פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3677 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

15/12/2002 | 19:53 | מאת: אורנה

שלום! בתי בת ה-5 מגמגמת, או יותר נכון, יש לה חוסר שטף בדיבור מגיל שנתיים. איננו פנינו לטיפול, והדבר חולף עם הזמן. כאשר היא נתקעת בדיבור, היא ממצמצת בעין אחת באופן לא רצוני, ותמיד באותה העין. הדבר קורה לה גם כאשר היא ננזפת או חוששת. לגבי הדיבור- האם הדבר יכול להעלם לחלוטין? האם היינו צריכים כן לפנות לטיפול? והאם המצמוץ קשור לבעיה זו? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה
18/12/2002 | 19:25 | מאת: מירב

שלום שמי מירב וגם בני בן חמש וסובל מגימגום במשך כשנתיים וחצי. אני מבינה את ההטלבטויות שלך ואני רוצה לומר לך כי פניתי לכל מיני רופאים והבעיה טרם חלפה. קווי לטוב מירב

19/12/2002 | 20:00 | מאת: אורנה

הי מירב! לא הבנתי האם לבנך יש גם את הבעיה של המצמוץ בעין. אם כן, הבנתי שזה חולף לבד עם הזמן, אך אם זה ממש מפריע לכם, לילד, לסביבה, יש תרופות שאפשר לתת לו, והן מעבירות את ה"תיקים". אני, לעומתך, לא פניתי לרופאים או קלינאים, אלא רק בהתחלה, כשהקלינאית אמרה לי "לא להתייחס!" ובאמת לא התייחסנו כלל, והגמגום כמעט חלף. אני בטוחה שאם תתאזרי בסבלנות, זה יעבור לבד. בהצלחה!

המיצמוץ בעין יכול להיות חלק מהדיבור ויכול להיות תופעה עצמאית לחלוטין, שבמיקרהה מופיע באו זמנית! למי זה מפריעה? אם היה לך סבלנות והחוסר שטף חלף יכול להיות שגם המיצמוץ יחלוף, בכל מיקרה כדאי לבדוק בדיקה רפואית כדי לוודא שאין יבה פיזית למיצמוץ, לפני שמחליטים שזה התנהגותי בלבד. בהצלחה!

15/12/2002 | 19:41 | מאת: סיגל

שלום! בני כמעט בן 4, והוא עדיין אינו מבטא את האות "ר", או יותר נכון, הוא מבטא אותה כמו W, בנוסף מגיל שנתיים בערך הוא נתקע בדיבור, אך במשך הזמן הדבר משתפר. האם לפנות לקלינאי תקשורת? יש לציין שפעם בכמה ימים יוצאת לו "ר" נכונה, וכשאני מבקשת ממנו לחזור עליה, הוא כבר לא יכול. תודה רבה מראש.

ה "ר" נרכשת האופן ספונטני עד גיל 5, זהו הגיל הרצוי לטיפול בהיגוי להגה זה! לא כדאי לתקן או להעיר, רצוי לדבר אליו נכון ולסמוך על יכולתו לזהות, לחקות ולהגאות את ההגה במקום ובזמן הנכון, על פי הקצב שלו.... ניתן לפנות לטיפול רק לצורך רישום ועימידה בתור, כך שעד שיגיעה תורו יהיה בן חמש, הגיל המתאים לטיפול.... בהצלחה ובאיחולי סבלנות!

15/12/2002 | 13:16 | מאת: עדו בן צבי

לבן שלנו יש הפרעות בתקשורת. זה ברור. לפי מה שקראנו ברשת האינטרנט, הוא אינו אוטיסט. ככל הנראה, יש לו תסמונת עם שם גרוע. שם שמלקק את האגו של ההורים וגורם להם לחשוב שנעים להם לחשוב שזו הבעיה של הילד. יש לו כנראה תסמונת שהוגדרה לראשונה רק לפני 10 שנים. ''תסמונת איינשטין''. הזמנו כמה ספרים בנושא מחנות 'אמזון'. בהשקעה של קצת כסף נוכל לדעת אם באמת סביר שזו הבעיה שלו, מי הרופאים הבודדים בעולם שמטפלים בה ומה אנחנו צריכים לעשות בעצמנו. רציתי רק לדעת, מישהו פה התנסה בדבר כזה או שאולי השאלה שלי הקדימה בכמה שנים.

לקריאה נוספת והעמקה

תסמונת איינשטיין???? לא שמעתי עליה, אולי יש לה שם נוסף? אשמח לדעת מה הוא!

23/12/2002 | 10:21 | מאת: עדו בן צבי

אין לי מושג אם יש לה שם אחר. הזמנו ספר עליה. אישתי ואני מקווים שזו לא מלכודת להורים שפוגשים את הנושא בפעם הראשונה.

15/12/2002 | 12:57 | מאת: elad

בתי בת 9 הובחנה לאחרונה ומצא שיש לה בעיות שיום ושליפה, וכן בעיות ארגון המילים/המשפט. היא מקבלת טיפול שבועי אצל קלינאית תקשורת, אך להערכתי 45 דקות שבועיות אינו זמן טיפול מספיק ארוך כדי לאפשר לה להתגבר על קשי הדיבור שלה. לכן אני מעוניינת לקרוא חומר שיעזור לי להבין את הנושא, ושיתן לי דרכים איך לתרגל איתה באופן שותף . האים מישהו יכול להמליץ לי על ספר/ספרים בנושא זה (בעברית או באנגלית)? בתודה.

17/12/2002 | 16:33 | מאת: שלמה.ל

הכנס לאתר האינטרנט www.hearsay.co.il

15/12/2002 | 10:22 | מאת: שרית

לפרידה שלום . . . אני סטודנטית לחינוך מיוחד, אשר עובדת עם ילד בעל היפרלקסיה. ראיתי כי לפני מספר חודשים כתבת שבכנס הקרוב ידברו על היפרלקסיה. אודה לך מאוד אם תוכלי להפנות אותי לחומר בנושא. מצאתי ספר שנקרא"קריאה בגיל צעיר מדי", אך פרט לו לא מצאתי חומר בנושא. בתודה מראש שרית

לצערי אין בידי חומר כזה, תוכלי לפנות למחלקה לחינוך או לסיפריה בחינוך ולחפש בתחום האוריינות. בעקרון היפלקסיה הינה תופעה "פתולוגית" והינה מלווה במאפייני התנהגות נוספים, כחלק מסינדרום.

11/12/2002 | 19:25 | מאת: עירית

בעבר דפדפתי באינטרנט ומצאתי אתר נחמד של שפת הסימנים. אני לא יודעת איך להגיע אליו עכשיו, וחשבתי אולי אתם תוכלו לעזור לי. תודה

לצערי אינני יודעת כיצד להגיע, נסי דרך גוגל

...בהמשך לתשובתך המשמחת הקודמת. אך האם בכל זאת כדאי ללכת לאיש מקצוע ולעקוב, או לשבת בשקט? חוץ מזה האם כדאי להעיר לילד ולתקן אותו או שלהבליג? תודה רבה על התייחסותך!!!

לא כדאי להעיר לילד ובמידה ודואגים רצוי אף מומלץ לקבל עצה מקצועית!

08/12/2002 | 22:57 | מאת: יפה

בני בן שנתיים פלוס. החל לדבר מוקדם מדבר הכל וכולם מוקסמים מאוצר המילים ומיכולת ההתבטאות. עד לפני שבועיים או קצת יותר. פעם או פעמיים הוא התחיל משפט וקרא לי אמא אמא אמא כאלו נתקע לו משהו או שזה מכוון (מפינוק או משהו כזה) אני צחקתי ביקשתי שיחזור על עצמו. בשבועיים האחרונים די מטריד אותי שהרבה פעמים המילה הראשונה שהוא מוציא משוכפלת כמה פעמים במיוחד כשהוא קורא לי ורוצה תשומת לב או בשאלות: השאלה שמתחילה במילה 'מה' הוא חוזר על 'מה'כפול 8 בערך. כשאני אומרת לו אני לא יענה לך עד שתגיד נכון הוא מתקן ללא כל בעייה. האם זה גמגום? האם עלי להעיר לו ולתקן, האם יש צורך לעשות משהו כדי למנוע הרגלים מגונים? ,למה עד כה הוא דיבר מצויין ופתאום נוצר הפלונטר? מאוד אודה על התייחסותך הרצינית

לקריאה נוספת והעמקה

זה לא נשמע גמגום אלה חוסר שטף התפתחותי ויש לו תפקוד ברכישת השפה. פני לאתר קלינאי התקשורת וקיראי את הפרק המיועד לנושא זה וגם תקראי תשובות מהעבר על הנושא, בפורום זה. בהצלחה!

07/12/2002 | 00:27 | מאת: איריס

קראתי את תשובתך למירב (שאלות מתחתי) ורציתי לומר שבני בן שנתיים ועשרה חודשים מטופל אצל קלינאית תקשורת אך הוא, בניגוד לבנה של מירב, די ביישן, נמנע מלדבר משפטים ארוכים ומתבטא במשפטים בני 3-4 מילים או פחות. בבית כשהוא מדבר ספונטנית לא תמיד ניתן להבין את כל דבריו כי יש לו שיבושים שונים כמו חוחש (חושך) ולפעמים אני אומרת לו שלא הבנתי ושיחזור שוב על דבריו. בבית הוא גם מדבר יותר ומשתמש במשפטים ארוכים יותר מאשר אצל הקלינאית החושדת גם בקושי בשליפה. האם יש קשר בין ביישנותו לחוסר השטף בדיבורו? ואם קיים קושי בשליפה, מה זה אומר? האם דברים אלה עלולים להשפיע על התפתחותו? יש לציין שלפני שהחלנו טיפול של קלינאית הוא עבר אבחון ובו הוא דורג לפי חודשים כמעט בכל התחומים קצת יותר מגילו. וויזיומוטורית הוא דורג כשנה מעל גילו. רק מבחינת הבעה הוא קיבל דירוג של חודש פחות מגילו. האם הפער בין ההבעה להבנה ולוויזיומוטורית (מה זה בעצם?) עלול לגרום לו קשיים כלשהם?

לקריאה נוספת והעמקה

בנך מציג כניראה עקוב בהתפתחות הדיבור והשפה ולא רק קשיי שטף בדיבור, לכן נראה מפניתך שמדובר על מיקרה שונה במקצת. אופי הילד - ביישנות או פתחות נבנים בגיל הזה, חלק הינו נולד וחלק מהתפתח בהתאם לנסיבות וחיזוקים שמקבל מהסביבה, כשמבינים אותו יש לו עידוד לנסות גם מילים חדשות ומורכבות, וכו' קושי בשליפה הינו קושי במציאת מילה מסויימת בצורה מהירה ויעילה, בהתאם לגיל וההתפתות השפתיתי והכללית, במיקרים שזה קורה בגיל גן או ביה"ס יכול להוות קושי בלידה והתבטאות בכיתה. לומדים למצוא את המילים כשיש אוצר מילים מתאים וגם אסטרטגית למידה תקינה, יתכן ובנך נהנה כעת מטיפול אשר יכול למנוע קשיי לידה בעתיד! בכל מיקרה, תפני את שאלותיך לקלינאי המטפל בבנך, חובת להשיב עד שתהיה מרוצה!

08/12/2002 | 10:48 | מאת: איריס

בקשר לאוצר מילים: יש לו אוצר מילים גדול ואין לו בעיה עם אוצר מילים, למעשה הוא יכול להשתמש במילים שבני גילו עדיין לא למדו. הוא יודע מושגים שבני גילו עדיין לא יודעים. (גבוה-נמוך, שמן-רזה, מתחת מעל, לפני אחרי וכו') הבעיה היא שהוא מעדיף לדבר במשפטים קצרים או לשתוק וזה נובע בהרבה פעמים מבושה. זו דעתי ואני לא חושבת שיש לו אפיו בעיה בשליפה. אני די מאמינה בתחושותי כאמא. אני חושבת שהוא פשוט לא אוהב לדבר הרבה ולכן לא יוצא לו ל"התאמן" בדיבור. הוא כבר יודע לזהות את שמו וגם מילה נוספת שרואה הרבה בפרסומות (תחילתה של אוריינות?). האם את עדיין חושבת שזה עיכוב בהתפתחות הדיבור והשפה? מה דעתך על דבריי?

05/12/2002 | 15:32 | מאת: מירב

שלום, לאחר עיון מקיף בשאלות ותשובות שניתנו בפורום שמתי לב לשאלה שעסקה בקשר שבין מוטוריקה לגימגום. הבן שלי בנוסף להיותו מגמגם מטופל בפיזיוטרפיה, עקב בעיות בחגורת הכתפיים, התארגנות במרחב וביצוע מטלות כמו כן היה מטופל בעבר אצל מרפאה בעיסוק עקב בעיות במוטוריקה עדינה, כתיבה ביד שמאל (יד דומיננטית התגלתה בגיל מאוחר יחסית). האם יש קשר בין כל מה שאני מתארת לבין גימגום מתמשך כבר שנתיים וחצי??? ומהו הקשר? תודה מראש על ההתייחסות מירב

לקריאה נוספת והעמקה

הקשר יכול להיות של קשיי התארגנות בשפה, על אותו משקל של הקשיים בהתארגנון במרחב - במידה ויש קשר לרוב הטיפול בהתארגנות במרחב מסיע גם להתארגנות בשפה....... וה"תקלות" במיקרה זה הינם רק פקקים או ממלא זמן עד שהמשפט מתארגן לו ויכול להתבטא באופן רציף. זהו אחד ההסברים לתופעת הגימגום בגיל הצעיר וההסבר להעלמות של הגימגום לקראת גיל 6, על רקע של הבשלה בהתארגנות.

05/12/2002 | 15:00 | מאת: מירב

שלום רב, כבר פניתי בעבר לפורום, אבל עדיין בעיית "חוסר השטף בדיבור" לגיל הרך לא חלפה. בני מגמגם כבר שנתיים וחצי כיום הוא בן חמש ועדיין נתקע במילים או אותיות, הגמגום הוא לא סדיר, שכן יש תקופות בהן הוא כמעט ולא נתקע ויש תקופות שהוא בקושי מצליח להגות משפט או מילה. אנו כהורים מאוד מודעים לכל מה שצריך לעשות, ונוהגים על פי כללי העזרה שקיבלנו מקלינאית תקשורת. כמו כן יש לציין כי הבן שלי מסרב ללכת לקלינאית תקשורת בטענה כי קשה לו ואין לו חשק. בנוסף הוא ילד מאוד דברן למרות הקשיים שלו הוא שואל המון שאלות, שר, עושה הצגות, מדקלם טקסטים שלמים ופונה לאנשים ויוזם שיחות, הוא לא מתייחס לזה שהוא נתקע וקשה לו ולא מוותר וממשיך כרגיל. מה עלנו לעשות כהורים על מנת לעזור לו, והאם הגימגום יחלוף מעצמו באיזשהו שלב?? תודה מראש על ההקשבה וכל עזרה תתקבל בברכה ממני מירב אמא אוהבת ומודאגת

הינך מתארת ילד מפותח היטב, אשר טינו מפחד או נמנע מדיבור - מצב זה אידאלי ולמעשה זו המטרה בטיפול בדיבור. אם תתיחסי לגימגום כאל מין "אלרגיה" המופיעה ונאלמת לפי איזה קצב פנימי, ללא שליטה מבחוץ, הניראת לעין- יהיה לך קל יותר להבין שהמצב כמו שהוא הינו המצב הטוב ביותר שאפר לשאוב אליו. הוא פעיל, לא נמנע מדיבור, בטוח בעצמו וכנראה שלם עם עצמו! נהדר!!!! במידה והוא ירצה לברר את פשר התופעה תוכלי תמיד להציע לו טיפול, מצד שני הוא עדיין בגיל שהחומרה או "צפיפיות, של התופעה יכולה להפחית באופן משמעותי. לצערי מרבית המחקרים העוסקים בגימגום חקרו את האנשים שפנו לטיפול ומעט מדי את האוכלוסיה הכללית שכוללת אנשים כמו בנך, אשר יתכן ומגמגמים ויכולים להמשיך ולתפקד באופן תקין, עם התקלות וללא התופעות הרגשיות הנלוות לאוכלוסיה הפונה לטיפול - בודאי יש מה ללמוד מאותם האנשים המציגים תקלות בדיבור ומוצלחים בכל מצב הדורש דיבור! בינתיים שבי על הגדר והמשיכי לעודד אותו לגדילה ושיחה, ללא מעצורים!

02/12/2002 | 17:20 | מאת: הגר

שלום, בני בן ה-15 אינו מבטא את האות שין ('ש') אלא סמך ('ס'). שאלתי, האם עדיין יש מקום להתערבות קלינאית תקשורת או שזה כבר מאוחר מדי ודינו לדבר כמו הרבה פוליטיקאיים ידועים וסתם אנשים מהשורה? אשמח לקבל את תשובתכם בנושא. בתודה ובברכה, הגר

במידה ובנך מעוניין בטיפול, אז, עדיין לא מאוחר. הכל תלוי במוטיבציה ובמודעות שלו, וכמובן ביכולת של הסביבה להבינו או להביכו עקב הסילוף של השורקות. תתיעצי איתו וקבלי ממנו דעה - באופן כללי, גיל ההתבגרות הוא "חלון הזדמנות" לשינוי ושיפור בכל התחומים, כולל דיבור

05/12/2002 | 16:03 | מאת: הגר

02/12/2002 | 11:29 | מאת: אורית

שלום רב! בני בן 3 וחצי והתחיל לדבר מאוחר (סביב גיל שנתיים +). עד לאחרונה היה חוזר כמו תוכי על כל מה שאמרו לו. היום כבר כמעט ולא, אבל עדיין קשה לנהל איתו "שיחה": לא תמיד עונה למה ששואלים ולפעמים פשוט לא עונה בכלל. אם הוא כן עונה, תשובותיו קצרות ולא מפורטות. הוא גם לא ממשיך את השיחה, אלא רק עונה בקצרה (כאמור, כשעונה...) וזהו. יש קושי מיוחד בתשובה לשאלות מורכבות כמו "למה" ו"איך". בנוסף, הרבה פעמים כשהוא אומר משהו הוא חוזר על דברי עצמו פעמיים ויותר. * האם זה עשוי להיות קשור לאיחור בדיבור ולכך שהוא עדיין לא מיומן בשפה, או שיש מקום לבירור נוסף? * האם סגנון תקשורת כזה קשור להפרעות ידועות? תודה רבה מראש!!!

02/12/2002 | 14:36 | מאת: אורית

ביקרתי באתר הממולץ ונראה לי רלוונטי להוסיף את הפרטים הבאים: קשב וריכוז: לפעמים "חולמני". לא אוהב לבצע ולהשלים משימות שלא מעניינות אותו. באופן כללי ילד רגוע, אם כי לפעמים משתולל ומרעיש. חיברות: יש לו בגן חבר אחד קבוע, איתו הוא משחק, גם משחקי דמיון וגם ריצה, טיפוס וכ"ו. לא נוהג לשחק בקבוצה. שוב, תודה!

קשה ולא רציני לנסות לקבוע אבחנה מבלי לראות את בנך. את מתארת קשייי הבנת שפה וקושי בניהול שיחה אשר אלולים להיות סימנים מוקדמים לקשיי למידה או לחלופין התפתחות שפה מאוחרת.... התשובה צריכה לקחת בחשבון הסתכלות כללית על בנך, קבלת פרטים על תפקודיו בתחומים רבים, ובעקר שינויים שחלים בתקופה האחרונה )מגמת התקדמות ותחומיה) לדעתי כדאי לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת ובמקביל לביצוע בדיקת שמיעה - ולא להסתפק באמירה ש"הכל בסדר" עד שלא מקבלים אבחון וכן הדרכה לסייע לו בכל הבטי השפה. תוכלי לבקש הפניה מרופא הילדים בקופה לבדיקות השונות.

30/11/2002 | 19:13 | מאת: מנשה

ילדי בן 3. לילד יש עיכוב התפתחותי רב תחומי. הילד מתקשר ואומר כמה מילים כמו: אבא, פרפר (פהפה), ביצה, שלי, פיצה, מחקה את הקולות של חתול, כלב, אריה. הילד עבר בדיקות מקיפות שיצאו כולן תקינות. כגון: שמיעה, אמ אר אי, אי אמ גי, צליאק, חומצת אמינו בפלזמה, ספירות דם, סי פי קי, בקיצור את כל הבדיקות הביוכימיה הנדרשות. בנוסף בוצעו בדיקות האיקס השביר. הילד נמצא במעקב של רופא ניורולוג, רופא התפתחות הילד, ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור, פזיוטרפיה. הילד מהלך על בירכיו, עומד ליד חפצים ושולחנות והולך סביבם ולאורך הקירות, הולך עם עזרה בלבד. הילד איננו נמצא במסגרת של גן, למרות שניסינו זאת אך ללא תוצאות. את הילד ראה ניוולוג מומחה (פרופ' צלניק) מביה"ח כרמל באמצע חודש אוק' האחרון. הפרופ' קבע לאחר שראה את תוצאות הבדיקות האחרונות ואת הילד כי אין (וזאת עפ"י הידוע עד כאן) שום בעיה ידועה לילד וכל שנותר הוא להמתין ולראות איך זה יתפתח. מעבר לכך הפרופ' שלל כל תיסמונת ובעיית תיסמנת כלשהיא, וקבע כי זו בעיה של עיכוב התפתחותי. אשתי ואני נסענו גם לאורטופד בקשר לבעיית העמידה של הילד (עומד מאוחר מאוד מבחינת הגיל) ונקבע כי הכל תקין חוץ מחולשה קטנה בשריריו. לפיכך בוצע אי אמ גי' שהראה שהכל תקין. יש לציין כי סבתו של הילד החלה ללכת ולדבר בגיל 4. וזאת לפי הסבתא. גם כיום הילד נמצא עדיין במעקב ניורולוג, התפתחות הילד, ריפוי בעיסוק ובדיבור. הילד אינו אוכל לבד כשהוא בכיסא האוכל כיוון שהוא זורק את המזון והשתיה לכל עבר. שאלתי היא האם ישנם עוד ילדים במצב דומה? ואם כן מה יש עוד לעשות? האם יש קשר למה שהיה עם סבתו של הילד?

לקריאה נוספת והעמקה

קשה לדעת בודאות האם מדובר על התפתחות מאוחרת תורשתית, אך שמענו על סיפורים כאלו מסבתות למיניהן! באשר לשילובו בגן, מכוון שהוא ילד בישראל, עם התפתחות חריגה, מגיע לו להשתלב בגן וישנו חוק לחינוך מיוחד שמגדיר ומגו על זכויותיו לחניך ומענה לצרכיו המיוחדים! כדי להתקבל למערך חינוך מיוחד עליו להיות מוכר על ידי ועדת ההשמה באיזור מגוריכם, דרך העיריה או מועצה.... ההפניה במיקרה זה, לדעתי, צריכה להעשות דרך המכון להתפתחות הילד ודרך המערכת אשר עוכבת אחריו, בכל מיקרה וגם ללא ,כותרת" ואבחנה מבדלת ברור שהוא מציג איחור התפתחותי וזכותו לקבל את כל הטיפולים שלהם הוא זקוק! המלצתי שתפנה למכון להתפתחות הילד ותבקש את עזרתם בהשמתו בגל לילדים בעלי צרכים מיוחדים! אשמח להמשיך ולסיע לך על גבי אתר זה! בהצלחה.

04/12/2002 | 21:00 | מאת: אורטל

אבא יקר! בני היום בן 4 והוא גם סבל וסובל בעיות התפתחות הוא התחיל ללכת בגיל שנתיים ו 8 והיה הרבה זוחל ועומד עד שהלך לפי התאור של בנך הוא קרוב מאוד להליכה פשוט תלך איתו המון עם עזרה לתרשום אותו גם לגן טיפולי {כמו ילדי} זה יחולל בו ניפלאות פשוט תהיה סבלני ואל תתיחס להבחנות כי גם אצל בני לא מצאו כלום אבל ברור שיש לו בעייה בהצלחה

29/08/2003 | 12:52 | מאת: ק.

אשמח לקבל כל אינפומציה על האיקס השביר לחברה שנמצאת בחודש 6 תודה

29/11/2002 | 10:38 | מאת: מתעניינת

קראתי על ההפרעה הנ"ל (specific language impairment) ורציתי לדעת איך היא מתבטאת בדוברי עברית. הבנתי שאחד הסימנים בדוברי אנגלית הוא השמטת "is" "does" וכ"ו. איך זה בעברית? יש אתרים בעברית שנותנים עוד אינפורמציה? תודה!!!!

לקריאה נוספת והעמקה

המונח בזה מתכוון להפרעה ברכישת השפה, כשדגם הרכישה שונה מדגם של רכישה "נורמלית" באיחור ביחס לבני אותו גיל. הכוונה להבדיל מליקויים התפתחותיים כללים המלווים באיחור ברכישת השפה על רקע של תסמונת מאובחנת. ההבדל הינו בשימוש במינוח ולא יותר, משתדלים להבדיל בין רכישה מאוחרת לדגם רכישת השפה בסדר לא אופייני. תוכל לקבל מידע נוסף באתר האגודה של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il ובסיפריות של בית הספר לחינוך, או הפרעות בתקשורת.

28/11/2002 | 14:24 | מאת: שילה

אני צריכה חומר בשביל מחקר על ההשפעה של ויטמינים מסוימים על הקשב והריכוז בכל שיכבות הגיל מילדים עד זקנים אשמח לקבל כמה שיותר חומר

אין זה תחום עיסוקי!

15/12/2002 | 13:20 | מאת: עדו בן צבי

חפשי במנוע החיפוש PUBMED את המנוע אפשר למצוא בעזרת www.google.com

25/11/2002 | 12:48 | מאת: נועה

נולד פג ( חודשיים בפגיה ) , השפה עשירה אוצר מילים גדול מאוד לגילו.קורה לפעמיים שרוצה לאמר משפט ונתקע על המילה הראשונה כחצי דקה " אבא אבא אבא .. " עד שמשלים את מה שתיכנו להגיד זה נורמאלי לגילו ? כמו כן יש מצב של עליית טון וירידה במהלך דיבור לפעמיים .. והוא בן יחיד מדבר על עצמו רק בגוף שלישי .. " אתה רוצה לאכול ".. אמא תיקח אותך ... וכו' .. כמו שמדברים אליו בדיוק . ולא משתמש במילה אני / שלי /לי .. אף פעם . מה לעשות ? ועוד מצב שהיה באבחון אצל ריפוי בעיסוק ופסיכולוגית של דיבור תבניתי .. חזרה ללא הרף ע ל משפט /רעיון ( רק לפעמיים במשך היום ) כיצד לטפל בכל הבעיות .. האם הוא זקוק למעקב של קלינאית ??????

לקריאה נוספת והעמקה

האם הילד היה בבדיקת תקשורת בטיפת חלב, בגיל שנתיים ושלושה חודשים? תקופה של חוסר שטף בדיבור הינה "נורמלית" בילדים בגיל זה, תוכלי לקבל יותר מידע בנושא זה באתר קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il בקשר למרכיבי שפה ברור שאם פונים אליו בגיוף שלישי הוא יפנה כך לאחרים ולעצמו! נראה לי שתפיקו תועלת מפניה לקלינא אשר יעשה סדר באבחנה יתוכל גם לתת לכם הדרכה ייחודית לקדם את בנך. לא ברור לי אם האבחונים שהזכרת נעשו במסגרת של מכון להתפתחות הילד או כל אחד בניפרד, רצוי בגיל זה במיוחד, לעבוד כ"צוות", ולכן אם מדובר על ילד רב בעייתי או שזקוק לאבחון של מספר תחומים, רצוי לבצעם בצורה כוללנית במכון להתפתחות הילד, תבקשי הפניה מרופא הילדים של בנך. תארת את התנהגותו ואני מקווה שהבנתי מה שאלתך, במידה ולא קבלת מענה כתבי לי שוב באופן ברור מה שאלתךץ בהצלחה!

24/11/2002 | 10:30 | מאת: ג'ו

האם ידוע למשהו על תחליף אלטרנטיבי לריטאלין

לקריאה נוספת והעמקה

נא להפנות שאלה זו לרופא MD

15/12/2002 | 13:35 | מאת: עדו בן צבי

לאסכולת הנוירולוגים הצרבלית יש מודלים מפורטים יותר לגבי הסיבה הפתולוגית למנגנון הפתולוגי המחולל את ליקויי הלמידה והריכוז (אגב, הם טוענים שההפרדה בין ליקויי למידה לליקויי ריכוז שגויה). בזכות המודל למפורט, הם יכולים להתערב באמצעים הרבה יותר עדינים מהריטלין. אישית, קיבלתי טיפול באנטי היסטמינים. אני מאובחן כבר 26 שנים וזה הטיפול, שלדעתי, הכי הואיל לי. יש רובאים מהאסכולה שמטפלים גם בפיזאותראפיה אבל עליהם יש לי ידע שיטחי בלבד. האם מעניין אותך לשמוע על אודות הטיפול שפתח לי את שערי האוניברסיטה?

23/11/2002 | 18:37 | מאת: לימור

שלום לפרידה ולכולם !! האם שמעתם על שיטת טאוטס לטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז? אני לא בטוחה שהשם נכון, הבנתי שזו שיטה שהומצאה ע"י מרפא בעיסוק צרפתי והיא מוכנסת כעת לעבודה בישראל. השיטה הוצגה בתוכנית עם רבקה מיכאלי באחד מלילות שבוע שעבר ע"י שתי קלינאיות תקשורת. לא אני ראיתי את התוכנית אלא "אמא מודאגת" ששלחה אותי לחפש פרטים בנושא, אם יש לכם מידע או אתרים מתאימים באינטרנט אודה לכם מאוד.

לקריאה נוספת והעמקה

מדובר על שיטת "טומטיס" tomatis אין עדיין מספיק מחקרים מבוקרים לאישור תכני השיטה והעבודה כדי להמליץ עליה בארץ. מדובר על הצפה של הערוץ השמיעתי לפיתרון של בעיות רבות, ביניהם למידה, ריכוז וקשב... היה זהיר בחיפוש אחר שיטה אולטימטיבית המבטיחה תןצאות. יש להתאים כל שיטה לצרכי הילד ואופי הקשיים המזוהים, ולא ללכת שבי אחר שיטה זו או אחרת, כמה שהיא תשמע מבטיחה!!!!

21/11/2002 | 14:51 | מאת: הדס

שלום, בתי בת 4 ועדיין לא מבטא נכון את האות ל'. אני מנסה הרבה פעמים ללמד אותה וממש מראה לה מה לעשות עם הלשון ואז יוצאת לה ל' ארוכה כזו. כשהיא מדברת זה נשמע ממש מצחיק. שאלתי: ממה נובעת הבעיה והאם עליי לפנות לקלינאית תקשורת, האם יש איזשהו דרך שאני יכולה ללמד אותה?

רכישת ההגאים בדיבור נמשכת עד גיל 5 וחצי- ששץ הל נרכשת ככלל מאוחר , לקראת גיל 5 לכל המאוחר, ועדיין נופל בתחום הנורמה וה"מותר". ביתך ודאי תירכוש את ההגא כשהאבחנה השמיעתית, המודעות והפרדת התנועה יהיו בשלים. בכל מיקרה, אם הינל מודאגת תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת, לפחות לרישום בתור אשר הינו ארוך בהרבה מקומות..... כעת הזמן לפיתוח השפה ואם דיבורה ברור והעדר ה ל אינה מפריעה לה, אז לא כדאי לנסות ללמד אותה, בעקר מסיבה חוסר הבשלות וכדי למנו תחושה של כשלון בהעמידה אותה מול מטלה מסובכת בגילה. תוכלי לעיין באתר קלינאי התקשורת לקבלת מידע נוסף www.ishla.org.il בהצלחה!

29/03/2003 | 14:32 | מאת: ashraf

29/03/2003 | 14:34 | מאת: bbb

29/03/2003 | 14:37 | מאת: aiman

19/11/2002 | 19:14 | מאת: תמר א.

אני נוטה לחשוב שיש לי הפרעות בריכוז ממושך בעבודה ורוצה לבדוק את זה על מנת לאתר פיתרון, בת 35 ובקופ"ח כללית. יש למישהו מושג איך בכלל עושים אבחון? אצל נוירו-פסיכולוג? מאיפה אני מתחילה ? הרבה תודה על התשובות

15/12/2002 | 13:00 | מאת: עדו בן צבי

הכנסי לפורום AD(H)D בתפוז, ספרי גם על סביבת מגורייך ותקבלי המלצות על מאבחנים. כמעת כל מי שנמצא בפורום ההוא התמודד עם השאלה שלך. בהצלחה!

19/11/2002 | 19:13 | מאת: דפנה ג.

אני נוטה לחשוב שיש לי הפרעות בריכוז ממושך בעבודה ורוצה לבדוק את זה על מנת לאתר פיתרון, בת 35 ובקופ"ח כללית. יש למישהו מושג איך בכלל עושים אבחון? אצל נוירו-פסיכולוג? הרבה תודה על התשובות

לקריאה נוספת והעמקה

פני לנאורו-פסיכולוג ותשאלי אותו באי זה כלים הוא משתמש באיבחון ומה המשמעות של האבחון לגבי יכולת התערבות. בד"כ הם יעילים ומסעיים בכלים ולמידה של דרכי עבודה. בררי בפורום של הפסיכולוגים! בהצלחה.

15/12/2002 | 13:03 | מאת: עדו בן צבי

שתי הדרכים המקובלות ביותר להתערב במצב של AD(H)D אצל מבוגרים הן מתן ריטלין ויעוץ קבוע אצל 'מאמן אישי' שעוזר לנו להיות מאורגנים.

18/11/2002 | 22:38 | מאת: דליה

ילד בן 5 שנמתקשה לשלוף שמות של דברים שרוצה (כמו מאכלים, למשל ביקש את האדום הזה כשרצה אבטיח) שמות של סבא וסבתא וקרובים האם יש להפנות לאבחון של קלינאית תקשורת?

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי, מכוון שבביה"ס ידרש לתפקוד זה, גם יכול להיות שישנם קשיי שפה נוספים אשר אינכם מודעים להם, גיל זה מתאים ביותר לחיזוק הערוץ השפתי, על כל הביטיו

18/11/2002 | 20:54 | מאת: np

שלום אני מחפש חומר קריאה ומידע על תסמונת אספרגר אשמח אם תוכלו לעזור לי בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

יש אתר מצויין בעברית asperger.org.il עמותת אספרגר מקיימת יום עיון בנושט ב-1 בדצמבר, בשערי צדק, ירושלים. פרטים באתר!

17/11/2002 | 23:28 | מאת: ליכטצינדר אלינה

אני סטודנטית של אוניברסיטת ת"א. במסגרת לימודי בקורס תיפול כוללני בסעוד לקחתי על עצמי נושא של קלינאות תקשורת לפיתוח בכל היבטתיו ולנצגו בכיתה. על מנת זה חסרים לי נתונים סטטיסתיים עדכניים על הרכב כוח העדם במקצוע זה (מספר כללי, מתוכו BA , MA ו- PHD *) כמו כן רצוני לדעת על שכיחות של הפרעות תקשורת באוכלטסיה ישראלית, כגון בעיות השפה הפרעות שמיעה הפרעות דיבור, הפרעות בליעה. אשמח לקבל תשובה מפורטת בהקדם האפשרי. בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

תוכלי לקבל מעט פרטים על תחומי העסוק באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il ישנם בארץ כ- 1400 קךינאי התקשורת, מרביתם בעלי תורא שני וחלק בעלי תואר שלישי. תארים מתקדמים יכולים להיות בהפרעות בתקורת או בתחומים אחרים כמו: חינוך, גנטיקה, בלשנות ולכן אין רישום מרוכז לשאלתך בהשכלה פורמלית. כל יתר הפרטים באתר!

17/11/2002 | 13:12 | מאת: איילת

שלום יש לי ילד שעוד חודש בן 4 רציתי לשאול שהילד נכנס לגן שנה שעברה בגיל 2 ושמונה חודשים ואמרה לי הגננת שילד לא מדבר ברור הלכתי לקלנית תקשורות ושם אמרו לי לאחר כמה מפגשים שהילד בסדר גמור, השנה שוב הגננת החדשה אומרת שקשה לילד כששאלתי למה אמרת הגננת שהילד לא משלמים משפטים שלמים והילדים לא מבנים אותו ואז הילד מתעצבן מתחיל להשתולל או לבכות . ברצוני להבהיר שבבית אנחנו מבנים אותו טוב מאוד והילד לא מפסיק לדבר ויש לו תקשורות טובה עם האח שלו בין ה - 8 ועם החברים של האח. שאלתי היא האם יכול להיות שהילד סתם מפונק או האם כדי לקחת את הילד שוב לקלניית תקשורות , או האם יכולים לעבוד על זה בבית בתודה מראש

הגננת רואה את הילד בתנאים אחרחים מאשר בבית ובקשרים חברתיים ולדעתי כדאי לקבל את דבריה ולפנות להתיעצות עם קלינאי תקשורת אשר תבדוק את הילד ורצוי תערוך גם ביקור ותצפית בגן כדי לנסות להבין על מה מדובר והאם יש מקום ךהתערבות, הקלינאי כבר ימליץ על דרך התיחסות על ידי טיפול ישר, הדרכה או רק שיחה עם הגננת. במשפחה אנו נוהגים להבין את הנאמר וליצור תנאים לחלוטין שונים מאשר בגן, לכן רצוי להתיחס לדברי הגננת ברצינות ולאחר קבלת יעוץ מקצועי (כולל כמובן קשר עם הגננת) ובוע מה לעשות, בהצלחה!

17/11/2002 | 11:49 | מאת: מיקה

האם אפשר לקבל מידע על תופעת טינטון- רעש סטטי בילתי פוסק באוזנים-ממה התופעה נובעת והאם ניתן לטפל בזה?

תופעת הטינטון מקורה בגירוי של האוזן הפנימי, ה"מיצר" קולות הנשמעים על ידי עצב השמיעה. נמצאו קשורים לרמת לחץ דם, חשיפה לרעש, שינויים מטבוליים ומחלות כמו מניאר בין היתר. ישנם טיפולים למיניהם, בעקר להורדת לחץ הדם ואיזון המטבולי. כל אדם הרגיש אי פעם טינטון או "ציפצופים באוזניים", הבעיה הינה בתדירות הופעת התופעה ובהפרעות שנוצרות לאדם הסובל מהם. לעתים הדרך הטובה ל"חשיפה או הסתרת" הרעש הוא על ידי יצירת קולות בתדרים מבוקרים ו"הפוכים" לגירוי אשר מאפשרים הסתרתם או האלמתם. בעניין טיפול תרופתי תוכל להתיעץ עם רופא אאג' או נאורולוג. חפש מידע נוסף במנועי חיפוש או באתר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

15/11/2002 | 17:41 | מאת: miri

שלום! הייתי רוצה לקרוא חומר אם אפשר שם של אתר בעברית על PDD.. זה מאוד חשוב לי תודה מירי

לקריאה נוספת והעמקה

חפשי באתר google בעברית ותקבלי מספר רב של מקורות. תוכלי גם לחפש בכתית המילה אוטיזם או pdd בכתובת ולראות מה את מקבלת. אי חושבת שיש גם קישור באתר של קלינאי התקשורת ובודאי שיש שם מידע בסיסי בנושא www.ishla.org.il בהצלחה!

18/11/2002 | 20:28 | מאת: סיגל חורי

הספר הכי עדכני ומקיף בעיברית בנושא הוא "הכושר לקשר" של סוזן לוינגר ופנינה קליין. ניתן להשיגו בחנויות ספרים "רגילות" או אוניברסיטאיות. הספר הוא בהוצאת "אח". כמו - כן באתר של הרגודה יש פרק של שאלות ותשובות שייתן לך ידע ראשוני וכללי בנושא.

13/11/2002 | 23:54 | מאת: ירדנה

בני בן שנתיים ותשעה חודשים. התחלנו ללכת לקלינאית תקשורת של התפתחות הילד עכב עיכוב קל בדיבור ובינתיים הספקנו לעשות ניתוח פוליפים השפיע רבות והדיבור השתפר פלאים וכיום הוא בונה משפטים בני 6 מילים. יש לו גם אוצר מילים גדול. לפי הקלינאית ישנה עדיין בעיה קלה בשליפה. דיווחתי לה שהגננת מספרת שהוא משתתף יפה בריכוז ובכל החוגים ועונה בין הראשונים בגן והיא (הקלינאית) רוצה לבוא לגן ולראות אותו בגן. אני לא מבינה מהי מטרתה. כיצד יכול ביקורה בגן לעזור? הרי חל שיפור מדהים אצלו בדיבור. אני רוצה פשוט להפסיק ללכת לקלינאית. מה דעתך? מדוע היא מעוניינת ללכת לצפות בו בגן ומה מטרתה?

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי שתשאלי אותה מה מטרותיה בביקור בגן. מנסיוני תצפית על תפקוד השפתי של הילד במהלך שיחה בקבוצת ילדים או בפעילות של הגן מאפשר קבלת מידע על תפקודו בתנאים רגילים ולא בתנאים המלאכותיים של טיפול או שיחה עם הקלינאי, אשר מתוקף מהותה להיות מובנת וממקודת. מקובל שקליאי מבקר בגן הילדים ואף יוצר קשר ישיר עם המחנכים של הילדים אשר בטיפולינו. אם לאחר שיחה איתה עדיין דעתך לא נוחה, תוכלי תמיד לסרב לביקור ולא להסכים לקיום הביקור, אך לדעתי תפקוד הקלינאי מקצועי ומקובל.

12/11/2002 | 18:22 | מאת: דנה

הייתי רוצה לדעת היכן אפשר למצוא חומר תיאורטי בנושא זה או שאם תוכלי לכתוב לי רקע בנושא זה

13/11/2002 | 20:16 | מאת: פרידה קורנברוט

תחפשי במנוע חיפוש google או בספרות פסיכיאטרית, בעקר. תוכלי אולי למצוא גם בחומר הקשור לילדים עם אוטיזם או PDD.

10/11/2002 | 19:02 | מאת: שירי

פרידה שלום קרובת משפחה שלי עברה ניתוח בריאות וכיום היא מונשמת (צינור ההנשמה הועבר מהפה לור שעשו בצוואר). היא כבר מונשמת מספר שבועות, ולא יכולה לדבר. כמה זמן עד שתוכל לדבר ושיהיה לה קול? האם תוכל לדבר עם צינור ההנשמה?האם יש צורך בעזרה של קלינאי/ת תקשורת? תודה שירי

11/11/2002 | 21:00 | מאת: פרידה קורנברוט

הסיבות להנשמה אינם ידועות לי, כך שהתשובה תהיה כללית, בשלב זה. ניתן כן לסיעה לאדם המונשם על ידי התאמת מיתקן להכוונת האוויר מהמערכת הנשמה דרך מיתרי הקול, כדי ליצור קוליות. במיקרה של קרובת המשפחה, כמובן שיש לברר מה הסיבות להנשמע ומה מצבה הכללי, מבחינת ההכרה והתפקוד של מיתרי הקול. במידה ואינה יכולה להפיק קול ישנם מערכות של תיקורת חלופית שניתן להעמיד לרשותה, לקים תיקשורת עם הסביבה, לפחות להבעה צרכים ראשוניים. בהחלט יש מקום ליעוץ של קליניא תקשורת, דרך בית החולים בה היא מאושפזת. הבעיה היא שלעתים הרופאים עסוקים בקיום החיים שלה ופחות מגיעים למחשבה על תקשורת ואיכות חיים, כדאי לבקש מהרופא המטפל יעוץ של קלינאי תקשורת ולקבל חוות דעתו בעניין זה, אך לא לוותר! שיהיה בהצלחה ואשמח להמשיך לסיעה לך, מכוון שבארץ יודעים מעט מדי על הציוד הקיים לעזרה לאנשים מונשמים. בברכה!

תודה על תשובתך המפורטת. לקרובת משפחתי יש בעיות קשות בתפקוד הריאות, היא הונשמה כיוון שכתוצאה מבעיות אלו, לא הגיע חמצן לריאות. היא מונשמת מס' שבועות ובשבוע האחרון היא בהכרה. אכן את צודקת, מה שהרופאים עשו היה להציל קודם כל את חייה (לפני מס' שבועות היא היתה בסכנת מוות). אני חושבת שבשלב זה, על אף שקשה לתקשר איתה, היא עדיין בטיפול נמרץ , ולא רצוי להעמיס עליה מיכשור נוסף. (האם מערכות הקשורת עליהן את מדברת באמת תגרומנה לעומס על החולה?) אשמח להתייעץ איתך בעתיד (הקרוב אני מקווה), כאשר היא תנותק מכמה צינורות ומכשירים. בינתיים אנחנו לומדים לקרוא שפתיים, או שהיא כותבת לנו על דף. תודה

10/11/2002 | 13:59 | מאת: אביבים

בס"ד בנותי התאומות זקוקות לטיפול אצל קלינאית תקשורת באזור ר"ג המרכז, הם טופלו בעבר באורתופון אצל קלינאית תקשורת שהחליטה להפסיק את הטיפול בבבנות עקב איחורים ביטולים וזאת ומכיוון אביהם נכה מוגבל בכיסא גלגלים והוא היחידי המסוגל להביא אותן לטיפול מכיוון שאשתו עובדת כמפרנס יחידי ואין מקום חלופי שיש בו גישה לכיסא גלגלים הנכה הינו חבר בקופ"ח כללית יש את סיכומי האבחון מחפשים קלנאית ואו מכון שיוכל לקבל אותן עם הרבה הבנה יש לכם הצעות המלצות עם גישה נוחה לכיסא גלגלים נשמח לקבל תודה

במידה והילדות הינם בגיל בית ספר אפשר לפנות דרך ועדת השמה וחינוך המיוחד, לקבלת טיפול במהלך שהותם בביה"ס. בעניין האחורים אין מה לעשות, מרבית המרפאות חייבות לעבוד בתוך מסגרת של שעות טיפול קבועות, איחור של מטופל אחר גורר אחריו איחורים ליתר המטופלים וזה לא הוגן לאלו המקפידים להגיעה בזמן לטיפול. הבעיה אכן רצינית וניתנת לפיתרון על ידי מערכת החינוך והחברה במקום מגוריכם. בהצלחה!

10/11/2002 | 11:24 | מאת: אורי

אני בן 31 ובעל מקצוע חופשי התלוי במידה רבה בתקשורת, שכנוע והבעה בע"פ. האם ניתן להמליץ לי על מומחה/בעל מקצוע שיעזור לי בבעיה של בנייה נכונה של משפט והבעה בע"פ בכלל. אני מתכוון גם לאימון כולל החל מריכוז המחשבה, בנייה בראש של מסר, הבעתו התקנית וכו' ?

תוכל לנסות לפנות לקלינאי תקשורת העובדים עם מבוגרים, זו לא פניה שיגרתית, אך אפשר להעזר בטכניקות למידה ושפה לסייעה לך. גם ישנם פסיכולוגים קוגניטיביים שיכולים לעזור בתיכנון אסטרטגיות שפתיות. למציאת קלינאי תקשורת באיזור מגורך פנה לאגודת קליאני התקשורת: www.ishla.org.il בהצלחה!

05/11/2002 | 07:59 | מאת: גליה

בני בן שנתיים בעוד שבועיים הוא אומר מס' מועט של מילים כמו אבא, אָמא, או, אוטו, תותו ואת זה. ההתפתחות שלו היתה מעולה מלבד השפה. אף פעם לא דאגתי כי ידעתי שלכל ילד יש את הקצב שלו. אבל כעת זה קצת מדאיג, האם זה מעיד על משהו? יש לציין שהוא מבין הכל ומשיג את שלו בהצבעה ובשימוש רב במילה את זה. תודה גליה

במידה ואת לא מרגישה התקדמות (צרוף של שתי מילים, הוספה של מילים וקולות) כדאי להתיעץ עם קלינאי תקשורת אשר יתן לך הדרכה ויעשה מעקב אחר התפתחות הדיבור של בנך, רק במידת הצורך הקלינאי יכול לקבוע עם יש מקום להתערבות או איבחון מקיף, רב מקצועי. תוכלי לקבל מידע כללי על התפתחות השפה באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il חשוב שנסות להשוות את מצבו למה שהצליח לעשות לפני חודשיים שלוהש, כדי לקבל תמונה דינמית של התקדמותו. אם הינך דואגת רצוי שתפני לקבל הדרכה אישית וכך תוכלי להסתיע באנשי מקצוע ייחודיים לתחום זה. בהצלחה!

07/11/2002 | 09:21 | מאת: אורנה

לי קרה אותו דבר עם הגדולה שלי אין לך מה לדאוג !!! עד גיל 3 הוא יפטפט ללא סוף אם עד גיל 4 זה יימשך רק אז תיפני לקלינאית תקשורת

כמובן שזו עצה של אדם לא מקצועי, המבוסס רק על נסיון אישי!

14/11/2002 | 16:27 | מאת: יוני

מנסיוני גם אצלי היה אותו סיפור והיום הוא לא מפסיק לדבר מאוחר יותר הבנתי שיש ילדים שעד גיל מסויים אין להם מה להגיד.

04/11/2002 | 13:07 | מאת: דלית

יש לי שאלה. מה זה בדיוק רטאלין? מי משתמש בזה, ולמה? האם מישהו שלקח את זה תקופה קצרה בעבר והיום מסתדר בלי, יש סיכוי שישוב לקחת זאת בתדירות גבוהה? יש לזה תופעות לוואי?

לקריאה נוספת והעמקה

שאלות בעניין תרופות יש לפנות לרופא נאורולוג, פסיכיטר או ילדים!

11/11/2002 | 23:48 | מאת: גלבר

24/11/2002 | 10:21 | מאת: ג'ו

רטאלין זו תרופה שפותחה בזמן מלחמת העולם הראשנה לטיפול בבעיות(אם אנני טועה)דיכאון והלם קרב ונמצאה מתאימה ויעילה לטיפול גם בבעיות של חוסר קשב וריכוז, והיפראקטיביות. 6% מהאוכלוסיה בישראל סובלים מבעיה זו. לתרופה תופעות לוואי של חוסר תאבון ולעחתים אדישות ואפטיות. בקשר לשאלה האחרונה אין לי מושג ידוע לי כי זו תרופה ממכרת. יש רבים שמצדדים בשימוש בתרופה כמו רבים אחרים שמתנגדים.

04/11/2002 | 11:38 | מאת: יובל

שלום רב אחיינית שלי כבת שלוש אינה מדברת כמעטת ולו מילה ברורה אחת. נראה שהיא מבינה כל מה שאומרים להת אך איננה מדברת. לא אובחנו בעיות שמיעה יוצאות דופן. אנא פרטי כל טיפול אפשרי יובל

לקריאה נוספת והעמקה

המקום הראשון לפני, לאחר ביצוע בדיקת שמיעה יהיה לאתר קלינאי התקשורת, לקבלת מידע על התפתחות השפה אצל מרבית הילדים, לאחר מכן, ובמידה ולא מורגש שיפור בדיבורה (במעקב של חודש, חודשיים) כדאי לפנות לקלינאי תקשורת לצורך אבחון וקבלת הדרכה ספציפית. פניה זו יכולה להעשות בתוך המסגרת של קופ"ח בה הילדה מבוטחת, באיזור מגוריה. במידה והתחושה שמדובר על ילדה עם ספק לגבי התפתחותה בכלל, ניתן לפנות במקביל (עקב המתנה ממושכת לקבלת תור) לאיבחון במכון להתפתחות הילד! בהצלחה.

כתודת האתר www.ishla.org.il

01/11/2002 | 22:58 | מאת: אסתי

אני סובלת ממחלת עור תורשתית שניקראת נאורופיברומטוזיס וזה מיתבטא בכתמים על העור וגם גיבשושים בכל מיני מקומות בגוף זה נורא מפריע לי אן מבחינה אסטתית ואן מבחינה רפואית כמו כאבים אי נוחות ומתח נפשי וחרדות וכמובן לבוש חם בימי הקייץ מחמת לכסות את הנגעים אני מיואשת וסובלת נורא שאלתי היא האם מישהו שמע על מחלה זו ואם מצאו איזה שהיא תרופה פלא שיכולה לעזור אשמח לקבל אינפורמציה ממי שיודע תודה אסתי

זה איננו הפורום המתאים לשאלה זו, מצטערת!

01/11/2002 | 22:50 | מאת: מיכאלה

מזה שנה וחצי אני סובלת מלחץ באוזניים בעיקר באוזן שמאל עשיתי את כל הבדיקות אצל כל הרופאים האפשרים ולא מצאו כלום. רופא מישפחה הציע לי לפנות לפסיכולוג שאולי זה סימפטום של מתח נפשי אני חושבת שזה עושה לי את הלחץ ולא ההפך וגם חשבו שזה מהלסת . היתיעצתי עם נאורולוג והוא הציע לי כדור בשם פריזמה אבל לאחר שקראתי את תופעות הלואי פחדתי לשתות אז אני ממש סובלת ושאלותי הם א ממה אני בדיוק סובלת וב. האם לכדור פריזמה יש באמת תופעות לואי או שכדאי לשתות ואז אני ירגיש טוב ושמחה כי אן לי מצב רוח ואני לא יודעת מה קדם למה הבצה או התרנגולת במרכאות סתם פיתגם אז אשמח לקבל תשובה מכל מי שמבין מיכאלה

לקריאה נוספת והעמקה

האם פנית לרופא אאג'? תופעה כזו יכולה להיות קשורה לבעיה באף, בעצב השמיעה או אפילו בלחץ בתוך האוזן. במצבים פסיכולוגיים נדיר שיהיה הבדל בין אוזן אחת לשניה, כך שאולי כדאי להמשיך לברר מה עוד ניתן לעשות בטיפול רפואי, באשר לתרופות שאלי את הרופא בקשר לתופעות לווי, רק רופא יוכל להסביר לך וליעץ בנושא זה. במידה ולא תקבלי מענה תוכי לנסות טיפול ברפוא לא קונבנסיונלית אשר לעתים יכול לתת מענה לבעיה של שינויי לחץ באיזורים שונים בגוף. בהצלחה!

01/11/2002 | 14:31 | מאת: שירה

לבתי בת ה12 יש יכ קצר שנמפריע לה בצורת דיבור שגם לא מובן וגורם ללעג בפני הילדים מה גם שזה מוריד מבטחונה העצמי. בעבר הציעו לנו לעשות לנ ניתוח להוסיף תלת לועי לכיח לתיקון הדיבור משום מה עד היום לא נוצר קשר ותאריך וככל שהזמן עובר אנו ההורים מודאגים יותר ממצבה החברתי ומביטחונה העצמי הנמןך עקב הדיבור הילדותי והמנפנפ מהאף וכן טיפה צומרני . אנו מעונינים שהילדה תעשה את הניתוח אך חוששים נורא. האם יש עוד הורים במצב שלנו אם ילד/ה שיכולים לתת לנו עצה או חומר רפואי על מצב זה ואם ביכלל הניתוח אכן יעזור?" בתודה הורים מתוסכלים

לא ידוע לי על הורים כאלו, כמובן שלאחר פניה לרופא המנתח ולקלינאי התקשורת אשר נוהג לעבוד איתו תוכלו לבקש מהם, במידה ויש הסכמה מהורים כאלו, לפנות להורים לילדים אשר נותחו בעבר. בהצלחה!

29/10/2002 | 01:40 | מאת: ליאת

שלום! אני בת 29 יש לי קושי בהגיית האותיות ה"שיניות" (לדוגמא: "שמש" ו"בסיס" סיוט להגותן)מעולם לא טיפלתי כי תמיד כולם אמרו לי שזה שטויות וזה חמוד ועוד הגיגים בנושא. כל אחי מדברים כך(הורי לא). אני חושבת שזה יוצר אצלי בעיה בתקשורת כי אני חוששת להתבטא ונמנעת מלהשתמש במילים שמהוות עבורי קושי בהגייתן. 1) האם ניתן לטפל בגילי המתקדם? 2) האם נכון שזוהי הסיבה לקושי בביטוי עצמי? 3) לפי דעתי הבעיה היא במבנה הכללי של השיניים, היתכן? 4)להיכן לפנות, ומה לעשות? (הנני רווקה משכילה בעלת מקצוע מכובד ומתביישת לגשת לקלינאית תקשורת) תודה ליאת (מזלי ששמי לא שושי)

לקריאה נוספת והעמקה

אכן, יש לך בעיה אשר ניתנת לפיתרון.............. התשובה לשאלותיך על מבנה הפה ותפקוד הדיבור נכונה ומתאימה, כן, יש ביניהם קשר - אך לא קשר ישיר של סיבה ותוצאה אלה קשר תיפקודי בלבד. תתגברי על הקושי ותפני לטיפול, בעבר בעצמי טפלתי בבני גילך ובמצב דומה עם הצלחות יפות, במיוחד מכוון שהינך בעלת מוטיבציה ומודעות לצורך בשינוי. אל תתבישי לשפר את עצמך, פני עוד היום לקבלת שמות של קלינאים באיזור מגוריך - באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il או לקלינאי בקופה בה בינך מבוטחת. בכל מיקרה, בגיל שלך אין כיסוי כספי לטיפול דרך סל השרותים, תצטרכי לשלם באופן פרטי ובמידה ויש לך ביטוח משלים תוכלי לבקש החזר משם. תפני ותעזרי בקלינאים אשר לרוב הינם בעלי תובנה לקשש המלווים קשיי היגוי! בהצלחה!

28/10/2002 | 22:49 | מאת: ורד

הבת שלנו מדברת דיבור מהאף וקצת ילדותי ולא מובן כל כך . לפני 3 שנים הציע לנו רופא לנתח אותה להשתלת כיך לשיפור הדיבור .אך לא קיבלנו עד היום תאריך לניתוח ובנתיים הילדה קצת גדלה וזה מביך אותה בפני התלמידים בכיתה וכן מוריד לה את הביטחון השאלה האם אפשר לתקן את הדיבור עיי קלינאית תיקשורת או שחייבים לעבור את הניתוח תודה מראש ההורים המיואשים

לקריאה נוספת והעמקה

בעניין הדיבור והחך ניתן לפנות לקלינאי תקשורת באיזור מגוריכם ולאחר בדיקת הילדה ובירור פרטים כמו הרופא המנתח בקופ"ח שלכם, והרופא באיזור מגוריך תוכלו לפנות ולהמשיך בטיפול - כירורגי, רפואי או משולב 0כניראה שמשולב יהיה בסופו של דבר הפתרון המתאים. במידה וביתכם נבדקה והומלץ על ניתוח יש מקום לפנות שני לאותו רופא ולברר למה היא לא הוזמנה להמשך טיפול, כמו כן, במידה ויש לכם ביטוח משלים כל שהוא תוכלו לבצע את הניתוח דרכם. בהצלחה!

26/10/2002 | 00:13 | מאת: יוסי

הבן שלי בן 1:9, התפתחותו השפתית ניראית טובה, אבל הוא מפ]גין שיבושי היגוי שניראים לא תואמים את הגיך, למרות שאני מודע לגילו הצעיר ולעובדה שבגיל צעיר כל - כך יש עדיין שיבושים. הוא משמיט עיצורים בתחילת מילה, "עוצר" את כל העיצורים המתמשכים למשל: p במקום t, fבמקום s, האם עליי לעשות משהו בעניין, או לחכות? מאד קשה לסביבה להבין אותו, ואני נדרש לתרגם אותו כל הזמן.

לקריאה נוספת והעמקה

כן , לעתים זהו תפקוד הורי, לא תמיד נוח! באשר לבנך, כך ילדים קטנים מדברים, יש כאלה שעושים זאת בצורה ברורה וישנם כאלה שמגיעים לדיבור ברור בדרך איטית ומשובשת...... ניתן לקבל מדע באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בעקרון מדובר בתפקוד עדין של אבחנה שמיעתית, חיקוי והבעה, רצוי להעזר בסלנות , להשתדל להבין ולחזור על המילים הנכונות, כדי שישמעה את המילה בשלמותה, מבלי ללחוץ עליו לחזור על הנאמר. במידה ומובנות הדיבור שלו לא תשתפר במהלך 3 חודשים, ניתן לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה, כעת עדיין מוקדם למדי. האם בנך אוכל ולועס מוצקים ואוכל קשה? במידה ולא, רצוי לאפשר לו אכילה של אוכל "רגיל", לא טחון ולא מעובד! בהצלחה!

25/10/2002 | 21:40 | מאת: דנדוש

אשמח להסבר לגבי הקשר בין מוטוריקה (עדינה?) לגמגום . תודה

התשובה הכללית היא ששניהם דורשים התארגנות ותיכנון מוקדם וזה הרקע המשותף לשתי התופעות בעקר בילדים בגיל צעיר, לפני גיל 6. שתי התופעות גם שכיחות יותר אצל בנים מאשר אצל בנות וקשורות כניראה לתוכנון מוקדם של תפקוד (שפתי או מוטורי עדין!)

25/10/2002 | 13:28 | מאת: ריטה

לפני 3 חודשים, ללא שום שום אירוע יוצא דופן, החלה תופעת גמגום בבני בן השנתיים ו-4 חודשים. עם הזמן התופעה הלכה והחריפה וכיום הוא מגמגם כמעט בתחילת כל משפט. לעיתים הגמגום מלווה גם בתנועות התאמצות בפנים. האם טיפול אצל קלינאית תקשורת יכול להועיל כבר בגיל זה? מה הסיכויים לריפוי מוחלט?

לקריאה נוספת והעמקה

התופעה מוכרת ונורמלית בגיל זה, יכולה להמשך עד גיל 6, לסרוגין. אם ברצונך לעשות זאת ניתן לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה והכוונה, לא לטיפול ישיר בילד. ניתן ללמוד עוד על תופעת חוסר שטף בדיבור, בגיל זה באתר קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il בהצלחה!

25/10/2002 | 12:27 | מאת: יובל

שלום לפורום, ביתי בת ה-5 סובלת מ-selective mutism. מזה כשנה וחצי, מטופלת ע"י פסיכולוגית וקלינאית תקשורת. עלי לציין כי היא מדברת אך ורק בחוג המשפחה המצומצם (אמא, אבא, סבא וסבתא) בגן היא מסרבת לדבר עם הגננות וגם עם הילדים (הכל בפנתומימה). היא אובחנה ע"י הפסיכולוגית כחרדתית והפנתה אותנו לפסיכיאטרית ילדים (בחודש הבא). ההפניה לפסיכיאטרית הינה בעיקר ע"מ להתחיל בטיפול תרופתי. האם משהוא מכיר את התרופות הללו (ותופעות הלואי)? אשמח דרך פורום זה להכיר הורים אחרים אשר עברו.עוברים את אותה המסכת. כמו כן האם משהוא מכיר אתרים בעברית הנוגעים לנושא. היות ונראה לי כי התופעה הזו אינה כל כך מאובחנת בארץ. תודה.

26/10/2002 | 17:27 | מאת: פרידה קורנברוט

התןפעה מאובחנת וידוע, גם בארץ. לרוב היא על רקע של חרדה חברתית ונירא לי שביתך מטופלת. למיטב ידיעתי וממקרים בהם טפלתי בעבר מקובל להתערב עם טיפול תרופתי רק החל מגיל 6, ודאי שאלות באשר לטיפול תרופתי רצוי להפנות לרופא הממליץ על נטילת התרופות........ אין למיטב ידיעתי פורום או קהילה של הורים בעקר כי זו תופעה נדירה. אשמח אם הורים נוספים יפנו אליך על פני הפורום הזה. כמו בכל בעיה של ילדים הסיבות רבות והרקע יכול להיות שונה, על אף התופעה הנראה כזהה!

25/10/2002 | 11:46 | מאת: גל

שלום לכם,אני בחור בן 26 שרק אתה מודע לבעיה שנמשכת שנים רבות בעיקבות חברה שלי שלוחצת עליי ובצדק ,עד עתה התעלמתי והדחקתי. הבעיות שאני סובל מהם חוסר ריכוז, אני מבין הרבה דברים אחרת כאשר מדברים אליי יש לי גם דיסלקציה קטנה ,יש לי בעיות זיכרון אני הרבה דברים אני מחסיר רציתי לדעת איפה אפשר לטפל בבעיה באזור חיפה. תודה מראש.

26/10/2002 | 17:23 | מאת: פרידה קורנברוט

הצעתי שתפנה לאיבחון אצל פסיכולוג שיעביר מספר מבחנים לקביעת מקור ואופי הבעיה, לאחר מכן, עם האבחון אפשר יהיה לדעת מה בעיתך וכיצד ניתן להקל אליך. תוכל להתיעץ עם רופא האישי שלך באשר לאפשרות לבצע את האיבחון על חשבון ביטוח הבריאות על רקע של חשד להפרעות קשב וריכוז. לעתים קורה שהסובל מבעיה קלה יחסית לומד התנהגויות שמאפשרות לו לתפקד, על אף הקושי הקיים. בהצלחה!

23/10/2002 | 09:16 | מאת: עינב

אני חיילת משוחררת ומתלבטת בנוגע ללימודי החוג הפרעות בתקשורת באוניברסיטת ת"א . אשמח לקבל מידע על מהות המקצוע, תחומי העיסוק, התמחויות וכל מידע נוסף . תודה .

לקריאה נוספת והעמקה

תוכלי לקבל את כל המידע, לגבי שלושת בתי הספר הקיימים היום ללימודי הפרעות בתקשורת באתר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, www.ishla.org.il בהצלחה!

22/10/2002 | 12:22 | מאת: סיגל

בוקר טוב יונתן בן 3,פיקח מאד,מדבר לחלוטין אבל לא אומר ר' ופשוט משמיט אותה בטיפת חלב אמרו לי שאין מה לפנות עדיין לקלינאית תקשורת האמנם? איך אפשר לעזור לו ללמוד לבטא את הר' . תודה סיגל

תהני משיחתו, לימדי אותו שפה, מושגים וחשיבה ודברי אליו ברור. בגיל זה מותר לילד עדיין לאל הגות את ה "ר", אשר עקרונית נרכשת לקראת גיל 5 הכי מאוחר! יש זמן, כשיהיה בשל ומוכן הוא יבחין בהגה הזה יתחיט לנסות להגאותו, כפי שזה קורה אצל הרבה ילדים חכמים, נבונים ומפותחים. במידה ולקראת גיל 4 או 4וחצי תרגישי שזה מפריעה לו, תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת.... אני ממליצה להעזר בסבלנות ובשלב זה לתת לו לדלות את העולם בקצב ובדרך שלו! בהצלחה!

19/10/2002 | 00:19 | מאת: רז לוין

שלום, ברצוני לדעת על נושא פיתוח יכולת הזיכרון בכל גיל. אני מבקש לדעת על מחקרים שנעשו בנושא ודרכי הוראה-למידה הניתנים ליישום בבית. תודה רבה רז לוין

זכרון כמו כל תפקוד אחר, משתפר ככל שמשתמשים בו, תוכל לעיין בספרות על למידה בכל פרק של ספר בנושא, כמו כן ישנם מחקרים בספרות פסיכולוגית נסויית ולמידה ובשנים אחרונות מדובר על אסטרטגיות למידה. יש כממובן זכרון לטווח קצר וארוך ועוד נושאים. תפנה לפורום של הפסיכולוגיה כדי לקבל מידע נווסף על גורמים רגשיים המשפיעים על למידה וזכרון. אין פורום זה מיועד להפניה לספרות מקצועית, חפש במנועי חיפוש! בהצלחה!

18/10/2002 | 21:36 | מאת: שירה

לפני כחודש וחצי עבר ניתוח להוצאת הפוליפים (אדנואיד) ומאז חל שיפור במובנות הדיבור ובכמות הדיבור (מדבר הרבה יותר מקודם) אבל בגן הוא לא כל כך משתמש בשפה כדי לתקשר עם ילדים אחרים ו/או עם הגננת. כעקרון הוא מסוגל לדבר במשפטים בני 5-6 מילים אבל לפעמים הוא מתמהמה כאילו שכח את המילה (האם זו בעיית שליפה או גמגום?) במיוחד בתחילת המשפט. בגן הוא מעדיף לשחק הרבה עם עצמו ומעט עם חברים. האם זה יכול להשתפר עם השיפור בדיבור? תודה מראש, שירה.

לקריאה נוספת והעמקה

הינך מתארת ילד עם התפתחות שנשמעה על פי גילו. עקבי אחר שינויים בשפתו ובשימוש בשפה ואם תרגישי שאינו מתקדם, רק אז תפני לאבחון על ידי קלינאי תקשורת. בינתיים הקשיבי לו ותעודדי אותו להתבטא על פי יכולתו. חיפוש מילים הינה תופעה נורמלית לחלוטין, תוכלי לקרוא יותר על הנושא באתר של קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il בהצלחה!