אבנים בבלוטת רוק תת-ליסתית משמאל

דיון מתוך פורום  שיקום הפה וכירורגיית פה ולסתות

24/08/2014 | 18:39 | מאת: יעל

שלום ד"ר קליין לפני כשנה ורבע - נפיחות מצד שמאל תת ליסתית. ב-US התגלתה אבן בקוטר 0.8,טופלתי במוקסיפן פורטה 8 ימים עם שתיה מרובה. לפני כחודש התחדשה הדלקת. (אולי משום שלא לעסתי בצד שמאל במהלך השנה החולפת?!) טופלתי באוגמנטין 875 10 ימים. ב-CT אבן בתוך הבלוטה 0.9X0.7 קשרי לימפה קטנים מסביב לבלוטה. בקוטב התחתון מבנה 2 ס"מ מוגדר היטב בעל צפיפות שומן עם מחיצות בתוכו. יכול להתאים לליפומה. 1. מה הם הממצאים הנלוים בנוסף לאבנים שנמצאו? 2. האם ניתן , לאור העובדה שהאבנים גדלות בקצב איטי (אני בת 62) לשמור על הקיים באמצעות שתיה מרובה, דיקור כל אימת שהדלקת מתעוררת, אולי תרופות המרחיבות את דרכי זרימת הרוק ופליטת האבן באופן טבעי ולהמנע כך מניתוח הכרוך בסיכונים רבים? 3. בהעדר טיפול , האם יש סכנה שהמפגע יגרום לגידולים, לחנק או שהבלוטה תתנוון? 4. אם כל האפשרויות שהוזכרו נפסלות, מה לגבי גלי הדף לחילוץ האבן ממקומה ואולי אף לריסוקה ובאלו סיכונים הפעולה כרוכה? 5. האם טיפול בגלי הדף הכרחי להוצאת האבן אנדוסקופית?6. האם אין מנוס מכריתת הבלוטה ומה הם הסיכונים בהליך זה?

לקריאה נוספת והעמקה
07/09/2014 | 07:47 | מאת: ד"ר הילה קליין

יעל שלום לא ציינת במכתבך האם האבן בקוטר 0.8 ממ או ס"מ שזהו פרט עקרוני... אבנים באופן כללי גדלות בקצב איטי עד 1 ממ לשנה. אם מדובר באבן בגודל 8 ממ ( 0.8 ס"מ) כדאי להוציא אותה בגישה אנדוסקופית , לעיתים יש צורך לשלב חתך ניתוחי ( בתוך הפה בלבד ולא חיצוני ) על מנת להוציא את האבן. אני אישית לא מצדדת בטיפול בגלי הלם באבנים ולא ראיתי יתרון בטיפול באבנים שגדלן 8 ממ ומעלה. האם לא לעשות דבר? ברוב המקרים אבנים לא נפלטות מעצמן וזה כמובן תלוי בגדלן לכן חשוב שתצייני האם מדובר בגרגר קטן 0.8 ממ או אבן יחסית גדולה 0.8 ס"מ לעולם ל א תצא לבדה.... שאר הממצאים מעידים על תגובה דלקתית באזור הבלוטה כמו הגדלה בקשריות למפה, אך יש צורך לראות את צילום הCT. הניתוח האנדוסקופי איננו מסובך במידה ונעשה בידים מיומנות. חשוב לבדוק מיהו הרופא/ה המנתח/ת / מהי הכשרתו/ה בתחום האנדוסקופיה ובכמה מקרים הדומים לשלך טיפל/ה. בהצלחה, ד"ר הילה קליין מומחית בכירורגית פה ולסת

07/09/2014 | 10:58 | מאת: יעל

שלום ד"ר קליין גודלה של האבן 0.9X0.7 ס"מ. מלבדה יש אבן נוספת זעירה. הטיפול בגלי הדף , במקרה שלי, נועד להפריד את האבן מדופן הבלוטה ולא לרסקה שאלמלא כן, לא ניתן יהיה לשלוף את האבן אנדוסקופית אלא לכרות את הבלוטה כולה. האמנם?!הסיבה לכך שאינך מצדדת בפעולה זו נובעת משום שהיא עלולה להזיק, חוץ מאשר לכיס, או שאין בה תועלת?בניתוח האנדוסקופי קיימת סכנה לפגיעה בעצבים סמוכים ולכן יש צורך בהרדמה כללית?באילו מקרים חייבים לכרות את הבלוטה?

מנהל פורום שיקום הפה וכירורגיית פה ולסתות