טיפול בשיניים שבורות ושיקום הפה

(3)
לדרג

שן יכולה להישבר כתוצאה מטראומה או תהליכי הרס כרוניים. השיקום משפיע על מראה הפנים, תפקוד הפה והבריאות הכללית. ד"ר דן קוזק סוקר את דרכי הטיפול

מאת: ~~ד"ר דן קוזק~~

שיניים בריאות הן שיניים הממלאות את תפקידן בלעיסה, בדיבור ובהתפתחות עצמות הפנים. מערכת השיניים מאוזנת ותפקוד נכון שלה תלוי בשלמות השיניים והרקמות התומכות בהן. עששת, מכה או טראומה עלולות לפגוע בתפקוד השן: עומסים הנוצרים על ידי שרירי הלעיסה בזמן תנועות הלסת מחולקים בין כל השיניים, וכשאחת מהן לא מתפקדת במלואה, שאר השיניים חוות עומס יתר ויכולות להיפגע מכך משנית. לכן חשוב מאוד לטפל בלקויי השיניים בשלב מוקדם ככל הניתן. השלמת שן חסרה יכולה להתבצע בעזרת שתלים דנטליים, גשר או תותבת.

מהם הגורמים העיקריים להרס שן?

עששת וטראומה הן הסיבות העיקריות להרס שיניים. טראומה לשיניים יכולה להיגרם עקב נפילה או מכה, אך יכולה גם להיות כרונית בשל עומס יתר על השיניים עקב שחיקה מופרזת שלהן, כסיסת ציפורניים, שחזורים לקויים הקיימים בפה ועוד. שבירת שיניים כתוצאה מחבלה שכיחה בקרב הילדים, לעומת טראומה כרונית שאופיינית לגיל מבוגר.

כיצד מאובחנת הפגיעה בשן?

על מנת להעריך נזק הנגרם עקב חבלה, על רופא השיניים לבצע מספר בדיקות וצילומי רנטגן, ורק לאחר מכן תתקבל ההחלטה לגבי הטיפול הנדרש. לכן חשוב ביותר לבקר אצל רופא שיניים מיד לאחר שהשן נחבלת לשם הגדלת סיכויי הצלחת הטיפול. התוצאה השכיחה ביותר של טראומה היא שבר השן. השן יכולה להישבר באזור הכותרת או השורש, עם פגיעה ברקמות הרכות של השן (עצב השן) או בלעדיה.

שיניים קדמיות שבורות (אילוסטרציה shutterstock)
שיניים קדמיות שבורות (אילוסטרציה shutterstock)

מהן דרכי הטיפול בשיניים שבורות?

בחירת הטיפול והצלחתו תלויים במיקום השבר ועומקו ובגורמים נוספים. להלן סקירה של הטיפולים השונים בשן שבורה:

סתימה: שבר קטן בגבולות אמייל השן יצריך לעתים ליטוש עדין בלבד. לעומת זאת, שבר שחושף את שכבת הדנטין יצריך לרוב, השלמה על ידי סתימה. קיימות סתימות אמלגם, שנחשב כחומר הטוב ביותר לביצוע סתימות בשיניים אחוריות. זהו חומר חזק ושורד פי שניים מחומר הסתימות הלבנות. שחזור שיניים קדמיות ניתן לבצע על ידי סתימה לבנה התואמת לצבע השן. אורח חייהן של סתימות לבנות הוא כשמונה שנים בממוצע, לעומת 20 שנה כשמדובר בסתימות אמלגם, והן מומלצות פחות לסתימות בשיניים אחוריות הנושאות עומס רב בזמן הלעיסה.

כתרים וגשרים: כשהרס חומר השן נרחב ואינו ניתן לשחזור על ידי סתימה, רופא השיניים ימליץ למתרפא לבצע כתר או גשר, אם קיים הרס של מספר שיניים סמוכות.

הכתר השימושי ביותר היום הוא כתר על בסיס מתכת עם ציפוי חרסינה, שהמראה שלה דומה למראה של חומר השן. מתכת שמשמשת בשביל ביצוע כתרים יכולה להיות אצילה או לא אצילה. תכונות חיוביות של הסגסוגת עולות עם עליית אחוז המתכת האצילה בתוכה, וכך גם עלות הכתר. מקובל להשתמש בסגסוגת חצי אצילה שמחירה סביר והתכונות שלה עולות על התכונות של מתכת לא אצילה.

כתר חרסינה מלא עשוי מחרסינה בלבד, ולכן אסתטי יותר מכתרים על בסיס מתכת, אך דורש הכנת שן קפדנית יותר על מנת לאפשר תמיכה לחרסינה. בנוסף, התוצאה תלויה מאוד במיומנות הרופא והטכנאי המבצעים את הכתר. כתר חרסינה מלא מתאים ביותר לשיקום כתרים קדמיים. ההמצאה האחרונה ברפואת השיניים היא כתר חרסינה על בסיס זרקוניה, המשלב אסתטיות גבוהה ומתכת חזקה, ולכן מתאים לשימוש גם בכתרים אחוריים.

ציפויי שיניים: שבר בשן קדמית לא תמיד כרוך בשיקום על ידי כתר להשגת תוצאה אסתטית ופונקציונלית טובה. במקרים רבים יש רק ליישם ציפוי על השטח הקדמי של השן. ציפויי שיניים עשויים מחרסינה ושלבי ההכנה שלהם דומים לאלה של הכתרים. הטיפול יכול להתמקד בשן אחת, בכמה שיניים או בכל הסגמנט הקדמי, ויכול להיות מלווה בהלבנת שיניים למראה אחיד ואסתטי.

האם טיפולים אלו מלווים בסכנה לסיבוכים כל שהם?

כל מקרה נבחן לגופו. במקרה של טראומה כרונית לאחר סיום טיפול משקם, רופא השיניים ימליץ למתרפא להשתמש בסד לילה - סד פלסטי שמתלבש על השיניים ומגן עליהן.

באלו מקרים לא ניתן לשחזר את השן השבורה?

אכן לא תמיד ניתן להציל שן שנשברה. הפרוגנוזה גרועה ביותר במקרים של שבר שורש אנכי כשהשן מתפצלת לשני חלקים. שן כזו דורשת עקירה והשלמת החסר הנוצר על ידי תותבת, כתר או שתל.

במקרים בהם השן נשברת עמוק מתחת לקו החניכיים, לצורך ביצוע שיקום פונקציונלי ואסתטי, תידרש הארכת כותרת. הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית ונדרשת המתנה של כחודשיים עד להמשך הטיפול המשקם.

מהו הפתרון במקרה של הרס שן ללא פגיעה בשיניים סמוכות?

במקרה כזה הפתרון האידאלי הוא השתלת שיניים. שתלים דנטליים בצורתם הנוכחית נמצאים בשימוש מאז תחילת שנות התשעים. היום השתלת שיניים היא טיפול שגרתי ופשוט יותר מעקירת שן. אחוז הצלחת השתלות שיניים המדווח הוא כ-95%. שתלים דנטליים שורדים שנים, זאת כמובן בתנאי שנשמרו הכללים והתוויות הטיפול במקביל לרמת היגיינת פה טובה והקפדה על ביקורים סדירים במרפאת שיניים לצורך בקרה ותחזוקה, לרבות הקפדה על ביקורים אצל שיננית.

כיצד מתבצעת השתלת שן?

ראשית, רופא שיניים יבצע הערכת המצב הבריאותי הכללי והמקומי לצורך קביעת סבירות הצלחת הטיפול בעזרת שתלים. השלב הבא הוא למעשה החדרת השתל אל תוך עצם הלסת בהרדמה מקומית. הטיפול אינו כואב ובדרך כלל עדין יותר מעקירת השן. לאחר מכן מגיע שלב ההמתנה לצורך קליטת השתל בתוך העצם (לרוב, כשלושה חודשים בלסת התחתונה וכחצי שנה בלסת העליונה). השלב האחרון הוא חשיפת השתל, חיבור מבנה פרוסתטי וביצוע כתר או גשר.

שיקום נשלף: תותב הוא מתקן מלאכותי נשלף שמחליף שן או שיניים חסרות. תותבת יכולה להיות קבועה או זמנית והיא משמשת את המתרפא כמתקן שיקומי זמני עד להכנת הפתרון הקבוע. תותבת מעניקה למתרפא פתרון אסתטי מהיר ולא יקר, לעומת שתלים דנטליים או גשר קבוע. יחד עם זאת, לתותבת חסרונות תפקודיים: היא מאופיינית בתקופת הסתגלות ארוכה, נוטה לזוז (בפרט תותבת שלמה), לא ניתן לאכול בעזרתה כל סוגי המאכלים, היא דורשת תחזוקה תקופתית על ידי רופא שיניים וניקוי יסודי יום-יומי.

מעבר לכך, שימוש ממושך בתותבת ובמיוחד כאשר מדובר בתותבת שלא הותאמה כראוי, עלולים לגרום נזק לחניכיים ולנסיגת העצם התומכת בתותבת. שימוש בשתלים ובמיני שתלים המקבעים את התותבת לעצם עשויים לשמש כפתרון ולשפר את איכות החיים של המתרפא.

רגישות וכאב בשן סדוקה (אילוסטרציה shutterstock)
רגישות וכאב בשן סדוקה (אילוסטרציה shutterstock)

שן סדוקה

ישנם מקרים בהם השן לא נשברת, אלא נסדקת בלבד. הסדק בשן חושף אותה לנוזלים, קור, חום וגירויים אחרים החודרים אל תוך פנים השן, מעוררים את עצב השן, וגורמים לרגישות ולכאב. כאבים אלו אינם חד משמעיים, לרוב לא ניתן לראות סדק בצילום רנטגן, ולכן קיים קושי מסוים באבחון הסדק. קיימות מספר שיטות המסייעות באבחון הסדק, ובכל מקרה נדרשים ניסיון ומיומנות רבה של הרופא לשם אבחון נכון.

הטיפול הרווח ביותר בסדקים כולל טיפול שורש לסילוק דלקת שהתפתחה עקב חדירת חיידקים אל תוך מוך השן. גם שברים שמלווים בחשיפת מוך השן דורשים ביצוע טיפול שורש.

טיפול שורש: מוך השן, חלקה הפנימי של השן, כולל כלי דם וסעיפי עצבים שאחראים על התפתחות, הזנה והגנה על רקמות השן. שן של אדם בוגר כבר התפתחה במלואה ובאפשרותה לשרוד בלי מוך השן, ולכן במקרה של זיהום או פגיעה במוך השן, אפשר לטפל בשן על ידי סילוק מוך פגום וביצוע סתימת שורש.

שן שעברה טיפול שורש חלשה ונוטה להישבר בייתר קלות, ולכן מומלץ להשלים את הטיפול על ידי ביצוע מבנה וכתר כדי להגן על השן, לשקם אותה ולהחזירה לתפקוד מלא. בסוף הטיפול השן תחזור לתפקד כמו שאר השיניים בפה המתרפא.

האם חבלות בשן מלוות בפגיעה בחניכיים?

דלקת המתפתחת מסדק יכולה להיות מאוד אגרסיבית, להתפשט לאזור מסב השן ולגרום לנזקים בלתי הפיכים, לרבות לאיבוד עצם ולהיווצרות כיס פריודונטלי. טיפול בנזקים אלו דורש התערבות של מומחה למחלות חניכיים.

טיפולי חניכיים - בריאות המערכת התומכת בשיניים מבטיחה יציבות שיניים לאורך זמן, שמירת הסגר ומראה הפנים. מחלות החניכיים גורמות לאיבוד מוקדם של שיניים בריאות, חיוך לא אסתטי ואף מסכנות את בריאותן של מערכות חשובות בגוף כיוון שחיידקים מהכיסים הפריודונטלים חודרים לכלי הדם ומעוברים לחלקים המרוחקים בגוף.

אחד הטיפולים היעילים להחלמת מהירה של השן שנסדקה הוא ניקוי עמוק וגרידת שורשים, שבמהלכו, בהרדמה מקומית לאחר הרמת מתלה חניכיים, מומחה לחניכיים ינקה את פני שטח השורש מרקמה דלקתית.

השתלת עצם: איבוד משמעותי של עצם הלסת עקב פעילות דלקתית ממושכת ניתן להשלים בעזרת השתלת עצם. קיימים כמה סוגי עצם להשתלה, המחולקים לטבעיים וסינתטיים. בין הטבעיים: עצם המטופל עצמו הנקצרת ממקום אחר, עצם מבני אדם אחרים או עצם של חיות שמבנה העצם שלהן קרוב לזה של בני אדם - פרה וחזיר. חומרים אלה עוברים עיבוד כימי ותרמי על מנת להבטיח סטריליות ושימושם בטוח מזה שנים רבות.

דלקת בחניכיים סביב שתל (אילוסטרציה shutterstock)
דלקת בחניכיים סביב שתל (אילוסטרציה shutterstock)

טיפים והמלצות למקרה של חבלה בשן:

1. השעות הראשונות הן הקריטיות ביותר להצלחת ההחלמה והטיפול. יש לפנות לרופא שיניים בהקדם האפשרי על מנת לאבחן את הנזק הנגרם ולבצע את הפעולות הרפואיות הדרושות טרם היווצרות קריש דם ונמק ברקמות.

2. במקרה שהשן נשברה, יש לשטוף את החלק השבור עם מעט מי ברז ולשמור אותה בכלי עם חלב עד ההגעה לרופא שיניים.

3. במקרה של תלישת שן ממקומה יש לשטוף אותה עם מעט מי ברז ולהחזירה מיד לפה למקום ממנו היא יצאה. אם אין אפשרות להחזיר את השן למקומה לאחר שטיפתה ולהחזיקה בפה (למשל כשהילד קטן מדי ועלול לבלוע את השן, או שהעצם במקום החבלה מרוסקת), יש לשים את השן בכוס חלב (או בכוס מים פושרים) עד ההגעה לרופא.

4. חשוב לא לשפשף את השן ולא לנקות אותה עם סבון וחומרי חיטוי אחרים.

לסיכום, להצלחת הטיפול המורכב בשיניים שבורות או סדוקות, נדרשים מיומנות, ידע וניסיון רב של רופא השיניים. ברוב המקרים התערבות של רופא שיניים מומחה חיונית: מומחה לטיפולי שורש, מומחה פה ולסת שיבצע טיפול כירורגי, מומחה לחניכיים או מומחה לשיקום הפה.

ד"ר דן קוזק הוא מומחה בשיקום הפה ומנהל מרפאת מומחים רב תחומית ברעננה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום רפואת שיניים
פורום שיקום הפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום