הסגולות של חומצות שומן מדגים

(0)
לדרג

מחקר חדש: לחומצות שומן ממקור דגים השפעה טובה על חדות הראייה וההתפתחות הקוגניטיבית בקרב ילדים; מומלץ לבדוק הימצאותן בתחליבי חלב וכן מומלץ לאמהות מניקות

מאת: מערכת zap doctors

מחקרים רבים הדגימו את החשיבות הרבה של צריכת חומצות שומן ממקור דגים ובייחוד docosahexaenoic acid (DHA) והשפעתה על התפתחות ילדים. חומצות אלה מהוות רכיב חשוב בהתפתחות ממברנות נוירונאליות ותאי הרשתית, ולכן באופן טבעי המחקר מתמקד בהשפעת DHA על התפתחות הראייה והתפתחות המוח. מחקר קודם הדגים כי ילדים המקבלים במזונם כמות גבוהה של DHA משיגים תוצאות טובות יותר בשלל מבחנים קוגניטיביים.

מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה השבוע במגזין Journal of Pediatrics, הייתה לבדוק את ההשפעה של נטילת תוסף DHA על ידי אמהות מניקות במשך ארבעת החודשים הראשונים על חדות ראייה והתפתחות קוגניטיבית בגיל חמש שנים.

שיטות

חוקרים מארה"ב ביצעו מחקר פרוספקטיבי ורנדומאלי בקרב נשים, אשר הצהירו על כוונה להניק בלעדית במשך לפחות 4 חודשים. הנשים חולקו לשתי קבוצות: קבוצת המחקר קיבלה מהלידה במשך 4 חודשים תוספת יומית של DHA ואילו קבוצת הביקורת נטלה במשך אותה תקופה קפסולה המכילה תערובת של שמן סויה ושמן תירס - שמנים ממקור צמחי שאינם מכילים DHA.

הנשים היו בגילאי 18-40 וכל הילודים נולדו במועד במשקלים תקינים. הוצאו מהמחקר אמהות שסובלות ממחלות כרוניות כלשהן וכן יילודים שסבלו ממומים מולדים. הילודים עברו הערכה נוירו פסיכיאטרית, בדיקת יכולות מוטוריות ובדיקת חדות ראייה בגיל 30 חודשים ושוב בגיל חמש שנים. תוצאות ההערכה המוקדמת פורסמו בעבר והדגימו יתרון ברור במבחן Bayley (מבחן המשלב הערכה קוגניטיבית, מוטורית והתנהגותית) לילדים שאמהותיהן שויכו לקבוצת המחקר. כמו כן בבדיקות דם של היילודים בגיל חודש ושל חלב האם של אמם נמצאו רמות כבוהות יותר של DHA. המאמר הנוכחי מפרסם את תוצאות הבדיקה בגיל חמש שנים.

מתכונים בנושא:

דג מרוקאי

דג דניס בתנור

חריימה חריף

תוצאות

בסך הכל השלימו את המחקר 60 ילדים מקבוצת המחקר ו-59 ילדים מקבוצת הביקורת. קבוצות הילדים והאמהות היו זהות מבחינת מדדים דמוגרפיים וסוציו אקונומיים.

לא היה הבדל משמעותי בין הקבוצות בחדות הראייה ובתוצאות VEP. כמו כן לא נמצא הבדל ביכולת מוטורית גסה או עדינה ובהתפתחות השפתית בין הקבוצות.

במבחנים שמעריכים יכולת ריכוז לאורך זמן, נמצא יתרון משמעותי לקבוצת המחקר. היתרון נשאר מובהק גם לאחר נטרול גורמים כגון השכלה אימהית ומדדים סוציו דמוגרפיים אחרים.

מסקנה

תוספת תזונה המכילה DHA לאמהות מניקות משפרות באופן מובהק את יכולת הריכוז של ילדים בגיל חמש שנים.

דיון

חומצות שומן מסוג DHA נמצאות בכותרות מספר שנים, ומייחסים להן תכונות מיטיבות שונות. המחקר הנוכחי מוכיח לראשונה את חשיבות DHA בתזונת האם המניקה על התפתחות התינוק, וחשוב מכך הוא מראה שההשפעה המיטיבה נשארת מובהקת לאורך שנים. ייתכן והממצאים חשובים לא רק לאמהות מניקות, אלא צריכים להשפיע גם על בחירת הפורמולה בתינוקות הניזונים מתחליפי חלב אם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום