פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3677 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

27/02/2002 | 18:50 | מאת: ריקי

שלום, יש לי ילדה בת 3. היא התחילה לדבר באופן נורמלי בגיל שנתיים. עד עכשיו הכל היה בסדר, אך לפני מספר ימים, אני שמתי לב שכשהיא רוצה לומר משהו היא מתחילה לגמגם. לדוגמא - היא רוצה לשתות , היא אומרת "אמא, גם, גם, גם אני רוצה לשתות". או: כשהיא רוצה דבר מה, היא אומרת: "אני נו,נו,נו, נו.... (בחולם, לא בשורוק) רוצה בובה". האם זה נורמלי, האם בגלל שהיא רוצה לדבר הרבה קשה לה לומר הכל ולכן היא מתחילה לגמגם? האם היא צריכה טיפול כל שהוא? אבחון? תודה ריקי

28/02/2002 | 15:36 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

בגיל זה ילדים רבים עוברים דרך שלב של "חוסר שטף התפתחותי". תקלות מסוג זה בשטף הדיבור נראות כאילו הילד יודע מה הוא חושב ועדיין לא החליט מה הוא רוצה לומר, ובד"כ אינן מהוות סיבה לדאגה. לעומת זאת ישנם ילדים אשר בשלב זה מתחילים לגמגם. הגמגום נשמע, בד"כ, יותר מאומץ מחוסר השטף ההתפחותי ויכול לארוך יותר זמן (בין היתר). מתאורך קשה לקבוע באילו קטגוריה נמצאות תקלות השטף של בתך. גם כאשר מדובר בגמגום, במקרים רבים הבעיה חולפת תוך זמן קצר ללא התערבות טיפולית. לכן לא כדאי לפנות לאבחון בשלב זה אלא כדאי להמתין מספר שבועות/חודשים וראות האם הבעיה מחמירה או דועכת. אם לאחר 2-3 חודשים לא ניכרת מגמה של שיפור בדיבורה, כדאי לפנות לאבחון גמגום אצל קלינאי/ת המתמחים בנושא. עם זאת, במידה ונראה לך כי הילדה מוטרדת מדיבורה, או במידה והדבר מקשה עליכם בתקשורת איתה, יתכן וכדאי לפנות לאבחון דיבור כבר בשלב זה על מנת לזהות האם מדובר על גמגום ולהמליץ על דרכי התייחסות אשר יוכלו לשפר את שטף הדיבור. בהצלחה

25/02/2002 | 19:00 | מאת: שלומית

שמעתי שצפייה בקלטות ווידאו לגיל הרך אינה ממולצת עד גיל שישה חודשים, מאחר והיא עלולה לגרום לקשיים בתיקשורת. האם נכון הדבר? ואם כן, האם הכוונה לעיכוב שפתי? ביתי בת שיבעה וחצי חודשים, ואינה ממלמלת הרבה. אני מקשרת זאת לכך ששמתי אותה לא מעט לצפות בוידאו כשהייתה מאוד קטנה. האם יש סיבה לדאגתי? אשמח אם תפרטו בנושא.

26/02/2002 | 08:41 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

צפיה בטלויזיה, כמו כל דבר אחר, צריכה להעשות במינון מתאים ולא בהפרזה. לא ידוע לי על מחקר מסודר אשר הראה באופן חד-משמעי כי צפיה בטלויזיה בגיל של עד 6 חודשים פוגעת בהתפתחות השפתית או הכללית של ילדים. עם זאת, יש לזכור כי צפיה במסך הטלויזיה היא פעולה פאסיבית (מבחינה תקשורתית) ואינה יכולה להוות תחליף לקשר עם אדם " אמיתי". עליך לזכור שקיימת שונות גדולה בקצב ההתפתחות השפתית בגיל הרך, וישנם ילדים רבים אשר אינם "מדברים" או ממלמלים בכמות רבה בגיל זה. לא הייתי מרחיק לכת ואומר כי יש מקום לחשוב שבתך בת ה 7 חודשים מתעכבת שפתית בשל כך, אולם אם את חוששת שבתך איטית שפתית עליך להשתדל לספק לה יותר גרויים שפתיים (לדבר איתה יותר, לשחק איתה יותר, וכד'...) ואם עדיין נראה לך שהיא איטית מבחינה תקשורתית (לאחר שנבדקה השמיעה שלה ונמצאה תקינה) תוכלי להתייעץ עם קלינאי תקשורת לשם הערכה שפתית בגיל הרך. בהצלחה

19/02/2002 | 19:32 | מאת: מאיה

שלום, אני קלינאית תקשורת. רציתי לדעת היכן ניתן לקנות בארץ מבחנים סטנדרטיים כמו PLS (צימרמן) ודומיו. וכן לקבל הפניה לאתרי אינטרנט בעולם שדרכם ניתם לקנות משחקים לטיפול (דרך ASHA אני לא מוצאת). תודה מראש...

20/02/2002 | 08:32 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

את מוזמנת לפנות למשרדי האגודה ולבקש שיפנו אותך למקורות אילו. בנוסף, בד"כ בכנסים השנתיים של האגודה (כמו הכנס שהתקיים לפני כשבוע) מוצעים למכירה מבחנים וערכות איבחוניות וטיפוליות במחירים נמוכים ממחיר השוק. באשר לקישורים רלוונטיים, בידקי באתר של האגודה את הלינקים למוסדות וארגונים מקבילים בעולם, ואני בטוח שתוכלי למצוא את מבוקשך. בהצלחה

מאיה, האם את חברה באגודה? אשמח לדעת. פרידה

19/02/2002 | 14:14 | מאת: רונית

בני בן 4.5 ויש לו קושי בארגון המשפט, אוצר מילים והיגוי, מגיל שלוש וחצי הוא בטיפול אצל קלינאית תקשורת ואח"כ עבר לגן מיוחד בגלל הקושי בשפה, בשנה האחרונה חל שיפור מבחינת מבנה המשפט, אם כי עדיין יש הרבה עבודה גם בתחום זה ואף לאחרונה הקלינאית שבגן החלה לעבוד עימו על היגוי, אם כי הוא בבית הוא לא משתף פעולה בכלל. שאלתי אליך מבחינת השפה האם יש יתרון של גן מיוחד על פני גן רגיל, כמו כן מה ניתן לעשות כאשר ילד לא משתף פעולה בבית ולא מסכים לתרגל .

20/02/2002 | 08:27 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

ראשית עלי לומר שנראה לי כי יש מקום להפנות את השאלות אל הקלנאיות המטפלות בילד, היות והן מכירות אותו ועובדות איתו לאורך זמן. עליך להבין כי ההתייחסות לילדים בגיל זה חייבת להיות ממוקדת ופרטנית, ולכן תשובה שיכולה להיות נכונה עבור ילד מסוים, יכולה להיות שגויה לחלוטין עבור ילד אחר. לגוף העיניין, גן "שפתי" מאפשר התייחסות יותר אישית לילד עם בעיית שפה בשל היחס הטוב יותר בין מספר הגננות והמטפלות לבין מספר הילדים בגן. בנוסף, העובדה שבגן שפתי יש קלינאית תקשורת (ובד"כ אנשי מקצוע נוספים) מאפשרת לתת לילד טיפולים שוטפים בלי להוציא אותו מהמסגרת החינוכית, כך שלדעתי, במרבית המקרים גן"שפתי" מאפשר לילד עם בעיית השפה לקבל טיפול והתייחסות טובים יותר. באשר לחוסר שיתוף הפעולה של הילד לתרגות בבית. הקלינאית המטפלת חייבת להיות מודעת לכך (כלומר, עליכם לומר לה את זה) ויש מקום למצוא רעיונות מקוריים בשילוב שלכם ושל המטפלת, על מנת להפוך את התרגול לחויה מהנה ומושכת, ולא מתסכלת ומשעממת. לעיתים ניתן לעשות הפסקה קצרה הטיפול ע"מ לאפשר לילד "להתאוורר" מעט, אך אם נראה שהילד מתקדם בטיפול יתכן שכדאי להמשיך, אך לשקול שינוי שיטה טיפולית, שינוי אמצעי גרייה לעבודה, או במקרים מסויימים שינוי בצוות הטיפולי. בהצלחה

18/02/2002 | 00:02 | מאת: עמיר

שמעתי תיאוריות הגורסות כי כל בעיה שהיא ניתנת לפתרון על ידי תקשורת, ושמקורן בתקשורת אשר אינה מתבצעת כראוי. כמו כן אומרים שהחיים הם תקשורת בבסיסם ואף ראיתי שמקבילים את החיים לתקשורת. רציתי לדעת אם אתה מכיר את התיאוריות הללו, ואם כן, מהו מחזור תקשורת תקין?

18/02/2002 | 17:49 | מאת: רוית גור

שלום, יש לי בן מקסים בן שנה ו-11 חודש. בני אינו מדבר מלבד מספר מצומצם של מילים כגון: מה-הה מה-ה- (שהכוונה למוצץ), אבא, עוד אלו שלושת המילים היחידות שהוא אומר. עובדה זו מדאיגה אותי מאוד , גורמת לי ולו יחד לתסכול. האם תופעה זו נראית לך חריגה?. אשמח לקבל תגובה. תודה האם המודאגת.

19/02/2002 | 10:05 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

לקראת גיל שנתיים ילדים בד"כ משתמשים במספר מילים גדול יותר ואף לעיתים קרובות מנסים להתחיל לחבר שתי מילים. נראה שהתפתחותו השפתית של בנך, אכן איטית מהמקובל לגילו. עם זאת חשוב לזכור שקיימת שונות גדולה ביל הילדים בגיל זה. חשוב לבחון האם הוא מבין שפה בהתאם לגילו והאם הקושי הוא רק ביכולת ההבעה שלו. בנוסף חשוב לדעת מה מצב השמיעה שלו. לעיתים קרובות ההתפתחות השפתית מתעכבת על רקע של דלקות אוזניים או ירידת שמיעה מסיבות שונות. כלומר, ראשית עליך לוודא שבנך עובר בדיקת שמיעה ושאכן השמיעה תקינה. לאחר מכן, אם השמיעה תקינה, יש מקום להתייעץ עם קלינאי תקשורת שיעריך את יכולתו השפתית (הבעה והבנה) של הילד ויתן לך הכוונה ראשונית לדברים שניתן לעשות בשלב זה על מנת לסייע לו להתקדם בהתאם לגילו. בהצלחה

19/02/2002 | 10:09 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

השאלה שאתה שואל היא שאלה פילוסופית מעניינת. אך פורום זה לא נועד לדון בשאלות מתחום זה. עם זאת, אני הייתי נשמר מלהכליל ולומר ש-כל- הדברים בחיים יכולים להיות מקבילים באופן מוחלט לדבר, כלשהו, מסויים (אפילו אם זה "תקשורת"). המשך חקירה מהנה בדרך להבנת מהות החיים...

02/03/2002 | 21:20 | מאת: עמיר

ד"ר עופר היקר. תודה רבה על ההתייחסות, אך לא ממש הבנתי מדוע נמנעת מלענות על שאלתי, אחריי הכל אני מניח שבכדיי לשפר תקשורת ולטפל בבעיות בתקשורת יש לדעת מהי תקשורת וכיצד עליה להתבצע. זה לא נראה לי כלל כפילוסופיה אלה כתאוריות מעשיות ביותר התחום הנ"ל. כיצד אפשר ברמה הכללית לטפל במה שלא בסדר מבלי להגדיר מה כן בסדר? אני מניח שיש לך תשובות לשאלות אלו, מאוד הייתי רוצה לדעת אותן. אם אתה מתנגד לומר לי אותן אז לפחות תסביר לי בבקשה למה נועד הפורום הזה אם לא לזה, בכדיי שלא אשאר בצפייה לתקשורת ולהבנה, ושהתקשורת שלי לא תצא חד צדדית. מקווה שתענה על שאלתי בכל אופן, ומצטער אם אני סוטה בכל זאת ממטרת הפורום. שלך, עמיר.

17/02/2002 | 18:44 | מאת: חפ

שלום יש לי ילדה בת 13 חודשים. היא עדיין אינה הולכת הליכה עצמאית (היא גוררת כסאות ,ועושה צעד או שניים בין רהיטים אבל לא יותר מזה). נראה לי כי גם ההתפתחות השפתית שלה איטית היא אומרת אמא אבא יכולה לשחק ב"תני לי / קחי, וב"קוקו"). היא מצביעה על חפצים או אם שואלים אותה איפה אור היא תצביע לכיוונו אבל... היא לא מדברת מעבר לאבא אמא האם תקין?

18/02/2002 | 08:26 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

התאור שלך בהחלט מתאים להתפתחות תקינה של ילד בגיל 13 חודש. אמנם, יש ילדים המתפתחים יותר מהר מבחינה מוטורית ושפתית, אך השונות בין הילדים בגילאים האלה גדולה מאוד. כלומר, על סמך התאור שלך, אין כרגע סיבה אמיתית לדאגה.

14/02/2002 | 19:47 | מאת: יונה

הילד שלי בן 4 ואין לו ח'. האם עלי לקחת אותו לטיפול??? תודה.

17/02/2002 | 08:48 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

בעיקרון, ילד בן 4 אמור להפיק את מרבית הצלילים באופן תקין (למעט האותיות השורקות), כך שהצליל "ח" כבר אמור להיות תקין בשלב זה. לכן, יש מקום לפנות לאבחון היגוי עבור הילד. מתוך הנחה שזהו הצליל היחיד שהוא משבש ושאין לו בעיות התפתחותיות אחרות, הטיפול בד"כ לא אורך זמן ממושך. בהצלחה

12/02/2002 | 19:26 | מאת: אורית

ביתי בת 4.5 לעיתים דיבורה מהיר ובלתי מובן,בולעת אותיות בשטף הדיבור ולעיתים משבשת מילים, היא מאד אסוציאטיבית ולא תמיד עונה לעיניין כששואלים אותה שאלות. האם יש לזה קשר לקשיים בדיבור? ואיך אפשר לעזור לה להתמקד ולענות לעניין? (היא נמצאת בטיפול אצל קלינאית תקשורת בטיפול בקשיים בדיבור בלבד.)

17/02/2002 | 08:45 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

מתאורך עולה שביתך מדברת מהר וכי ישלה שיבושי היגוי רבים. בנוסף את מתייחסת לאפשרות של קושי בארגון שפתי. מכיוון שאת נמצאת בטיפול אצל קלינאית תקשורת, נראה שהדבר הנכון והיעיל ביותר הוא לשאול אותה האם היא מתרשמת מקושי בארגון שפתי ובעיה ביחס לקצב הדיבור אצל הילדה. נושאים אלה הם בתחום העבודה של קלינאי תקשורת, ולכן המטפלת תוכל לתת לך תשובות על כך. בהצלחה

12/02/2002 | 11:25 | מאת: עירית

בתי בת השבעה חודשים ממלמלת להערכתי מעט מאוד. למיטב ידיעתי, תינוקת בגילה צריכה לבטא עיצורים כגון: ב, מ ועוד. היא עדיין אינה בשלב זה, וממעטת במילמולים וחיקוי קולות. שאלתי - האם יש מקום לחשש לליקוי התפתחותי בתחום השפה?

17/02/2002 | 08:42 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

בגילאים אלה קיימת שונות גדולה מאוד בקצב ההתפתחות השפתית של ילדים שונים. בהחלט יתכן שילד לא יפיק את הצלילים "פ" "ב" בגיל 7 חודשים, ואין כל סיבה לדאגה. חשוב לוודא שילדתך שומעת היטב (ניתן לבצע בדיקת שמיעה במכוני קופ"ח), וחשוב להרבות בדיבור אל הילדה - אך מעבר לכך, נראה כי את יכולה להסיר, בשלב זה לפחות, דאגה מליבך.

17/04/2002 | 23:03 | מאת: אירית

בני בן 3 וחודשיים, כאשר הוא רוצא לנהל שיחה באופן רצוף. הוא מתחיל לדבר במהירות ופשוט שום מילה לא מובנת מהשיחה.אני מאוד דואגת לגבי הדיבור. מה לעשות?

11/02/2002 | 12:52 | מאת: ספיר

שלום, אשמח אם תוכלו לענות לי על השאלה הבאה או להפנות אותי למקורות מתאימים. שאלתי כזאת: מה הרלוונטיות של מטה קוגניציה לאבחון וטיפול באנשים בעלי ליקויי למידה? תודה מראש

12/02/2002 | 10:30 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

מטה קוגניציה היא היכולת להסביר ולנתח תהליכי חשיבה ע"י אותו אדם ה"מבצע" את התהליכים הללו. ילדים/מבוגרים בעלי לקויי למידה מתקשים, לעיתים קרובות, באספקט זה של השפה. לכן מרכיב זה נבדק ומוערך אצלם, במהלך האבחון והטיפול. קיים חומר רב על הנושא באינטרנט. חפשי תחת metacognition ותחת learning disabilities בהצלחה

10/02/2002 | 00:53 | מאת: אוסנת

בתי בת שנתיים וחודשיים מדברת כ 40 מילים ,חוזרת ברב הפעמים על מילים שנאמרו לה אך לא אומרת משפטים. אין בעית שמיעה כלל. ממלמלת המון בשפה תינוקית שלה . האם יש צורך בהכוונה ע"י קלינאית תקשורת?

12/02/2002 | 10:25 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

בגיל שנתיים, מרבית הילדים עוברים משלב "חד מילי" לשלב "דו מילי": כלומר מתחילים לשלב שתי מילים. עדיין תקין לראות שימוש נרחב במילים בודדות. עם זאת קיימת שונות רבה בין ילדים ויתכנו הבדלים גדולים בקצבי ההתפתחות. חשוב לבחון האם הילדה רוכשת מילים חדשות בתדירות גבוהה, והאם יכולת ההבנה שלה טובה (יחסית לגילה). על סמך דברייך, נראה כי יש מקום להמתין, ולא לפנות לאבחון בשלב זה. שימי לב אם נראה שהילדה מבינה אותך (גם כאשר אינך משתמשת ב"שפת סימנים", אלא רק במלל - ללא תנועות ידיים). בנוסף שימי לב אם הילדה רוכשת מילים חדשות (גם אם הן אינן תקינות לחלוטין). אם נראה לך שהילדה מתקשה בשני תחומים אלה, יש מקום להתייעץ עם קךינאי תקשורת. בהצלחה

09/02/2002 | 23:41 | מאת: כבהא צופיה

ברצוני לבקש מכבודכם לתת לי חומר על אופן ניתוח בדיקת שמיעה לתלמידים חרשים. הכוונה היא איך מסבירים ניתוח אדיוגרמה . ולכם רב תודות אם תשלחו לי בהקדם.

11/02/2002 | 11:46 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

אני חושש שזה אינו המקום לפרט את הדרך לפענוח בדיקת שמיעה. במידה ואת זקוקה לעזרה בהבנת בדיקת שמיעה של ילדך או של ילד המצוי בטיפולך, עלייך לפנות לקלינאי המטפל בו ואשר ביצע את הבדיקה, והם יוכלו להסביר את ממצאי הבדיקה. בנוסף, ניתן למצוא על מידע באינטרנט, תחת הכותרת audiogram, אך שימי לב כי המידע חלקי ואינו מושלם במרבית המקרים.

12/02/2002 | 02:32 | מאת: עמית

מצ"ב אוסף קישורים בנושא: http://www.shemah.org.il/speach06.html http://wwwl.education.gov.il/michlala/munachim.htm http://www.earinfo.com/howread1.html http://www.audiology.org/consumer/guides/uya.php http://www.audstudent.com/tutorials/audiotutorial1/AudiogramTutorial1.htm http://www.audstudent.com/tutorials/audiotutorial2/AudiogramTutorial2.htm http://www.bcm.tmc.edu/oto/studs/aud.html http://www.voice-center.com/audiogram.html

07/02/2002 | 23:41 | מאת: גלבוע

ברצוני לקבל הכוונה ראשונית ,לגבי טיפול בגימגום קשה של ילד בן שבע ,לאופציות שונות של טיפול. הרקע של הבילד : התפתחות גופנית תקינה ,תיפקוד חברתי תקין ,תקשורת לא מילולית תקינה ,רמת אינטילגנציה מעל הממוצע ,רמת התבטאות מילולית בעיתית ,כאשר בעית הדיבור מעכבת ומפריעה להתפתחותו הלשונית והמילולית ,דבר שמיתבטא גם בביה"ס ,

11/02/2002 | 11:42 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

יש מקום לפנות לאבחון דיבור אצל קלינאי תקשורת. ניתן לפנות לטיפול במסגרת קופ"ח בקרבת ביתך, או באופן פרטי. רשימת מטפלים ניתן לקבל במשרדי האגודה של קלינאי התקשורת. כמו כן, ניתן להיכנס לאתר האגודה וקבל מידע ראשוני על הנושא ועל דרכי הטיפול השונות בגמגום (ishla.org.il). חשוב להיות מודע כי קיימים סוגים רבים של טיפול, וחשוב לקבל מידע לגבי שיטות הטיפול השונות, לפני תחילת הטיפול. בהצלחה

06/02/2002 | 12:23 | מאת: יחזקאל

לבני בן ה-7 יש בעיות בדיבור-הוא מגמגם ורציתי לבקש התייעצות בנושא ולקבל הסברים בנושא הזה , למי לפנות.. בתודה, יחזקאל

07/02/2002 | 10:38 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

ראה תשובתי הקודמת

06/02/2002 | 11:53 | מאת: יחזקאל

בני בן ה-7 סובל מהפרעות בדיבור -בגימגום, ואני רציתי לשאול מה אפשר לעשות בדבר חוץ מי ללכת לאיבחון כי כבר ההינו באיבחון מס' פעמים. בתודה , יחזקאל.

06/02/2002 | 15:50 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

לבקשתה של מנהלת הפורום, אשר תעדר למשך מספר שבועות, אני אענה לשאלות במהלך השבועות הקרובים. שאלתך אינה ברורה לי. הדבר הנכון לעשות במקרה זה, הוא כמובן לפנות לאבחון. מדבריך אני מבין כי כבר פניתם לאבחון מספר פעמים. אני מניח כי ההדרכה או ההמלצות שקיבלתם לא השביעו את רצונכם. אני ממליץ לפנות לאגודת קלינאי התקשורת (9217815) על מנת לקבל הכוונה לקלינאי תקשורת המטפלים בנושא באיזור מגורכם. חשוב לציין כי ישנם דברים רבים שניתן לעשות כדי לעזור לילד מגמגם בן 7, אך כיוון שכבר פניתם לאבחון מספר פעמים, אני מניח שהבעיה סבוכה מעט יותר, ולכן לא נראה לי נכון לנסות ולענות על כך, ללא הכרות מקדימה עם הילד. בהצלחה

06/02/2002 | 00:08 | מאת: יעל

בני כמעט בן שלוש, והלמד שלו היא כמו יוד, הוא מדבר שוטף מגיל פחות משנתים, אבל הלמד - יוד. מה לעשות? לחכות?

06/02/2002 | 08:31 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

לבקשתה של מנהלת הפורום, אשר תעדר למשך מספר שבועות, אני אענה לשאלות במהלך השבועות הקרובים. ולשאלתך... אמנם מרבית הילדים בני ה-3 הוגים את האות "ל" באופן תקין, אך בגיל זה עדיין יתכנו שיבושים בהפקתה. לכן, מתוך הנחה שבנך מפיק את כל הצלילים האחרים באופן תקין ושאין לו בעיות התפתחותיות אחרות, כדאי להמתין מספר חודשים לפני שמחליטים לפנות לאבחון אצל קלינאי-תקשורת. אם במהלך החודשים הקרובים לא חל כל שינוי לטובה בהיגוי שלו כדאי לפנות לאבחון ויעוץ, אך כאמור - לא בשלב זה.

12/02/2002 | 02:37 | מאת: אורן

כשהיה קטן. בעזרת קלינאית תקשורת הוא למד איך להגות "למד" (במקום "ימד"...). ועכשיו הוא עתודאי.... אז לא לדאוג, ניתן לפתור את זה, וזה לא מראה חלילה על חוסר חוכמה או משהו כזה....

02/02/2002 | 00:12 | מאת: יוני

עוד כשהיתי ילד סבלתי מגמגום קשה ,אך אם הזמן הוא פחת כמעט לחלוטין. אך במצבי לחץ הגמגום חוזר. הדבר מגיע לכך שאם אני מתחיל לגמגם ביתר שאת ,אני יודע שמשהוא שעשוי להלחיץ אותי עומד להתרחש ואכן זה כך. הענין הוא שעצם הגימגום גורם לתחושת חוסר ביטחון בעבודה וברצון לקבל תפקידי ניהול אני מעונין לדעת כיצד ניתן להוריד את הגמגום לחלוטין.

לקריאה נוספת והעמקה

1. ניתן להתיחס לגימגום שלך, על פי תאורך כ"מד לחץ" ולנסות לטפל בגרום ללחץ ןלא לתוצאה, טיפול בבעיה ולא בתוצאה. 2. ניתן גם לנסות להפחית את הרגישות תופעה על ידי קבלתו ולא להלחם להסתיר את התופעות הנשמעות או אחרות. 3. קבל את התופעה כמו באלרגיה שמופיע בתנאים ובמצבים מסויימים, ואל תלחם בתופעה. בנוסף אם הנושא מתריד תוכל לפנות לקבלת יעוץ מקצועי על ידי קליאני תקשורת ואולי בשילוב עם טיפול רגשי כל שהוא, אשר יאפשרו לך להגיב ללחץ בדרכים חלופיות ואף להוריד מעט מהמתח הכללי. תזכור שמעט לחץ ומתח בחיים הם טובים לנו, מחדדים את החושים ואת מצב הערנות ומאפשרים לנו לעתים לתפקד יותר טוב, על כל המשתמעה מכך!!!!

31/01/2002 | 09:34 | מאת: Keren

שלום רב, הייתי מעוניינת לברר על ילדים שנולדו עם תסמונת macroglossya (או תסמונת חלקית) האם ידוע מהם אחוזי ההצלחה אחרי ניתוח מבחינת תנועתיות של הלשון (עד כמה ניתן לדרוש מהילד בטיפול בדיבור אחרי ניתוח שכבר הקטין מהמסה של הלשון!! תודה רבה על תשובתך, קרן

מצטערת, אני לא בקיעה בנושא. תפנה לרופא פה ולסת בעניין. מבחינת התפקוד רק תוך כדי עבודה אפשר לדעת מה ההשגים בעקבות טיפול.

30/01/2002 | 11:38 | מאת: שלומית

שלום רב! אשמח מאד אם תוכלי לעזור לי. אני בת 30 ולפני חודשים לא מעטים החלו אצלי בעיות בדיבור, אני שוכחת אוצר מילים מסויים, מגמגמת ומוצאת את עצמי עוצרת כדי לחשוב איך לדבר ומה רציתי לומר. זה קשה לי בחיי היום יום כי בעבודתי אני מדברת עם אנשים רבים. אודה לך מאד על העזרה. בברכה, שלומית

לקריאה נוספת והעמקה

המקור לבעיה יכול להיות: פיזיולוגי - שינויי בתפקוד הנאורולוגי אשר מחייבים בדיקה אצל רופא נאורולוג. רגשי - תגובתי למתח או ארועים אחר בחייך אשר מחייבים חשיבה ובדיקה עצמית, ובמידת הצורך פני לפסיכולוג או יועץ אחר תפקודי - על רקע של פעילות יתר, יתכן ויש דברים אשר מתרידים אותך ואז אינך מרוכזת די הצורך עייפות כללית וקושי בריכוז - האם המצב קשור לשעות מסויימות ביממה או נושאים מסויימים בעלי אופי מיוחד? מה התדירות והאופי של הקשיים ומה התגובנ שלך לקושי? יכול להיות שהסיבות מורכבות מקצת מכל דבר שהזכרתי??? פני תחילה לרופא כללי, אחרכך, על פי התוצאות (אם לא מוצאים כלום) פני לבדיקה של נאורולוג ואם לא מוצאים כלום, רק אז, תניחי שמדובר על בעיה רגשית או תגובתית.

31/01/2002 | 12:21 | מאת: שלומית

תודה רבה!

04/02/2002 | 11:31 | מאת: לאה

אני חליתי בעירע בפשי ביש לי קשי דיבור בלא יכולה לצלצל בטלפון עקב שאין לי קשר למספרים. העים אתם יכולים ליעץ לי מי בחינת רפואית מה ניתן לעשות בתודה לאה

13/02/2002 | 00:35 | מאת: אלון פירי

אני בן 18 יש לי בעיה והיא קשה לי לדבר כל מילה ולאורך זמן כאילו " ביטוי ארוך " ואם את מוכנה שתעזורי לי אני אין לי שום בעיה לכתוב את ה e.mail שלי תודה.

מגמגום? הבנתי שבגיל 2-3 יש סכוי גדול שזה לא גמגום אמיתי שישאר. ממתי זה כבר גיל שהגמגום לא יעבור?

לקריאה נוספת והעמקה

אם נמשך מעבר לשנה וגורם לשינויים בקשר, בושה או המנעות מדיבור, אז, יש מקום לחשוב על גימגום ולהתיעץ עם גורם טיפולי

26/01/2002 | 16:09 | מאת: אמא ענת

בני בן 2 ו3 חדשים דיבר מס" חדשים בצורה רהוטה ומעבר לממוצע הגיל. לפני כשלושה שבועות החל לגמגם כשבימים האחרונים הגמגום הפך כה קשה עד כי הוא לא מסוגל להוציא מילה מפיו בלי להיתקע בהברה הראשונה. הגמגום מתסכל אותו והוא החל להימנע מדיבור לאחר שהיה פעוט חיוני ופטפטן. במשפחה רקע של ליקויי למידה ושל גמגום בדרגת קרבת דם ראשונה. מה לעשות, לאן לפנות איפה לאבחן איפה לטפל- אשמח לקבל את כל האופציות האפשריות- קו"פח/ פרטי תודה ענת

לקריאה נוספת והעמקה

כוון שפנית אלי בטלפון אין צורך בתשובה מורחבת www.ishla.org.il

26/01/2002 | 16:04 | מאת: אמא ענת

בני בן 2 ו3 חדשים דיבר מס" חדשים בצורה רהוטה ומעבר לממוצע הגיל. לפני כשלושה שבועות החל לגמגם כשבימים האחרונים הגמגום הפך כה קשה עד כי הוא לא מסוגל להוציא מילה מפיו בלי להיתקע בהברה הראשונה. הגמגום מתסכל אותו והוא החל להימנע מדיבור לאחר שהיה פעוט חיוני ופטפטן. במשפחה רקע של ליקויי למידה ושל גמגום בדרגת קרבת דם ראשונה. מה לעשות, לאן לפנות איפה לאבחן איפה לטפל- אשמח לקבל את כל האופציות האפשריות- קו"פח/ פרטי תודה

26/01/2002 | 16:14 | מאת: אמא ענת

בכתובת הדואר שלי נפלה טעות. אפשר לשלוח לי תשובה לכתובת המתויינת בהודעה זו

26/01/2002 | 11:13 | מאת: אמא מודאגת

הבת שלי בת 15 ולפעמים היא מתחילה להוציא משפט ועוצרת באמצע, כלומר לא ממשיכה לדבר ושותקת. זה נראה לי מוזר, אז החלטתי להעלות את השאלה הזאת בפורום. היא די מופנמת, שקטה, אין לה הרבה חברים, היא בודדה ונראה לי שזה משפיע על הדיבור שלה. המורים אומרים שהיא אף פעם לא קוראת בכיתה בקול, לא משתתפת בשיעורים, מדברת מעט מאוד. מה יכולות להיות הסיבות להפסקת שטף הדיבור שלה? למה היא לא יכולה להוציא כל מה שהיא רוצה לומר?

לקריאה נוספת והעמקה

האם את שאלת אותה???? ניתן להניח שמדובר על צורת דיבור המתאימה לאופי השקט שלה. אם היא ביישנית וזה האופי שלה, יש מקום לשאול אותה אם זה מפריעה לה, או האם היא הייתה רוצה שיהיה אחרת, לשם בירור היא יכולה לפנות לפסיכולוג, לבירור הנקודה והבהרה האם יש צורך בשינוי. אם יש לה בעיה בשטף הדיבור, ולא תכונת האופי שלה, רק אז, יש מקום לבירור אצל קלינאי תקשורת. הכי טוב, שיחה איתך, אמא שלה, לבירור הצרכים שלה.....

25/01/2002 | 12:35 | מאת: דניאלה

יש לי תינוקת שרק נולדה והרופא אמר שיש לה לשון קצרה או איזה גיד קצר. באמת, יש לה לשון קצרה.. מה עושים?

הדבר היחידי שאני יכול להמליץ זה לא הכנס לדיון כעת, להמתין להתפתחות השפה והדיבור וגם להתפתחות הלעיסה במידה ויש בעיה תפקודית (לאחר בדיקה אצל קלינאי תקשורת בגיל 2-3) אז, יהיה צורך בקביעה דרכי טיפול, ולא לפני שרואים אם יש בעיה........ בהצלחה!

25/01/2002 | 10:54 | מאת: ענת

בני בן שנתיים וחצי לא מצליח לבטא את האות ר' . הוא החל לדבר לפני כ 5 חודשים וכל מילה המכילה את האות ר' , הוא מבטא בצורה שגויה . האם יש באפשרותי לטפל בזה ? או להמתין ?

מטלות שלו כעת, התפתחות השפה ואתם צריכים להבין, לעודד ולהדגים לו שפה תקינה. ה "ר" נרכשת יחסית מאוחר, בסביבות גיל 5 , עד אז, יכול לרכוש אותה בעצמו, כשכישורי השפה יהייו מפותחים מספיק. אל תסבו את תשומת לבו ואל תחזרו על המילים אשר הוא משבש. תהנו ממנו!!

24/01/2002 | 11:35 | מאת: OK

שלום רב, בתי בת 3 ושמונה חודשים בעלת אוצר מילים עשיר, מדברת נכון והוגה ברור ונכון את האותיות חוץ מהאות "ש". מקור ה"ש" שלה הוא מהלשון ולא בעיגול השפתיים. שאלתי היא באיזה גיל לפנות לקלינאית תקשורת. האם כבר עכשו או שמוקדם עדיין? בתודה מראש אסנת

עדיין מוקדם מדי, המתיני להיותה בגן חובה. בינתיים תבטיחי שהיא לא תמצוץ מוצץ, תקבל אוכל רגיל ללעיסה ושהנשימה דרך האף תהיה חופשית.

22/01/2002 | 22:01 | מאת: שושי

שלום. בני כמעט בן 3, ומדבר מאד לא ברור. האם ריור רב כשבפיו מוצץ וריור מועט ללא מוצץ מצביע בגיל זה על חולשה של אברי היגוי. מה ניתן לעשות לשיפור במידה וכן. בתודה

לקריאה נוספת והעמקה

מוצץ, בגיל 3 ???? יש להתרשם מיכולתו ללעוס אוכל רגיל, קשה, כמו גזר ומלפפון חיי. במקביל להפסיק את המציצה בשעות היום, מייד ובשעות הלילה בהדרגה. לא להרשות לו לדבר עם המוצץ בפה, מייד! להתרשם ממתח השרירים בכל הגוף (היפוטוניה) ומאחיזת חגורת הכתפיים (האם יושב זקוף) רצוי שרופא אף אוזן וגרון יבדוק אותו ויפנה לבדיקת שמיעה במקביל להתרשמות מנשימה מהאף, ועם כל המידה הזה, או במקביל, לפנות לאיבחון אצל קלינאי תקשורת...... בהצלחה!

22/01/2002 | 21:13 | מאת: יעל

הילד שלי בן שלוש וחצי, והוא מדבר יפה מאוד אבל בכלל לא מקשיב לשאלות והוראות ועסוק בשלו. לא משנה מי מדבר אליו- ילד, מבוגר, גננת, לי הוא איכשהו עונה לפעמים אבל צריך להתאמץ מאוד כדי לזכות בתשומת ליבו (ולשמו הוא אינו מגיב !) עשינו בדיקת שמיעה והכל בסדר. איך אפשר לגרום לתגובה מצידו? אבקש עצתך. אנחנו בתהליך אבחון של דיבור אבל נאלצים להמתין זמן רב לטיפול.

פני ישירות לקלינאי תקשורת אשר יעשה איבחון ראשוני של הקשר שלו - כולל התרשמות של קשר עין, תיקשורת ונכונות לתקשר באופן מילולי, במקביל להתליך האיבחון המתמשך זמן רב! יכול היות שיש משום לביצוע בדיקות שמיעה הבדוקות "תפקוד מרכזי" של השמיעה - זהו תיפקוד הפיענוח המתבצע במוח, לאחר שהקליטה מתבצעת באוזן! בדיקות אלו מבוצעות בביה"ח שיבה, תל השומר ובבי"ח הדסה, עין כרם בירושלים.

31/01/2002 | 16:05 | מאת: eliv

Could also be ADD If it is, you should diagnose it as soon as possible There are ADD forums in NANA and TAPUZ where you can get more information

17/01/2002 | 23:34 | מאת: אמא מודאגת

שלום רב, בתי בת שנתים וחצי, התחילה לדבר באופן שוטף בסביבות גיל שנתים+-, בימים האחרונים אני ובעלי הבחנו, שבתחילת משפט יוצא גמגום, בהתחלה לא התייחסנו, אך פתאום הבנו שמשהו לא בסדר,שאלתי: א. איך אפשר לעקוב אחרי זה, מה הסימפטומים? ב. האם צריך ללכת לרופא לבדיקה, ולאיזה רופא? מאחר ואין לי שום ידע בנושא, אשמח לקבל אינפורמציה תודה רבה אמא מודאגת

לקריאה נוספת והעמקה

אין מדובר על גימגום אלה על חוסר שטף בדיבור אופייני לילדים בתקופה של התפתחות שפה מואצת, בדרך כלל תופעה חולפת מעצמה ואין ליחס לה חשיבות לעיון כנסו לאתר קלינאי התקשורת בישראל: www.ishla.org.il

20/01/2002 | 23:46 | מאת: אמא מודאגת

פרידה שלום, תודה לתשובתך, אני עדיין לא נרגעתי, מאחר וממש קשה לי לשמוע את הבת שלי מגמגמת, ממש נתקעת במילה ולפעמים אף לא ממשיכה את אותה מילה שרצתה להגיד מרוב ייאוש, אנחנו ממש חרדים, משתדלים לא להראות לה, לא מאיצים בה, ומקשיבים לה עד הסוף. תוך כמה זמן תופעה כזאת אמורה לעבוד? ומתי לדעתך צריך לפנות לייעוץ? נ.ב. דיברתי עם הגננת, ולא ידוע לה על משהו חריג שקרה בגן, וכמו כן בבית איתנו. אודה להתייחסותך

17/01/2002 | 21:28 | מאת: ויקסלבאום איתי

שמי איתי, אני מגמגם מגיל 7 (כיתה ב'). לפעמים היו תקופות בהן הגמגום החריף והפך לבלתי נסבל, והיו תקופות בהן הגמגום כמעט ולא הורגש!!! כיום אני משרת בצבא והגמגום רק הולך ומחריף ונהפך ליותר ויותר בלתי נסבל... ברצוני לשאול הכיצד אוכל לטפל בבעיה דרך הצבא? האם קיים טיפול כלשהו לחיילים בסדיר? ויקסלבאום איתי

לקריאה נוספת והעמקה

כן, יש טיפול במסגרת "מכון הרעש" הנמצא בתחום הבסיס הצבאי בתל-השומר. תפנה דרך המרפא הצבאית כדאי לך ליצור קשר עם האירגון של אנשים הסובלים מגמגום, זו קבוצה לעזרה עצמית. www.ambi.org.il

28/01/2002 | 01:41 | מאת: ויקסלבאום איתי

ישנה בעיה, כאשר אני מנסה לתקשר עם אנשים, גם אם זה להזמין תור לעזרה, אני לא מצליח לדבר, לענות לשאלות בסיסיות... מה לעשות?

16/01/2002 | 14:42 | מאת: דורון

שלום, 1. היכן ניתן לקנות את הספר: "לשיחה דרושים שניים" מחברת איילה מנולסון בהוצאת מרכז האנן ? 2. כמה עולה הספר? תודה מראש, דורון

ניתן להזמינו דרך האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, בעלות של 130 ש"ח, כולל משלוח הדואר. טלפן למספר: 03-9127815 ומסור את פרטיך, הם יצרו קשר איתך.

15/01/2002 | 10:15 | מאת: טליה

ילד בן שלוש לא מדבר טוב הוא יודע לומר משפטים שלמים ומילים שונות הוא מבין כל מה שמדברים איתו אבל הוא מחליף אותיות למשל במקום ח' הוא אומר משהו שנשמע כמו ס' , אות ש' הוא לא אומר בכלל גם ר' הוא לא אומר . לאן צריך לפנות כדי לטפל בו והאם כדאי כבר עכשיו?

בנך עדיין צעיר לטיפול , אבל בכל מיקרה תוכלי לקבל דעה אישית באשר להתפתחותו לאחר איבחון אצל קלינאי התקשורת. ישנם קלינאים במערכת בטוח הבריאות, תוכלי לפנות לרופא הילדים אשר יפנה אותך לאיבחון, קבלי הדרכה ובנך יהיה במעקב, ישמור על התור לטיפול והקלינאי יחלית אם ומתי יש צורך בהתערבות ישירה.

14/01/2002 | 15:10 | מאת: רונית

בני בן ארבע וחצי ההיגוי שלו לא ברור, יש לו בעיות שליפה שלדעתי השתפרו בזמן האחרון, מתחילת השנה הוא בגן של חינוך מיוחד , שם הוא מקבל טיפול בדיבור פעם בשבוע, בזמן האחרון הוא התחיל לדבר בנימת דיבור תינוקית, הגננת אומרת שאין מה לעשות כי זה ענין פסיכולוגי ויש לתת לו יחס של בוגר כדי שיחוש את עצמו בוגר וכך הבעיה תיפתר. כמו כן מעניין אותי לדעת מה גורלם של ילדים אלו בגיל בית ספר, האם יש סיכוי שההיגוי שלו ישתפר כך שהוא יהפוך לילד "רגיל" ?

לקריאה נוספת והעמקה

כדאי שתפני שאלות אלו לקלינאי אשר מכירה את בנך ותתן לך תשובות אישיות יותר. חלק הצורת הדיבור של האדם עובר "התבגרות", כמו כל דבר אחר בגופינו ובנפשנו, תפקיד ההורה במצב זה הינו כפול: 1. לתמוך בילד לפתח את היכולות והסיגנון האישי, הקשור לאישיותו 2. להתיחס אליו בצורה כזאת שירצה להדמות להורה ולמבוגר הנמצא בסביבתו. היום ידוע שילד אשר מקבל טיפול מוקדם, כמו במקרה של בנך, מגדיל באופן מובהק את יכולתו להצליח בלימודים ובתחומי השפה מאשר ילד אשר לא קבל טיפול מוקדם, קשה לנבא מה יהיה ויחד עם זאת ההתערבות המוקדמת חשובה. על פי סל השרותים מגיע לבנך לקבל טיפול בהיגוי גם במסגרת הביטוח הרפואי, מכוון שהמצאותו בגן מיוחד מכסה בעקר את הטיפול בשפה. נוצר מצב מוזר בחלוקת התחומים של השפה, לבירור נוסף על היכולת לקבל טיפול נוסף במיסגרת הביטוח הרפואי פני לקלינאי המטפלת בבנך ואם היא לא יודעת על כך, אשמח להדריך אותה. בכל מיקרה תתיעצי עם רופא הילדים באשר לקבלת תוספת טיפול לנושא של היגוי.

16/01/2002 | 10:32 | מאת: רונית

אומנם בני מקבל טיפול בדיבור פעם בשבוע במסגרת הגן וידוע לי שהוא זכאי גם לקבל טיפול במסגרת הביטוח הרפואי, אבל יש בעיה שהילד לא משתף פעולה עם המטפלת, הוא אוהב לשלוט ולהחליט מה הוא אומר ובדרך שהוא החליט עליה, לכן אני לא רואה טעם להוסיף על מה שהוא מקבל בגן, כשאני מנסה בבית לעבוד איתו מאוד קשה לנו, אפילו שישבתי איתו בטיפולים בדיבור ולמדתי את שיטת העבודה איתו , כאשר הוא חש שעליו לשתף פעולה בדיבור הוא מפסיק לשתף פעולה, חוץ מלהקריא לו סיפור אין לי הרבה מה לעבוד איתו, לפחות בגן יש תשומת לב לנושא הורבלי ובכך נדמה לי שהילד יוצא נשכר.

13/01/2002 | 23:06 | מאת: איציק

אני כבן 45 ואני מגמגם מגיל 11 עקב תראומה האם יש אפשרות לטפל בגמגום ע"י קלינאית תקשורת והאים ישנה דרך נוספת אודה לכם מראש

לקריאה נוספת והעמקה

הכי טוב לפנות לאירגון אמבי, אשר הינו אירגון לעזרה עצמית של מגמגמים, תתיעץ איתם על סוגים השונים של טיפולים בהם הם התנסו ותחליט..... הם מקיימים פעילות ב- 16 לחודש זה (בעןד יומים) על הטיפול האלטרנטחבח בגימגום. האתר שלהם www.ambi.org,il בנוסף מתצא מידע באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בהצלחה!

12/01/2002 | 22:13 | מאת: מיקה

ביתי כמעט בת 4 . מדברת שוטף וברור ובעלת אוצר מילים עשיר. לפני כמה שבועות התחילה להצטרד - חשבנו שמדובר בבעיה שתחלוף אך הצרידות לא רק שלא חלפה - היא גם החמירה, וגם הילדה התחילה לדבר בקול צפצפני - אולי בגלל שקשה לה להתאמץ ולדבר "רגיל". בנוסף, ואינני יודעת אם יש קשר, היא התחילה לבטא את האות "ר" בצורה מוזרה ושונה מהעבר. האם יש קשר בין כל התופעות? ומהם ההסברים האפשריים?

פני לרופא אף אוזן וגרון אשר יכול לבדוק את מיתרי הקול שלה, ךפני שתחשבי על כל דבר אחר. דרשי בדיקה עם סיב אופטי - תתענייני ברופא אשר יש ברשותו ציוד זה! כמו בביה"ח דנה או שניידר. לאחר הבדיקה ועם המימצאים ביד פני שוב אלי או לקלינאי תקשורת במטפל בילדים עם בעיות קול. אשמח לעזור לך למצוא מישהו מתאים, לאחר בדיקת הרופא

12/01/2002 | 13:31 | מאת: מישל

אני ילדה איפרקטיבית ויש לי בעיות חמורות בקשב עד כדי כך שאני בתנאי בביהס, לפעמים גם מופיעים אצלי גימגומים וקושי לסיים משפט או להגות אות!!

ומה השאלה? האם את מקבלת את כול העזרה העומדת לרשותך כדי לסיעה לך לתפקד, על אף ההיפראקטיביות? האם אובחנת?

10/01/2002 | 20:26 | מאת: טובה

בני בן השנתיים וחודשיים טרם מדבר בצורה ברורה. הוא יודע לאמר מילים בודדות אך לא משפטים שלמים.יש לציין כי הוא מוקף חברה של ילדים ומבוגרים והוא מבין כל מילה,משפט ואפילו שיחה ברמה מאוד גבוהה. מדןבר בילד מאוד חכםוהוא מצליח להסביר את עצמו בצורה ברורה כך שגם אנשים שלא כל כך מכירים אותו מבינים אותו. יש לו גם אח ואחות בני 10 ו 6 שמדברים איתו ומשקיעים בו המון.שמיעתו תקינה לחלוטין וכן הוא מפותח מאוד בכל התחומים האחרים אף מעבר לגילו. שאלתי היא מה הסיבה שהוא טרם מדבר בצורה שוטפת וברורה, והאם הוא זקוק לאיזושהיא בדיקה, או שהוא בתווך הנורמה והדיבור יבוא בהמשך. אשמח לקבל תגובות, בתודה, טובה.

נירא לי שתאורך מתאים לדרישות הגיל, כמובן שישנם הבדלים גדולים בגיל זה והוא נשמע בנורמה. במידה ולא תרגישי שיפור לאחר 3-4 חודשים, פני לקבלת הדרכה ויעוץ לקלינאי תקשורת, להערכת תיפקודו וקבלת המלצות למעקב, הדרכה וכו'. תוכל לקבל יותר מידע באתר קלינאי התקשורת www.ishal.org.il

10/01/2002 | 14:31 | מאת: רון

שלום רב הופנתי על ידי רופא אאג לריפוי קול אצל קלנאית תקשורת עקב צרידות. מה אומר הטיפול הזה ? מה עושים בטיפול כזה ? כמה זמן הוא נמשך ? כמה הטיפול הזה אפקטיבי ? מה בעצם התפוקה של טיפול כזה ? הודה על תשובתך רון

הטיפול אומר שהינך משתמש לא נכון באברי הקול ובדעבור בטיפול לומדים כיצד לדבר בצורה נכונה ומתואמת עם היכולת האישית של הדובר, ללא מאמץ יתר נמשך בין 12-20 פגישות עוזר במידה והאדם מחוייב לתרגל, להפנים ולשנות הרגלי דיבור..... במיוחד באנשים הזקוקים לקולם באופן מקצועי (מורים, עו"ד, טלפנים, מוכרים ואנשי מכירות) תוכל לקבל יותר פרטים באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

09/01/2002 | 17:58 | מאת: שמחון אסתי

שלום! אני מעוניינת בלימודי קלינאית תקשורת באוניברסיטה יש לי ניסיון בעבודה עם ילדים הן בצבא בעת שרותי כמורה חיילת בפנימייה ובהתנדבות עם ילדים הלוקים בתסמונת דאון באק"ים הבעיה היחידה היא שאיני יודעת לאן לפנות על מנת לשאוב מידע ללימודים אקדמאים ניסיתי לפנות לאתר www.ishla.org.il בכל אופן כל אינפורמציה תעזור לי בתודה מראש אסתי :)

כן, באתר זה תקבלי את כל המידע וגם קישוריות לאוניב' ת"א, חיפה ולמכללת הדסה, בהם ניתן ללמוד. או תפני אליהם ישירות!

15/01/2002 | 10:39 | מאת: חגית

האם ישנה מסגרת אחת העדיפה על רעותיה, מבחינת הרמה וכד'? פרידה קורנברוט כתב/ה: > > כן, באתר זה תקבלי את כל המידע וגם קישוריות לאוניב' ת"א, חיפה > ולמכללת הדסה, בהם ניתן ללמוד. או תפני אליהם ישירות!

09/01/2002 | 11:56 | מאת: דילי

בני בן שנתיים (בעוד חודש), מדבר מאוד ברור, כולל ביטוי האות ר' (אם כי במבטא צרפתי), יודע לספור, מזהה סמלים ומקשר אותם (גם דמויות טלויזיה ומנחים, לתוכניות המתאימות וכו')...יודע שירים רבים כולל הטונציה המתאימה. השאלה שלי היא לגבי צורת הדיבור, הוא עדיין לא בונה משפטים מיוזמתו, הוא יודע לומר מה הוא רוצה, אבל הוא משתמש במשפטים שאנו אומרים, הוא מדבר בגוף שני, במקום בגוף ראשון, אם למשל הוא ירצה לאכול הוא יאמר לי "אתה רוצה לאכול?" במקום לומר "אני רוצה לאכול", הדוגמאות רבות ולא אפרט את כולן כמובן. לפעמים הוא גם לא משתמש במשפט שלם, אלא במילה אחת ותמיד יהיה בסופה סימן שאלה, כשברור שהוא לא שואל אלא מבקש (כשאפשר להבין את זה לפי הטונציה שבה הוא משתמש) , לדוגמא כשהוא רוצה בקבוק, הוא אומר "בקבוק?" האם העובדה שהוא לא מדבר בגוף ראשון אמורה להעיד על בעיה? תודה.

תארת ילד עם התפתחות שפה תקינה, לגבי גוף ראשון, האם את פונה אליו בגוף שני ומדברת על עצמך בגוף ראשון? הרבה הורים פונים לילד בגוף שלישי ומדברים על עצמם בשני, דבר שלא מקדם את הילד, הקפידי לפנות אליו בגוף ראשון ובכך תעודדי את ההתפתחות של הזהות העצמית והשימוש ב"אני". בעניין של משפטים, הוא בגיל להתחיל לחבר משפטים ואני בטוחה שמספיק יהיה לך לעקוב אחריו במשך מספר חודשים, כדי לראות את התקדמותו בפרספקטיבה התפתחותית....על כל המשתמע מזה. תהני ממנו!

08/01/2002 | 08:56 | מאת: מיה

ידיד שלי בן 32 סובל מהפרעת גמגום , יש לציין יחסית קלה אך מאוד מפריעה , הוא ניסה כמה סוגי טיפולים כבר שנים אבל הבעיה נותרה בעינה . בעקבות הבעיה הביטחון העצמי שלו נפגע מאוד והוא נמנע מלעשות דברים רבים שכרוכים בדיבור מול קהל מחשש ש"יתקע" בדיבור. אשמח לדעת איזו דרך היא הטובה ביותר לטפל בבעיה, והאם ניתן להפנות אותי לגורם מטפל מסוים? כמו כן האם יש מקום לערב טיפול פסיכולוגי? אודה על תשובתכם.

לקריאה נוספת והעמקה

מכוון שמדובר באדפ בוגר רצוי שיפנה לאירגון של עזרה עצמית של אנשים מגמגמים אשר יכולים לספר לו על חוויותיהם, נסיונם ואולי לסיע לו מנקודת ראות אישית. הם מקיימים יום עיון ב- 16 לחודש זה. לפרטים ניתן לפנות לאירגון אמבי www.ambi.org,il

07/01/2002 | 13:04 | מאת: מורה

בתי בת -4 שנים ילדה חכמה ובעלת יכולת ביטוי גבוהה באופן חריג (כך ע"פ דעת כל מי שפוגש אותה). אך היא לא אומרת את האות ר ובמקומה אומרת א (אמזור, ) האם אני צריכה לפנות לקלינאית או שזה יפתר מעצמו .... האם כדאי לתקן אותה אני בד"כ אומרת אחריה בצורה תקנית

לקריאה נוספת והעמקה

ההגה "ר" נרכש אצל מרבית הילדים עד גיל 5, במידה ולא יש מקום להתערבות טיפולית ישירה ומובנת, וזה מה שעושים בטיול בהיגוי. בגיל 4 יכול להיות שתוך הבשלה שפתית ושיפור האבחנה השמיעתית תרכוש את ההגה באופן עצמאי וטבעי. יש לדבר איתה באופן נכון, מבלי להדגיש את האותיות, אלה בדיבור טבעי. אינני יודעת היכן מקום מגוריך, אולי כדאי לפנות לקלינאי תקשורת רק להרשם בתור, כך שאם יש פרק המתנה לטיפול עד שיגיע תורה תהיה בגיל מתאים לטיפול. אם הילדה נבונה במיוחד אפשר לנסות טיפול בגיל 4 וחצי, אבל אל לפני כן.

07/01/2002 | 10:17 | מאת: שלומית

רציתי לדעת כיצד התקשורת משפיעה על היווצרות הדימוי העצמי הנמוך והאנורקסיה בבנות נוער?

שאלה טובה לפורום הפסיכיאטיה!

06/01/2002 | 23:43 | מאת: עדי

את השאלה אני מעבירה בשמה של גיסתי: מיכל בת שנתיים ושמונה חודשים יש לה אח תאום ואחות גדולה בת 4 וחודשיים. מחליפה בקביעות ת' וט' באות ק' (לדוגמא סבקא במקום סבתא) וכן מחליפה ד' בג' (גוגה במקום דודה) פרט לכך היגוי לא ברור של מילים, לעיתים מבטאת חצאי מילים. התחילה לדבר בגיל יחסית מאוחר (לא זוכרת במדויק אבל נדמה לי שקרוב לגיל שנה ו10 חודשים) ניכרת התפתחות רבה בחודשים האחרונים גם מבחינת היגוי וגם מבחינת אוצר מילים. (אוצר מילים עשיר לפחות כמו אחיה שמדבר תקין.) אינטיליגנטית (ולא בגלל שאני האמא,) בעלת חוש הומור ומבינה דקויות של שפה. לא נראה לנו שסובלת מבעית שמיעה . גם בדיקה בטיפת חלב לא הראתה סימנים לכך. שאלות : האם השיבושים וההגיה הבעייתית תקינים לגילה ? מתי יש צורך להתחיל לדאוג ולטפל ? האם יש משהו שאפשר לעשות איתה כעת כדי לשפר הגיה או להמנע מלעשות משהו ?

על פי התאור מדובר בילדה עם התפתחות שפה תקינה. מבחינת ההיגוי מותר לה לדבר כך בערך עד גיל שלוש וחצי, אם לא חל שיפור ספונטני או אם לא מורגש שיפור במהלך התקופה של שלושה חודשים כדאי לפנות לקלינאי תקשורת אשר תעשה הערכה של הדיבור ותקבע האם יש מקום להתערבות טיפולית, מעקב והדרכה וכו'. מבחינת ההורים חשוב לדבר איתה בצורה ברורה מבלי להדגיש את המילים ה"שגויות" או לעודד אותה כי זה חמוד! יש לדבר אליה בצורה טבעיתולהשתדל הבין אותה כי בשלב זה יש מטלות שפתיות שאליה להשיג לפני ההיגוי המושלם, אשר נירכש בשלבים שונים עד גיל 6.

02/01/2002 | 12:42 | מאת: ליסה רוזנס

ברצוני לשאול האם מצאו שפיזיוטרפיה/ריפוי בעיסוק יכול לעזור לרפות גמגום? באבחון שעשו לבני בן ה- 4.3 שנים מצאו שיש לו שרירים לא מפותחים בלסת ז"א גיוס חגורת הכתפיים לצורך לעיסה "טובה" וגם עוד לא החליט איזה יד הוא הדומיננטי. כאשר היה צריך לקחת חפץ הוא הושיט את שתי ידיו, בהיסוס ען יד שמאל. בתודה , ליסה

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילד עם קושי בהתארגנות והיפוטוניה בחגורת הכתפיים, ובהחלט המקום לטיפול אצל רב"ע או פיזיוטרפיה. איך הגעתלקשור את זה לגימגום? התשובה יכולה להיות שיש לבנך קושי בהתארגנות במרחב, בפעולות מוטוריות ויכול להיות שקושי זה מתבטא גם בהיסוסים וחזרות ברצף הדיבור, אשר נשמעים לך כגימגום אבל למעשה נובעים ממקום אחר........................ מקוה שכוון המחשבה מסיעה לך להבין מה הקושי, בכל מיקרה, הוא צעיר מאד ואם יש צורך בהתערבות טיפולית הז בהחלט הזמן לזה. בהצלחה!

01/01/2002 | 12:31 | מאת: שושי

שלום בני כבן שנתיים ו10 חודשים. בגיל שנתיים עבר ניתוח צינוירות עקב ירידה גדולה בשמיעה. לפני הניתוח היה לו אוצר מלים בודדות של כ20 מלה, ורוב הדבור לא היה ניתן להבנה. אחרי הניתוח השמיעה היתה תקינה. (15 דציב') לפני כחדשיים התברר כי הצינוריות סתומות והשמיעה שוב לא תקינה(45 דציב). לאחר טיפול אנטי' והומאופטי השמיעה היתה בגדר הנורמה (20 ו15 דציב'). הילד מדבר במשפטים , אך הדיבור בחלקו מאד לא ברור. ברצוני לציין כי כשמוצץ בפיו הוא מזיל רוק. א. כמה זמן לאחר ניתוח צינוריות (במידה והשמיעה תקינה) הדיבור היה צריך להשתפר. ב. האם יכול היותר קשר לרוק בשעת מציצת מוצץ. האם כדאי ללכת לקלינאי תקשרת בהקדם, או לעשות דבר מה אחר. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

הצינורות אמורות לצאת לאחר מספר חודשים ובתקופה שהם במקום צריך להקפיד שלא להרטיב את האוזן כי מים יכולים להכנס לאוזן התיכונה ולגרום לדלקת............ מבחינת הדיבור: אם יש ריור רב יכול להיות לבנך כלל לא נושם דרך האף, וזה נושא לטיפול אצל הרופא. לאחרונה שמעתי על טיפול אלטרנטיבי של שיאצו לנוזלים באוזניים, אולי כדאי גם לך לבדוק כוון זה? יש קשר בין שמיעה לדיבור, אבל יכול להיות שתנועות הדיבור לא מס]יק מדוייקות, וזה לא תמיד קשור קשר ישיר לשמיעה (ברור ששמיעה תקינה הינו תנאי מקשדים לדיבור, אבל ישנם עוד כמה מרכיבים לדיבור ברור, והם לעתים מרכיבים מוטוריים של הפה. האם הוא אוכל אוכל "רגיל" אשר דורש לעיסה והפעלת כוח גס ועדין בפה? כדאי כן לפנות לקלינאי תקשורת אשר תבדוק את תכונות הדיבור, תדריך אותכם ותיעץ באשר לצורך בהתערבות ישירה או רק מעקב צמוד אחר התקדמותו של בנך. בהצלחה!

06/01/2002 | 12:15 | מאת: שושי

תודה על תשובתך. במידה והכל תקין- מהו טווח הזמן לאחר שהשמיעה הפכה לתקינה בו אמור הדיבור "להסתדר" (להיות ברור)., כשמדובר על ילד בגיל זה -שנתיים והלאה. ושוב, תודה.

01/01/2002 | 09:43 | מאת: אריאלה

שלום, בתי כמעט בת חמש, ילדה דו-לשונית (אנגלית ועברית) אך הבעיה שאין לה בכלל את האות "ל", אלא היא במקום ה"ל" היא אומרת משהו כמו "ר". הלשון פשוט לא נוגע בתקרת הפה כדי לומר את ה"ל". האם יש מקום לאבחון וטיפול או שזה אמור לעבור לבד?

זההגיל המתאים לפנות לטיפול כדי להבטיח שהיא תירכוש את ההגה לפני כניסתה לבית הספר ובכך למנוע ממנה קשיים ברכישת הקריאה. גיל חמש הוא גיל המקסימלי לגבי רכישת ה- "ל", מרבית הילדים כבר אומרים אותה בגיל זה, ולא בטוח שזה קשור לדו-לשוניות! פני לטיפול במהרה, בהצלחה

31/12/2001 | 22:51 | מאת: שיר

קראתי באתר אחר מחקר שנאמרו בו,כי ילד בו שנה וחצי שאינו אומר מינימום של 20 מילים צריך בדיקה ואיבחון. האם יש בכך אמת וזהו המינימום הנדרש בגיל? כמו כן נאמר במאמר שילד המאחר בדיבור הוא בסיכון לפתח לקויות למידה. מה דעתך?? ביתי בת שנה וארבע וחצי חודשים ואומרת כ-12 מילים כבר. קצב הוספת המילים החדשות אינו מהיר(לפעמים אפילו מפסיקה שמוש במילה שידעה).יחד עם זה התפתחותה הכללית יפה מבינה הוראות מזהה ומצביעה על אברי גוף לפי שם וכו, האם יש לה עכוב בדיבור? מתי עלי לפנות לאבחון? מתי עלי לצפות ל"קפיצה" הגדולה במספר המילים שאומרת? מקווה שלא הקשתי עם הרבה מידי שאלות תודה

לקריאה נוספת והעמקה

על פי תאורך ביתך מפותחת בהתאם לגיל ולא ניראה לי שיש מקום לדאגה. בארץ נוהגים לבצע בדיקות תיקשורת בטיפת חלב, בגיל שנתיים ושלושה חודשים, בערך. הדרישה המינימלית בגיל זה, לילד נורמלי היא שיצרף לפחות שתי מילים בכוונה לספר מה קורא בתמונה ושיכנה בשם מספר פריטים, זו דרישה מינימלית שיכולה להצדיק הפניה לאבחון מקיף על ידי קלינאי תקשורת. מתחת לגיל שנתיים יש שונות רבה בין ילדים, ואין לזה משמעות מבחינת רכישת שפה לא תקינה. באשר ללחקוי למידה, כן, במיקרים רבים ולגבי ילדים יותר גדולים מביתך עיקוב ברכישת השפה בגיל הרך יכול להיות ביטוי מוקדם לליקוי למידה (למעשה זאת ההתחלה של תופעת קשיי הלמידה אשר יותר מאוחר יכולים להקשות על כישורי הלמידה, הקריא וההבנה של קטע כתוב, על המשתמע מכך. הבעיה עם מאמרים שלפעמים מכניסים את ההורים בדאגה, ללא צורך, וכניראה זה מה שקרה לך. עם ביתך בריאה ושמיעתה תקינה יש סיכוי טוב מאוד שלא תהיה לה בעיה בהמשך. תהני מביתך ותעודדי אותה לקשר וקשב לסביבתה.

30/12/2001 | 11:22 | מאת: עידית

שלום, אני עובדת עם ילדים ונוער. הייתי שמחה לדעת כיצד ניתן לסייע להורים אשר יש להם ילד עם תיסמונת טורנט. והיכן ניתן למצוא חומר בנושא זה. תודה.

אני מצטערת אבל אינני יודעת. נסי לשאול בפורום של הפסיכיאטריה לילדים. הכי טוב להתיעץ התוך הצוות שלך, כך תקבלי הדרכה מתאימה לילד הזה, בהצלחה

31/12/2001 | 02:00 | מאת: א.מ.

האם כוונתך לתסמונת טורט, או באנגלית TORRET SYNDROM .? ניתן לערוך חיפוש באחד ממנועי החפוש, וכדברי פרידה-זה שייך לפסיכיאטריה.

29/12/2001 | 18:35 | מאת: רומי

יש לי ילד בן שנתיים וחודשיים שמדבר באופן שוטף. לפני כחודש הוא התחיל לגמגם. שאלתי היא למה זה קורה וברור לי שאני לא צריכה להעיר לו אך האם כדאי לעזור לו להשלים את המשפט או לתת לו לעשות זאת בעצמו לפעמים הוא נתקע ואני מרגישה מעט תסכול מצידו. תודה!!!

לקריאה נוספת והעמקה

חסור שטף בגיל זה הינו תהליך נורמלי לחלוטין, כחלק מרכישת השפה, עייני cאתר של קלינאי התקשורת, קיראי על חוסר שטף בדיבור uלאחר מכן, ואם עדיין יש שאלות, פני אלי בשאלה ספציפית, ואשמח להשיב www.ishla.org.il שאלתך שכיחה ומוצדקת בהחלט!