אינדקס גליקמי גבוה מסוכן לנשים

(0)
לדרג

מחקר חדש: דיאטה בקרב נשים בגיל המעבר, המבוססת על מזונות המעלים במהירות את רמות הגלוקוז בדם, מגדילה פי 3 את הסיכון למוות

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי דיאטות בעלות אינדקס גליקמי גבוה (מעלות את רמות הגלוקוז בדם באופן חד ומהיר) עלולות להיות קשורות למוות ממחלות דלקתיות בקרב נשים לאחר גיל המעבר.

מן המחקר עולה כי נשים מבוגרות יותר שצרכו דיאטות בעלות אינדקס גליקמי גבוה היו מועדות פי שלוש למות ממחלות דלקתיות, בהשוואה לאלו שצרכו דיאטות עם אינדקס גליקמי נמוך יותר.

החוקרים מסבירים כי העלייה בסיכון שנצפתה במחקר הנוכחי הינה גבוהה יותר מסיכונים שהודגמו בעבר להתפתחות סוכרת סוג 2 או מחלות קרדיו-וסקולאריות. מאידך, נשים עשויות להפחית סיכון למחלות הקשורות בדלקת כרונית על ידי צריכת דיאטה עם אינדקס גליקמי נמוך.

החוקרים ביקשו לבדוק את הקשר בין אינדקס גליקמי, תזונה סיבית וקבוצות מזון המכילות פחמימות ובין תמותה ממחלות דלקתיות שלא על רקע קרדיו-וסקולארי או סרטני. כל הנשים במחקר היו לאחר גיל מעבר, ואילו הגברים היו בני 49 שנים לפחות.

נשים רגישות יותר מגברים

מתוצאות המחקר עולה כי 84 מתוך 1,490 הנשים ו 86 מתוך 1,245 הגברים נפטרו ממחלות דלקתיות במהלך תקופה של 13 שנים. ממידע משאלוני תזונה שמולאו על ידי הנבדקים, עולה כי נשים שצרכו תזונה המצויה בשליש הגבוה של האינדקס הגליקמי היו בעלות סיכון מוגבר פי שלוש למוות ממחלה דלקתית בהשוואה לאלו שצרכו כלכלה שדורגה בשליש התחתון של אינדקס גליקמי.

נשים עם צריכה הולכת ועולה של סוכרים ועמילנים מעובדים וצריכה הולכת ופוחתת של לחמים ודגנים או של ירקות פרט לתפוחי אדמה, הדגימו גם הן סיכון מוגבר למוות כתוצאה ממחלה דלקתית. האינדקסים הגליקמיים שלהם הסבירו רק באופן חלקי את הקשרים שנבדקו.

לעומת זאת, לא הודגם קשר בין אינדקס גליקמי ותמותה ממחלה דלקתית בגברים. החוקרים משערים כי יתכן כי הגורם לממצא זה הינו רגישות פחותה של גברים למחלות הנובעות מאוקסידנטים מזיקים בהשוואה לנשים.הגורמים היחידים שהורידו את הסיכון למוות ממחלה דלקתית בקרב גברים היו צריכה גבוהה יותר של סיבי פירות.

החוקרים מציינים כי הוצאת מוות ממחלות קרדיו-וסקולאריות או סרטן הייתה מכוונת, היות והתמקדות בגורמי תמותה שהיו תלויים בתהליכים דלקתיים או חמצוניים הביאה להסקת מסקנות ישירות בנוגע לקשר הפוטנציאלי בין אינדקס גליקמי ומחלות דלקתיות.

החוקרים מוסיפים, כי מבחינה קלינית, נדרשים מחקרים התערבותיים בהקשר של הפוטנציאל המניעתי של אינדקס גליקמי נמוך במחלות דלקתיות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום