הפרעות קשב וריכוז ומשחקי מחשב

(0)
לדרג

מנתוני מחקר חדש: צפייה מרובה בטלוויזיה והשתתפות במשחקי מחשב גורמים לעלייה בשכיחות הפרעות קשב וריכוז והפרעות למידה בילדים

מאת: מערכת zap doctors

ידוע כי בשנים האחרונות חלה עלייה תלולה במספר הילדים והנערים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. הסיבה לעלייה זו לא ידועה, אך מספר מחקרים בעבר הראו קשר ישיר בין מספר השעות שילדים מבלים מול מסך הטלוויזיה לבין התפתחות הפרעות אלה. לא ידוע בוודאות מה הגורם לקשר זה, אך התיאוריה המובילה בקרב החוקרים היא שבתכניות הטלוויזיה ילדים מתרגלים לגירויים קצרים, כאשר מוקד העניין והעלילה משתנה במהירות. על רקע זה ילדים אינם מפתחים את יכולת הריכוז לאורך זמן. כיום ילדים ונוער מבלים זמן רב מול משחקי מחשב שהם בעלי אופי "תזזיתי" לפחות כמו תוכניות הטלוויזיה.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע במגזין Pediatrics הייתה לבדוק האם יש קשר בין חשיפה למשחקי מחשב לבין התפתחות הפרעות קשב וריכוז.

שיטות

חוקרים מארה"ב ביצעו מחקר רוחב מקיף בקרב ילדים ומתבגרים. קבוצת המדגם הראשונה כללה ילדים מכיתות ג'-ה' שגויסו במקור למחקר נרחב על פעילות גופנית ותזונה. החוקרים ראיינו 1,323 ילדים על הרגלי צפייה בטלוויזיה ומשחקי המחשב ולאחר מכן עקבו אחרי הילדים במשך 13 חודשים. בתקופת זמן זו ראיינו את מורי הילדים ואת הוריהם, ומילאו שאלונים לגילוי הפרעות קשב וריכוז ובעיות לימוד. קבוצת מחקר שנייה כללה 210 בוגרים צעירים, תלמידי שנה ראשונה באוניברסיטה, כאשר גם שם בוצעו ראיונות ומעקב בצורה דומה.

תוצאות

קבוצת הילדים (גיל ממוצע 9.6 שנים) צפתה בממוצע טלוויזיה 2.92 שעות ביום ושחקו בממוצע 1.34 שעות במחשב מדי יום, כלומר קבוצת הילדים מבלה כארבע שעות ביום מול המסך.

קבוצת הבוגרים הצעירים (גיל ממוצע 19.8 שנים) דיווחה על צפייה ממוצעת של 3.75 שעות טלוויזיה ביום ו-1.07 שעות משחקי מחשב. כלומר כמעט חמש שעות מול מחשב, לא כולל עבודה או משימות לימודים.

בשתי קבוצות המחקר נמצא קשר מובהק סטטיסטית בין כמות הצפייה בטלוויזיה ושעות המשחק במחשב לבין התפתחות הפרעות קשב וריכוז והפרעות למידה.

הקשר נשאר מובהק גם לאחר ביצוע ניתוחים סטטיסטיים שמורידים גורמים מטים כגון מין, מצב סוציו אקונומי, אבחנות בעבר של הפרעות קשב וכו'. כלומר זמן המסך הוא גורם בלתי תלוי להתפתחות עתידית של הפרעות אלה, ללא קשר לרקע של הילד/מתבגר.

מסקנה

צפייה מרובה בטלוויזיה והשתתפות במשחקי מחשב גורמים לעלייה בשכיחות הפרעות קשב וריכוז והפרעות למידה בילדים ומבוגרים צעירים.

המלצות שפורסמו על ידי איגוד רפואת הילדים האמריקאי בשנת 2009 קראו להורים להגביל את הזמן, שילדם מבלה מול הטלוויזיה והמחשב לשעתיים ביום. בעבר כבר הוכח קשר חד משמעי בין השמנה וסכרת לבין צריכת טלוויזיה ומחשב. בנוסף יש מספר עבודות שהצביעו על שכיחות יתר של בידוד חברתי והפרעות נפשיות בילדים שהם צרכני מדיה כבדים.

המחקר הנוכחי מוסיף רובד נוסף לנזקים הפוטנציאליים של הרגלי החיים של ילדים. על רופאי ילדים מוטל להעביר להורים את המידע על הנזקים האפשריים של צריכה מוגזמת של המדיה האלקטרונית.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום