מניעת התקרחות: עצירת הנשירה

(0)
לדרג

בשנים האחרונות חלה עלייה גדולה בשיעור המתקרחים בישראל. ד"ר אלכס גינזבורג מפרט מהם דרכי הטיפול, ומה עלול לקרות אם מפסיקים להשתמש בטיפול התרופתי

מאת: מערכת zap doctors

"שיער הוא סמל לכוח, בריאות, גבריות, נעורים, וכשמאבדים אותו סימן שמזדקנים. זה לא כמו כרס שאפשר לעשות דיאטה וספורט, אלא משהו שאובד לתמיד", אומר ד"ר אלכס גינזבורג, מנהל פורום נשירת שיער והתקרחות ב-doctors ומנהל יחידת שיער והשתלות שיער ב"קלאס קליניק" שבבית החולים תל השומר. "פעם הייתי בתכנית של טל ברמן ולקחו תמונה של איש עם שיער ובעזרת פוטושופ הפכו אותו לקירח. שאלו אנשים ברחוב מה ההתרשמות שלהם מהתמונה ושלושה-ארבעה ענו שהוא בטח איש עלוב, רווק שמרוויח משכורת מינימום, ושהוא בן 40. כשהראו לאנשים אחרים את התמונה האמיתית שלו, זו שבה הוא עם שיער, הם ענו שהוא נראה להם בן 32, נשוי עם ילדים, איש מצליח שעובד בהיי-טק".

גן ההתקרחות

"הסיבה להתקרחות היא גנטית-הורמונלית וליהודים יש את גן ההתקרחות, לכן, בישראל התופעה נפוצה יותר ממקומות אחרים", מסביר ד"ר גינזבורג מדוע גברברי ארץ הקודש שונים, לדוגמה, מהאירופאים שופעי השיער.

ב-30 השנים האחרונות יש עלייה דרמטית של 30 אחוז בשיעור המתקרחים בישראל. 70 אחוז מהגברים הישראלים בגיל 40 מתקרחים, כשהכוונה היא התקרחות באיזור המפרצים ושיער דליל יותר. 30 אחוז מהנשים מעל גיל 40 מאבדות שיער, ו-50 אחוז מהנשים מעל גיל 50 מאבדות שיער.

נשאלת השאלה אם התופעה גנטית, מדוע יש עלייה בשיעור המתקרחים, הרי הנתונים צריכים להישאר פחות או יותר אותו הדבר? "מה שהשתנה ב-30 שנה האחרונות זה האוכל שלנו, שכולו מעובד ואנו ממעטים מאוד לאכול אוכל אורגני", מסביר ד"ר גינזבורג, "דבר נוסף, אנחנו חיים בעולם עם הרבה קרינה ממכשירים סלולריים, מחשבים, טלוויזיה ועוד. כיום, מתוך שלושה בחורים בני 21 בישראל, שניים מתחילים להתקרח".

יעילות הטיפול התרופתי

אז איך שומרים על יפעת שיערנו ואיך מונעים מעצמנו כל מיני תסרוקות מגוחכות נוסח "הלוואה וחיסכון" או נמלטים מהשוואות לא מחמיאות לתסרוקתו של בן גוריון? "יש טיפולים תרופתיים וטיפולים כירורגיים שמשמעותם השתלת שיער", מסביר ד"ר גינזבורג, ומפרט לגבי הטיפול התרופתי, שנפוץ יותר בקרב המתקרחים בארץ ובעולם. "יש שתי תרופות עיקריות: מינוקסידיל - תרופה שבמקור משמשת להורדת לחץ דם, ואלה אשר לקחו אותה הצמיחו שיער בכל הגוף. בארצות הברית לקחו את חומר הגלם, והפכו אותו לתמיסה נגד התקרחות - נוזל שמעסים בו את הקרקפת, והוא מרחיב את כלי הדם. זה עוצר נשירה וגורם לצמיחת שיער אצל גברים, וגם אצל נשים. התרופה שנייה נקראת פרופסיה. הגברים מתקרחים בגלל שהגנים משפיעים על ההורמון DHT שגורם להתקרחות. גלולות הפרופסיה מעכבות את ייצור ההורמון בגוף".

לא מעט פעמים נראה לנו כי אובדן השיער הוא בלתי הפיך, ותרופות הן סוג של מקסם שווא, אולם מחקרים הצביעו על כך שיעילות הטיפול התרופתי גבוהה. "המינוקסידיל עוצר ב-60 אחוז מהמקרים את הנשירה וב-25 אחוז מחדש את צמיחת השיער", מפרט ד"ר גינזבורג. "הפרופסיה יותר יעילה - ב-80 אחוז מהמקרים הנשירה נעצרת וב-60 אחוז מהמקרים יש צמיחה מחדש". אחוזים מרשימים שרוב הקירחים לא ממש מודעים אליהם, ואולי זאת הסיבה שהמילה 'סקפטי' כיכבה באחת הפרסומות לתרופה נגד התקרחות. כמו בלא מעט תחומים בחיים, התמדה היא מילת המפתח".

תרופה לכל החיים

אמנם התרופות יעילות, עוזרות ומשפרות, אולם תרומתן תלויה ברצון ובנחישות המטופל. "את התרופות חובה לקחת כל החיים", אומר ד"ר גינזבורג. "אם מפסיקים לקחת במשך חודש, מה שצמח נעלם ורק אחרי שנה השיער צומח שוב למצבו הקודם".

לתרופות נגד התקרחות כמעט ואין תופעות לוואי. למינוקסידיל יכולה להיות תגובה אלרגית שמתבטאת בפריחה בקרקפת, אך אם מפסיקים לקחת את התרופה, הפריחה נעלמת. לגבי הפרופרסיה - אחוז מאלה שלוקחים תרופה עלול לחוות ירידה בחשק המיני, אבל הסיבה לכך יכולה להיות גם פסיכולוגית.

חלופות אסתטיות

השתלת שיער היא פתרון טוב למי שמעוניין בסוג כזה של טיפול. "לוקחים שיער מהחלק האחורי, כי לשיער שם יש תכונה גנטית שונה מהשיער שמקדימה והוא שיער שצומח כל החיים", מסביר ד"ר גינזבורג את תהליך הטיפול. "לכן, כששותלים את השיער קדימה הוא שומר על התכונה הגנטית האחורית ויש בעצם שיער לכל החיים. אחוז ההצלחה קרוב ל-100 אחוז".

מעבר לטיפול התרופתי הנפוץ, יש חלופות שהן בעיקר אסתטיות, ופחות מונעות. "מוכרים כל מיני ויטמינים שלא ממש עוזרים", אומר ד"ר גינזבורג, ומוסיף כי "יש חומר שנקרא טופיק - אבקה אורגנית - שבו משתמשים אנשים שלא רוצים לקחת תרופות. זאת אבקה אורגנית שמפזרים על הקרקפת, אלה סיבים שנתפסים בין השערות ומעצימים את נפח השיער. לא מעט סלבריטאים משתמשים בזה, במיוחד כשהם מופיעים בטלוויזיה. האבקה הופכת את השיער למלא מיידית ורק אחרי שחופפים ההשפעה נעלמת".

אפשר למנוע התקרחות או לפחות לצמצם את מידת הנזק, והטיפול התרופתי בהחלט יעיל, בתנאי שמקפידים לבצעו באופן קבוע. אחרת - מתבקש לומר - נצא קרחים מכאן ומכאן".

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום