כיצד לשמור על העור בקיץ?

(0)
לדרג

לחות מוגברת, מזגנים, יובש, חמסינים, בריכה וכמובן השמש, תורמים להאצת הזדקנות העור, לנזקים מידיים וארוכי טווח. להלן מדריך לטיפול ומניעת נזקים לעור

מאת: ~~ד"ר להבית אקרמן~~

הקיץ בעיצומו, החמסינים מכים בנו ללא רחם, הלחות, המזגנים, כל אלה מותירים את חותמם גם על העור שלנו. איך בכל זאת ניתן למזער את פגעי הקיץ לעורנו? וכיצד ניתן לדבר על קיץ ועור מבלי להזכיר את השמש, שהרי כולנו בארץ נחשפים אליה ולנזקיה.
שמירה על העור שמירה על העור

נזקי השמש

חשיפה ממושכת לקרני השמש מסבה נזק בלתי הפיך בעיקר לשתי השכבות העליונות בעור. הסכנה הגדולה היא היווצרות סרטן העור לסוגיו. לגילוי המוקדם חשיבות רבה בריפוי המחלה, אך מניעה היא הטיפול הטוב ביותר. קרינת השמש פוגעת גם בתאי מערכת החיסון הממוקמים בעור וכתוצאה מכך פוחתת יכולת ההגנה של העור מפני זיהומים.

כמו כן נגרמים שינויים בתאי העור וכתוצאה מכך פוחתת היכולת "לתקן" תאים פגומים ובעקבות כך עולה הסיכוי ללקות בסרטן עור. בנוסף קיים קשר ישיר בין חשיפה ממושכת לקרינת השמש ובין ההזדקנות הביולוגית של העור. הזדקנות העור מואצת על ידי קרינת השמש, וזו גורמת לנזקים בעור ובהם שינויים בצבענים - פיגמנטציה של העור (כתמים חומים או כתמים לבנים), הופעת כלי דם מרובים וקמטים באזורים החשופים.

לחות מוגברת

השמש היא לא הדבר היחיד המזיק לעורנו בעונת הקיץ. הלחות המוגברת יכולה אף היא לגרום לבעיות בעור. כאשר עולה הלחות, אנו מזיעים יותר ומופיעות יותר בעיות בעור, בעיקר באזורי חיכוך מוגברים כגון: קפלי עור, בתי שחי, מפשעות ועוד. מה שקרוי בלשון העם" שפשפת". הלחות, ההזעה והחיכוך יכולים לגרום לגירוי ושפשוף העור, אשר באים לידי ביטוי בצורת אודם בעור, לעיתים מלווה בגרד וצריבה. כמו כן, יכולה להופיע פטרת באזורים אלו ובאזורים אחרים, כיוון שהלחות מהווה תנאים מעודדים להתפתחות פטריות.

באופן פרדוכסלי, הקיץ יכול לגרום ליובש ניכר בעור. המקלחות התכופות, הים, הבריכה והמזגנים - כל אלה יכולים לגרום ליובש בעור ולעיתים לגרד ופריחה. בנוסף לנזקים עתידיים, השמש עלולה גם לגרום לנזקים מידיים, כגון: כוויות, התייבשות, צבע לא אחיד של העור.

לצלוח את הקיץ בשלום

ההגנה מפני השמש. מומלץ להשתמש בתכשיר הגנה מפני השמש על בסיס קבוע. תכשיר הגנה צריך להיות כזה שיחסום את הקרניים האולטרה-סגוליות המגיעות לפני האדמה, הן את קרני ה-UVA והן את קרני ה-UVB. על מקדם ההגנה של תכשיר ה-SPF להיות בין 35 ל-50. יש לזכור כי שהייה ממושכת בשמש אינה מומלצת גם תוך שימוש במסנן קרינה. נזקי השמש מצטברים במשך השנים (גם מחשיפה יומיומית לשמש ולא רק בים) וחשוב לשמור ולהגן על העור כבר בגיל צעיר - כי העור אינו שוכח.

טיפולים אסתטיים. יש לזכור כי קיימים טיפולים רבים שנותנים מענה לבעיות בעור כתוצאה מנזקי שמש. בין השאר, קיימים תכשירים קוסמטיים וטיפולים אסתטיים שונים להצערת העור בטכנולוגיות מתקדמות. לדוגמא, טיפולים המבוססים על קרני אור שונות וטיפולי לייזר. כך שגם אם כבר הופיעו נזקים עדיין ניתן לשפר את המצב.

הפחתת לחות. למניעת לחות ונזקיה לעור מומלץ לשהות עד כמה שיותר באזורים ממוזגים וכן ללבוש בגדים מבדים סופגי זיעה. הפחתת הלחות באופן קבוע יכולה למנוע, או להקטין את הופעת הבעיות שצוינו לעיל. את כפות הרגליים מומלץ לאוורר כמה שיותר. אם כבר נועלים נעליים סגורות- עדיף להשתמש בגרביים מבד כותנה ולא מבדים סינטטיים, ולאוורר כאמור את הרגל כמה שיותר. במידה ומופיעה פריחה בעור, יש לפנות לרופא עור ולקבל טיפול רפואי בהתאם למצב.

טיפולים ביובש בעור. מומלץ להשתמש בסבון המכיל לחות. במקרים קיצוניים, ניתן להשתמש בשמן מיוחד כתחליף לסבון. כמו כן, מומלץ לאחר מגע ממושך עם מים ( מכל סוג) למרוח קרם לחות. שימוש קבוע בקרם לחות ימנע את היובש בעור. במידה וכבר מופיעה פריחה, יש לפנות לרופא עור לקבל טיפול בהתאם. יש לשים לב שלא למרוח קרם לחות שומני מידי, שעלול לתת תחושה לא נעימה על פני עור מזיע. יש להתאים את קרם הלחות למצב העור. ניתן להיוועץ בעניין גם עם רופא עור.

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, ברשת מרפאות "כללית אסתטיקה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת עור ומין
פורום רפואת עור אסתטית
פורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום