אסתמה: טיפול קבוע בסטרואידים

(0)
לדרג

חולי אסתמה רבים משתמשים בסטרואידים רק על פי הצורך, למרות שמחקרים מראים כי נטילה יומית קבועה במינון נמוך של סטרואידים יעילה יותר להשגת איזון במחלה

מאת: מערכת zap doctors

חולים רבים עם אסתמה קלה אינם נוטלים סטרואידים בשאיפה. גיליון חודש יוני 2010 של כתב העת Cleveland Clinic Journal of Medicine סיכם את הידוע בספרות בנוגע להשפעת השימוש בסטרואידים בשאיפה בחולים עם אסתמה קלה.

שתי המטרות העיקריות בטיפול באסתמה הן: שיפור איכות החיים של המטופל באמצעות הפחתת התלונות והפחתת הצורך בשימוש במרחיבי סימפונות לטווח קצר. והפחתת הסיכון להתקפים חוזרים ופגיעה מתמשכת בתפקודי הריאה, תוך שימוש מושכל בתרופות ומינימום תופעות הלוואי.

יעילות הסטרואידים

מטופלים עם אסתמה קלה שטופלו בסטרואידים בשאיפה סבלו מפחות התקפים. כמו כן, התחלת טיפול מוקדמת בסטרואידים בשאיפה שיפרה את איזון המחלה והפחיתה את הצורך בהוספת תרופות נוספות.
תוספת של מרחיבי סימפונות לטווח ארוך לא הביאה לשיפור נוסף במצב המחלה בהשוואה לטיפול בסטרואידים לבד.

ישנם יתרונות ברורים בהבטי תחלואה ותמותה לנטילת סטרואידים בשאיפה על בסיס יומי קבוע על-פני נטילה לא קבועה על-פי הצורך. בטיחות השימוש בסטרואידים בשאיפה במינון נמוך לטווח ארוך הוכחה במבוגרים.

שני מחקרים איכותיים בילדים הצביעו על כך, ששימוש בסטרואידים בשאיפה במינון נמוך לטווח ארוך פגעו באופן מזערי בגדילה (1-1.5 ס"מ בשימוש על-פני 3-5 שנים). העיכוב הקל בגדילה נצפה בעיקר בשנת הטיפול הראשונה. בהמשך, קצב הגדילה חזר לנורמה. יש לציין כי מחקרים אחרים לא הוכיחו פגיעה בגדילה.

מחקרים איכותיים גדולים הראו כי גם בהשוואה לשימוש בתרופות אחרות המפחיתות דלקת, טיפול בסטרואידים בשאיפה נמצא יעיל יותר.

מסקנה

למרות הראיות הברורות בספרות התומכות בנטילה יומית קבועה של סטרואידים בשאיפה בחולים עם אסתמה קלה, חולים רבים משתמשים בסטרואידים רק על פי הצורך.

סטרואידים בשאיפה הינה התרופה היעילה ביותר להשגת איזון בחולים עם אסתמה קלה, ונחשבים לתרופה בטוחה, בילדים ובמבוגרים, גם בשימוש לטווח ארוך. ההחלטה הקלינית צריכה להיות מבוססת כמובן על בסיס אינדיבידואלי.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום