ממצא: ניתוח בריאטרי - סיכון נמוך

(0)
לדרג

מחקר חדש: שיעור הסיבוכים לאחר ניתוח בריאטרי נע סביב 2.5%. לניתוח מעקף קיבה שיעור סיבוכים ותמותה גבוה יותר מניתוח טבעת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שיעור הסיבוכים החמורים במהלך ניתוח בריאטרי נע סביב 2.5%, עם סיכון מעט נמוך יותר בבתי חולים המבצעים פרוצדורות אלו בנפח גבוה ועם עליה בניסיון המנתח. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת 28 ביולי של Journal of the American Medical Association.

בנוסף להשוואת שיעור הסיבוכים לפי פרוצדורות ובין בתי חולים, החוקרים בחנו את הקשר בין נפח הפרוצדורות, היתר למרכז מצוינות ובטיחות בית החולים.

מרבית הסיבוכים - לאחר ניתוח מעקף קיבה

החוקרים אספו נתונים מ-25 בתי חולים ו-62 מנתחים במדינת מישיגן. הם בחנו את שיעורי התחלואה בטווח קצר בקרב 15,275 מטופלים לאחר ניתוח מעקף קיבה, ניתוח כריתת שרוול קיבה וניתוח טבעת מתכווננת, בין השנים 2006-2009.

נמצא כי 7.3% מהמטופלים פיתחו סיבוכים במהלך הניתוח, בעיקר בעיות פצע וסיבוכים מינוריים אחרים. ניתוח מעקף קיבה לווה בשיעור הסיבוכים החמורים הגבוה ביותר, עם שיעור של 3.6%. שיעור הסיבוכים עם ניתוח כריתת שרוול קיבה עמד על 2.2%, ו-0.9% לטבעת מתכווננת.

מקרי תמותה היו נדירים, עם שכיחות של 0.12% מכלל המשתתפים. עם ניתוחי מעקף קיבה שיעורי התמותה עמדו על 0.14%, לעומת 0.04% עם ניתוח טבעת מתכווננת, אך לא דווח על מקרי תמותה עם ניתוח כריתת שרוול קיבה.

יותר פרוצדורות - פחות סיכונים

ככל שבוצעו יותר פרוצדורות בבית חולים, הסיכון לסיבוכים חמורים היה נמוך יותר. בבתי חולים בהם בוצעו פחות מ-150 פרוצדורות שיעור הסיבוכים החמורים עמד על 4.1%, לעומת 2.3% בבתי חולים בהם בוצעו למעלה מ-300 פרוצדורות כאלו בשנה.

בדומה, התוצאות היו טובות יותר עם מנתחים מנוסים יותר. שיעור הסיבוכים החמורים עמד על 3.8% עם מנתחים שביצעו פחות מ-100 פרוצדורות בשנה, לעומת 1.9% בקרב אלו שערכו למעלה מ-250 פרוצדורות אלו בשנה. לא תועד הבדל בשיעור הסיבוכים החמורים, על סמך מינוי מרכז מצוינות (2.7% לעומת 2.0% בבתי חולים עם ובלי מינוי למרכז מצוינות).

מגבלות המחקר כוללות את העובדה, שרק 8 מבין 25 לא קיבלו מנוי למרכז מצוינות עד לתום תקופת המחקר. לפיכך, למחקר אין עוצמה סטטיסטית מספקת להערכת הבדלים בין בתי חולים עם ובלי מינוי מרכז מצוינות. כמו כן, ייתכן ולא ניתן להכליל את הממצאים על אזורים מחוץ למישיגן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שכיחות סיבוכים חמורים לאחר ניתוח בריאטרי במשיגן היא נמוכה. קיים קשר הפוך בין שיעור הסיבוכים החמורים ובין נפח הפרוצדורות של בית החולים ושל המנתחים.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med

בואו לדבר על זה פורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום