בריאות בקיץ: סגולות הענבים

(0)
לדרג

אנו אוהבים את הקיץ גם תודות לפירות העונה הטעימים. הענבים, מסתבר, טובים לבריאות הלב, העיניים, למוח ואף עשויים למנוע סרטן

מאת: שרית עטיה

בשנים האחרונות מתברר שהטעם הנפלא של הענבים מביא איתו גם שלל סגולות בריאותיות. הענבים נמצאים בראש רשימת המזונות, שאכילתם מעשירה אותנו בשפע רכיבי תזונה חיוניים. המחקר הרפואי מגלה בהם עוד ועוד רכיבי תזונה ייחודיים התורמים לבריאות.

להלן עשר סיבות בריאות לבחור בענבים כחלק מדיאטה בריאה ומאוזנת:

1. רכיבי תזונה פעילים - הענבים הם אחד ממקורות התזונה העשירים באנטיאוקסידנטים טבעיים (נוגדי חמצון) העוזרים לגוף לנטרל את הפעילות ההרסנית של הרדיקלים החופשיים (הרדיקלים החופשיים הם מולקולות לא יציבות התוקפות את רקמות הגוף ועלולות להוביל התפתחות מחלות כרוניות ולהאצת תהליכי זקנה). פעילות נוגדי החמצון (אנטי-אוקסידנטים), העשויה להגן מפני התפתחות סרטן, טרשת עורקים, קטרקט ואף האטת תהליכי ההזדקנות.

2. אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) - ענבים מכילים למעלה מ-1,600 תרכובות פעילות כשהבולטות שבהן הן הרסברטרול. במחקרים רבים הרסברטרול התגלה כבעל יתרונות תזונתיים ובריאותיים רבים. המחקרים הראו את יכולתו לסייע במניעת מחלות רבות, להפחתת הסיכון לסרטן, ליתר לחץ דם, למחלות לב, טרשת עורקים ולמניעת זיהומים.

3. ויטמינים ומינרלים - אכילת ענבים מעשירה את התפריט היומי בשלל ויטמנים ומינרלים כמו ויטמין C, מגנזיום, ויטמינים מקבוצת B ובסיבים תזונתיים החשובים לפעילות מערכת העיכול.

4. ענבים טובים לבריאות הלב - מחקרי מעבדה מצאו כי הרסברטרול כנראה פועל במנגנונים שונים להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. זאת על ידי הקטנת הסיכון להיווצרות קרישי דם, הפחתת שקיעת הכולסטרול הרע בעורקים ומניעת היווצרות טרשת וסיוע לזרימת דם תקינה.

5. רסברטרול ומלחמתו בתאי סרטן - הוכח במחקרי מעבדה כי הרסברטרול הינו בעל יכולת להאט ולשבש תהליכי היווצרות תאים סרטניים ולזרז מוות של תאים סרטניים. מחקר שפורסם בכתב העת Clinical Cancer Research מצא כי הרסברטרול עיכב את תהליך ההתרבות של התאים הגידוליים ואף גרם למותם. למחקרי מעבדה אלו חשיבות רבה כיוון שהם סוללים את הדרך להמשך מחקר בנוגע להשפעות רכיבים אלו על תהליכי סרטן באדם.

6. ענבים בריאים לעין. ענבים מכילים לוטאין - פיגמנט צהוב כתום, נוגד חמצון ממשפחת הקרוטנואידים. הלוטאין הוא אחד מנוגדי החמצון העקריים בעין ובעל תפקיד חשוב בשמירה על בריאותה. הלוטאין חיוני למניעת התנוונות תלוית גיל של העין, שהינו הגורם העיקרי לעוורון בגיל המבוגר. בנוסף הוא תורם להגנת עדשת העין מפני נזקי חמצון ומפני התפתחות עכירות (קטראקט).

7 מניעת אלצהיימר - במאמר שהתפרסם בכתב העת Brain Research Review צוינה האפשרות שרסברטרול, אף יכול למלא תפקיד במניעת מחלת אלצהיימר ולהגן מפני התנוונות תאי עצב.

8. ערך תזונתי גבוה. הערך התזונתי - בריאותי של הענבים נמצא בשיאו כאשר הם נאכלים טריים ובשלים עם הקליפה והגרעין. בזמן זה הענבים עשירים ביותר וויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. אמנם רוב הסגולות הבריאותיות מגולמות בפרי הטרי (בעיקר מתחת לציפה ובגרעין), אך גם בצימוקים נותר ערך בריאותי רב שטמון בקליפה ובסיבים וכמובן גם ביין, נצלו את הקיץ הישראלי לאכילת ענבים טריים ובשלים.

9. ממתקים טבעיים - ענבים, כמו שאר הפירות, מכילים גם סוכר ובזכות עובדה זו ילדים רבים אוהבים את טעמם. רעיון לחטיף מתוק וטעים במיוחד שיעורר את סקרנות ילדכם: קחו ענבים רחוצים ויבשים, סדרו אותם צמודים זה לזה (אפשר להיעזר בקורצי עוגיות) והקפיאו. מתאים לילדים מעל גיל 5.

10. תוספת טעם מומלצת - לאוהבי מיצי ירקות מומלץ על תוספת של כ-7-8 ענבים לכוס מיץ ירקות, על מנת להעשיר ולהקפיץ את טעם המשקה.

שרית עטיה שמואלי, דיאטנית קלינית, יועצת ל"ענבי טלי".

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום