ניפוץ מיתוסים על רפואת שיניים

(1)
לדרג

הולכים לרופא שיניים כשכואבת השן? מצחצחים שיניים בוקר וערב? חוט דנטאלי או קיסם? להלן כל המיתוסים על רפואת שיניים

מאת: ד"ר חגי סלוצקי

כמו בכל תחום, גם סביב טיפולי השיניים התפתחו עם השנים סברות, אמיתות ומיתוסים ש"כולם יודעים הכי טוב", כך למשל, למה עששת היא מחלה ש"אוהבת איחורים", האם יש לכם מושג אם קיים קשר בין מחלות לב ודלקות חניכיים? מה הקשר של טבעונות לעניין, מה חשיבותה של בקרה קפדנית על איכות החומרים והציוד ולמה לא כדאי לנקות את המוצץ של התינוק בתוך הפה שלכם?

כואב לכם? זה הזמן לגשת לרופא
לא נכון. הגעתם לטיפול שיניים בגלל שכואב לכם? זה בהחלט מאוחר מדי. דלקות חניכיים ועששת הן שתי המחלות העיקריות והמוכרות ברפואת השיניים. אלו מחלות זיהומיות ועתירות חיידקים ש"אוהבות" כשמאחרים בטיפול. בשני המקרים מדובר בתהליך שמתחיל הרבה לפני שכואב לנו. עששת כואבת בשלב שבו היא נוגעת-לא נוגעת (קרובה) במוך השן ואילו דלקת החניכיים מטרידה אותנו כשיש כבר אבצסים וזיהומים ובמקרים אקוטיים, כשהשיניים מתחילות להתנדנד. מומלץ להגיע לרופא השיניים לבדיקה שגרתית לפחות אחת לחצי שנה, כשאין בעיות מיוחדות. ואחת לחודשיים-שלושה חודשים לטיפול מניעתי, בעיקר למי שמועדים לדלקות חניכיים או סובלים מעששת "דוהרת". וכן לטיפול בהצטברות מהירה של אבנית. כיוון שאין מטופל אחד דומה למשנהו, חשוב שרופא השיניים יתאים לכם טיפול ייחודי למצב הפה שלכם, ויאבחן את מצבכם. רצוי להימנע מטיפולי חירום עד כמה שאפשר. מטופל שמגיע אחת לתקופה ל"עזרה ראשונה" בלבד, לעולם יקבל טיפול חלקי ולקוי למחלתו האמיתית.

דימום בעת צחצוח שיניים מנקה את החניכיים
לא נכון. חניכיים מדממות בעת צחצוח או בעת אכילת תפוח עץ או גבינה צהובה למשל, מעידות על דלקת. גם אם החניכיים בצקתיות, אדומות או נפוחות וכואבות מומלץ לגשת לרופא ולטפל בבעיה גם אם עדיין לא חשים בכאב.

לא משנה לי לאיזה רופא שיניים ללכת, כולם אותו דבר
לא נכון. חשוב לבחור את הרופא הנכון לכל אחד באופן אישי. רופא אשר פרט להיותו איש מקצוע, הינו אדם אשר נוסך בכם אמון וביטחון. רופא שהקשר עימו טוב שמסביר ומעניק יחס רציני לכם ולמקרה הפרטי שלכם. רופא שידע לנהל את הטיפול, אך מאידך לא יהסס לשלוח אתכם למומחה לשתלים, לטיפולי שורש או אורתודונט. חשוב לבחור ברופא בעל ותק ומוניטין המשתייך לארגון גדול ומוכר, על מנת שיעניק לכם שירות כולל ובטוח.

היגיינת פה ירודה עלולה לגרום למחלות
נכון מאוד. קיים קשר הדוק בין מחלות חניכיים ושיניים לבריאות ירודה ולהתפתחות מחלות קשות כמו מחלות לב, סוכרת, מחלות לחץ דם וזיהומים שונים ואפילו סיכוי ללידה מוקדמת בקרב נשים הרות ודמנציה בקרב קשישים. הסיבה לכך פשוטה: הפה הוא מקום ייחודי בגוף שבו מעטה העור נפרד: בחיבור שבין החניכיים והשיניים. דבר המאפשר לחיידקים לחדור ביתר קלות לתוך מחזור הדם. היגיינת פה ירודה, עששת ודלקות חניכיים עלולות אם כן לגרום לאותם חיידקים זיהומיים לחדור ולחבל במערכות הגוף השונות. הדבר חשוב שבעתיים בקרב מטופלים העומדים בפני ניתוחי לב, הקרנות או טיפולים כימותרפיים מאחר וזיהום בפה עלול לגרום לכשל הניתוח או הטיפול כולו. על כן לפני טיפולים או ניתוחים יש לוודא שהשיניים והחניכיים במצב בריאותי טוב.

נטילת תרופות משפיעה לטובה גם על העששת
ההפך הוא הנכון. אנשים העוברים טיפולים כימותרפיים או נוטלים תרופות נגד לחץ דם, תרופות נוגדות דיכאון, אפילפסיה או פסיכיאטריות, עלולים לסבול כחלק מתופעות הלוואי מחוסר רוק ומהתייבשות הפה. תופעות אשר תורמות לעלייה בהתפתחות העששת. לכן, רצוי שאנשים המטופלים בתרופות שונות, ייוועצו ברופאי השיניים ויסכמו עימם על ביקורים תכופים, טיפולי מניעה ומעקב קבוע אחר מצב השיניים.

אפשר לאבחן בעיות חניכיים ועששת בבדיקה פשוטה
נכון אך לא לגמרי. אפשר אמנם לזהות את מצב הפה והשיניים בבדיקת רופא פשוטה, אולם בכדי לקבל תמונה טובה יותר, יש לבצע צילומים רנטגניים מתאימים. ידוע שאי אפשר לזהות עששת במבוגרים או נסיגה וספיגת העצם, כחלק ממחלת חניכיים מתפתחת, ללא צילום רנטגני. על כן צילום הוא עניין הכרחי כחלק מהאבחון והמניעה.

צריך לצחצח שיניים בוקר וערב
נכון, אבל לא רק. שגרת צחצוח היא עניין מבורך. הצחצוח בערב חשוב כדי שלא נלך לישון עם "ערימות" של חיידקים ואילו בבוקר יש לשטוף את מאגר החיידקים שהצטבר ולנקות את הפה. אלא שאם נצחצח שיניים בערב ואחרי כן נלגום כוס שוקו או לחילופין, אם נצחצח שיניים בבוקר ונאכל אחרי כן ארוחת בוקר, לא עשינו דבר. למצחצחים שיניים בבוקר עם הקימה מהמיטה, מומלץ גם לצחצח לאחר ארוחת הבוקר וכך גם בערב. בחו"ל נהוג לצחצח גם אחרי ארוחת הצהריים. שורות של אנשי היי-טק, סוחרים ומורים, מתעכבים דקה או שתיים בשירותים לאחר ארוחת הצהריים ומצחצחים את שיניהם כדרך קבע. מנהג שכדאי שנאמץ גם כן.

שינוי תזונתי מועיל לבריאותנו
נכון מאוד, אבל יש לקחת בחשבון שהוא עלול באותה מידה, להזיק לשיניים. לא פעם אנחנו עושים שינויים בחיים: הופכים להיות צמחונים, טבעונים או להפך, בוחרים לשוב ולאכול בשר. יש לקחת בחשבון ששינוי בתזונה, עלול לשנות ולהשפיע גם על הפה שלנו. כך לדוגמה: מי שבוחרים לפנות לתזונה טבעונית ומזונם יכיל מעתה הרבה פירות, פירות יבשים ומיצים טבעיים יצרוך כמות רבה של סוכר, שעלול לגרור התפתחות יותר מהירה של עששת. במידה ועושים שינוי בתזונה מומלץ להיוועץ ברופא השיניים על מנת להגן על בריאות הפה.

צחצחנו? אנחנו מסודרים
לא נכון. הטכניקה חשובה לא פחות מהכוונה הטובה. לא מספיק רק לצחצח יש לדעת כיצד לעשות זאת נכון. יש ללמוד להחזיק את המברשת נכון ולבצע את תנועות הצחצוח כך שננקה היטב את המפגש בין החניכיים לשיניים, נשלוף את החיידקים החוצה ולא נדחוק אותם פנימה לתוך החניכיים. המברשות החשמליות מעניקות יכולות לסייע למי שקשה להם לעשות את הדברים ידנית. צחצוח לשון מוסיף בעיקר למניעת ריח רע מהפה. חוט דנטאלי אף הוא חשוב מאין כמוהו לניקיון של האזורים בין השיניים שהמברשת אינה מגיעה אליהם.

לצחצח בגיל ילדות זו שטות
לא נכון. לא לצחצח בגיל ילדות זו שטות. מהיום שבו בקעה השן הראשונה יש לצחצח לתינוק שלכם את השיניים ולהסיר משקעי חיידקים, בזהירות, בעזרת פיסת בד גזה עדין. מחקר שבדק תינוקות לפני צמיחת השיניים מצא שכאלה שהיו להם חיידקים מזיקים על הלשון עוד טרם בקיעת השיניים פיתחו נטייה גבוהה יותר לבעיות עששת בגילאי הילדות, לאחר בקיעת השיניים. מומלץ להגיע לביקורת אצל רופא שיניים החל מגיל שנתיים. נשאלת השאלה עד מתי יש לסייע לילדים בצחצוח? בערך עד הגיל שבו הם יודעים כבר היטב לשרוך את שרוכי הנעליים: גיל גן חובה או כיתות א' ו-ב'. אז הם גם מיומנים דיים להחזיק מברשת ולצחצח נכון. נקודה חשובה נוספת להורים: כשאתם מנשקים את התינוק על פיו או מנקים את המוצץ שנפל על הרצפה באמצעות תחיבתו לפיכם, אתם גורמים נזק עצום לתינוק שלכם שכן אתם מעבירים אליו את כל מושבות החיידקים שלכם.

ד"ר חגי סלוצקי, סגן רופא שיניים ראשי בכללית סמייל.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום