קרדיולוגיה התערבותית בילדים

(0)
לדרג

כחלק מהטיפול בילדים עם מומי לב מולדים ועם התפתחות הטכנולוגיה, התפתחה גם הקרדיולוגיה ההתערבותית בילדים. ד"ר שגיא גברי על מגוון הצנתורים הטיפוליים החדשים

מאת: ד"ר שגיא גברי

ב-40 השנים האחרונות עבר מקצוע קרדיולוגיית ילדים מהפכת ענק בזכות היכולת הכירורגית לתקן מומי לב מולדים. ילדים רבים שנולדו עם מומי לב מולדים, שלא אפשרו חיים בעבר, שורדים ומגיעים לבגרות, ברובם המכריע בבריאות טובה.

כחלק מהטיפול בילדים עם מומי לב מולדים ועם התפתחות הטכנולוגיה עלה והתפתח במקביל תחום הקרדיולוגיה ההתערבותית בילדים. בתחילה בעיקר כצנתור אבחנתי, על מנת לעזור לצוות המטפל ולמנתח להבין את המבנה והפיזיולוגיה של מומי הלב השונים ומציאת פתרון ניתוחי כזה או אחר. בהמשך כצנתור טיפולי לביצוע תיקון מומי לב באופן זעיר פולשני עם סיכונים מופחתים לעומת הניתוח, החלמה מהירה יותר ואשפוזים קצרים יותר.

במסגרת צנתורי לב ילדים, כ-45 אחוזים מהצנתורים נועדו לאבחנה וסיוע בטיפול לפני או לאחר ניתוחי לב, וכ-55 אחוזים מהצנתורים הם טיפוליים.

מגוון הצנתורים הטיפוליים

א. סגירת פגם בין עלייתי (ASD-Atrial Septal Defect) - מום מולד שני בשכיחותו ממומי הלב המולדים, מאופיין בחסר מולד של המחיצה בין עליות הלב, גורם לעומס נפח על הלב הימני ועל הריאות. כיום אנו יכולים לסגור את הפגם באמצעות אחד ממספר התקנים בעלי מבנה של מטריה כפולה. ההתקן מוחדר דרך וריד מפשעתי על ידי צינור דק בקוטר 2-3 מ"מ, וממוקם משני צידי הפגם, כך שהמטריה אוחזת בשוליו ואז משוחרר מהמוליך ונשאר במקומו. הפעולה מבוצעת תחת ניתור של אקוקרדיוגרפיה דרך הושט ושיקוף רנטגן. לאחר הסגירה נשאר הילד ללילה אחד להשגחה במחלקה ולמחרת הולך בריא לביתו, במקום ניתוח לב פתוח, חיבור למכונת לב ריאה, התאוששות בטיפול נמרץ ובמחלקה, ואשפוז של שבוע לפחות, הנדרשים בסגירת אותו הפגם באופן כירורגי.

ב. סגירת הצינור העורקני (PDA - Patent Ducuts Arteriosus) - הצינור העורקני הוא כלי דם גדול המחבר בין עורק הריאה לאבי העורקים אצל העובר ואמור להיסגר לאחר הלידה. באחוז קטן מהילדים נותר כלי הדם פתוח והדלף דרכו גורם לעודפי נפח ולחץ בריאות ובצידו השמאלי של הלב. כיום אנו סוגרים את כלי הדם על ידי התקן דמוי פקק או על ידי סליל, על פי מבנה האישי של כל חולה וחולה. הפעולה מבוצעת בניתור שיקוף רנטגן. לאחר הסגירה הילד נשאר ללילה אחד השגחה ולמחרת הולך בריא לביתו.

ג. סגירת כלי דם פתולוגים - חלק מהילדים הנולדים עם אספקת דם פגועה לריאות מפתחים כלי דם פתולוגים המזרימים דם לריאות באופן עקיף ויוצרים נזק מצטבר לאורך זמן. סגירת כלי הדם מבוצעת על ידי סלילים או התקנים כנדרש, על ידי צנתר המוחדר לעורק במפשעה ומובל לתוך כלי הדם הפתולוגים.

ד. הרחבת מסתמים מוצרים - מסתמי הלב שנועדו לשמור על זרימת דם חד כיוונית, עלולים להתפתח מוצרים ולחסום את מוצא חדרי הלב. בצנתור ניתן להחדיר צנתר דק דרך המפשעה, לעבור את המסתם ולהעלות בלון שמרחיב את עלי המסתם המוצר. פעולה שיכולה לדחות ובחלק מהמקרים למנוע את הצורך בטיפול ניתוחי במסתם.

ה. הרחבת כלי דם מוצרים - כלי הדם הגדולים, כולל אבי העורקים ועורקי הריאה הראשיים, עלולים לפתח היצרות נרכשת לאחר טיפולים רפואיים. ניתן בצנתור להרחיב הצרויות אילו בבלון ובמקרים של הצרות עקשנית אף להשתיל תומך בתוך העורק שיאפשר להשאירו פתוח לרווחה.

כחלק מהתקדמות והתפתחות צנתורי הילדים נוכל בעתיד הקרוב להשתיל מסתם היושב על גבי תומך בצנתור, לפתוח מסתמים שנוצרו אטומים ואף לסגור מומים בין חדרי הלב.

תחום הקרדיולוגיה ההתערבותית, מתפתח באופן מהיר ואנו שואפים לנצל את ההתפתחויות לטובת בריאות החולים באופן המיטבי.

המאמר פורסם באדיבות מגזין רפואה וחברה, לרגל ועידת ישראל לרפואה 2010.

ד"ר שגיא גברי, אחראי צנתורי ילדים בהדסה, מחלקת קרדיולוגיית ילדים, הדסה עין כרם.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - ילדים ומבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום