האם עור כהה חסין למלנומה?

(0)
לדרג

הדעה הרווחת היא כי מלנומה שכיחה יותר בקרב בהירי עור. מחקר חדש מוכיח: עור כהה אינו מונע התפתחות המחלה וחשוב להעלות את המודעות לאבחונה גם בקרב קבוצות אלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר חדש מראה כי קיימת עליה בשכיחות מלנומה בקרב קבוצות מסוימות של תושבי פלורידה בעלי עור כהה. בעקבת זאת, טוענים החוקרים כי לממצאי המחקר חשיבות רבה, מאחר ועולה מהפ כי עור כהה בפני עצמו אינו מונע התפתחות סרטן העור.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מלנומה נותרה ממאירות נדירה בקרב שחורים והיספאנים, בהשוואה ללבנים, וזו הסיבה שעיקר המאמצים למניעתה מכוונים לבהירי עור. לדוגמא, בשנת 2004, כ-26 מקרים של מלנומה אובחנו על כל 100,000 איש בשנה בקרב לבנים בארה"ב. זאת בהשוואה לארבעה מקרים בלבד בקרב היספאנים ומקרה אחד בקרב שחורים לא-היספאנים. עם זאת, חולי מלנומה לא-לבנים מאובחנים בשלב מאוחר יותר, ולכן למעשה בסיכון מוגבר לתמותה עקב המחלה.

סיכון גבוה למלנומה

במטרה לקבוע אם מגמות היארעות מלנומה בפלורידה שונות מהמגמה בכלל ארה"ב, החוקרים השוו את הנתונים של מאגר פלורידה לזה של ארה"ב בכלל בין השנים 1992 ועד 2004. בסך הכל, החוקרים אספו נתונים אודות 109,633 חולים עם מלנומה פולשנית: 73,206 מהמאגר הכללי, ו-36,427 ממאגר פלורידה.

מהנתונים עולה כי בגברים היספאנים המתגוררים בפלורידה סיכון גבוה ב-20% לפתח מלנומה, בהשוואה להיספאנים ברחבי ארה"ב. שיעורי המלנומה עלו באותו קצב, כ-3% בשנה, בדומה למצב בלבנים ברחבי היבשת.

מצד שני, בנשים היספאניות בפלורידה תועד סיכון נמוך ב-30% לפתח מלנומה, בהשוואה לנשים היספאניות במאגר הנתונים הארצי. שיעורי המלנומה בקרב נשים שחורות לא-היספאניות היו גבוהים ב-60% בקרב תושבי פלורידה, בהשוואה לכלל אוכלוסיית ארה"ב. לגברים שחורים בפלורידה הסיכון למלנומה דומה לזה של גברים שחורים ברחבי ארה"ב. שיעור נמוך יותר של מלנומה תועד בלבנים המתגוררים בפלורידה, זאת בהשוואה ללבנים ברחבי ארה"ב.
החוקרים מציינים כי בפלורידה אוכלוסיה מגוונת של היספאנים, עם שכיחות גבוהה של קובנים בעלי עור בהיר יחסית; עובדה זו עשויה לסייע בהבנת השיעור הגבוה של מלנומה בקרב גברים היספאנים במדינה.

החוקרים קוראים להגביר את המודעות ותשומת הלב לסיכון למלנומה במטופלים לא-לבנים, ולהדגיש כי עור כהה אינה מונע התפתחות מלנומה.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום