קדחת הבהרות: מחלה קיצית

(0)
לדרג

ד"ר גרשון קרן מסביר מהם תסמיני קדחת הבהרות ואילו פעולות מניעה יש לבצע על מנת להיזהר מעקיצת קרציה

מאת: ד"ר גרשון קרן

בשבועות החולפים טופלו שלושה מקרים של קדחת הבהרות במרכז הרפואי הלל יפה. במקרה האחרון אושפזה ילדה כבת 14 עם סימנים של סחרחורות, הקאות, ערפול הכרה ועוד. בדיקה מהירה העלתה כי היא סובלת מקדחת הבהרות, או טיפוס הבטן/בהרות.


הקרצייה החולה מעבירה את החיידק לאדם. צילום: שאטרסטוק

קדחת הבהרות שכיחה בשני אזורים במדינת ישראל - צפון השרון, דהיינו חדרה והסביבה, ואיזור הנגב. בחודשי הקיץ, היא הופכת לשכיחה יותר בגלל מזג האוויר והנטייה שלנו לשהות יותר בחוץ, בטבע, במדשאות וכדומה.

קדחת הבהרות (טיפוס הבהרות) היא שם של קבוצת מחלות הנגרמת על ידי חיידק בשם ריקציה, חיידק זה מועבר מהכלב החולה לקרצייה, והקרצייה החולה מעבירה את החיידק לאדם.

בניגוד לאדם, שמהרגע שנעקץ גם יחלה במחלה, הכלב עצמו יכול להיות רק נשא של המחלה, או לפתח תסמיניה באופן קל, כך שבעליו אפילו לא ישים לב לכך. התסמינים אצל הכלבים מתבטאים במחלת חום ומחלת הלימפה, בצקות ברגליים ובאשכים ו/או דימומים מהאף. חשוב להדגיש, שהמחלה לא עוברת מאדם חולה לאדם חולה, אלא אם כן נדבקה אליו קרצייה חולה. כלומר, המחלה אינה מדבקת.

הטיפול בקדחת משעה שאובחנה הוא על ידי אנטיביוטיקה. ככל שמתחילים בטיפול אנטיביוטי מוקדם יותר, המחלה קלה יותר והחום עשוי להיעלם תוך פחות מיממה. האבחון עצמו נעשה בהתאם לתסמינים ובאמצעות בדיקת דם פשוטה למדי.

תסמיני שפעת בליווי פריחה

התסמינים של הקדחת יכולים לחקות תסמינים של מחלת שפעת כגון: חום גבוה מלווה בצמרמורות, כאבי שרירים ועצמות, חולשה כללית ועוד. אלו יופיעו יומיים- שלושה אחרי ההידבקות. כעבור שלושה עד חמישה ימים מהופעת סימנים אלו, תופענה גם בהרות, שהן גם מקור שמה של המחלה.

הבהרות הן כתמים קטנים, אדומים ובהירים, בעלי צורה לא סדירה, שעל פי רוב, מופיעות בהגבלה לאזור הפנים, ולאזור כפות הרגליים וכפות הידיים (בצידן הפנימי). בדרך כלל, סימני בהרות לא יופיעו על כל הגוף. הפריחה נמשכת בין שישה עד שבעה ימים, כאשר אם החולה אינו מאובחן והמחלה אינה מטופלת בטיפול אנטיביוטי מתאים, עלול מצבו להידרדר עד לכדי סיבוכים נוירולוגים, דלקות ריאה, הפרעה בתפקודי הכליות, דלקות בשריר הלב ובמקרים חמורים אף מוות. בקרב האוכלוסייה המבוגרת עלולה המחלה להיות קטלנית בשיעור של שניים עד שלושה אחוזים.

במידה שהתגלתה קרצייה, יש להקפיד לשלוף אותה במלואה. צילום: שאטרסטוק

טיפול וטרינרי נאות בכלבים

כאמור, שכיחות הופעת המחלה היא בזמן הקיץ ובאזור צפון השרון והנגב. על מנת להימנע ככל הניתן מעקיצת קרצייה יש לבצע מספר פעולות בסיסיות בסביבת המחייה של האדם ושל הכלב. ראשית, ישנה חשיבות רבה להגברת המודעות והערנות למתן טיפול וטרינרי נאות בכלבים. מומלץ לבצע טיפול ואיבוק סביבתי במלונת הכלב או במקומות המרבץ שלו.

במידה שישנן מדשאות, לדאוג גם להאבקתם בחומרים מתאימים. יש לשמור על היגיינה אישית אחרי טיולים במוקמות כפריים או ביקור בחוות כלבים. בנוסף, בקרב תינוקות וילדים, שעלולים שלא להרגיש את הימצאות הקרצייה על גופם, יש לבדוק מקומות חבויים בגוף כגון מאחורי האוזניים, או קרוב לאיברי המין.

במידה שהתגלתה קרצייה, יש להקפיד לשלוף אותה במלואה באמצעות פינצטה ולא למעוך אותה עם האצבעות על הגוף. ישנה חשיבות רבה לשליפת הקרצייה במלואה מהגוף, כי אם נשארים חלקים של הקרצייה, כך נשאר גם החיידק. אחרי שליפת הקרצייה יש לכבס היטב את הבגדים.

ד"ר גרשון קרן הוא מנהל היחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום