"התנהגות מסוכנת קשה לאבחון"

(0)
לדרג

איתי בן דרור חשוד ברצח ילדיו כנקמה בגרושתו. ד"ר שמואל קרון, מנהל ביה"ח שלוותא, ל-doctors: "מרבית המקרים של רצח ואלימות במשפחה אינם על רקע נפשי"

מאת: הלנה לוסקי, כתבת doctors

איתי בן דרור (38) מנתניה חשוד כי רצח בסוף השבוע את שלושת ילדיו לאחר תכנון מוקפד מראש, זאת לאחר ששלוש חוות דעת פסיכיאטריות קבעו כי מצבו יציב, הוא מטופל בתרופות ואין מניעה לקיים מפגש עם ילדיו. בן דרור ואשתו התגרשו לפני כשנה והמשפחה טופלה במהלך השנה האחרונה על ידי רשויות הרווחה וגורמים פסיכיאטריים. לאחר הגירושים האב קיבל צו הרחקה על רקע הטרדה של גרושתו. כמו כן, הוא ניסה להתאבד ואושפז במרכז לבריאות הנפש "לב השרון".

"קשה לחזות התנהגות מסוכנת"

"לאבחנה פסיכיאטרית פרמטרים ברורים ומבוססי מחקר", אומר ל-doctors ד"ר שמואל קרון, מנהל בית החולים שלוותא מקבוצת כללית. "התנהגות מסוכנת היא התנהגות נראית לעין : התנהגות מאיימת, פיזית או מילולית, התנהגות לא נשלטת, מעשים פוגעניים וכו'. אבחון התנהגות מסוכנת בעייתי יותר לקביעה, משום שיש ניסיון לנבא התנהגות, דבר שלעולם יהיה בעל תוקף מוגבל. באופן כללי מנבאים התנהגות מסוכנת על יסוד שני דברים: האחד הוא התבססות על התנהגות קודמת והשני הוא מידת השליטה ההתנהגותית של האדם בהווה".

ד"ר קרון אומר כי "הערכת מסוכנות הינה מקיפה ועליה להתייחס להיסטוריה אישית מפורטת וגם לבדיקת מצב מקיפה עכשווית מאוד. אחרי כל זה אנו יודעים שיש סיכוי גדול שמצבים של מסוכנות לא יזוהו על ידינו. הדבר דומה לרופא שבודק גורמי סיכון במיון וצריך להעריך מה הסיכוי שלאדם יהיה אירוע רפואי, תוך הסתמכות על פרמטרים אובייקטיביים (בדיקות דם, רנטגן MRI וכדומה). ניבוי רפואי זה מוגבל ביכולתו, כל שכן הערכה פסיכיאטרית המתבססת על התרשמויות סובייקטיביות שמטיבן לא יכולות לנבא הכל". לדבריו, "הרבה מחקרים מצאו שבשיטות הכי מפורטות, שיעור משמעותי של עשרות אחוזים מהאירועים ההתנהגותיים החמורים או מקרי המסוכנות לא היו ברי ניבוי. זה כולל גם התאבדויות וגם מצבים של מסוכנות לזולת".

נשאלת השאלה מה הרקע של הרציחות בתוך המשפחה? "מרבית המקרים המסוכנים לא נעשים על רקע של מחלות נפש", מסביר ד"ר קרון. "במקרה שמדובר בהפרעה נפשית כגון פסיכוזה, מחשבות רדיפה וכדומה, הטיפול התרופתי יכול להביא לאיזון ולסייע בהפחתת הסיכון להתנהגות מסוכנת. אולם, כאמור, מרבית המקרים של רצח, אלימות ופגיעה בתוך המשפחה, שאירעו בשנתיים האחרונים לא קרו על רקע של מחלה נפשית".
בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום