבקני עצים ופרחים, חשיפה לנבגים של פטריות עובש, זיהום אוויר, חשיפה לחיות מחמד פרוותיות כגון חתולים, מאמץ גופני, וכמובן גם עשן סיגריות. לעיתים גם גורמים ויראליים כגון וירוסים, שפוגעים בדרכי הנשימה יכולים לגרום לתגובה האלרגית ולהתקף".

לטיפול, היכון צא

"בשלב הראשוני על מנת לטפל נכון במחלה יש לקרוא למחלה בשמה", אומר פרופ' טל. "ולדעת שלמרות כל הפרסומים שיש לאחרונה על טיפולים משלימים למניעת המחלה, למעשה אין אף טיפול שיכול למנוע לחלוטין את הופעתה של המחלה, אלא רק להקל על הסימפטומים ואולי להיטיב את איכות חייו של המטופל. מטרתנו היא למנוע סיבוכים אפשריים וכן להפחית את הביקורים בחדר המיון. לאחר שמבינים את הנקודה החשובה הזאת ניתן לצאת לדרך ולסקור את הגישה הטיפולית במחלה הכוללת שלושה חלקים עיקריים: השלב הראשון הינו הימנעות מאותם גורמים מעוררים-אלרגניים. אם ההורים למשל יודעים כי חתול מעורר את התגובה האלרגית אצל הילד, ניתן בהחלט להשתדל להימנע ממצב קירבה עם בע"ח. מחקר קנדי, שבדק את העניין הראה שילד שסובל מאסטמה ויושב בכיתה ליד ילד שיש לו בבית חיית מחמד, עלול לפתח תגובה אלרגית מכיוון שקשקשים, רוק וזיעה של חיית המחמד עשויים להיצמד לבגדיו של הילד השכן. חשוב להדגיש כי מציאת אותם גורמים, שמעוררים אצל הילד הספציפי את התגובה האלרגית מצריכה בהחלט חוש בילוש ותשומת לב ורגישות של ההורים, אולם חשיבותה גדולה מאד".

לדברי פרופ' טל, השלב השני הינו שימוש במשאפים או באינהלציות ובמרבית המקרים תוך שימוש בתרופות שמרחיבות את הסמפונות כגון ונטולין ובריקלין. חשוב לציין כי "גם התרופות הנ"ל לא מטפלות בבעיה עצמה, אלא רק מקלות על הסימפטומים".

"השלב השלישי הוא טיפול, שנועד לשלוט בתסמיני המחלה לאורך זמן", הוא מוסיף. "אם יש התקפים תכופים או הפרעה משמעותית אנו נעזרים בטיפול מונע אנטי דלקתי.

עקביות בטיפול המונע בתכשירים נוגדי דלקת (סטרואידים בשאיפה או נוגדי לויקוטריאנים) אמורים להביא להפחתה ברגישות היתר של דרכי הנשימה, ולשפר את השליטה ואת ההגנה מפני התלקחויות של אסטמה. התערבות מוקדמת בתכשירי סטרואידים בכדורים או בסירופ למספר ימים יכול לקטוע את ההתלקחות ולקצר את משכה בצורה משמעותית. ההמלצה היא להקפיד מאד על הטיפול המונע לאסטמה, דהיינו תכשירי סטרואידים בשאיפה ו/או נוגדי לויקוטריאנים, או תכשירים המשלבים סטרואידים בשאיפה עם מרחיבי סמפונות ארוכי טווח".

חזרה לבית ספר ולאסטמה

בחודש ספטמבר, החודש, שבו שבים התלמידים לספסל הלימודים נרשמת עלייה בהתקפי האסטמה וחלק מהגורמים לכך קשורים לצפיפות הילדים בכיתה, דבר שמסייע בהעברת וירוסים שמשפיעים בצורה ניכרת על הילדים האסתמטיים. בנוסף, חודש ספטמבר הינו חודש מעבר בין העונות ואלרגניים רבים מצויים באוויר ובסביבה הקרובה, דבר שגורם אף הוא להופעת התקפים אסמתיים. לכך מצטרף גם הגורם הפסיכולוגי של התרגשות לחזור ללימודים והלחץ הטבעי שלפני תחילת השנה. בנוסף, חלק מההורים מפסיקים במהלך הקיץ את הטיפול המונע שניתן לילדים, לעיתים בהמלצת הרופא, וכתוצאה מכך ילדים רבים מתחילים את השנה כשהם חשופים למחלות.

לכן ההמלצה היא לפנות לרופא המטפל לפני תחילת הלימודים ולהתייעץ עימו לגבי חידוש הטיפול המונע. במקביל יש ליידע את הצוות החינוכי בבית הספר ובגן על מצבו של הילד והגורמים שיכולים לגרום לו להתקף. יש לצייד אותם בתרופות המתאימות ולהסביר להם מה עליהם לעשות בזמן התקף.

"חשוב לזכור כי התרופות והטיפולים השונים למחלת האסטמה משתפרים ומשתכללים כל הזמן", מסכם פרופ' טל. "ילד חולה אסטמה יכול בהחלט לנהל חיים רגילים בבית ובבית הספר, אולם חשוב להקפיד על מתן הטיפולים המונעים בזמן, על מנת למנוע התקפים מיותרים".

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסטמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום