דם טבורי להצלת חיים

(0)
לדרג

דם טבורי מכיל בתוכו אוצר טבע - תאי גזע. תאים אלו מסוגלים לשקם רקמות ולרפא איברים ומשמשים כיום בעיקר כתחליף להשתלות מוח עצם וכן לטיפולים במחלות

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

דם טבורי עשיר בתאי גזע צעירים, נקיים מזיהומים ובעלי תכונות ייחודיות, המסוגלים, בין היתר, לייצר כדוריות אדומות, לבנות ופלסמה. בזכות תכונות אלה של דם טבורי אפשר לטפל איתו במגוון מחלות כאנמיה, לוקמיה, פגמים מולדים שונים ועוד.

"שימור דם טבורי מאפשר, למעשה, שימור של תאי גזע נקיים לזמן ארוך מאוד", אומר ד"ר אריה (יוקי) גניגר, מנהל פיתוח עסקי ומדעי של קבוצת 'טבורית'. "תאי גזע אלה משמשים כיום בעיקר כתחליף להשתלות מוח עצם וכן לטיפולים במחלות שונות, חלקם נמצאים בניסויים קליניים מאוד מתקדמים".

שימור דם טבורי

לאחר הלידה מנתקים את היילוד מחבל הטבור. מחטאים את חבל הטבור ומחדירים לוריד חבל הטבור מחט אשר מאפשרת זרימה חופשית של הדם הטבורי לתוך שקית איסוף דם. שקית זו מועברת לבנק הדם הטבורי, שם מפרידים את תאי הגזע מתוך הפלסמה וכדוריות הדם האדומות. את המנה המכילה תאי גזע מקררים באופן מבוקר ואיטי לטמפרטורה של 80 מעלות מתחת לאפס ולאחר כן מעבירים אותה למיכל של חנקן נוזלי או אדי חנקן נוזלי בטמפרטורה של 196 מעלות מתחת לאפס.

על פי המידע המעשי הקיים היום ניתן לשמור המנה לתקופה של כ-25 שנה. יחד עם זאת על פי המידע המדעי הקיים והניסיון שיש עם רקמות ביולוגיות אחרות תקופת שימור דם טבורי יכולה להיות ארוכה מאוד עד לבלתי מוגבלת בזמן.

ד"ר גניגר מסביר כי כדי לבחור חברה לשימור דם טבורי על ההורים לפנות במהלך ההריון למקורות מידע שונים על מנת להבין את הנושא ובין השאר לפנות לחברות השונות הקיימות במשק וללמוד מאלה על התהליך. "חשוב להקפיד לבחור חברה הפועלת על פי התקנים הנדרשים, בעלת ניסיון, שעומד מאחוריה גוף יציב הן מהבחינה המקצועית והן מהבחינה הפיננסית", הוא אומר.

ביטוח ביולוגי ופיננסי

עצם שימור דם טבורי הוא ביטוח ביולוגי שמשמעותו כי שומרים מוצר אשר יכול לתת מענה מציל חיים במקרה של מחלות מסויימות. "לביטוח ביולוגי מצרפים כחלק בלתי נפרד של המוצר גם ביטוח פיננסי", מסביר ד"ר גניגר. "השילוב מבטיח כי במקרה הצורך יש בידינו את התרופה וכיסוי ביטוחי של התהליך הרפואי הנדרש. יתר על כן במקרה שהסמכות הרפואית תחליט, מסיבה כלשהי, כי התרופה אינה המענה הנכון למקרה זה, יכסה הביטוח גם את ההוצאות הכרוכות באיתור והבאה של מנת תאי גזע חלופית".

תאי הגזע שנאספו יכולים להתאים לאנשים שונים, אך מידת הסבירות שתהיה התאמה כזו הולכת ופוחתת ככל שאנו מתרחקים מהמקור שהוא היילוד עצמו. כלומר, קיים סיכוי של 25-50% כי המנה תתאים ב-100% לבני משפחתו הקרובים של היילוד, אחים, אחיות והורים. הסיכוי המדובר יקטן כאשר תבחן ההתאמה לבני דודים וקרובי משפחה "רחוקים" יותר. ד"ר גניגר אומר כי "חשוב מאוד לציין כי בכל מקרה בעת אירוע תבוצע בדיקה מקיפה ומדוקדקת של החולה ושל אותה מנת דם טבורי, על מנת לקבל החלטה אם להשתמש במנה".

אין כל סכנות לאישה מעצם תהליך איסוף דם טבורי. אולם ד"ר גניגר מסביר כי "יש מקרים שבהם במהלך הלידה היולדת נכנסת למצוקה בריאותית. במצב כזה הרופאים יחליטו האם יש מקום לאיסוף דם טבורי כאשר בריאותה של היולדת הוא השיקול הראשון במעלה".

בואו לדבר על זה בפורום דם טבורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום