צפיפות עצם אצל שחקני כדורגל

(0)
לדרג

לשחקני כדורגל מקצועיים בדימוס יש צפיפות עצם גבוהה יותר באזורים שלדיים דחוסים. שמירה על אורח חיים פעיל תסייע להם לשמור על מסת העצם ולהנות מאיכות חיים טובה

מאת: ד"ר איתי זיו

קריירה במשחק כדורגל עשויה להימשך 25 שנה ואף יותר. במהלך התקופה בה משחקים כדורגל ישנה השפעה חיובית על מסת העצם. הסיבה לכך היא שכדורגל הוא משחק המאופיין ב-IMPACT ("הלמות הכוח") ומתייחס לניתוק קבוע של כף הרגל מהקרקע בעת הפעילות הגופנית באופן קבוע. אמנם צפיפות העצם מגיל 30 בקירוב כמעט ולא ניתנת לשיפור נוסף ואז ניתן לשמר את מסת העצם שהושגה עד כה. לפיכך לספורטאים העוסקים בכדורגל יתרון ממשי בהיבט זה. נוסיף ונאמר שניתן להשפיע על העלאת צפיפות העצם מגיל צעיר וזו תלויה במכלול משתנים כגון: גנטיקה, עיסוק בפעילות גופנית, תזונה, חשיפה במידה מסוימת לשמש (בשל קליטת ויטמיןD ) ועוד. גם נשים שעוסקות בפעילות גופנית הכרוכה ב-Impact נהנות מהשפעה חיובית על צפיפות העצם עד גיל מסוים והדבר חשוב עד מאוד לשם הפחתת הסיכון ללקות במחלת האוסטיאופורוזיס הנפוצה במיוחד אצל נשים בגילאים מבוגרים יחסית.

שמירה על מסת עצם גבוהה

מחקר שנערך באוניברסיטת טרקיה בטורקיה (Trakya University, Edirne, Turkey) בדק צפיפות עצם באזורים מסוימים בגוף אצל שחקני כדורגל שפרשו, על מנת להעריך את השפעת הפרישה מכדורגל על צפיפות העצם. המחקר השווה את צפיפות העצם באזורי שלד שונים בגופם של 24 שחקני כדורגל מקצועיים שפרשו (מדובר בבני 70 ומטה שפרשו לפני 10 שנים לפחות), לעומת 25 אנשים לא אתלטיים.

במהלך המחקר נמדדו התכונות הדמוגרפיות (הסביבתיות), רמת הפעילות והרגלי התזונה של הנבדקים. כמו כן הייתה התייחסות לקריירת הכדורגל המקצועית של קבוצת השחקנים בדימוס. צפיפות העצם נמדדה בעצם השוק, בעמוד השדרה, עצם הירך ועצם החישור (רדיוס - העצם החיצונית והקצרה יותר של האמה) תוך השוואה בין שתי הקבוצות.

על פי הממצאים, בקרב השחקנים בדימוס צפיפות העצם הייתה גבוהה יותר בצורה משמעותית בעמוד השדרה, עצמות השוקיים והירך, אך לא נראה הבדל ביניהם לבין קבוצת הביקורת בעצמות החישור. המסקנה היא כי לשחקני כדורגל מקצועיים בדימוס יש צפיפות עצם גבוהה יותר באזורים שלדיים דחוסים יותר. עם זאת, מומלץ שלאחר הפרישה ישמרו שחקני הכדורגל על אורח חיים פעיל, בכדי לשמר מסת עצם גבוהה ככל שניתן, מה שיסייע להם ליהנות מאיכות חיים טובה יותר.

ד"ר איתי זיו הוא סגן מנהל קמפוס "שיאים" ומנהל תחום הקורסים למדריכי חדר כושר באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס
פורום אימון, כושר גופני ותזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום