ילדה בת 2 ו-10

דיון מתוך פורום  טיפול בהפרעות שפה ודיבור

21/12/2015 | 13:28 | מאת: מיטל

בתי בת 2 ו-10. החלה ללכת לראשונה למעון השנה. ילדה שהתפתחה לפי הספר בכל התחומים חוץ מהתחום השפתי. מבינה הכל (גם בגן אומרים שהם רואים שהיא מבינה הכל), אבל אוצר המילים דל מאוד ואינה מחברת 2 מילים יחד וכמובן שגם לא משפטים. בדיקת שמיעה תקינה. הילדה אוהבת מאוד פאזלים, מוטוריקה עדינה וגסה תקינה. יוצרת קשר עין, מחייכת, מראה את רצונה ע"י מחוות פיזיות אבל לא מצליחה להביע את עצמה מילולית, לא אומרת "כן" או "לא" ולא מחקה אותנו מילולית. יודעת קולות של חיות ואוהבת לדפדף בספרים עם תמונות ולהגיד משם את המילים שהיא יודעת. עושה ביי עם הילד ובאופן כללי מבינה הוראות. התחלנו לאחרונה טיפול עם קלינאית תקשורת אבל זה מתנהל בעצלתיים כי לילדה קשה לשתף פעולה, היא די חרדתית ולוקח לה זמן לסמוך על אנשים. היינו לאחרונה אצל פסיכולוגית בהתפתחות הילד. הילדה שיתפה פעולה במטלות - פאזלים וכו' אבל עשתה את זה תוך כדי שהיא יושבת עליי וגם לא אהבה שהפסיכולוגית מסתכלת עליה תוך כדי. הפסיכלוגית אמרה שלילדה יש הפרעת חרדה מסויימת ואף רמזה שייתכן שהיא על הספקטרום, אם כי אני ממש לא מסכימה עם זה כיוון שהילדה מבינה הכל וגם בגן מאוד מרוצים ממנה וגם אמרו לי שאין סיכוי לדעתם שמדובר באוטיזם (אחרי שהייתה קליטה מעט קשה בהתחלה אבל עכשיו זה הסתדר). מה שכן הפסיכולוגית אמרה שהילד תצטרך שנה הבאה גן שפתי ואני מאוד בעד. אני חושבת ללכת לאבחון פרטי, האם זה מומלץ? הבעיה העיקרית היא שאני חוששת שהילדה לא תשתף פעולה כי היא נסגרת בפני זרים. ומה אפשר לעשות כדי לעזור לה? אני מנסה לקרוא לה ספרים אבל בדרך כלל זה לא מצליח כי הילדה לא כל כך אוהבת את זה ולא רוצה לשבת לקרוא (בגן היא כן יושבת עם שאר הילדים) ומנסה לתמלל לה את מה שאני עושה אבל היא לא מחקה אותי מילולית.. תודה רבה מראש..

21/12/2015 | 13:32 | מאת: מיטל

כי הילדה משחקת היטב עם ילדים בגן ועם ילדים במשפחה וכו'. החרדה מזרים היא רק בהקשר של מבוגרים ורק לגבי מבוגרים שהיא אינה מכירה - בגלל זה אני לא בטוחה כמה הטיפול של הקלינאית כרגע יעיל כי זה רק פעם בשבוע וכדי שהילדה תסמוך על מישהו היא צריכה להיות איתו בקשר יומיומי - כמו המטפלת בגן למשל..

שלום לך מיטל, אני רואה שהתחלתם טיפול של קלינאית תקשורת וזה מצויין. יש ילדים שקשה להם לשתף פעולה בסביבה זרה להם ועם אנשים זרים יחסית לכן חשוב להגיע מספר פעמים לטיפולים, בצורה עקבית, עד שהיא תכיר את הקלינאית ותרגיש בנוח איתה. לפעמים זה לוקח קצת זמן. גם אם הטיפול הוא שבועי ולא יומיומי, אם יש עקביות ורצף בטיפולים, היא תכיר את הקלינאית ולאט לאט תסתגל לסביבה ולקלינאית. כתבת את ההמלצה של הפסיכולוגית אך לא של הקלינאית. אך אני סומכת המקצועיותשל שתיהן ואני רואה שאת גם כן בעד ההחלטה של הפסיכולוגית לגבי גן שפתי בשנה הבאה. אני לא מכירה את בתך לכן לא אוכל להמליץ. היתרון של גן שפתי הוא שיש מספר קטן של ילדים, קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ובתך תוכל לקבל את הטיפולים בגן וגם ההסתגלות שלה לסביבה ולאנשים תהיה יותר מהירה בגלל שהיא תבקר בגן בצורה יומיומית. לגבי אבחון פרטי, אם את מרגישה שאת צריכה עוד חוות דעת. זה בסדר, זה לא מזיק. אך חשוב שהילדה תכיר איש מקצוע אחד ותהיה מטופלת במקום אחד ולא להעביר אותה מטפל כדי שיהיה רצף והסתגלות טובה יותר לסביבה ולקלינאית\ מטפל. ייתכן שלבתך יהיה קשה לשתף פעולה גם באבחון פרטי מכיוון שקשה להסתגל מהר לאנשים וסביבות חדשות. בינתיים בבית - ניתן להרחיב דברים שהיא אומרת (למשל אם היא מצביעה על חתול, אז ניתן להגיד לה "נכון זה חתול, הוא שותה חלב ועושה מיאו")וניתן לתמלל לפעמים את מה שהיא מבקשת או מה שאת עושה אך לא כל הזמן כדי לא להציף אותה. מבחינת משחקים ניתן לבחור משחקים שהיא אוהבת ולשחק ביחד. לא בהכרח סיפורים אם היא לא אוהבת. חשוב גם להתייעץ על הקלינאית המטפלת ולשתף אותה בקשיים שאת מתמודדת איתם. בהצלחה, נדין

מנהלי פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור