סרטן ריאה: חשיבות הגילוי מוקדם

(6)
לדרג

בישראל מתגלים מידי שנה 5,000 חולים בסרטן ריאה, כשהגורם המרכזי למחלה הוא עישון. גילוי מוקדם של המחלה מקטין את סיכון לתמותה ב-90%

מאת: ד"ר מילטון סאוטה

בתחילת המאה ה-20, נחשב סרטן הריאה למחלה נדירה, אך בשנות ה-50 כבר הפך למחלה הממארת הנפוצה ביותר בארה"ב. כיום, נחשב סוג זה של סרטן למחלה המסוכנת ביותר מבין המחלות הממאירות, עם שיעור התמותה הגבוה ביותר. סרטן הריאה הוא הסרטן השלישי בשכיחותו, אחרי סרטן בלוטת הערמונית וסרטן המעי הגס אצל גברים, וסרטן השד וסרטן המעי הגס אצל נשים. בישראל מתגלים מדי שנה כ-5,000 מקרים חדשים של סרטן הריאה; כ-500 חולים בשנה עוברים ניתוח להסרת הגידול הסרטני וכ-3,500 נפטרים מהמחלה.

ישנם שני סוגים עיקריים של סרטן הריאה: סרטן תאים קטנים, מהווה כ- 6% ממקרי סרטן הריאה. סוג זה של סרטן מתאפיין בגידולים הממוקמים במרכז הריאה, שולחים גרורות לבלוטות הלימפה ומתפשטים מהריאה בשלב מוקדם. הטיפול היחיד בגידולים אלו הינו כימותרפיה. 40% מהחולים שורדים לתקופה של 3 שנים.

הסוג השני הוא, סרטן תאים שאינם קטנים, זהו סרטן הריאה הנפוץ. הגידול יכול להיות ממוקם במרכז הריאה או בשוליים. הוא יכול לשלוח גרורות גם לאיברים סמוכים כמו ושט, סרעפת, לב או בלוטות הלימפה. סוג סרטן זה גדל בקצב איטי יותר מסרטן תאים קטנים וניתן לטפל בו באמצעות ניתוח אם ישנה מעורבות של בלוטות לימפה בקרבת הלב, הטיפול כולל גם כימותרפיה הניתנת לפני הניתוח. כאשר המחלה מתגלה בשלב בו היא מפושטת לריאה הנגדית, לא ניתן לנתח.

אבחון מוקדם מציל חיים

גילוי מוקדם של סרטן הריאה הינו קריטי להצלחת הטיפול והישרדות החולים. אבחון מוקדם עשוי להקטין את הסיכון לתמותה בכ-90%. אם היא מתגלה בשלב מאוחר, סיכויי ההישרדות נמוכים ביותר. אחת הסיבות לגילוי המאוחר של סרטן הריאה נובעת מהעובדה שבריאה אין עצבים תחושתיים שיגרמו לתחושת כאב בעקבות הגידול. במרבית המקרים הסימפטומים מופיעים כאשר הגידול מגיע למימדים שבהם מאוחר מדי להציל את החולה בעזרת ניתוח.

גורמי הסיכון לסרטן ריאה הינם, בראש ובראשונה, עישון אקטיבי, חשיפה לעישון פאסיבי וצלקות בריאה שנגרמו בעקבות מחלת השחפת או דלקת ריאות. קבוצת הסיכון כוללת מעשנים (או מעשנים לשעבר) מעל גיל 45 שעישנו יותר מחפיסת סיגריות ביום. כמו כן, נמצאים בסיכון מוגבר מבוגרים שנחשפו לעשן סיגריות משמעותי מצד קרוב משפחה מדרגה ראשונה (הורים, אחים, ילדים) או שנחשפו לעישון במקום העבודה.

הסרת הגידול בניתוח

הבדיקה לגילוי סרטן הריאה כוללת צילום חזה שגרתי או בדיקת סי.טי (CT) בקרינה נמוכה. כיוון שהגילוי המוקדם משמעותי ביותר להצלת חיים, ישנה חשיבות רבה לכך שאנשים המוגדרים בקבוצות סיכון יתייעצו עם רופא המשפחה לגבי ביצוע צילום חזה.

חולים שאובחן אצלם גידול בריאה, יעברו אבחון נוסף על ידי פט סי.טי (PET CT) על מנת לאתר גרורות. כיוון שניתוח להוצאת ריאה או חלק ממנה הינו הטיפול היחיד לריפוי של סרטן הריאה, חולים מופנים לכירורג חזה לניתוח. הניתוח הסטנדרטי כולל כריתת אונה יחד עם בלוטות הלימפה האזוריות. לעיתים יקבל החולה גם טיפול אונקולוגי, על מנת לנסות לצמצם את הגידול כדי שיהיה ניתן להסירו בניתוח. שיעור ההישרדות מהמחלה לאחר הניתוח תלוי בדרגת המחלה.

בדומה לתחומים כירורגים אחרים, גם בתחום ניתוחי הריאה נעשתה בשנים האחרונות פריצת דרך טכנולוגית. כיום מבוצעים חלק ניכר מהניתוחים בשיטה זעיר-פולשנית, בעזרת מצלמת וידאו וללא פתיחת בית החזה. יתרונותיה של השיטה הם הפחתה בעוצמת הכאבים לאחר הניתוח וזמן התאוששות קצר יותר. עם זאת, לא כל המקרים מתאימים לניתוח זעיר-פולשני. כאשר הגידול מפושט גם לצלעות, לסרעפת או לקרום הלב, לא ניתן לבצע ניתוח זעיר-פולשני. כך גם לגבי חולים שריאותיהם דבוקות לדופן בית החזה כתוצאה מתהליך דלקתי בעבר. במקרים אלה, ניתן לנתח בשיטה המסורתית הכוללת פתיחת בית חזה.

הימנעות מעישון

הגילוי המוקדם חשוב ביותר למתן טיפול בזמן ולהצלת חיים, אך חשוב עוד יותר להימנע מעישון, לרבות עישון פאסיבי. עישון הינו הגורם המרכזי להתפתחות של גידולים סרטניים בריאות ושורה ארוכה של מחלות ובעיות בריאותיות, ביניהן סוגי סרטן רבים, טרשת עורקים, יתר לחץ דם, התקפי לב, שבץ מוחי, בעיות ברשתית העין, אי פריון, דלקות ריאה, מחלת ריאה חסימתית ועוד.

ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות במערך ניתוחי חזה ולב בבילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום