עישון פאסיבי פוגע בטיפול באסתמה

(0)
לדרג

מחקר חדש: ילדים עם אסתמה, אשר נחשפו לעישון במהלך חייהם העובריים מגיבים פחות טוב לטיפול במשאפי סטרואידים, בהשוואה לילדים שלא נחשפו לעישון במהלך ההיריון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקרים מצאו כי בקרב ילדים לאימהות שעישנו במהלך ההיריון, ייתכן סיכון מוגבר לאסטמה. כעת, ממחקר חדש עולה כי בילדים אלו צפויה ירידה בתועלת מטיפול במשאפי סטרואידים, במידה ויפתחו אסטמה.

המחקר כלל למעלה מ-1,000 ילדים בגילאי 5-12 שנים, עם אסטמה קלה עד בינונית. החוקרים מצאו כי באלו שנחשפו לעישון במהלך החיים העובריים קיימת תגובה ירודה לטיפול במשאפי סטרואידים, בהשוואה לילדים שלא נחשפו לעישון במהלך ההיריון.

סיכוי לשיפור - נמוך ב-26%

בשתי קבוצות הילדים חל שיפור בעקבות מתן Budesonide (בודיקורט). עם זאת, בילדים שנחשפו לעישון במהלך ההיריון תועד סיכוי נמוך ב-26% לשיפור בתגובת דרכי האוויר ובחלק לא חל כל שיפור.

המשמעות המלאה של הממצאים עדיין אינה ברורה. החוקרים לא הצליחו לאסוף מידע בנוגע לשאלה האם בקרב ילדים שנחשפו לעישון במהלך החיים העובריים נמצאה עליה בשכיחות התלקחויות אסטמה או פניות לבית חולים, בהשוואה לילדים אחרים, למרות טיפול במשאפי סטרואידים. עם זאת, הממצאים מצביעים כי אפשרות זו קיימת.

הממצאים מספקים הסבר אפשרי בנוגע לשאלה מדוע ילד שנחשף לעישון במהלך החיים העובריים עשויים להגיב פחות טוב לטיפול במשאפי סטרואידים. ילדים אלו נזקקים לתוספת טיפול במטרה לשלוט במחלת אסטמה.

הנתונים מבוססים על מחקר קליני שכלל 1,041 ילדים עם אסטמה עיקשת, שחולקו באקראי לטיפול ב-Budesonide, Nedocromil (טאילביסט) או פלסבו, במהלך ארבע שנים. מבין אלו, 150 ילדים נחשפו לעישון במהלך החיים התוך רחמיים, ו-39 מהם טופלו ב-Budesonide.

המחקר הינו הראשון הקושר בין חשיפה לעישון טרם הלידה ובין תגובה ירודה לטיפול במשאפי סטרואידים, שביחד עם המספר הקטן של ילדים שנחשפו, מעידים על הצורך במחקרים נוספים.

החוקרים סבורים כי קיים הסבר ביולוגי להשפעה של חשיפה לעישון במהלך ההיריון על התגובתיות של הילד לטיפול בתרופות כנגד אסטמה. ממחקר מעבדתי עולה כי חשיפה תוך רחמית לעישון עשויה להשפיע על התפתחות מבנה הריאות או על השריר החלק בדרכי האוויר, שעשויים להשפיע על התגובה המאוחרת לטיפול באסטמה.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסטמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום