מיטות שיזוף מגבירות סיכון למלנומה

(0)
לדרג

משרד הבריאות מזהיר מפני השימוש במיטות שיזוף וממליץ להסדיר את הנושא בחקיקה. זאת בדומה למדינות מערביות בעולם בהם נאסר השיזוף בקרב קטינים

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות מפרסם היום (ג') נייר עמדה בו הוא מזהיר מפני שימוש במיטות שיזוף, בעיקר בקרב צעירים עד גיל 18. בנוסף, המשרד ממליץ להסדיר את החקיקה באופן שיגביל את פעילות מכוני השיזוף בחוק רישוי עסקים.

פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אומר כי "לאחרונה הגדיר ארגון הבריאות העולמית את השימוש במיטות שיזוף כגורם מסרטן ודאי, ומשרד הבריאות לקח על עצמו להוביל מהלך שיביא לצמצום של חשיפה מסוכנת זו".

סרטן עור
סרטן עור

עיקרי ההמלצות

1. לאור העלייה בשכיחות התחלואה בסרטני עור כולל מלנומה ממארת, משרד הבריאות מזהיר את הציבור מפני שימוש במיטות שיזוף, המסוכן באותה מידה כמו חשיפה לאור השמש.

2. עקב סיכון מוגבר בקרב ילדים וצעירים, משרד הבריאות ממליץ לבחון את החקיקה ביחס לאיסור שימוש במיטות שיזוף בקרב ילדים ובני נוער מתחת לגיל 18.

3. לאוכלוסיות בסיכון מוגבר לסרטן העור ולמלנומה (בהירי עור, מנומשים, בעלי שומות רבות, מי שבמשפחתם קרובים מדרגת קרבה ראשונה עם סרטן עור ומלנומה) לא מומלץ להשתמש במיטות שיזוף, ולהיות במעקב מתאים לגילוי מוקדם של סרטני עור למיניהם.

4. משרד הבריאות ממליץ להסדיר את החקיקה באופן שיגביל את פעילות מכוני השיזוף בחוק רישוי עסקים, כך שבעלים ו/או מפעילים של מכוני השיזוף:
א. יציבו שילוט אזהרה בולט הכולל את אזהרת משרד הבריאות.
ב. ימסרו לכלל הלקוחות דפי מידע מאושרים על ידי משרד הבריאות, המפרטים את הסיכונים הבריאותיים השונים הכרוכים בשימוש במיטות שיזוף, ויחתימו את הלקוחות על טופס הסכמה מדעת הכולל מידע זה.
ג. יחייבו את הלקוחות לעשות שימוש במגן עיניים בעת השיזוף.

5. משרד הבריאות יוביל צוות מקצועי בין-משרדי במטרה לקדם את הטיפול בנושא.

עלייה בתחלואה במלנומה

מיטות שיזוף מדמות את אור השמש באמצעות פליטת קרינה על סגולית ממערכת מנורות פלואורסצנטיות מיוחדות המקיפות את ההתקן. בנוסף למיטות שיזוף קיימים גם תאי שיזוף הפועלים בטכנולוגיה דומה, אולם בדרך כלל פולטים קרינה חזקה יותר, ומאפשרים שיזוף בעמידה ובפרק זמן קצר יותר, בהשוואה למיטות השיזוף.

היקף התחלואה במלנומה ממארת בישראל נמצאת במגמת עליה: ב-2007 אובחנו 861 מקרים חדשים של מלנומה חודרנית בישראל, לעומת 628 מקרים בשנת 2000. בשנת 2007, עמד הסיכון המצטבר למלנומה לאדם במהלך חייו על 2.9% בגברים יהודים, 2.0% בנשים יהודיות, 0.4% בגברים ערבים ו-0.6% בנשים ערביות.

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, מברכת את יוזמת משרד הבריאות לצאת בהסברה ובאזהרה לציבור הרחב, "אנו רואים ב"מיטות השיזוף" סכנה אמיתית לבריאות הציבור ואני מקווה כי בפעילות הסברתית משותפת, של משרד הבריאות ושל האגודה, נצליח לשכנע את הציבור בסכנה הטמונה כאן".

שיעור המשתמשים בעלייה

מחקרים בעולם מראים כי שיעור השימוש במיטות שיזוף עולה בעשורים האחרונים. בסקר שנערך בגרמניה בקרב 1,501 איש בני 14 ומעלה נמצא כי 28% מהאוכלוסייה עשו שימוש במיטות שיזוף לפחות פעם אחת בחייהם, ושימוש תדיר (מעל 10 פעמים בשנה) דווח על ידי נשים וגברים בקבוצת הגיל 18-44 שנים ועל ידי נשים צעירות מגיל 18. ממצאים דומים דווחו גם בדנמרק.

נתונים מסקר בריאות לאומי שנערך ב-2005 בארצות הברית העלו כי שיעור השימוש במיטות שיזוף בשנה האחרונה נע בין 20.8% בבני 18-29 שנים ו-7.8% בבני 65 שנים ומעלה. שיעור השימוש היה גבוה יותר בקרב נשים צעירות ולבנות.

סיכון נוסף של 25% למלנומה

חשיפת-יתר לקרינה על סגולית, הן של קרינת השמש והן ממקור מלאכותי, נקשרת להזדקנות מוקדמת של העור ולהתפתחות קטרקט ולפגיעה בלחמית העין. לאחרונה אף דווח כי לשימוש במיטות שיזוף אפקט ממכר. אולם הסכנה העיקרית הנקשרת לחשיפה לקרינה על סגולית היא היארעות סרטני עור למיניהם: מלנומה ממארת של העור ושל העין, סרטן עור קשקשי וסרטן עור בסיסי. הסיכון עולה במיוחד כאשר מדובר בחשיפה של ילדים ובני נוער.

סקרים שנערכו אודות הקשר שבין חשיפה להתקני שיזוף הפולטים קרינה על סגולית לבין מלנומה ממארת של העור מצאו כי חשיפה אי פעם למתקנים אלה מעלה את הסיכון למלנומה ממארת ב-25% לעומת אלו שלא נחשפו כלל. הסיכון היה גבוה יותר בקרב מי שנחשפו לראשונה לפני גיל 30 שנה. כפועל יוצא, הכריזה בחודש יולי 2009 הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי על חשיפה למתקני שיזוף הפולטים קרינה על סגולית כעל נסיבות חשיפה הגורמות באופן וודאי לסרטן באדם.

ללמוד מהעולם

ל-31 מדינות בארה"ב מדיניות מוצהרת כלפי מיטות שיזוף. המשותף לכולן הוא התייחסות לגיל. כאשר בחלק מהמדינות נאסר שימור במיטות שיזוף לקטינים (הגילאים משתנים ממדינה למדינה). ה-FDA האמריקני שוקל להטיל איסור על שימוש במיטות שיזוף לצעירים מגיל 18 שנים ולחייב מפעילים מסחריים של מכוני שיזוף ליידע את הציבור לגבי הסכנות הכרוכות בחשיפה ולעמוד בתקנים מוסכמים. לאחרונה, במסגרת רפורמת הבריאות של הנשיא אובמה, הוטל מס בן 10% על השימוש במיטות שיזוף. ההכנסות מהמס אמורות לשמש לחינוך הציבור והרופאים הראשוניים ולצמצם את עלויות הטיפול בחולי סרטן העור ומלנומה. בגרמניה קיים חוק האוסר על שימוש קטינים במיטות שיזוף. ואילו בבריטניה ואירלנד הנושא מצוי בהליכי חקיקה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום