גיל המעבר: טיפול בתסמינים

(0)
לדרג

נשים רבות סובלות מתסמיני גיל המעבר, כאשר השכיח בהם הוא גלי חום. מלבד הטיפול ההורמונאלי הקונבנציונלי, ניתן לטפל בבעיות במגוון שיטות

מאת: יעל טוקצ'ינסקי

ישנן נשים רבות מאד אשר סובלות בגיל המעבר מאיכות חיים ירודה. הן מתקשות לישון ולעיתים לאחר לילות לבנים, רצות בבוקר לעבודה ונאלצות לתפקד כרגיל. חלק מהנשים סובלות מהתקררויות ובעיות נוירולוגיות שונות, כתוצאה מגלי חום והזעת יתר.

בעיית גיל המעבר הינה בעיה נפוצה מאד, 11% מכלל אוכלוסיית העולם הינן נשים בגיל המעבר. אולם זו אינה גזירת שמיים ויש מגוון רב של שיטות ודרכים להקל על בעיות בעת גיל המעבר.

גלי חום

תקופת גיל המעבר מתאפיינת בשלושה שלבים: פרה- מנופאוזה, מנופאוזה ופוסט- מנופאוזה. התסמינים האופייניים לנשים בגיל המעבר הם חוסר איזון ואז ומוטורי, המכונה גם "גלי חום". 40% מהנשים מעל גיל 40 חוות גלי חום קלים ו-75%-80% מהנשים בתקופת המנופאוזה חוות גלי חום, מתוכם 30% חמורים. גלי חום הינם תוצאה של רמות בלתי יציבות של אסטרוגנים, ש"מבלבלים" את מערכת הטרמורגולציה של בגוף. זוהי גם הסיבה להזעת יתר ואדמומיות עור הפנים. במהלך גל החום טמפרטורת הגוף עולה עד ל-40 מעלות, זרימת הדם למוח יורדת ב-70%. גל חום משבש את הפעילות המוחית וגורם לשינויים ניווניים בדומה לתהליך בחולי אלצהיימר. נראה, שכדי שיופיעו גלי החום נחוצה רמה מסוימת של אסטרוגן בדם. בדרך כלל גלי חום נמשכים חמש שנים, אלא שישנן נשים שלא סובלות מהם כלל וישנן כאלה, שגלי החום שלהן לא חולפים לעולם. גלי חום מלווים באדמומיות בפנים והרגשת עלייה בחום הגוף. אם גלי החום מתרחשים בלילה, הם קוטעים את השינה ומונעים מנוחה איכותית. לחוסר איזון ווזומוטורי קשורים גם סחרחורות ודופק לב מואץ, מהם סובלות יותר ממחצית הנשים.

לא רק הורמונים

ישנם מגוון טיפולים בנשים בגיל המעבר. הטיפול הקונבנציונלי והמוכר הוא באמצעות אסטרוגנים. טיפול זה מקל על חוסר האיזון הוואזומוטורי ("גלי חום"), מונע אטרופיה של העור ואוסטיאופורוזיס. לעומת זאת הטיפול גורם לשכיחות גבוהה יותר של סרטן השד והרחם. כאשר ישנם גלי חום תכופים מומלץ טיפול בויטמיני B1,B6¬,C,PP.
טיפול באסטרוגן אסור לנשים בקבוצת סיכון לסרטן השד, הרחם והשחלות, כשהשילוב עם פרוגסטרון מונע סרטן שחלות. הטיפול ההורמונאלי עשוי להאריך את משך הדימום וכן לגרום לבחילות וצבירת נוזלים. בנוסף, הטיפול נמצא כמעלה סיכון לטרומבוזיס. הוא אינו מומלץ לנשים עם בעיות קרישת דם, מחלת לב כללית, מחלת כבד ומחלות אוטואימוניות.

שינוי בתפריט התזונה יכול לסייע בהפחתת התנודות במצבי הרוח וברמות האנרגיה. מעבר לתפריט הכולל צריכת מזונות היפוגליקמיה, הינו בעל תוצאות חיוביות מיידיות. המלצות לדוגמא לשינויים בתזונה: אכילה לפחות כל ארבע שעות; מעבר למזון בלתי מזוקק (קמח מלא, דגנים מלאים, סוכר חום); הגבלת כמות מזון המכיל שומנים ממקור החי; צריכה מוגברת של מזונות העשירים באסטרוגן כוללים זרעי נבטים, בננות וכל הגרעינים לסוגיהם; צריכת פולי סויה ומוצריה (טופו, חלב סויה, מיסו, טמפה, לחמים המעושרים בסויה); מומלץ להעשיר את התפריט במזון עשיר בסידן, כמו טחינה מלאה, שקדים וכדומה; להוציא מהתפריט חלב ומוצריו. נכון שחלב מכיל הרבה סידן, אך במקביל הוא מכיל גם זרחן, שמחבל בספיגת הסידן בגוף. בנוסף לכך, מוצרי חלב מגבירים את גלי החום; מומלץ להעשיר את התפריט בירקות ירוקים, דגנים מלאים, ומוצרים דלי זרחן (שקדים, שומשום, סויה); להימנע משימוש בתבלינים חריפים, קוקה-קולה ומשקאות אנרגיה, אלכוהול, קפה, וחומרים מעוררים אחרים, שעלולים לגרום לגלי חום או להחמרה של גלי חום הקיימים ממילא; חשוב להימנע ממאכלים עתירי מלח, כיוון שהם מגבירים את הסיכוי לבצקת; יש להמעיט בצריכת קקאו, שוקולד ומשקאות קלים.

הרבה מים ופעילות גופנית

חשוב לשתות לפחות עשר כוסות מים ביום, להתקלח במקלחות קרות וחמות לסירוגין (כאשר תמיד יש לסיים במקלחת קרה), לטייל ברגליים יחפות בשעות הבוקר המוקדמות ולשתות מדי יום ספל תה מרווה. כמו-כן, חשוב להימנע מעישון אקטיבי ופסיבי. נזקי העישון מקדימים את גיל המעבר ומחריפים את תסמיניו.

דרך נוספת להלחם בגיל המעבר היא התמדה בפעילות גופנית, אשר בין היתר גם מונעת התפתחות אוסטיאופורוזיס. הפעילות הפשוטה ביותר היא הליכה- לה יתרונות גדולים בתקופת המנופאוזה. גם פעילות אירובית היא חיונית מאד. המינון המומלץ הוא פעילות שוות ערך להליכה מהירה במשך 30 דקות מידי יום ביומו. מחקרים מצביעים כי פעילות גופנית מעלה את רמת הסרוטונין ולכן חשובה לשיפור מצב רוח.

הומיאופתיה ופרחי באך

רפואה משלימה יכולה לעזור לאישה הסובלת מבעיות גיל המעבר, כאשר ישנן שיטות רבות, מגוונות ויעילות מאד, כגון: הומיאופתיה, מלחי שוסלר, פרחי באך ותמציות קריסטלים. דרך הטיפול היא באמצעות פורמולות אישיות. ישנן פורמולות צמחיות טובות מאד לאיזון רגשי, איזון הורמונאלי, הקלה על בעיות שינה ובעיות עיכול.

שיטות נוספות של טיפול: תרפיה במוזיקה, ארומתרפיה, טיפול באמבטיות (יש לציין כי טיפול זה אינו מתאים לכולן), טיפול בצבע, אוסטיאופתיה, רפלקסולוגיה, אקופרסורה, אקופונקטורה ותוספי תזונה שונים אשר יכולים לעזור בבעיות שונות של גיל המעבר. יש להקפיד לקחת תוספי תזונה רק בהמלצת איש מקצוע על מנת למנוע אינטראקציות בלתי רצויות ותופעות לוואי אפשריות.

יעל טוקצ'ינסקי היא מטפלת הוליסטית.

בואו לדבר על זה בפורום פורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום