בריאות האשה: גלולה חדשה

(0)
לדרג

גלולה חדשה למניעת הריון הושקה בישראל. הגלולה מסייעת בטיפול בתסמינים קדם ויסתיים חמורים ובטיפול באקנה קל ובינוני. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

גלולה חדשה ומופחתת תופעות לוואי מושקת בישראל. הגלולה YAZ של חברת באייר ניטלת במתכונת נטילה חדשה, הכוללת 24 ימים של טבליות פעילות ולאחריהם 4 ימים של טבליות נטולות הורמון. מתכונת נטילה זו מאפשרת להתחיל אריזה חדשה של גלולות מיד בסיום החפיסה הקודמת, ללא הפסקה. היתרון שבהמשכיות הנטילה הוא בראש ובראשונה הפחתת התסמינים הקשורים למחזור הטבעי.

נטילת 21 גלולות המכילות, בדרך כלל שילוב של אסטרוגן ופרוגסטרון, מלווה בדרך כלל בשבוע הפסקה וגורמת לתנודתיות ברמות ההורמונים בגוף, אותה תנודתיות שרוב הנשים מכירות מתקופת הוסת. כאשר אורך זמן נטילת הגלולות עולה ל-24 יום עם הפסקה של ארבעה ימים בלבד, הרי שהתנודתיות פוחתת. הגלולה החדשה משפרת את מניעת הביוץ בצורה יותר אפקטיבית וברמות הורמונים נמוכות וקבועות בגוף .

הימנעות מנטילת גלולות

מסקר שנערך, בשיתוף עם החברה הישראלית לאמצעי מניעה, הן טלפונית בקרב נשים בגיל הפוריות והן דרך האינטרנט בקרב נשים בגילאים 45-16, עולה שהשימוש בגלולות בקרב נשים בגילאי 18-16 הינו כ-11% בלבד ובגילאי 25-19 הינו 23% בלבד. אחרי גיל 30 יש ירידה הנובעת משימוש בהתקן תוך רחמי כאמצעי מניעה או בעקבות החלטה להקים משפחה. אולם אחוז מסוים של נשים נמנע מנטילת גלולות מסיבות שונות: תופעות לוואי, הסכנה שבשילוב בין עישון לנטילת גלולות (למרות שהסכנה נוגעת לנשים בנות 35 ומעלה), איסור דתי ומיתוסים אחרים שאינם מבוססים כגון השמנה, פגיעה בפוריות וכו'.

תוצאות הסקר שיקפו את הצורך להמציא גלולה חדשה אשר תענה על צרכי הנשים ובנוסף, תיתן ערך מוסף לגוף האישה. הגלולה אושרה לשימוש במניעת הריון ובתוספת שתי התוויות רפואיות נוספות שנבדקו: האחת טיפול ב-PMS (תסמונת קדם ויסתית) ובעיקר ב-PMDD שהיא הגרסה החמורה של התסמונת הקדם ווסתית: התכווצויות של הרחם, כאבי בטן, מגרנות, רעב קיצוני, צורך עז במתוק ועד חוסר שינה ודיכאון. התוויה רפואית נוספת נוסף הוא טיפול באקנה (פצעי בגרות). מסתבר שכ-19% מאוכלוסיית הנשים שהשתתפו במדגם סובלות מאקנה ובכלל זה גם נשים בגילאי ה-30.

מניעת תופעות לוואי

"גלולת YAZ נועדה לענות על הצרכים שעלו מן הסקר", אומר פרופ' דניאל זיידמן, אחראי יחידת המחקר, אגף נשים ויולדות, מרכז רפואי שיבא, תל השומר. "נטילת גלולות YAZ במספר מחזורים תביא להפחתה בתסמונות האופייניות לוסת בצורה משמעותית".

הגלולה מכילה דרוספירנון (Drospirenone) - פרוגסטין (הורמון סינטטי) ייחודי המתפקד טוב יותר במניעת תופעות לוואי. כמו-כן, הגלולה נותנת מענה של 99% ביטחון כאמצעי במניעת הריון.

"אם בעבר היו מגבלות רבות על שיווק ומכירה של גלולות", אומר פרופ' זיידמן, "הרי שכיום יש מודעות גוברת בצורך לשלוט במספר הלידות, שכן שיעור הפסקת הריון בישראל הוא כחמישית בקרב נשים בגיל 26 בממוצע, אשר חוו הריון לא מתוכנן".

בואו לדבר על זה בפורום גינקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום