האם קפה מפחית סיכון לסרטן?

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על קשר בין צריכת משקאות קפה המכילים קפאין לבין סיכון מופחת לממאירויות של הראש והצוואר

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

צריכת משקאות קפה המכילים קפאין מלווה בסיכון מופחת לממאירויות של הראש והצוואר, כך עולה מניתוח ממצאים ממחקרי מקרה-ביקורת שפורסמו ב-Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עישון וצריכת אלכוהול הינם גורמי סיכון עיקריים לממאירויות של חלל הפה, הלוע והגרון (ממאירויות ראש וצוואר), וביחד אחראיים לכ-75% מהמקרים המאובחנים בצפון אמריקה ואירופה; עם זאת, גורמי תזונה והרגלי חיים אחרים, כולל סוגי משקאות אחרים, עשויים לשחק תפקיד. מעט מחקרים בחנו את הקשר בין צריכת קפה ותה ובין ממאירויות ראש וצוואר, עם תוצאות לא-עקביות.

החוקרים בחנו את הממצאים בתשעה מחקרי מקרה-ביקורת להערכת ממאירויות ראש וצוואר, עם סך כולל של 5,139 חולי סרטן ו-9,028 ביקורות.

מעל 4 כוסות קפה ביום

החוקרים זיהו קשר שלילי בין צריכת קפה המכיל קפאין ובין הסיכון לממאירויות של חלל הפה והלוע. בהשוואה לאלו שלא צרכו קפה, יחס הסיכויים עם כל כוס קפה ביום עמד על 0.96 ו-0.61 עם צריכה למעלה מ-4 כוסות קפה ביום. יחס הסיכויים לממאירות בחלל הפה עמד על 0.46, 0.58 לממאירויות של האורופרינקס/היפופרינקס ו-0.61 לממאירויות לא-ספציפיות של חלל הפה/הלוע. הממצאים היו דומים עם משתנים שונים שנבחנו במסגרת המחקר.

לא נמצא קשר בין סרטן הגרון ובין צריכת קפה באלו השותים מעל 4 כוסות קפה ביום, בהשוואה לאלו שאינם צורכים קפה. לא זוהתה עליה בסיכון לממאירות עם צריכת קפה נטול-קפאין, אך אין מספיק נתונים לניתוח מעמיק. כמו-כן, לא תועד קשר בין צריכת תה ובין הסיכון לממאירויות ראש וצוואר.

ממצאי הסקירה תומכים בהשערה לפיה קיים קשר שלילי בין צריכת קפה, המכיל קפאין, ובין הסיכון לממאירויות של חלל הפה והלוע.

מגבלות הסקירה כוללות הטיה אפשרית, ערפלנים, הטרוגניות בין מחקרים שנבחרו והעדר נתונים באיכות טובה אודות משך צריכת הקפה או גורמי חשיפה חשובים אחרים במספר מחקרים. לאור השכיחות הגבוהה של צריכת קפה, ושיעורי ההישרדות הנמוכים של ממאירויות ראש וצוואר, חשוב לקבוע אם מדובר בקשר סיבתי.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום גידולי ראש-צוואר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום