טיפ שבועי: סכנות האלכוהול

(0)
לדרג

צריכת האלכוהול בקרב בני נוער בולטת במיוחד בזמן החופש הגדול. ד"ר עדי קליין ממליצה על דרכי טיפול בצעירים ששתו לשוכרה

מאת: ד"ר עדי קליין

התופעה של בני נוער ששותים אינה חדשה, אך ללא ספק מדובר בתופעה שבזמן החופש הגדול, בו לנוער יש פנאי רב, רק הולכת ומתגברת. השפעת שתיית האלכוהול על גופנו היא בהיבט של מערכת העצבים המרכזית. הדבר תלוי כמובן בכמות שאנו שותים ובריכוז האלכוהול בדם לאחר השתייה. לילדים ונוער, בגלל משקלם הקטן יחסית לאדם מבוגר, השפעת האלכוהול מהירה יותר והרסנית יותר. בנוסף, קיים ההיבט של המנגנון ההסתגלותי - צעיר שישתה כמות גדולה של אלכוהול בפעם אחת יושפע יותר מאדם מבוגר שהתרגל במשך השנים לשתות בכמויות סבירות וגופו "רגיל", פחות או יותר, לאלכוהול.

בהיבט של אדם צעיר בשנים ישנו מרכיב חשוב של התפתחות מערכת העצבים. ידוע כי מערכת העצבים המרכזית מתפתחת במהלך כל החיים - חשיפה לאלכוהול בגיל צעיר ומגיל צעיר, גורמת להשפעה שלילית על מערכת העצבים ולפגיעה בה בטווח הקצר ובוודאי שבטווח הארוך.

ההשפעה של האלכוהול בילדים דומה לזו שבמבוגרים מבחינה פיזיולוגית - התנהגות מוחצנת, בלבול וכדומה. אולם אצל ילדים ונוער ההתמודדות הרגשית אליה מוביל האלכוהול עלולה להיות הרסנית יותר מכיוון שהיא מביאה אותם להתנהגות בלתי רצונית שלא היו מגיעים אליה ללא האלכוהול ולחשיפה להתנהגויות נוספות בלתי רצויות כגון שימוש בסמים, התנהגות מינית פרועה ועוד.

טיפול בנער ששתה

הפניה השכיחה לחדר מיון ילדים בעקבות שתיית אלכוהול קשורה לאובדן הכרה או הפסקת נשימה של הנער/ה עקב השתייה. הפעולות הראשונות הן וידוא לגבי קיומו של דופק סדיר והשכבה על הצד בכדי למנוע הפרשות אפשרית שיקשו על הנשימה במקרה של הקאה. לעיתים קרובות יש צורך במתן עירוי נוזלים וגלוקוזה לצורך איזון המלחים והסוכרים בדם. אם הרעלת האלכוהול היא בינונית, אזי השפעתה מתפוגגת במהלך ה-24 שעות הראשונות. רק במצבים קיצוניים אובדן ההכרה הינו מעבר ל-24 שעות.

מה עושים?

1. מומלץ להימנע באופן מוחלט מחשיפה לאלכוהול בגיל צעיר.

2. חשוב להסביר לילד מראש על נזקי האלכוהול - חבלות, אלימות פיזית ומינית, תאונות דרכים ודומיהן. כמו כן הסבר לגבי ההשפעה על מערכת העצבים יכול לסייע.

3. בחופש הגדול, למרות ששעות היקיצה אינן מסודרות, והרבה ילדים נוטים לצאת לבלות עד מאוחר, רצוי לוודא תמיד לאן הם הולכים ומתי, ומה הסיכוי שיהיה מעורבים אלכוהול בעניין.

4. במקרים שבהם הנער או הנערה הגיעו למצב של איבוד הכרה, קשיי נשימה מהותיים או בלבול משמעותי - מומלץ לפנות לקבלת טיפול בבית החולים.

ד"ר עדי קליין היא מנהלת מחלקת הילדים במרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום