בת שנה ועשר

דיון מתוך פורום  טיפול בהפרעות שפה ודיבור

26/03/2015 | 11:35 | מאת: דנית

שלום ביתי בת שנה ועשר מבינה כל מה שמבקשים ממנה אפילו משפטים מורכבים, מבחינת השפה אני חושבת שיש טיפה עיכוב ורציתי לדעת האם יש צורך לקבוע תור אצל קלינאית. בעקרון היא אומרת מילים אבל בצורה לא ברורה לא אומרת את כל המילה ועדיין לא מחברת משפטים. קשה לה להגיד אותיות מסוימות ולכן מוותרת עליהן למשל במקום להגיד דחליל אומרת דהה, חנוכיה אומרת אייה ,את השם שלה שירה אומרת איה וכו' .. השאלה אם זה משהו שצריך לבדוק או לזרום איתה ולהדגיש לה בבית את המילה בשלמותה?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום דנית מתיאורך נשמע כי בתך ילדה תקשורתית בעלת הבנה תקינה אשר מפיקה מבעים חד מיליים. כך שלפי תיאורך, מבחינה התפתחותית היא נמצאת בנורמה של בני גילה. השלב הבא בהתפתחות השפה הינו הרחבת אוצר המילים, רכישת מילים נוספות והתחלה של הפקת צירופים בסביבות גיל שנתיים, כאשר הפקת צירוף מתחילה בדר"כ ממילת ציר והוספת מילה נוספת למשל: הנה אבא, הנה אוטו וכדומה. לגבי השמטת ההגאים בדיבור- בגילאים הללו הילדים נמצאים בתהליך של רכישת הפקת המילים וההגאים ועל כן מבצעים תהליכים שונים בדיבור כמו השמטות והחלפות של הברות וצלילים במילה. אם כן, לפי תיאורך ובלי לפגוש את בתך נשמע כי בסה"כ היא נמצאת בנורמה לגילה, אולם חשוב מאוד שתעקבו אחרי רכישת השפה ותשימו לב שנרכשות מילים חדשות וכי ההגייה משתפרת עם הזמן כך שהילדה מובנת לסובבים אותה. בכל מצב בו אתם חשים מודאגים כדאי בהחלט ללכת להתייעץ עם גורמים שונים (טיפת חלב או רופא ילדים למשל) ואף לפנות לקלינאית תקשורת להתייעצות. ובכל מקרה אני ממליצה לפנות לבדיקת שמיעה בכדי לוודא שבתכם שומעת טוב וכדי לוודא שהשיבושים לא נגרמים בגלל ירידה בשמיעה. אצל ילדים צעירים פעמים רבות קיימים נוזלים באוזניים שגורמים לירידה בשמיעה, הנוזלים לא תמיד גורמים לכאב או אי נוחות כך שהילד לא מתלונן וההורים אינם יודעים כלל על הירידה. ובינתיים בבית- כאשר בתך אומרת מילה באופן משובש, חזרי על המילה באופן תקין והרחיבי אותה למשל היא מצביעה על הדחליל ואומרת דהה, תאמרי לה- נכון, איזה דחליל מצחיק. אין צורך לבקש ממנה לחזור אחרייך אלא תני לה מודל תקין אופן טבעי ותוך כדי משחק משותף. והכי חשוב להנות ולבלות יחד! פסח שמח! טופז

מנהלי פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור