מנתח בלילה לא צריך לנוח ביום

(0)
לדרג

מחקר מגלה: שיעורי ההצלחה של ניתוחים שבוצעו במהלך הלילה דומים לניתוחים שנעשו ביום. משום כך ממליץ המחקר למנתח מתמחה לנצל את שעות היום לאימון ולא לשינה

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון Journal of Surgical Research, עולה כי ניתוחים המבוצעים בלילה על ידי מנתחים, שלא נחו במהלך המשמרת, הינם בעלי תוצאות דומות לאלו המבוצעים בתחילת המשמרת.

שבוע עבודה בן 80 שעות אומץ על ידי כל תוכניות ההתמחות בכירורגיה ברחבי ארה"ב ב-2003. יחד עם זאת, לא קיים מידע זמין ועדכני באשר לתוצאות ניתוחים המבוצעים על ידי מתמחים בכירורגיה אשר עובדים ללא מנוחה מעבר ל-16 שעות. בנוסף להגבלות הקיימות, הומלץ להגביל עוד יותר את שעות העבודה של המתמחים על ידי הוספת מנוחה בת חמש שעות לאחר משמרת של 16 שעות.

מנוחה - מאריכה משך ההתמחות

על מנת לחקור האם תקופת מנוחה תשפר תוצאות של ניתוחים, החוקרים ביצעו סקירה רטרוספקטיבית של כל כריתות כיס המרה וכריתות התוספתן הלפרוסקופיות, אשר בוצעו בבית חולים לימודי במהלך כשש שנים.

במהלך תקופת המחקר, הושוו תוצאותיהן של 2,908 כריתות כיס מרה לפרוס קופיות ו-1,726 כריתות תוספתן שבוצעו מ-6 בבוקר ועד 10 בערב, עם אלו שבוצעו בין 10 בערב ו-6 בבוקר, לאחר שהמתמחים עבדו במשך 16 שעות רצופות. משתנים שנבדקו כללו שיעורי סיבוכים, פגיעות בצינור המרה, הפיכה לניתוח פתוח, אורך ניתוח ותמותה.

שיעורי תחלואה ותמותה כלליים היו דומים בין קבוצת הניתוחים שבוצעו במהלך הלילה ובין קבוצת הניתוחים שבוצעו בשעות היום, ללא הבדלים ביתר התוצאות בין שתי הקבוצות. בניתוח רב משתני, מנבאים של תוצאות שליליות בכריתת תוספתן כללו מין זכר, משך הניתוח והופעת התנקבות של המעי; עבור כריתת כיס מרה, מנבאים של תוצאות שליליות היו גיל מבוגר יותר, מין זכר, ואורך הניתוח, ללא אזכור של מועד ביצוע הניתוח ביממה בשתי הפרוצדורות.

החוקרים מציינים כי על אף שכריתות כיס מרה ותוספתן לפרוסקופיות כרוכות בתחלואה ותמותה נמוכות יותר, הן מהוות את שניים מן הניתוחים הנפוצים ביותר המבוצעים בשעות הלילה על ידי מתמחים.

החוקרים מסיקים כי מנוחה בת 5 שעות בלילה אינה משפרת תוצאות עבור ניתוחים נפוצים אלו. החוקרים מוסיפים כי על ידי הפחתת השעות הפנויות ביממה לאימון מתמחים בכירורגיה, המתמחים עלולים להפסיד היבטים חשובים של טיפול בחולה, והדבר עלול לגרום לעלויות גבוהות יותר והארכה של משך ההדרכה במתמחים בכירורגיה.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום