פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים

פורום זה סגור לשליחת הודעות חדשות.
הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה השכיחה ביותר שבגינה פונים הורים לפסיכיאטר ילדים ונוער. ההפרעה מתבטאת בקושי להתרכז לאורך זמן, מוסחות ולעתים אי-שקט גופני ואימפולסיביות. ההפרעה גורמת לפגיעה בתפקודו של הילד והנער בתחומי החיים השונים - לימודים, חברה, משפחה ופעילות פנאי. בשנים האחרונות גברה מאוד המודעות להפרעה, והיא מאובחנת ומטופלת יותר. טיפול בהפרעת קשב וריכוז עשוי להביא לשיפור משמעותי בתפקודו של הילד, ויכול למנוע התפתחות הפרעות נלוות.
746 הודעות
720 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים

10/11/2016 | 12:25 | מאת: סטודנט

שלום ד"ר אני סטודנט ומאוד קשה לי לשבת יותר מ-20 דקות ברצף בהרצאות. אני יוצא מהשיעור לפחות פעם אחת כל פעם כדי "לחזור עם אנרגיה" אבל הפעם השנייה שאני חוזר לכיתה לא מתחילה ב-100% אלא רמת האנרגיה ההתחלתית יורדת ואני יותר חסר סבלנות. למה זה קורה ומה אפשר לעשות בנוגע לזה, ללא כדורים? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

סטודנט שלום, כיון שהפורום הוא פורום לילדים ונוער, אענה בקצרה. התסמינים שתארת עשויים להיות חלק מהפרעת קשב ורכוז. אני ממליץ לפנות לאבחון מסודר. יש להבין את הבעיה, לפני שרצים לטפל בה. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

06/11/2016 | 09:02 | מאת: יעל

שלום בני בן 12, עם הפרעת קשב וריכוז שמתבטא בעיקר בהיפראקטיביות ואימפולסיביות, תלמיד טוב מאד. מעבר לכל הקשיים היומיומיים איתו, בזמן האחרון יש לו חרדות והתקפי זעם. לדוגמא : השבוע אני ובעלי יצאנו לבלות והוא ואחיו נשארו עם סבתו שאוהב, והוא התחיל לבכות שהוא לא רוצה שנצא ואף הגיב אלינו באלימות על מנת שלא נצא (נעל אותנו בבית, חסם אותנו בגופו והרביץ לבעלי). הוא מטופל במלטונין בשל בעיות שינה. איזה טיפול הכי מתאים לו שיעזור לו להיות רגוע יותר? מאד קשה איתו בבית. ניסינו בעבר טיפול בהבעה ויצירה ומיינדפולנס, אך לא הרגשנו שיפור. ניסיתי לדבר איתו אם קרה משהו לאחרונה והוא אומר שכלום. אשמח לעצתך. תודה! תאמו תורצרו קשרהדפסת ההודעההוספת תגובה

לקריאה נוספת והעמקה

יעל שלום, בעיות התנהגות אינן נדירות בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. נהפוך הוא, כ-50% מהילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז עם היפראקטיביות, יסבלו בנוסף גם מהפרעת התנהגות. הפרעות חרדה הן הפרעות שכיחות בקרב ילדים, וגם הן שכיחות יותר בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. כלומר, העובדה שכל ההפרעות הללו מופיעות ביחד אינה מצב נדיר או מיוחד. הטפול במצבים אלו כולל בד"כ הדרכת הורים וטפול תרופתי. הטפול התרופתי יכול להיות תרופה אחת או יותר, כיון שתרופות שונות מטפלות במצבים. לעתים יש צורך בטפולים נוספים כמו עזרה למודית, טפול משפחתי, טפול פרטני ועוד. כדי להמליץ על טפול מתאים, צריך להכיר את הילד, משפחתו, סביבתו הלמודית וסביבתו החברתית. לאור קיומן הן של חרדות והן של קשיי התנהגות, בנוסף להפרעת הקשב והרכוז, אני ממליץ לפנות לפסיכיאטר ילדים, לשם הערכה והמלצה על טפול. בברכה, ד"ר ברנע ארז.

02/11/2016 | 15:57 | מאת: יעל

בני בן השש החל לקחת ריטליןLa לפני כשבוע. אנחנו חווים כי בשעות הערב, עם התפוגגות הכדור,מהוא נעשה מאד תזזיתי ומלא מרץ (הוא ילד פעיל מטבעו, אך בערב יש תחושה כי הוא חסר מנוחה בצורה לא רגילה). לא פעם הוא אפילו לא מצליח להירדם. התחלתי לרוץ איתו בשעות הערב כדי שיוציא מרץ והוא לא יודע מכך שובע. מבקש לרוץ שוב ושוב. האם זו תופעת לוואי מוכרת? האם ניתן לעשות משהו בנדון? תודה :)

לקריאה נוספת והעמקה

יעל שלום, התאור שמסרת - מרץ רב לאחר שהשפעת ה-Ritalin פגה - מוסבר בד"כ באחת משתי צורות: 1. לאחר שהשפעת ה-Ritalin פגה, הילד חוזר למצבו הרגיל, הכולל גם היפראקטיביות רבה. 2. הילד סובל מתופעת rebound - התגברות של אי-שקט לאחר שהשפעת ה-Ritalin פגה. ריצה היא פעילות מבורכת, בעיקר עבור ילדים הלוקם בהפרעת קשב ורכוז. יש לדאוג שהפעילות הגופנית לא תהיה סמוך מדי לשעת השינה. אם המצב, כפי שהוא כיום, מפריע לתפקודו של הילד או לתפקודה של המשפחה, אני ממליץ לפנות לרופא המטפל, שישקול אם יש מקום לשנוי מנון או סוג התרופה. בברכה, ד"ר ברנע ארז.

בני בן 9, שוקל 23 ק"ג (גובה 1.33). לוקח פוקלין XR 15MG, ולאחרונה נראה שזה לא כל כך משפיע עליו. מה המינון המקסימלי שמותר לו לקחת?

לקריאה נוספת והעמקה

יעל שלום, המנון המרבי של Focalin XR הוא 1 מ"ג לק"ג ליום. עם זאת קביעת המנון נסמכת על גורמים ושיקולים רבים. אני ממליץ להוועץ ברופא המטפל. בברכה, ד"ר ברנע ארז.

03/10/2016 | 14:27 | מאת: כרמלה

שלום, בני בן 17. השנה אמור לעבור את מבחני הבגרות. אובחן כבעל סימנים גבוליים של בעיות קשב וריכוז. האם תוסף התזונה zoom יכול לעזור? האם zoom מורכב אך ורק מחומרים טבעיים? כמה מומלץ לקחת כל יום? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

כרמלה שלום, כפי שכתבת, Zoom הוא תוסף תזונה, ואינו תרופה. בשל כך, אין דרישה של משרד הבריאות להוכיח יעילות. החומר המחקרי אודות תכשיר זה הוא דל. עם זאת, התכשיר "יכול לעזור". אפשר לנסות, ולהווכח לבד. לגבי ענין הטבעיות, השאלה היא כיצד מגדירים "טבעי". שנה טובה, ד"ר ברנע ארז. אפשר לטול עד שני כדורים ביום.

28/09/2016 | 15:33 | מאת: שירי

שלום, בני בן ה-6 התחיל אתמול לקבל 5 מ"ג אטנט. שמנו לב שהחלה נזלת למרות שהוא בריא וגם הוא החל לחטט באף ממש באובססיביות. גם בגן הגננת שמה לב לזה . האם זאת יכולה להיות תופעת לוואי מהכדור? והאם זה משהו שיחלוף או שאנחנו צריכים להחליף לכדור אחר? אודה לתשובתך

לקריאה נוספת והעמקה

שירי שלום, איני יודע אם אכן זו תופעת לואי של התרופה. מצד אחד נזלת אינה תופעת לואי שכיחה, ומצד שני סמיכות הזמנים (הופעת הנזלת לאחר התחלת הטפול התרופתי) בהחלט מחשידה. אני ממליץ להוועץ ברופא המטפל. אני מניח שינחה אתכם להפסיק את התרופה למספר ימים, ולראות אם תופעה זו חולפת. שנה טובה, ד"ר ברנע ארז.

26/09/2016 | 20:09 | מאת: מישל

הבן שלי בן 17 עם הפרעת קשב מטופל מזה שנה בפוקלין 30 מ"ג ליום לאחרונה מרגיש דופק מהיר ועצבנות יתר בזמן פעילות התרופה. התור שלנו לרופא בעוד חודש האם זה מסוכן ?? והאם מומלץ להפסיק טיפול?.

לקריאה נוספת והעמקה

מישל שלום, הן עצבנות והן דופק מהיר עלולות להיות תופעת לואי של התרופה. אם מדובר בנער בריא, ללא בעיות לב, אין מדובר במצב מסוכן. הקפדה על שתיה מספיקה במהלך היום ופעילות גופנית סדירה, יכולות להפחית או להפסיק תופעות אלו. שנה טובה וחתימה טובה, ד"ר ברנע ארז.

24/09/2016 | 10:04 | מאת: בלינדה

שלום רב נכדתי בת 9.5 הובחנה כסובלת מהפרעת קשב (בלי היפראקטיביות). בכיתה היא שומעת משפט או שתיים ממה שהמורה מסבירה ואחר כך בוהה.יש לה קשיים לשבת להכין שיעורים. לעומת זאת, יושבת בבית מול הTV בוחרת לסדרות לילדים ומשוגלת לשבת שלוש ארבע שעות ולהקשיב. יש לזה הסבר? מה אפשר לעשות כדי לןהניע אותה להקשיב בשיעורים?

לקריאה נוספת והעמקה

בלינדה שלום, הפרעת קשב ורכוז באה לידי בטוי ביכולת להיות מרוכז לאורך זמן בגרוי שאינו מרתק. כמעט כל הילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז (עם או בלי היפראקטיביות) מצליחים להתרכז במשחק מחשב, תכנית טלויזיה, בניה בלגו או בקריאת ספר. עם זאת, הם מאבדים רכוז ברוב השעורים בביה"ס. לצערי, המורה לגאוגרפיה לעולם לא תהיה מרתקת כמו סדרת ילדים בטלויזיה (ואין דבר נגד גאוגרפיה), ולכן הילדה נזקקת לעזרה כדי שתוכל להתרכז. שנה טובה וחתימה טובה, ד"ר ברנע ארז.

22/09/2016 | 14:59 | מאת: סיוון

שלום, בני בן 5.10 אובחן עם ADHD. בימים האחרונים החל טיפול בריטלין 10 מ"ג LA. תנועתיות יתר וחוסר הריכוז - נשארו. יתר על כן, החל לסבול מהתקפי זעם אלימים, אשר לא היו קיימים לפני כן ומנדודי שינה. הרופא חושב שהתופעות קשורות למינון נמוך מדי ורוצה להכפיל המינון. אני ממש חוששת. האם יש סיכוי שהתרופה פשוט לא מתאימה? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

סיון שלום, "האם יש סיכוי שהתרופה פשוט לא מתאימה?" כן. תמיד יש סכון, ויתכן שתרופה אחרת תועיל יותר, ותגרום לפחות תופעות לואי. בד"כ, עליה במנון מגבירה את תופעות הלואי. עם זאת, אין מטפלים בילדים בפורום באינטרנט, ואני ממליץ שתחזרי לרופא המטפל, ותביעי את פחדייך. על הרופא להתייחס עליהם, ולענות לשאלותיך. שנה טובה, ד"ר ברנע ארז.

09/09/2016 | 16:46 | מאת: ליטל ר

מתי אפשר לזהות או לאבחן הפרעת קשב וריכוז? האם ניתן לדעת זאת כבר אצל תינוק בן שנה וחצי? מה הסימנים? תודה,

לקריאה נוספת והעמקה

ליטל שלום, בהגדרה, ניתן לאבחן הפרעת קשב ורכוז רק מגיל שלוש שנים. גם בגיל שלוש שנים, האבחנה היא קשה ומסובכת, וניתנת רק במקרים קיצוניים. למרות זאת, אני מכיר כמה וכמה אמהות שאמרו לי שן ידעו שבנן לוקה בהפרעת קשב ורכוז עוד מתקופת ההריון. אם יש קושי עם בנך הפעוט, אני מציע להוועץ ברופא הילדים, ובמקרה הצורך לפנות למרפאה להתפתחות הילד. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

שלום חברים, האם ידוע לכם על מרכז השמה לבעלי הפרעת קשב וריכוז והאם יש מכוני השמה מיוחדים למתמודדים אם ההפרעה ? כמו כן האם רצוי להגיד בראיון עבודה למעסיק על הפרעת הקשב ואם כן אז איך ניתן להגיד לו מבלי שיצור אנטי או שיסכל את מועמדות האדם למשרה ?

לקריאה נוספת והעמקה

אורן שלום, כיון שהפורום מיועד לילדים ונוער, אענה בקצרה. איני מכיר מרכז הכוונה מיוחד למבוגרים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. למען האמת, איני סבור שיש צורך בכזה. אני ממליץ להעזר במרכז הכוונה מקצועי, שם בטוח נתקלו באנשים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. אפשרות נוספת היא לפנות לפסיכולוג, ולהעזר בו במציאת עבודה ובתהליך ההשמה. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

05/09/2016 | 00:44 | מאת: אריק

הרופא נתן לי מירשם ל30פעמייפ ביום-60מג ובבתי המירקחץ לא מכבדים בטענה ש60מחייב אבחנה נרקולפסיה הגיוני??

לקריאה נוספת והעמקה

אריק שלום, לא ברור אם יש קשר להגיון או לא, אך בית המרקחת צודק. באבחנה של הפרעת קשב ורכוז, המנון היומי המרבי של Attent הוא 40mg. אני מציע שתחזור לרופא המטפל ותוועץ בו. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

נראה די ברור מחיי יום יום שיש בעיה של קשב וריכוז. הוא כיום בן 40 ולא פנה לטיפול ואיבחון בתור ילד (זה לא דבר חדש) אלא עבר בקושי רב את הלימודים. אך זה מפריע גם בחיי היום יום (חוסר תכנון נכון של זמן, שכחה, קושי בסיום משימות וכו') הוא כרגע רוצה לנסות להשלים לימודים אבל יש לו קושי ממשי בלימוד למבחנים ובסוף מתיאש ולא ניגש ודוחה למועד ב' שגם אז לא יצליח להתכונן כראוי, ואם כן ניגש אז יש לא מצליח להתרכז כמו שצריך במבחן. לא יעזור כל מיני פתרונות של הארכת זמן ומבחנים בע"פ גם כל מיני רסקיו לא עזרו, אלא מעוניין כיום כחלק מניסיון להשלים לימודים ולהתקדם בעבודה לנסות לטפל. מאיפה מתחילים ומהם דרכי הטיפול?

לקריאה נוספת והעמקה

אני שלום, כיון שהפורום מיועד לילדים ובני נוער, אענה בקצרה. אבחון של הפרעת קשב ורכוז במבוגרים נעשה ע"י פסיכיאטר מבוגרים, נוירולוג מבוגרים או רופא משפחה שהוכשר לכך (רופא קשב). הדבר יכול להעשות במסגרת צבורית (דרך קופת החולים שלך) או באופן פרטי. אני ממליץ להתחיל ברופא המשפחה שלך, שידע לאן להפנות אותך. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

30/08/2016 | 08:11 | מאת: חיים בן דוד

האם אבחון של בעיית קשב וריכוז לילד בן 7 חייבת להיות ע"י שאלות של רופא? מה הטיפול הכי טוב חוץ מטיפול תרופתי? האם לסביבת מגוריו של הילד , חדרו וביתו יש השפעה על בעיית קשב וריכוז? מה ההבדל בן אי די די לאיי די אייצי אדי

לקריאה נוספת והעמקה

חיים שלום, לפי הוראות משרד הבריאות, אבחון של הפרעת קשב ורכוז של ילד או נער בארץ יכול להעשות ע"י פסיכיאטר ילדים, נוירולוג ילדים, רופא התפתחותי או רופא ילדים שעבר הכשרה של משרד הבריאות לבצע אבחונים כאלו. האבחון עצמו מתבסס על בדיקת הילד, שיחה עם ההורים, וקבלת מידע נוסף מגורמים אחרים, כמו ביה"ס/גן, ובמקרים מסויימים גם מרופא הילדים, מחלקת רווחה, פסיכולוג מטפל וכו'. הפרעת קשב ורכוז, כמו כל הפרעה מתחום הפסיכיאטריה (ולמיטב הבנתי כמו כל הפרעה רפואית באשר היא)נובעת משלוב של גורמים גופניים וגורמים סביבתיים, כמו הבית והמשפחה, בית הספר, חברת החברים וכו'. כל אבחון חייב להעריך את הגורמים הסביבתיים, ולשקול האם הם תורמים להפרעה בה לוקה הילד. טפול בהפרעת קשב ורכוז הוא טפול כוללני, ואמור לכלול, לפי הצורך, הדרכת הורים, התערבות מול ביה"ס, טפול בבעיות נלוות וטפול תרופתי. "הטפול הכי טוב" הוא טפול שהותאם ספציפית לילד המטופל ולסביבה בה הוא גדל ומתפקד. להפרעת קשב ורכוז קיימים מספר תת-סוגים. השניים השכיחים הם: 1. הפרעת קשב ורכוז עם היפראקטיביות (ADHD, Combined Presentation) - הפרעה בה הילד סובל גם מקושי בקשב וברכוז, וגם מהיפראקטיביות. הפרעה זו מכונה בארץ, בקצור, ADHD. 2. הפרעת קשב ורכוז ללא היפראקטיביות (ADHD, Predominantly Inattentive Presentation) - הפרעה בה הילד סובל גם מקושי בקשב וברכוז, אך לא מהיפראקטיביות. הפרעה זו מכונה בארץ, בקצור, ADD. סוף שבוע רגוע, ד"ר ברנע ארז.

16/09/2016 | 09:31 | מאת: חיים בן דוד

האם תוספי תזונה יכולים לעזור לילד שאבחן עם בעית קשב וריכוז?

18/07/2016 | 21:09 | מאת: מירי

שלום בני בן 5 ו-9 חודשים, בעל עיכוב התפתחותי קל בתחום השפתי ומוטורי (גסה ועדינה) ובעל קשיים רגשיים (ביישנות קיצונית,חרדות ועוד). מטופל מגיל 3 במכון להתפתחות הילד. השתלב בגנים רגילים אך שנה הבאה הומלץ להכניסו לגן קטן להשגת עבודה אינטנסיבית לפני כניסה לכיתה א. סה"כ ילד נבון מאוד אבל מתקשה לבצע מטלות ללא תיווך, מוסח בקלות, בעל קשיים חברתיים וביישנות. אנו רוצים לעשות לו אבחון לקשב וריכוז תוך אבחנה מבדלת משאר הבעיות איתן מתמודד- בעיקר חרדות ובעיות רגשיות. האם כדאי לעשות אבחון אצל פסיכיאטר או נוירולוג? או שכדאי קודם לבצע אבחון פסיכולוגי (אנו מטופלים אצל פסיכולוגית אך הילד לא עבר איבחון)? תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

מירי שלום, ראשית, כיון שבנך מטופל במרפאה להתפתחות הילד, מומלץ מאד להוועץ בהם. הם מכירים את הילד, ויפנו אתכם לאבחון מתאים. לפי התאור שמסרת, וכיון שמעורבות חרדות, מומלץ במקרה זה לפנות לאבחון של פסיכיאטר ילדים. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.

16/07/2016 | 13:21 | מאת: נתנאל

אני בן 25, סטודנט. אני מרגיש שאני סובל מבעיות קשה ריכוז כבר הרבה שנים. זה מתבטא בהמון דברים, בתחום הארגון העצמי למשל אני תמיד יוצא מהבית בדקה ה90 וכמעט תמיד מאחר. בשיחות עם אנשים, קשה לי להיות עקבי, לפעמים אני מאבד את הבנאדם שמדבר איתי כי תוך כדי אני חושב דברים למשל הוא עכשיו מצפה שאני יבין אותו, וכבר הכל נאבד לי וצריך שיסביר לי פעם נוספת. וגם שאני רוצה להסביר משהו למישהו לדוגמא מקרה או סיפור כלשהו אני מאבד את הפרטים באמצע, שוכח מה צריך להגיד ומאבד את רצף השיחה. זה מתבטא גם בהמון משימות שאני שוכח לעשות, וגם דוחה. והדבר האחרון, אני סטודנט. וכשאני לומד למבחן , למשל מתוך 6 שעות של למידה מתוכם 3 שעות במצטבר אני מתעסק בדברים אחרים ולא שומר על רצף. כל תרגיל שמסיים מתפנה לאייפון מחשב או מה שלא יהיה קם ואז חוזר ואז שוב אחרי 10 דק' - רבע שעה שוב מפסיק את עצמי. הייתי באבחון דרך המכללה שבוא נגיד נתנו לי את האישור על ה"גבול" ממה שהבנתי יחסית למבחנים שעשיתי וכן קיבלתי הערכת זמן. אך מה אני עושה עם כל הדברים האלה בחיים? הכי מפריע לי זה יכולת הביטוי העצמי ולהעביר את המסרים בצורה נכונה בלי להתקע, וכמובן למידה למבחן. למה אני לא יכול פשוט לשבת ללמוד רצוף לפחותת חצי שעה בלי להסיח את הדעת למשהו אחר? זה פשוט בלתי אפשרי! האם זו ספציפית תופעה של קשב וריכוז או שזה פשוט קורה מעצלנות כמו לכלל האוכלוסייה? ובכלל כל התופעות שציינתי...

לקריאה נוספת והעמקה

נתנאל שלום, כיון שהפורום מיועד לילדים, ואתה כבר אינך, אענה בקצרה. התסמינים שאתה מתאר מתאימים מאד (!) להפרעת קשב ורכוז. אני ממליץ שתפנה לאבחון, אצ פסיכיאטר מבוגרים או נוירולוג מבוגרים העוסקים בתחום הקשב והרכוז. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.

12/07/2016 | 17:31 | מאת: הדר

שלום בני בן ה9 לקח תקופה ארוכה אדרל עברנו לאטנט וכשלקחנו חבילה חדשה הופיעו תופעות של גרד בגרון ובליעה בעקבות גרד בלתי נשלט בגרון פנינו לרופא הילדים לקח דגימה כדי לשלול חיידק התוצאה שלילית... הפסקנו טיפול בתום הלימודים והתופעה ממשיחה גם בלי נתילת האטנט ( נתנו מינון נמוך חצי כדור של 10 מ"ל) אם זה תיקים זה יעבור? מה עושים?

לקריאה נוספת והעמקה

הדר שלום, מהתאור שמסרת קשה לומר אם אכן מדובר בטיק (תנועה בלתי רצונית) או בבעיה אחרת. ראשית יש לשלול בעיה גופנית, ונראה שאין מנוס מבדיקת רופא אף-אוזן-גרון. אם לא מוצאים סיבה גופנית המסבירה את הבעיה, יתכן ומדובר בטיק. במקרה כזה, מומלץ להוועץ בנוירולוג. אם אכן מדובר בטיקים, רוב הסכויים שהתופעה תחלוף, אך יתכן והדבר יארך עוד מספר שנים. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.

28/06/2016 | 13:01 | מאת: דן

אני יודע שלפעמים זה תלוי בבן אדם אבל איזו תרופה בדרך כלל יותר יעילה יותר להפרעת קשב וריכוז אטנט או ויואנס ?

לקריאה נוספת והעמקה

דן שלום, מובן שיש הבדלים בין אנשים שונים, אך סטטיסטית (כלומר, כשמשווים קבוצות גדולות), יעילות שתי התרופות זהה. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.

הורים יקרים שלום , אשמח אם תוכלו לעזור לי במילוי שאלון מחקרי הפונה להורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז או הורים לילדים עם לקות בספקטרום האוטיסטי/תקשרותי. השאלון נערך במסגרת סיום לימודי תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית. השאלון אנונימי לחלוטין! תודה רבה, אפרת. **בין משתתפי המחקר יוגרלו 100 ¤. אם את/ה מעוניין להשתתף בהגרלה, אנא שלח/י לי בנפרד (בהודעה פרטית או למייל) את כתובת המייל שלך על מנת שאוכל להוסיף לרשימת המשיבים בהגרלה** https://docs.google.com/forms/d/1H862df6QsT05N5itj-EDVX0o5ALY8rqRiB-f5T-1Z50/viewform

לקריאה נוספת והעמקה

בהצלחה. ד"ר ברנע ארז.

שלום רב. ביתי מסיימת כיתה ו. משתמש כרגע בדיטרנה 20 מ"ג. מדביקים בשש ורבע - וחצי, משפיע משמונה ורבע עד חמש ורבע - וחצי. בשנה הבאה ביתי עולה לכיתת מופת. תסיים לימודים ברוב ימות השבוע בשלוש, ולאחר מכן בממוצע תזדקק לעוד שעתיים שלוש של ריכוז לשם שיעורים, עבודות, מבחנים.... זמינות מדבקות דיטרנה בעייתית ביותר, וככל הנראה נעבור לשימוש פוקלין XR, אך מסתבר שהשפעתו קצרה יותר משל דיטרנה, עד 8 שעות. המשמעות היא שככל הנראה תצטרך לקחת שוב רטלין. האם זה בעייתי? בנוסף, מחברות שמעתי שכשהילדים שלהם לוקחים 'סבב ב' הם נשקקים למינון נמוך יותר. זה נשמע לי משונה כי אצל הבת שלי מינון נמוך חד משמעית אינו משפיע. האם כך הדבר? תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

לא קשובה שלום, בתך מטופלת כעת במדבקות Dytrana, שזהו למעשה methylphenidate (החומר הפעיל ב-Ritalin) הניתן דרך העור, ולא בבליעה. אם Dytrana לא תספיק לה, אפשר לעבור לטפול ב-Concerta תכשיר של methylphenidate העובד במשך 12 שעות (או בשפה אחרת Ritalin שמשפיע 12 שעות), או לחלופין ל-Vyvanse שמשפיע 12-13 שעות. אני ממליץ להתחיל את כתה ז' עם הטפול אותו היא מקבלת כעת, עוזר לה, ולפנות לרופא המטפל אם יהיה צורך. אני חייב להוסיף שאני בעיקר מקווה שלבתך יהיה זמן גם לשחק עם חברות, להשתתף בחוגים, לעסוק בפעילות גופנית, ולהציק קצת לאחים. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.

31/05/2016 | 08:07 | מאת: כה

ככככ

כה שלום, ממש כך! המשך בדרכך זו. ד"ר ברנע ארז.

24/05/2016 | 21:33 | מאת: ורד לוי

שלום ד"ר ברנע. אני אמא לילד בכיתה ב שכפי הנראה קיימת אצלו בעיית קשב וריכוז . עוד מהגן הגננת ציינה שהוא מתקשה לסיים מטלות ועובד באיטיות. בכיתה אנו חווים את אותה בעייה הוא לא מסיים להעתיק מהלוח ומידי יום אני "רודפת" אחרי השיעורים. המורה ציינה שהוא מוסח בזמן הכתיבה ומסתכל או פשוט בוהה. בבית אני צריכה ל"רדוף" אחריו כדי שבכלל יתיישב . בכל פעם יש בעיה אחרת{הולך לשתות, להביא מחק, לשירותים וכ"ו} אותו הדבר גם בעת הכנת השיעורים, איתמר יכול לשבת ולבהות במחברת. הוא יכול למשוך את שיעורי הבית עד הערב. אם אני יושבת לידו זה הולך טוב יותר אבל עדיין איטי וכן יוצר תלות. אם אני לא בבית הוא פשוט לא יושב להכין. איתמר הוא תלמיד עם ציונים טובים מאוד אבל הבעיה הזו מאוד קשה לי.גם ההתארגנות בבוקר היא איטית מאוד. דבר נוסף שמפריע לי ,הביטחון העצמי שלו למרות שהמורה אומרת שהוא משחק עם חברים והוא מקובל, אני מתקשה לראות זאת ומרגישה שאין הדבר כך. לא מזמינים אותו הרבה אחה"צ גם לו קשה למצוא מבין הילדים בכיתתו את מי להזמין,מה גם שהשיעורים נמשכים עד לשעות הערב ולכן זה כבר לא אפשרי. בתחום הרגשי אני חווה קשיים וזה מתבטא במצבי הרוח. יש לנו תור לרופא להפרעות קשב אבל הוא יכול לאשר את הבעיה. וגם אם ימליץ על רטלין אני מסתייגת. אודה לך אם תייעץ לי איך אפשר להתמודד עם קשיים אלו. וללמד אותו להיות עצמאי ולא תלותי בברכה: אמא עייפה, עצבנית מותשת ומיואשת.

לקריאה נוספת והעמקה

ורד שלום, התאור שמסרת מתאים מאד להפרעת קשב ורכוז ללא היפראקטיביות. אופתע אם תהיה אבחנה אחרת. יתכן שבנוסף יש גם לקות למידה. ניכר שההפרעה של הילד גורמת לסבל עבורו (צריך להכין שעורי בית עד שעות הערב), וסבל עבורך ועבור כל המשפחה. ברור שהילד ואתם זקוקים לעזרה. מומלץ מאד שהילד יעבור אבחון של הפרעת קשב ורכוז, ושאתם ההורים תהיו בהדרכת הורים. אם הרופא המאבחן ימליץ על טפול תרופתי, אני ממליץ שתנסו אותו ותווכחי בעצמך מה השפעתו. לא ציינת מדוע את מסתייגת מטפול תרופתי, אך אני מבקש שתעלי את הנושא בשיחה עם הרופא. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.

06/05/2016 | 18:35 | מאת: שרונה

האם נכון שפוקלין הינו בהשתתפות הקופה hחמישים אחוז. .. האם ההליך עדיין כרוך באישור טופס 29ג

לקריאה נוספת והעמקה

שרונה שלום, התרופה אינה מאושרת לשמוש בישראל, ולכן יש צורך בטופס 29 ג' (המשמש גם לאשור שמוש תרופה שאינה רשומה בארץ). התרופה מסובסדת לפחות ע"י חלק מקופות החולים. בקופות 'מכבי' ו-'כללית', התרופה מסובסדת ב-50%. בקופות הקטנות יותר - 'לאומית' ו-'מאוחדת' - איני יודע מה המצב, אך אני מניח שגם שם יש סבסוד של 50%. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

05/05/2016 | 23:44 | מאת: רעות

שלום, אני בת 23 בגובה 70 ומשקל 50. התחלתי את הטיפול עם ריטלין 10- שעזר מאוד, אבל אחרי זמן קצר התחילו תופעות לוואי של לחץ וחרדה, ואחר כך הייתי צריכה 2 כדורים ותופעות הלוואי רק גדלו. לאחר מכן נסיתי את ה20LA- שגרם לעליות וירידות עם עייפות. לאחר מכן קונצרטה 28 וקונצרטה 36- ששתיהן גרמו לסחרחורות עם ריכוז מועט. לאחר מכן פוקלין 15,20,25- שגרם לריכוז קל ביחד עם טישטוש ותחושת ריחוף. אחר כך אטנט 10- שגרם לריכוז מועט עם הרבה עייפות. ולבסוף ויואנס 30- אין ריכוז כמעט והרבה עייפות. מה לעשות????

לקריאה נוספת והעמקה

רעות שלום, כיון שמדובר בפורום המכוון לילדים ונוער (או הוריהם), ואת חורגת מעט מהגיל, אענה בקצרה. נסית מנונים שונים של תרופות שונות. יתכן ויש אפשרויות תרופתיות אחרות, ויתכן ויש מקום לשלוב של תרופות (למשל, Ritalin ותרופה נוגדת חרדה), ויתכן ויש צורך גם בהתערבות לא תרופתית. בכל מקרה, אין ספק שאת זקוקה לרופא שירכז את הטפול בך. לאור העובדה שהיו לחץ וחרדה, אני ממליץ להוועץ בפסיכיאטר מבוגרים המצוי בטפול בהפרעת קשב רכוז. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

04/05/2016 | 18:54 | מאת: שירלי

ניסינו את הטיפול לילדה בת 11 עם adhd וכל התרופות עשו תופעות לוואי: חוסר תאבון,אפתיה,דפיקות לב, חוסר שינה. האם יש משהו אחר שעשוי לעשות פחות תופעות לוואי?

לקריאה נוספת והעמקה

אנחנו עכשיו בשלבי בירור על חלופות, אני יודעת שיש תרופות מדף כמו זום ,ריכוזית ועוד כל מיני, יש גם חלומות מותאמות אישית כמו הומיאופתיה ( יש את אוצרות שראיתי ששאלו עליו כאן ) והבנתי שגם דמיון מודרך ורכיבה טיפולית יכולות לעזור מבין כל החלופות אני אישית מעדיפה את מה שמותאם אישית אבל עוד לא התנסנו באף אחת מהאפרויות ואני ממש לא מתיימרת להיות רופאה או להחליף רופאה

שירלי שלום, ראשית אני מניח שלא כל התרופות נוסו. לפי הכותרת נראה שניסיתם רק תרופות סטימולנטיות, ויש תרופות ממשפחות אחרות, כמו למשל Strattera. מעבר לטפול התרופתי, יתכן ויש צורך בטפול נוסף, לא תרופתי. עוד אפשרות היא שיש בעיות אחרות שאינן הפרעת קשב ורכוז, ואינן מטופלות, כמו לקויות למידה לדוגמא. אני ממליץ להוועץ ברופא המטפל בהפרעות קשב ורכוז. בברכה, ד"ר ברנע ארז.

03/05/2016 | 10:20 | מאת: כרמית

שלום רב, האם קיימים פתרונות אחרים לטיפול בהפרעות קשב מלבד רטלין שהוכחו כעוזרות? האם מישהו מכיר את שיטת הביופידבק והאם היא עוזרת? כמו כן מחפשת מישהי להדרכה הורית האם יש המלצות באזור השרון או הצפון . תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

אני ההודעה מתחתיך :-) גם אני שאלתי שאלות כאלה וממתינה לתשובה. אני מקבלת הרבה המלצות על אוצרות וגם שאלתי על זה כאן ומחכה לשמוע המלצות או דיס המלצות. את שמעת עליהם גם?

03/05/2016 | 20:41 | מאת: כרמית

לא שמעתי על אוצרות. במה מדובר אשמח לדעת

כרמית שלום, הטפול בהפרעת קשב ורכוז הוא טפול כוללני. הטפול התרופתי הוא חלק חשוב בטפול, אך רק חלק ממנו. הטפולים שנמצאו יעילים בטפול בהפרעת קשב ורכוז הם טפול תרופתי והדרכת הורים. בנוסף, לעתים קרובות יש צורך בהתערבויות נוספות: - לודא שהמסגרת הלמודית/חנוכית של הילד תואמת את צרכיו. - לטפל בבעיות נלוות, כמו חרדות, בעיות התנהגות וכו'. - טפול זוגי או משפחתי, כאשר סבורים ששם טמונה הבעיה, או לפחות חלק ממנה. לעתים קרובות יש צורך במספר טפולים בעת ובעונה אחת. יש גם לזכור שיש טפולים השכיחים באינטרנט, ועוזרים באינטרנט או ב-YouTube, אך כשנבדקו לא הראו יעילות כלשהי. הומיאופתיה וביופידבק הם שניים מטפולים אלו. יש מספר מחקרים המראים יעילות של טפול בנוירופידבק, אך אין מספיק מידע מחקרי על הטפול. כלומר, כיום קשה לומר אם הטפול מועיל או לא. אני ממליץ להעזר ברופא שאת סומכת עליו, כמו רופא הילדים. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז. Ritalin היא אחת ממספר תרופות המשמשות לטפול בהפרעת קשב ורכוז.

27/06/2016 | 07:00 | מאת: אדר

הי כרמית ודנית,על אוצרות לא שמעתי,אך בני החל לפני כחדש טיפול הומאופתי מותאם אישית דרך קופח.לוקח קצת זמן עד שיש השפעה כלשהי,רק בשבוע האחרון יש שינוי.כרגע הוא בגן חובה(גן עם המון בעיות התנהגותיות ואצלו יש שינוי)ככה שקשה לי לתת דעה לגבי בית ספר.נכון לעכשיו זה מספק ויש שינוי בבית ובגן.בנוסף הוא מטופל אצל מרפאה בעיסוק,טיפול רגשי עם חיות שעכשיו סיים ומתחיל רכיבה טיפולית.אני מנסה לדחות את הרטלין(בתקווה שלא יהיה צורך בכלל)ולנסות דברים אחרים. בהצלחה

01/07/2016 | 12:35 | מאת: כרמית

הי האם מישהו שמע על שיטת אימון מוחי אטנגו? תודה מראש

03/05/2016 | 08:41 | מאת: דנית

אני יודעת שאני לא מחדשת כלום אבל אצלי הכל חדש ומפחיד. קיבלנו את האבחון לא מזמן ולמרות שחשדנו בזה מזמן לקבל את זה שחור על גבי לבן נותן לזה משמעות חדשה לגמרי. כמובן שאני חורשת את הרשת אבל יש פשוט יותר מדי מידע והדברים כל הזמן סותרים אחד את השני. בעד ריטלין ונגד ריטלין, בעד הומאופתיה או נגד. אוצרות או לא. אני מאבדת את עצמי כאן. האמת שאין לי אפילו ממש שאלה לשאול. משחררת קיטור ותסכול אני מניחה.

לקריאה נוספת והעמקה

דנית שלום, החשש והתסכול מובנים. כדי להתגבר עליהם אני ממליץ כמה דברים: 1. רופא מטפל שאת סומכת עליו - לדוגמא, רופא הילדים. 2. לחזור לבסיס: אבחון של הפרעת קשב ורכוז מחייב תסמינים שונים ו-(וזה חשוב) פגיעה בתפקוד או מצוקה. אם קיימים פגיעה בתפקוד או מצוקה, יש התוויה ברורה לטפול. 3. הטפולים שנמצאו יעילים אצל ילדים הם טפול תרופתי והדרכת הורים. אם את מאד חוששת, אפשר להתחיל גם בהדרכת הורים. 4. הומיאופתיה כטפול בהפרעת קשב ורכוז נבדק, ונמצא לא יעיל. מי שחושב אחרת, שיוכיח ע"י הצגת מאמר רפואי. אוצרות, אם הבנתי נכון, הוא מרכז המטפל בהפרעת קשב ורכוז באמצעות הומיאופתיה. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.

30/04/2016 | 14:05 | מאת: דבורה חרובי

אני בת 64. לוקחת ויאפקס בגלל הפרעות קשב וריכוז (ניתן לי על ידי פסיכיאטר) ברצוני לשאול האם ניתן לקחת זום במקביל והאם התרופה נמכרת ללא מרשם?

לקריאה נוספת והעמקה

גב' חרובי שלום, כיון שזהו פורום לילדים ונוער, וגילך מעט חורג, אענה בקצרה. Zoom אינה תרופה, אלא 'תוסף מזון' (לפי הגדרת משרד הבריאות). נמכר ללא מרשם רופא (כיון שאין מדובר בתרופה). ניתן לטול Zoom ו-Viepax יחדיו. ושאלה, אם את לוקה בהפרעת קשב ורכוז, האם ניסית תרופות כמו Ritalin או Attent? בברכה, ד"ר ברנע ארז.

26/04/2016 | 08:42 | מאת: עינת

שלום רב, בתי בת ה-10 וחצי לומדת בכיתה ה בבית ספר דמוקרטי אליו עברה לפני כחצי שנה בעקבות קשיים חברתיים ולימודיים. הילדה אובחנה כסובלת מהפרעת קשב בכיתה א ומאז קיבלה ריטלין (במינונים שונים לפי המלצת נוירולוג). כרגע, הילדה יודעת שסביבה יש עוד ילדים הסובלים מההפרעה ושאינם מטופלים, ולכן טוענת שלא רוצה לקחת יותר ריטלין, ואף טוענת שהכדור אינו משפיע עליה וגורם לה לא להיות מרוכזת בכיתה. מה עושים? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

עינת שלום, אתחיל מהסוף - ילדה בת עשר וחצי שנים אינה קובעת אם תטול תרופה או לא. אם הדבר ברור להורים, אנו עוסקים כעת בטקטיקה - כיצד לגרום לה לטול את התרופה. אם הדבר אינו ברור להורים, עליהם להחליט ראשית עם גבולות הסמכות שלהם במשפחה. יש לזכור, אין מדובר בדמוקרטיה (נכון יותר לומר, מדובר בדיקטטורה, אמנם דיקטטורה נאורה, אך עדיין דיקטטורה). כמו שלא תקבלי החלטה של בתך שהיא אינה הולכת לביה"ס, אינה חוגרת חגורת בטיחות, או הולכת ערומה לקניון, כך אין מקום שהיא תחליט על טפול רפואי. באופן מעשי, אפשר לחזור ולהסביר על יתרונות הכדור, לגייס את המורה לעזרה, להוועץ ברופא המטפל, ואם יש צורך גם לפנות להדרכת הורים. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.

22/04/2016 | 22:45 | מאת: אמא מודאגת

שלום ארז, בני בן ה- 8.5 נוטל מזה 7 חודשים סרטרלין 50 מ"ג בשל חרדות ובעיות התנהגות (כגון התפרצויות זעם, אי שקט, קשיי התנהגות שקיבלו ביטוי גם בפאן החברתי וגם בלימודי). אחרי חודשיים התרופה הפסיקה לעזור ובשל אי שקט עצום (לא היה מסוגל לשבת במקום בשיעור / לנהל שיחה/ בכלל לתת מקום לאחר...) הרופא המליץ לשלב אריפליי 5 מ"ג - עד לפני שבועיים האריפליי עשה נפלאות (ואולי השילוב, מי יודע...) - הילד נרגע, אך התפתח מדהים בכל האספקטים - חצי שנה שלווה ונפלאה ונטולת תופעלות לוואי...מסיבה שלחלוטין לא ברורה לנו (לא חלו שינויים בביה"ס או בבית, לא שיתף אותנו על שום שינוי) חזרנו בהדרגה ממש לאותה נקודת התחלה של לפני ימי האריפליי...האם ייתכן? האם התרופה יכולה להפסיק כך פתאום להשפיע? אין ספק שהילד סובל. הרופאה המליץ לעלות בחצי כדור (ל7.5 מ"ג)...האם נכון לדעתך? מה יכולה להיות הסיבה לתפנית הזו? אשמח מאוד להבין יותר...תודה וחג שמח.

לקריאה נוספת והעמקה

לאמא המודאגת שלום, פורום אינטרנטי אינו המקום לקביעת סוג התרופות והמנונים. איני מכיר באמת את הילד, את עברו, את בעיותיו הרפואיות, את התורשה המשפחתית, ואת סביבתו. הצעתה של הרופאה המטפלת בהחלט הגיונית, והיא (בנגוד אלי) מכירה היטב את הילד. הטפול עליו המליצה בעבר עזר מאד לילד, ולכן לא ברור לי מדוע לא לסמוך על עצותיה. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.

שלום. בני בן 5.5 בגן חובה , מתקשה לשבת בגן ולהשלים משימות עד הסוף. קיים גם קושי חברתי. בחודשיים האחרונים החלטתי לתת אומגה 3 ) 2 כמוסות ליום( . קיים שיפור בהתנהגות, הילד יותר רגוע וממושמע אך החלו מצמוצים בעיניים. לבני רגישות של g6pd, האם אני צריכה להוריד במינון, או להוסיף ויטמין e ?לציין, בימים בהם שוכח לקחת הוא מאוד לא רגוע , האם הטיפול הוא בעל השפעה מידיית?

לקריאה נוספת והעמקה

ציונה שלום, איני בטוח שאני מבין את הקשר בין כל הפרטים. ראשית, לא ברורה לי מהי אבחנתו של הילד. האם עבר אבחון? אם כן מה הן האבחנות? אם לא, רצוי שיעבור אבחון, כדי שנדע במה לטפל. התסמינים שאת מתארת מתאימים להפרעת קשב ורכוז, אך עלולים להיות גם חלק מבעיה אחרת. אם הילד לוקה בהפרעת קשב ורכוז, מומלץ לטפל בטפולים המומלצים לטפול בהפרעה זו. אם לא אובחן, רצוי לבצע אבחון. לא ברור לי מדוע הילד מטופל באומגה 3, ומהי המטרת הטפול. טפול זה אינו יעיל כטפול בהפרעת קשב ורכוז. המצמוצים בעיניים עלולים להיות טיקים תנועתיים, אך עלולים לנבוע גם מסיבה אחרת. בכל מקרה, איני מכיר קשר בין טיקים ואומגה 3, ואיני רואה כיצד ויטמין E קשור לענין. גם העובדה שהילד לוקה בחסר G6PD אינה קשורה לענין, למיטב הבנתי. אני מציע להוועץ ברופא הילדים, שמכיר את הילד. אם רופא הילדים יהיה סבור שיש צורך באבחון, יפנה את הילד לאבחון המתאים. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.

מממש חשוב לי למצוא את המאמא הזה, אני מחפש אותו בנרות ולא מצליח למצוא, תודה לעוזרים

חן שלום, באיזה מאמר מדובר? עזרי לנו לעזור לך, וגלי לנו על מה מדובר. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.

18/03/2016 | 18:23 | מאת: דני

שלום רב מהו המינון ה"מקביל" של ויונאס לפי ניסיונך למטופל שנוטל קונצרטה 54 מ"ג. ההחלפה בשל תופעות לוואי. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

דני שלום, המנון המקביל של Vyvanse ל-Concerta 54mg הוא (בקרוב) Vyvanse 40mg ליום. לצערי, מנון זה אינו משווק בארץ. במקרה זה אני ממליץ להתחיל במנון של Vyvanse 30mg, ואם אין שפור מספיק, לעלות למנון של Vyvanse 50mg. בברכה, ד"ר ברנע ארז.

18/03/2016 | 08:45 | מאת: שרית

ביתי אובחנה ע"י נירולוג , מבחני פסיכודידקטי ומוקסו , שהיא ילדת ADD מובהקת , בבדיקת ה מוקסו נמצא כי הרטלין יש לו השפעה חיובית מאד על רמת הריכוז ומהירות תגובה . מתוך בדיקה ומכך שהילדה לא הראתה קשיים חברתיים והלימודים הראו ציונים בגבולות של ה80-90 , בחרתי שלא לעשות שימוש בתרופות כימיות לסוגיהן . היום היא בת 11 ובכיתה ה' , וחלה ירידה משמעותית בלימודים , ומגלה קושי חברתי על ידי תגובות אימפולסיביות וכעסים . אני יודעת מניסיון אתה שהתגובות שלה לרטלין הם חריפות מאד זה מתבטא בכאבי ראש , סחרחורות , כאבי בטן ואפתיות . אני צרגישה אובדת עצות לאור העובדה שהילדה מבקשת עזרה אך לא מצאתי כל דרך לעזור לה בהתמודדות קשה זו. אודה לעזרתך , אני מחפשת רופא טוב הן נירולוג והן פסיכולוג.

18/03/2016 | 08:51 | מאת: שרית

ניסיתי להשיג את מרפאתך דר ארז ברנע - ללא הצלחה אשמח אם ייצרו עימי קשר טלפוני בהקדם האפשרי תודה ושבת שלום

14/03/2016 | 09:18 | מאת: צפרירה1

שלום. בני בן ה7 סובל מADHD משמעותי אימפולסיביות ותנועתיות רבה. תחת רטלין וקונצרטה היו תופעות לוואי התנהגיותיות קשות, כעת הומלץ לנו VYVANSE , אך הבנתי כי ATTENT נכנס לסל כחלופה ויהיה קל וזול יותר להשגה? האם יש יתרון לVYVANSE לעומת ATTENT?

לקריאה נוספת והעמקה

צפרירה שלום, מדובר בשתי תרופות מאותה משפחה (כלומר, פועלות באותו מנגנות פיזיולוגי), אך בכל זאת אינן אותו חומר, והתגובה עשויה להיות שונה מילד לילד. היתרונות של Vyvanse: 1. פעילות לאורך כל שעות היום (12-13) שעות. 2. פחות תופעת rebound - אי-שקט לאחר שהשפעת התרופה פגה. החסרונות הם: 1. תופעות לואי הנמשכות זמן רב יותר. 2. עלות גבוהה. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.

11/03/2016 | 17:07 | מאת: לילי

ניתן לקחת כדור של אדרל 20 מ"ג על בטן ריקה ולקבל את האפקט הספידי והמעורר הרצוי? או שחייבים לאכול לפניכן כי רק ככה הכדור נקלט טוב יותר וגורם להשפעה מלאה וטובה יותר? קראתי שאם לוקחים את הכדור הזה על בטן ריקה, אז הוא עלול לגרום לאפקט הפוך, כלומר לגרום לנמנום ועייפות.. זה באמת נכון? חייבים לאכול ארוחה מלאה או סתם ארוחה קטנה?

לקריאה נוספת והעמקה

לילי שלום, התרופה נספגת מצוין עם אוכל או בלעדיו, ואין כל פגיעה בקיבה. עם זאת, התרופה גורמת לחוסר תאבון, ורעב מגביר את אי-השקט וחוסר הרכוז, ולכן מומלץ מאד לאכול בבוקר, ולהקפיד על שתיב במהלך היום (התרופה גם מדכאת את הצמא). הקפדה על ארוחת בוקר ושתיה במהלך היום גם מפחיתה את תופעות הלואי של כאבי בטן וכאבי ראש. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.

23/02/2016 | 19:55 | מאת: אנדרה

אני בן 26 עם ADHD לוקח הרבה שנים RITALIN SR ופה ושם זה לפעמים עושה תופעות לוואי האם ניתן לעבור ל אטנט 10?

לקריאה נוספת והעמקה

אנדרה שלום, כיון שאתה בן 26, ואילו הפורום עוסק בהפרעת קשב ורכוז בילדים ונוער, אענה בקצרה. בחירת התרופה בה מטפלים, והחלפת תרופה לתרופה אחרת, נסמכת על גורמים רבים שהרופא המטפל משקלל. אני מציע לחזור לוהוועץ ברופא המטפל, ולבדוק איתו איזו תרופה תתאים יותר. שבת שלום, ד"ר ברנע ארז.

21/02/2016 | 12:04 | מאת: רינה

ד"ר ברנע שלום, בני בן 16, עבר אבחון דידקטי ובדיקת "טובה". המלצות האבחון, בין היתר, היה לבדוק את התחום הקשבי (התקבלו ערכים נמוכים ב "זיכרון המיידי" וב- "זכירת מידע חדש"). בדיקת ה "טובה" קבעה לאחר נטילת הרטלין כי "השיפור בציון הסטנדרטי במדדי הקשב, זמן התגובה ועקביות זמני התגובה אינו מובהק" וכי "קיים אפקט חיובי אך לא משמעותי דיו לרטלין". שאלתי: בעקבות ההמלצות הנ"ל, האם שימוש ברטלין יכול לעזור? אם כן, איזה סוג מומלץ ומה המינון? תודה מראש, רינה

לקריאה נוספת והעמקה

רינה שלום, אבחון דידקטי בא לאבחן לקויות למידה. בדיקת TOVA היא בדיקת עזר שלעתים משתמשים בה לצורך אבחון של הפרעת קשב ורכוז. הן האבחון הדידקטי, והן בדיקת ה-TOVA אינם אבחון של הפרעת קשב ורכוז. כמו כן, ה-"המלצות" שאת מצטטת אינן המלצות, אלא תאור מלולי של תוצאות. בדיוק בשל כך צריך אבחון של הפרעת קשב ורכוז שיעזה ע"י רופא - פסיכיאטר ילדים, נוירולוג ילדים או רופא ילדים שהתמחה בכך. באבחון כזה הרופא בודק האם הנער עומד בקריטריונים האבחנתיים, בוחן האם יש מצוקה או פגיעה בתפקוד, ומביא בשקול גורמים נוספים. הרופא אמור לתת בסופו של דבר תשובה מעשית, כלומר המלצות מעשיות. בקצור, אני ממליץ לפנות לאבחון של הפרעת קשב ורכוז, ולשקול אתו את האפשרויות הטפוליות השונות. שבת שלום, ד"ר ברנע ארז.

18/02/2016 | 08:38 | מאת: סיגל

שלום בני בן ה7/5 שוקל 22 קילו לוקח בפעם הראשונה את התרופה הרופא נתן לו 3/4 כדור האים זה בסדר ?

18/02/2016 | 08:40 | מאת: סיגל

ATTENT 10 מיליגרם תודה ויום טוב

סיגל שלום, מנון זה שנתן הרופא - 7.5mg של התרופה Attent - יכול להיות בסדר גמור, אך מי שעליו לקבוע זאת הוא הרופא המטפל. מנון תרופה נקבע לפי גורמים שונים. הרופא המטפל המכיר את בנך מתחשב בכל הגורמים האלו, וקובע את המנון הנכון. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

17/02/2016 | 15:30 | מאת: אתי מנדלביץ

אני מבקשת לדעת איך אני יכולה ליצור קשר במהרה עם דר ארז בברנע בקשר לנכדי תודה

21/02/2016 | 06:57 | מאת: טליה

אפשר להשאיר לו הודעה במרפאה שלו בטלפון 09-8924271. טליה.

מישהו יודע מתי יכנס?

10/02/2016 | 23:37 | מאת: קרול

קרול שלום, ועדת סל התרופות אישרה את כניסת התרופה לסל. בפועל, הדבר אמור להתרחש בימים אלו ממש. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

10/02/2016 | 15:20 | מאת: דפנה

שלום ! הבן שלי בן 6 . הוא לא מאובחן . אבל כבר כמה חושדים אני קצת מודגת. למעשה הוא חולם כל הזמן לדוגמא : הוא יכול בבוקר לצאת מהבית ולשכוח את התיק, זה לוקח לו שעות בבוקר להתלבש הוא יכול לשבת על המיטה דקות ארוכות ולחלום. הוא מתבלבל מדי פעם נגיד כשבערב מפנים את השולחן הוא יכול לזרוק לפח את הצלחת שלו במקום לכיור או כשהוא אוכל יכול להפיל בטעות את הכוס שלו . כל מיני דברים כאלה. מה לדעתך ? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

דפנה שלום, התסמינים שאת מתארת בהחלט עלולים להיות חלק מהפרעת קשב ורכוז. כמו כן, נשמע שהם בפוגעים בתפקודו. לאור זאת, אני ממליץ לפנות לאבחון של הפרעת קשב ורכוז, ולקבל תשובה מוסמכת. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

03/02/2016 | 18:40 | מאת: שוש

שלום רב מחפשת פסיכיאטרית לילד בן 11 עם הפרעות קשב באיזור המרכז יש המלצות?

לקריאה נוספת והעמקה

שוש שלום, לגבי המלצות אישיות אני משאיר את הבמה לקוראי הפורום שישתפו מנסיונם. בהצלחה ושבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

28/01/2016 | 07:58 | מאת: מוטי

שלום איך ניתן לקבל מרשם לאדרל היות ונכנס לסל התרופות ניסינו עם בננו ריטלין אשר גרם לחרדות ומעוניינים לקבל טיפול לאדרל האם ניורולוג של כללית יוכל לתת מענה או פסיכיאטר?

לקריאה נוספת והעמקה

מוטי שלום, כל רופא המטפל בהפרעת קשב ורכוז יכול לתת מרשם לAdderall. בקופות החולים התרופה מופיעה בשם Attent. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.

שלום לכולם, אשמח לעזרתכם, במענה על שאלון בנושא משפחה וילדים עם וללא הפרעת קשב וריכוז. המחקר נעשה במסגרת התואר השני שלי בפסיכולוגיה חינוכית . השאלון מיועד להורים לילדים בגיל 5-12. כמובן שהשאלון אנונימי לחלוטין. ניתן לפנות אליי במייל לאחר המענה על השאלון כדי לקבל הסבר על מטרות המחקר ואת תוצאותיו בסופו של דבר. http://goo.gl/forms/f7ENTIKy1a תודה רבה רבה!!

לקריאה נוספת והעמקה

20/01/2016 | 08:12 | מאת: gilashosana@

האים ריטלין בשם Ritalin LA10mg modified-Release capsueles הוא ללא גלוטן ב100% אשמח לקבל תשובה עוד היום

לקריאה נוספת והעמקה

gilashosana@ שלום, ככל הנראה Ritalin-LA (בכל המנוים) היא תרופה ללא גלוטן. אני כותב "ככל הנראה", כיון שההגדרה המדוייקת היא: manufacturer doesn’t knowingly add gluten however since they don’t do any final testing they won’t guarantee it to be GF but it is very unlikely that it is contaminated with gluten שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

03/04/2016 | 00:04 | מאת: אלי

תודה ד"ר והאם זה כשר לפסח האם אפשר לסמוך על ה"ככל הנראה" ולקחתת בפסח? תודה!!

18/01/2016 | 19:30 | מאת: קשה לי

שלום, איך אפשר להגיע מהר לפסיכיאטר במכבי ,או במקום אחר במימון של מכבי ,יש לי חרדות ואני לא מצליחה לאכול ,כל הזמן חושבת לבלוע כדורים אבל מפחדת לא למות ,התורים רק עוד חודשיים ואני לא מצליחה להקדים את התור אצל הפסיכיאטרית וגם לא אוהבת אותה, והאם אתה מטפל במכבי גם במבוגרים ,ההיתי אצלך פעם עשה כשהייתי נערה

קשה לי שלום, השאלה אינה מעניינו של הפורום, ולכן אענה בקצרה. התורים לפסיכיאטרים של מבוגרים בקופות החולים עשויים להיות ארוכים (אם כי קצרים יותר מהתורים לפסיכיאטרים של ילדים ונוער). אפשר להגיע לפסיכיאטר מהר יותר, ע"י פניה לפסיכיאטר יועץ במסגרת הבטוח המשלים של קופת החולים. אפשר כמובן גם באופן פרטי, אך אז העלות גבוהה הרבה יותר. אישית אני אינני מטפל במבוגרים במסגרת קופת החולים. פני לטפול במהירות. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

18/01/2016 | 10:52 | מאת: רון

שלום, בני בן 9 מאובחן עם ADHD עם קשת רחבה של סימפטומים שהעיקרית הינה חברתית. עד עתה, לא הצלחנו לזהות תחום בו יש לו כשרון טבעי/יכולות גבוהות מהממוצע כדי לתת בו יותר דגש ולהשקיע משאבים כדי שיוכל ליהנות ולהפיק ממנו יתרון. ברצוני לקחת אותו לגרום מקצועי היודע לבחון ו/או לערוך מבחן המאתר כישורים שכאלה. אשמח לקבל חוות דעת והמלצות. תודה!!!

לקריאה נוספת והעמקה

רון שלום, אינני מכיר אבחון שמטרתו היא איתור חוזקות וכישורים. אני מצליח לחשוב על שתי אפשרויות: 1. התייעצות עם אנשים נוספים המכירים את בנך, כמו המחנכת בביה"ס, או מדריך בחוג בו הילד משתתף כבר תקופה ארוכה. 2. פניה לפסיכולוג, שאולי יוכל לאחר מספר מפגשים להעריך את החוזקות של הילד. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

17/01/2016 | 21:03 | מאת: שיר)שם בדוי

שלום ד"ר , ברצוני לשאול האם יש תרופות להרגעה מחרדות שיכולות לעזור גם לריכוז ,או שזה לא הולך ביחד?...

לקריאה נוספת והעמקה

שיר שם בדוי שלום, שאלתך אינה ברורה דיה, ולכן אענה באופן כללי. יש קשר בין הפרעת קשב ורכוז לחרדה, בכמה משורים: 1. חרדה שכיחה יותר בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. 2. חרדה פוגעת בקשב וברכוז של ילדים, בלא קשר אם יש להם או אין להם הפרעת קשב ורכוז. 3. תרופות סטימולנטיות - כמו Ritalin, Concerta, Adderall, Attent, Focalin, ו-Vyvanse - עלולות כולן להגביר חרדה. 4. כיון שחרדה פוגעת בקשב וברכוז של ילדים, בלא קשר אם יש להם או אין להם הפרעת קשב ורכוז, טפול בחרדה עשוי לשפר את הרכוז. 5. יש תרופות נוגדות חרדה, שאחת מתופעות הלואי שלהן היא שהן מרדימות, ולכן הן עלולות לפגוע ברכוז. שוב, בלא קשר אם הילד לוקה בהפרעת קשב ורכוז או לא. 6. יש תרופות מסויימות, לטפול בחרדה, שיכולות לשפר את התסמינים של הפרעת קשב ורכוז, בין אם המטופל סובל מחרדה או לא. מקוה שהצלחתי לענות. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

15/01/2016 | 10:38 | מאת: הדס מירב

מחפשת פסיכיאטר טוב המקבל דרך הכללית ,קיבלתי המלצה עליך אבל אני מבינה שאינך מקבל בכללית , אשמח לעזרה את לגשת לתהליך,תודה הדס.

לקריאה נוספת והעמקה

הדס שלום, מציע להוועץ ברופא הילדים/המשפחה, ולקבל ממנוהמלצה על פסיכיאטר באזור מגוריך. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > ... 15